Ismail Sabri Tersepit Umno Calon Tiga Nama Jadi Pm Jika Menang Pru15


AGENDA DAILY
Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Naib Presiden dilihat tidak mempunyai kekuatan untuk berdepan trio Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Timbalan Presiden Datuk Seri Mohamad Hasan dan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bakal berdepan cabaran besar untuk mengekalkan jawatan Perdana Menteri (PM) yang dipegang sekarang ini jika mengadakan Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) sebelum pemilihan parti.
Ini kerana ura-ura sudah mula kedengaran bahawa parti itu akan mengemukakan sekurang-kurangnya nama tiga calon PM setelah UMNO dan Barisan Nasionan (BN) menang besar pada PRU15 nanti.
Walaupun salah seorang daripada calon itu adalah Ismail Sabri, namun dua lagi individu juga dikatakan mempunyai kebolehan lebih baik yang mampu mengangkat semula UMNO ke era kegemilangannya.
Mengikut hirarki kepemimpinan yang menjadi amalan sebelum ini, pemimpin parti yang mempunyai majoriti sokongan akan dilantik menjadi PM dan bagi UMNO serta BN, pastinya individu berkenaan adalah Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.
Nama kedua yang disebut-sebut sebagai calon PM ialah Timbalan Presiden UMNO yang juga Timbalan Pengerusi BN, Datuk Seri Mohamad Hasan, yang telah menunjukkan prestasi cemerlang sebagai Pengarah Pilihan Raya BN pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka 20 November lalu.
Bagaimanapun Agenda Daily difahamkan akan berlaku situasi ‘menang menang’ sekiranya Zahid setuju tidak dilantik sebagai PM, sebaliknya memilih Mohamad yang lebih dikenali Tok Mat Hasan.
Sebab itu, Tok Mat Hasan mencadangkan supaya pemilihan parti ditangguhkan terlebih dahulu sehingga selepas PRU15 kerana beliau yang diuar-uarkan akan bertanding pada peringkat Parlimen, boleh mengekalkan jawatan Timbalan Presiden.
Zahid pastinya bersetuju pemilihan parti diadakan selepas PRU15, walaupun pada awalnya berjanji pemilihan UMNO akan diadakan tahun ini. Beliau pasti memikirkan kedudukannya sebagai Presiden sekiranya pemilihan parti diadakan sebelum PRU15.
Jika dilihat situasi sekarang, kedudukan Zahid sangat terancam kerana Ismail Sabri yang juga Naib Presiden UMNO menjadi PM, selain Ahli Parlimen Bagan Datuk itu sendiri kini berdepan puluhan tuduhan jenayah di dua Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur dan Shah Alam.
Walaupun Zahid berdepan kes jenayah, namun sehingga sekarang beliau masih mampu menguasai Majlis Tertinggi (MT) dan akar umbi parti dan mahu mengekalkannya sehingga selepas PRU15, bagi melayakkan dirinya menjadi PM ke sepuluh.
Sementara kes mahkamahnya terus berjalan, Zahid juga pasti bersetuju pemilihan UMNO diadakan selepas PRU15, kerana sebelum ini sudah kedengaran ura-ura Ismail Sabri akan bertanding jawatan Presiden, manakala Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein pula bertanding Timbalan Presiden.
Bagi sesetengah pihak sekarang ini, gandingan Ismail Sabri dan Hishammuddin jauh lebih mantap untuk menerajui UMNO dan negara, berbanding Zahid-Tok Mat Hasan.
Apa lagi kedudukan Ismail Sabri sebagai PM dan Hishammuddin pula Menteri Kanan, pastinya memberi kelebihan kepada kedua-duanya untuk menyaingi Zahid dan Tok Mat Hasan.
Namun, jika PRU15 diadakan terlebih dahulu sebelum pemilihan, ini akan membuka peluang cerah dan lebih baik kepada Zahid-Tok Mat Hassan, untuk kekal menerajui UMNO, sekali gus menjadi PM dan Timbalan Perdana Menteri.
Peminat politik bagaimanapun tidak boleh mengetepikan peranan bekas Presiden UMNO Datuk Seri Najib Razak yang sejak PRN Melaka semakin popular dalam kalangan akar umbi.
Sebab itu, Zahid lebih mempercayai Najib untuk menjaga UMNO ketika beliau menjalani rawatan di Jerman baru-baru ini, – berbanding Ismail Sabri dan Tok Mat Hasan. Bekas PM itu memainkan peranan besar dalam kemenangan UMNO/BN pada PRN Melaka 20 November lalu.
Populariti Ahli Parlimen Pekan itu yang dilihat bercita-cita menjadi PM kali kedua, meningkat susulan keputusan Mahkamah Rayuan menolak permohonannya untuk mengetepikan sabitan dan hukuman penjara serta denda berkaitan kes SRC International Sdn Bhd.
Menggunakan ungkapan Arab ‘Wallahi, Wabillahi, Wataalahi’, Najib seolah-olah bersumpah dengan nama Allah bagi membersihkan dirinya daripada semua tuduhan – bukannya sekali beliau melakukan demikian, malah tiga kali.
Ini sekali gus menyebabkan akar umbi UMNO dan sesetengah kalangan rakyat mempercayai beliau kerana kononnya berani bersumpah atas nama Allah.
Dengan adanya Najib di samping Zahid bakal memberi masalah kepada Ismail Sabri untuk merebut kerusi Presiden dan mempertahankan jawatan PM. Percaturan politik Ismail Sabri di dalam UMNO sekarang ini lebih banyak bergantung kepada barisan Kabinet yang terdiri daripada ahli veteran parti itu, namun sesetengahnya tidak boleh dipercayai.
Mahu tidak mahu, salah satu rancangan untuk mematahkan ‘kekuatan dan kekuasaan’ Zahid-Najib ialah memastikan kedua-duanya ke penjara sebelum PRU15 diadakan.
Apakah Ismail Sabri perlu memikirkan rancangan itu bagi mempertahankan kedudukannya sekarang?
Atau, bagi sesetengah akar umbi yang sudah puluhan tahun menjadi penyokong tegar UMNO, satu ‘perjanjian’ mesti diadakan oleh Ismail Sabri dan Zahid bagi mewujudkan situasi ‘menang menang’ – Ismail Sabri kekal PM, hanya Zahid tidak ke penjara, pemilihan UMNO selepas PRU15?


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/ismail-sabri-tersepit-umno-calon-tiga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemilihan Umno Sebelum Pru15 Belum Tentu Ismail Sabri Mampu Tewaskan Zahid Hamidi

Pemilihan Umno Sebelum Pru15 Belum Tentu Ismail Sabri Mampu Tewaskan Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 176 hits
Apabila Ismail Sabri Yaakob memperlekeh kemenangan cemerlang BN di PRN Melaka dengan mengatakan undi popular UMNO hanya meningkat 1 peratus saja pada pilihan raya tersebut tujuan tersiratnya barangkali ialah untuk memberitahu kepimpinan UMN...
Jika Ismail Sabri Terus Lengahkan Pru15 Mungkinkah Umno Sendiri Paksa Parlimen Dibubarkan

Jika Ismail Sabri Terus Lengahkan Pru15 Mungkinkah Umno Sendiri Paksa Parlimen Dibubarkan

papar berkaitan - pada 13/12/2021 - jumlah : 149 hits
Berikutan kenyataan Ismail Sabri yang memperlekeh kemenangan BN dalam PRN Melaka dengan menyebut undi popular UMNO hanya meningkat sebanyak 1 peratus saja lalu mengatakan sabar dulu untuk diadakan PRU15 Ketua Pemuda UMNO Dr Asyraf Wajdi Dus...
Panas Ismail Sabri Akhirnya Akui Umno Berkuasa Bukan Sebab Menang Pilihanraya

Panas Ismail Sabri Akhirnya Akui Umno Berkuasa Bukan Sebab Menang Pilihanraya

papar berkaitan - pada 12/12/2021 - jumlah : 151 hits
December 12 2021 Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata kembalinya UMNO memegang tampuk pemerintahan negara bukan kerana menang lebih 112 kerusi Parlimen dan membentuk kerajaan selepas Pilihan Raya Umum Ke 14 lalu Beliau berkata dengan kudr...
Pesanan Untuk Ismail Sabri Jawatan Pm Bukan Tangkal Sakti Untuk Pasti Menang Presiden Umno

Pesanan Untuk Ismail Sabri Jawatan Pm Bukan Tangkal Sakti Untuk Pasti Menang Presiden Umno

papar berkaitan - pada 16/12/2021 - jumlah : 136 hits
Apabila Kelab Penyokong Kerajaan atau BBC mengadakan sidang media menyatakan sokongan terbuka agar Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob diberi tempoh berkuasa menerajui negara sehingga tahun 2023 tujuan paling mudah difahami di sebaliknya ia...
Umno Tekan Ismail Sabri Rancang Letak Zahid Sebagai Pm Lepas Pru15

Umno Tekan Ismail Sabri Rancang Letak Zahid Sebagai Pm Lepas Pru15

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 357 hits
agendailt com1 12 2021Keputusan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang juga Naib Presiden UMNO menolak pengeluaran i Citra RM10 000 secara one off menyebabkan beliau kini menjadi sasaran tekanan pemimpin kanan parti sendiri Sat...
Peluang Cerah Ismail Sabri Tanding Presiden Pulih Maruah Umno

Peluang Cerah Ismail Sabri Tanding Presiden Pulih Maruah Umno

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 222 hits
agendaily com15 12 2021Naib Presiden UMNO yang juga Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berpeluang bertanding merebut jawatan Presiden UMNO daripada Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Susulan sokongan kuat diterima Naib Presiden UMNO ...
Pemilihan Umno Mungkin Lebih Awal Jika Ismail Sabri Enggan Bubar Parlimen

Pemilihan Umno Mungkin Lebih Awal Jika Ismail Sabri Enggan Bubar Parlimen

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 149 hits
agendaily com15 12 2021Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri dan Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Jika Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob enggan membubarkan Parlimen bagi memberi laluan pilihan raya umum diadakan be...
Bila Nak Bawa Jumpa Kami Ismail Sabri Tak Sabar Jumpa Calon Isteri Dafi

Bila Nak Bawa Jumpa Kami Ismail Sabri Tak Sabar Jumpa Calon Isteri Dafi

papar berkaitan - pada 16/12/2021 - jumlah : 266 hits
Hantaran Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri memberi ucapan ulang tahun kelahiran anaknya di Instagram memberi bayangan seolah olah penyanyi Dafi bakal menamatkan zaman solo Bila nak bawa calon isteri jumpa kami Hehe tulisnya bersama uc...
Ismail Sabri Beri Isyarat Mahu Jadi Presiden Umno Dulu Sebelum Parlimen Boleh Dibubarkan

Ismail Sabri Beri Isyarat Mahu Jadi Presiden Umno Dulu Sebelum Parlimen Boleh Dibubarkan

papar berkaitan - pada 12/12/2021 - jumlah : 209 hits
Ismail Sabri Yaakob meminta semua pihak bersabar dan terus menyokongnya sebagai Perdana Menteri untuk menyelesaikan isu ekonomi dan kesihatan yang dihadapi rakyat sebelum Parlimen boleh dibubarkan Walaupun kes Covid19 semakin menurun berban...
Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Tolak Autopsi Keluarga Bawa Jenazah Anggota Polres Manado Bunuh Diri Ke Sulut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Bila Pak Arab Main Heli

Do You Know About Bakul Sia

Le Costil House Renovation By Anatomies D Architecture In Normandy France

Melawat Abang Di Asrama

Tular Gambar Di Atas Pelamin Berpegang Tangan Suami Irma Hasmie Dah Berkahwin Dengan Wanita Lain

When Will Govt Stop Abusing Cma Abolish Sedition Act Chegubard S Lawyer