Pemilihan Umno Sebelum Pru15 Belum Tentu Ismail Sabri Mampu Tewaskan Zahid Hamidi


 
Apabila Ismail Sabri Yaakob memperlekeh kemenangan cemerlang BN di PRN Melaka dengan mengatakan undi popular UMNO hanya meningkat 1 peratus saja pada pilihan raya tersebut, tujuan tersiratnya barangkali ialah untuk memberitahu kepimpinan UMNO yang ada sekarang tidaklah begitu bagus kemampuannya dalam mencipta kejayaan.
Tujuan lebih besar daripada itu tentunya ialah untuk menonjolkan dirinya sebagai calon Presiden UMNO, sesuai dengan kedudukannya sebagai Perdana Menteri, bersekali dengan keinginan agar pemilihan parti harus diadakan sebelum PRU15 dilangsungkan.
Dengan itu, jika PRU15 diadakan bersama wajah baru kepimpinan UMNO, dipercayai bukan saja kemenangan lebih gemilang mampu dicapai, setidak-tidaknya tidaklah peningkatan undi popular hanya sekadar 1 peratus saja.
Di atas kertas, atas kedudukannya sebagai Perdana Menteri, Ismail Sabri mungkin dilihat tidak ada masalah untuk memenangi pertandingan merebut jawatan Presiden UMNO, tidak kira siapa sekali pun lawannya.
Apatah lagi dengan kemungkinan paling besar lawannya nanti ialah Presiden UMNO sedia ada, Ahmad Zahid Hamidi yang sedang berdepan hampir 100 pertuduhan di mahkamah, rata-rata percaya kemenangan senang-senang akan memihak kepadanya.
Isunya, benarkah jika Ismail Sabri melawan Zahid Hamidi, hanya “macam kacang” saja untuknya menewaskan Ahli Parlimen Bagan Datuk itu?
Beberapa pemimpin UMNO peringkat bahagian yang diketahui sebagai penyokong Zahid Hamidi ketika ditanya pandangan mereka, amat mengalu-alukan jika Ismail Sabri berhasrat merebut jawatan Presiden UMNO dalam pemilihan akan datang ini.
Bagaimanapun, semuanya mengingatkan bahawa belum pasti Ismail Sabri begitu mudah mahu merampas jawatan tersebut daripada Zahid Hamidi.
Kata mereka, Zahid Hamidi diketahui sebagai pemimpin yang mempunyai kekuatan rantaian akar umbi di seluruh negara yang bermula sejak beliau menjadi Ketua Penerangan Pemuda UMNO dan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia lagi.
“Ketika beliau menjadi Timbalan Perdana Menteri sebelum ini, rantaian itu lebih besar dan kukuh lagi,” ujar mereka.
Sebaliknya, kata mereka, Ismail Sabri tiada kekuatan seperti itu, malah tidak pernah terdengar wujudnya “orang Ismail Sabri” dalam UMNO sebelum ini.
Ia bukan saja berbeza dengan Zahid Hamidi yang rantaian “orang Zahid Hamidi” ada di setiap bahagian di seluruh negara, malah Tun Abdullah Badawi, Najib Razak, Hishammuddin Hussein dan Khairy Jamaluddin misalnya, mereka juga mempunyai kelompok “orang masing-masing” yang boleh dikenali wajahnya.
Tetapi, tambah mereka, pernahkah kita dengar wujudnya “orang Ismail Sabri” di mana-mana bahagian UMNO?
Mereka menambah, “orang Ismail Sabri” dalam UMNO hanya ada sedikit-sedikit di sana sini atau ada yang muncul mengaku sebagai penyokongnya setelah beliau memegang jawatan Perdana Menteri.
Dengan kekurangan itu, tegas mereka, tidak mudah untuk Ismail Sabri mahu menjatuhkan Zahid Hamidi, tambahan lagi jika Najib Razak secara terbuka memberikan sokongannya kepada Presiden UMNO itu.
Faktor seterusnya, kata “orang-orang Zahid Hamidi” itu lagi, sebahagian besar ahli UMNO juga sedar, tujuan di sebalik Ismail Sabri yang disokong kluster kabinet untuk mengambil alih kepimpinan itu ialah hanya untuk membolehkan kerjasama parti dengan Bersatu dijalin semula.
Dalam PRN Melaka sendiri, jelas mereka, bukanlah rahsia lagi di mana Ismail Sabri telah mencuba sedaya upaya untuk membawa UMNO dan Bersatu saling bekerjasama, meskipun ia bertentangan dengan keputusan dan hasrat akar umbi melalui PAU2020 yang lalu.
Dengan hasrat Ismail Sabri bertanding jawatan Presiden UMNO itu yang memungkinkan mandat akar umbi melalui PAU2020 akan dicampakkan ke dalam tong sampah, tidaklah mudah, tegas mereka, untuk beliau melepasi halangan tersebut.
Begitu pun, kata mereka lagi, jika Ismail Sabti sedia dimalukan dengan dikalahkan bertanding atas kedudukannya sebagai Perdana Menteri, dipersilakanlh untuk meneruskan hasrat bertanding itu.
“Zahid Hamidi tidak rugi apa-apa, perjuangannya hanya untuk mempertahankan maruah akar umbi UMNO yang menolak sama sekali daripada bekerjasama dengan Bersatu,” ujar mereka.


 ShahbudinHusin 14/12/2021.








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/12/pemilihan-umno-sebelum-pru15-belum.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Tekan Ismail Sabri Rancang Letak Zahid Sebagai Pm Lepas Pru15

Umno Tekan Ismail Sabri Rancang Letak Zahid Sebagai Pm Lepas Pru15

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 362 hits
agendailt com1 12 2021Keputusan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang juga Naib Presiden UMNO menolak pengeluaran i Citra RM10 000 secara one off menyebabkan beliau kini menjadi sasaran tekanan pemimpin kanan parti sendiri Sat...
Ismail Sabri Tersepit Umno Calon Tiga Nama Jadi Pm Jika Menang Pru15

Ismail Sabri Tersepit Umno Calon Tiga Nama Jadi Pm Jika Menang Pru15

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 174 hits
AGENDA DAILY Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Naib Presiden dilihat tidak mempunyai kekuatan untuk berdepan trio Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Timbalan Presiden Datuk Seri Mohamad Hasan dan bekas Perdana Menteri Datuk Se...
Jika Ismail Sabri Terus Lengahkan Pru15 Mungkinkah Umno Sendiri Paksa Parlimen Dibubarkan

Jika Ismail Sabri Terus Lengahkan Pru15 Mungkinkah Umno Sendiri Paksa Parlimen Dibubarkan

papar berkaitan - pada 13/12/2021 - jumlah : 154 hits
Berikutan kenyataan Ismail Sabri yang memperlekeh kemenangan BN dalam PRN Melaka dengan menyebut undi popular UMNO hanya meningkat sebanyak 1 peratus saja lalu mengatakan sabar dulu untuk diadakan PRU15 Ketua Pemuda UMNO Dr Asyraf Wajdi Dus...
Ismail Sabri Beri Isyarat Mahu Jadi Presiden Umno Dulu Sebelum Parlimen Boleh Dibubarkan

Ismail Sabri Beri Isyarat Mahu Jadi Presiden Umno Dulu Sebelum Parlimen Boleh Dibubarkan

papar berkaitan - pada 12/12/2021 - jumlah : 214 hits
Ismail Sabri Yaakob meminta semua pihak bersabar dan terus menyokongnya sebagai Perdana Menteri untuk menyelesaikan isu ekonomi dan kesihatan yang dihadapi rakyat sebelum Parlimen boleh dibubarkan Walaupun kes Covid19 semakin menurun berban...
Pru 15 Dahulu Atau Pemilihan Umno Ismail Sabri Dakwa Beliau Lebih Selesa Berdiam Diri

Pru 15 Dahulu Atau Pemilihan Umno Ismail Sabri Dakwa Beliau Lebih Selesa Berdiam Diri

papar berkaitan - pada 19/12/2021 - jumlah : 200 hits
BERA Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata beliau lebih selesa untuk berdiam diri apabila ditanya mengenai sama ada pemilihan UMNO atau Pilihan Raya Umum ke 15 perlu diadakan terlebih dahulu walaupun beliau selaku Perdana M...
Segerakan Pemilihan Umno Beri Peluang Pada Ismail Sabri Sehingga 2023

Segerakan Pemilihan Umno Beri Peluang Pada Ismail Sabri Sehingga 2023

papar berkaitan - pada 17/12/2021 - jumlah : 208 hits
malaysiakini comDiterbitkan Dec 17 2021 6 01 PMUmno bahagian Ketereh hari ini mengemukakan usul menggesa supaya pemilihan parti itu diadakan segera tahun hadapan sebelum November Usul berkenaan dibentang Ketua Penerangan Umno bahagian Rosla...
Pemilihan Umno Mungkin Lebih Awal Jika Ismail Sabri Enggan Bubar Parlimen

Pemilihan Umno Mungkin Lebih Awal Jika Ismail Sabri Enggan Bubar Parlimen

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 153 hits
agendaily com15 12 2021Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri dan Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Jika Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob enggan membubarkan Parlimen bagi memberi laluan pilihan raya umum diadakan be...
Pru15 Zahid Ingatkan Ismail Sabri Supaya Patuh Keputusan Mt

Pru15 Zahid Ingatkan Ismail Sabri Supaya Patuh Keputusan Mt

papar berkaitan - pada 18/12/2021 - jumlah : 142 hits
agendaily com18 12 2021Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengingatkan Perdana Menteri yang juga Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob supaya mematuhi sebarang keputusan dibuat oleh MT untuk mengadakan PRU15 lebih awal ...
Umno Belum Putuskan Untuk Pertahan Kerajaan Pn Pada Pru15 Armand

Umno Belum Putuskan Untuk Pertahan Kerajaan Pn Pada Pru15 Armand

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 115 hits
Umno belum putuskan untuk pertahan kerajaan PN pada PRU15 Armand Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Armand Azha Abu Hanifah berkata parti itu masih belum membuat sebarang ketetapan untuk mempertahankan kerajaan Perikatan Nasional pada pilihan...
Lebuh Raya Hampir Siap Tapi Lantik Sub Kontraktor Lain Dengan Bayaran Tinggi

Ibu Penat Melampau Tidur Cukup Tapi Tetap Rasa Lesu Mungkin Petanda Sindrom Kelesuan Kronik

Why Consult Hamas On Business And Investments

Cara Buat Serawa Kuinin Makan Sejuk Sejuk Sedap Sungguh

Volodymyr Zelensky A Leadership Unveiled Amidst Crisis In Ukraine

Sijil Pengembaraan Pelancongan Kolej Komuniti Sandakan Sabah

Sun Sand And Style Discover Your Dream Home In Naples

Biar Syarikat Uruskan Julan Anda Fokus Sistem Dan Plan



Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga

Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai

8 Fakta Biodata Jazmy Juma Khan Hero Remaja Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Scha Elinnea

10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli


Orang Cina Kembalilah Kepada Islam

Is It Time To Boycott University Ratings

Naik Keretapi Laju Whoosh Boleh Tebus Tiket Masuk Percuma Diskaun Ke 10 Tempat Ini Di Bandung

Filem Siapa Buka Lampu

Stand Here Alone Hilang Harapan Chord

More Root Beer Please Dubstyle S Yamaha Rd400 Street Tracker