Pru Banjir Salahkan Menteri Pn




PRU banjir, salahkan Menteri PN?Posted By: Redzuan RF8 Mediaon: October 13, 2022
ShareOleh: Hassan Abdul Karim
Pada petang Khamis 6 Oktober 2022, Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob terselamat di dalam “sepak terajang silat politik” Malaysia.
Tanpa memuji berlebihan tetapi ternampak kebijaksanaan anak Temerloh yang menjadi Ahli Parlimen Bera mengatur langkah sebijak Tok Bahaman, pahlawan Pahang apabila Ismail Sabri tidak terburu-buru mempersembahkan nasihat kepada Yang di-Pertuan Agong supaya membubarkan Parlimen pada pertemuan dengan Tuanku Agong petang 6 Oktober itu.
Ertinya Perdana Menteri dapat mengelak dari menanggung malu seperti yang dialami oleh mantan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin apabila permohonannya yang pertama untuk Pengisytiharan Dharurat telah ditolak oleh Yang di-Pertuan Agong.
Perdana Menteri ke sembilan, Ismail Sabri mungkin telah belajar sesuatu dari sejarah.
Pada 6 Oktober, Ismail Sabri mungkin telah mendapat maklumat bahawa 12 orang menteri dari Perikatan Nasional (PN) telah menghantar surat atau warkah ke Istana Negara memohon Yang di-Pertuan Agong supaya menolak permintaan untuk pembubaran Parlimen.
Jadi apabila Perdana Menteri tidak membincangkan soal pembubaran Parlimen dengan Tuanku Agong pada petang 6 Oktober, maka menteri-menteri Perikatan Nasional itu telah terlajak langkah.
Anak-anak muda di luar sana menyebut keadaan sedemikian sebagai “kantoi”.
Dalam hal ini Ismail Sabri bertindak selamat dan cermat, untuk menunggu masa melancarkan serangan balas terhadap 12 orang dari Perikatan Nasional yang telah menikamnya dari belakang.
Politik Machivellian, perangkap Umno
12 menteri-menteri Perikatan Nasional itu sekarang jelas dari segi sejarah telah memperlihatkan politik Machivellian dan politik Brutus.
Peribahasa Melayu menyatakan, “terlajak perahu boleh diundur” tetapi terlajak warkah ke Istana Negara berat padahnya.
Ismail Sabri mungkin mengurut dada bersabar melihatkan 12 orang menteri dari Perikatan Nasional itu yang diangkat olehnya kepada Yang di-Pertuan Agong supaya dilantik menjadi menteri-menteri Kabinet telah bertindak seperti Brutus menikam Julius Ceaser dari belakang.
Ismail Sabri sebagai Perdana Menteri kelihatan bersemangat dan tidak malu-malu apabila hadir di Parlimen petang Jumaat 7 Oktober ini untuk sidang pembentangan Belanjawaan Negara bagi tahun 2023.
Yang kelihatan malu tersipu-sipu ialah “Si Brutus” 12 orang menteri Perikatan Nasional yang telah menghantar warkah kepada Yang di-Pertuan Agong.
Adakah patut mereka 12 orang menteri itu duduk di pihak Kerajaan bersama Perdana Menteri di blok Eksekutif di dalam Dewan Rakyat selepas mereka menikam Perdana Menteri dari belakang?
Tidakkah mereka sedar bahawa tindakan mereka menulis dan menandatangani surat hitam putih kemudian dipersembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong adalah satu representasi bahawa mereka telah melanggar prinsip tanggungjawab bersama Jemaah Menteri seperti yang dikehendaki di dalam Perkara 43(3) Perlembagaan Persekutuan?
Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob tentu tidak menuntut kesemua 12 menteri dari Perikatan Nasional itu segera meletakkan jawatan. Kenapa?
Kerana majoriti Ismail Sabri di Dewan Rakyat sangat tipis. Kalau Perdana Menteri cabar 12 menteri dari Perikatan Nasional itu meletakkan jawatan dan cabaran itu disambut, maka akan tumbanglah kerajaan hibrid BN/PN di Parlimen dan timbul krisis Perlembagaan baru pada 6 Oktober.Kesannya tidak sempat Belanjawan 2023 dibentangkan di Parlimen pada 7 Oktober.
Menteri PN sepatutnya letak jawatan
Jadi pada 6 Oktober itu, Ismail Sabri terpaksa berjiwa besar dengan berkata seperti dirakam di kaca televisyen bahawa semua orang termasuk 12 menteri dari Perikatan Nasional itu boleh hantar surat kepada Yang di-Pertuan Agong.
Tetapi Ismail Sabri yang pernah menjadi peguam profesional sebelum ini mungkin memahami bahawa di dalam konvensyen Perlembagaan, apa yang dilakukan oleh 12 menteri Perikatan Nasional itu adalah salah walaupun bertujuan baik untuk menghalang pembubaran Parlimen kerana mengelakkan risiko ancaman banjir sewaktu pilihan raya umum. Mengapa salah?
Kerana 12 orang menteri Perikatan Nasional itu telah melanggar konvensyen Perlembagaan dengan mendahului Perdana Menteri dalam soal mempersembahkan nasihat kepada Yang di-Pertuan Agong.
Apa yang dilakukan ole 12 orang menteri Perikatan Nasional itu adalah contoh tujuan menghalalkan cara seperti yang dilakukan oleh ahli-ahli politik Machivellian.
Jadi apa yang wajar dari segi konvensyen patut dilakukan oleh 12 orang menteri kabinet dari Perikatan Nasional itu?
Jawapannya ialah mereka yang telah terlondeh dan telanjang bulat pada petang 6 Oktober itu sepatutnya meletakkan jawatan seperti apa yang dilakukan oleh menteri-menteri Kerajaan British yang tidak bersetuju dengan Perdana Menteri Boris Johnson.
Pada tengahari Ahad 9 Oktober 2022 pada hari sambutan Maulidur Rasul, Perdana Menteri Ismail Sabri sekali lagi mengadap Yang di-Pertuan Agong. Drama sandiwara politik Malaysia bersambung semula.
Kali ini Ismail Sabri ada alasan yang kukuh untuk memohon Yang di-Pertuan Agong supaya memperkenankan Parlimen dibubarkan. Alasannya ialah warkah yang ditandatangani oleh 12 orang menteri kabinet dari Perikatan Nasional adalah bukti nyata Perdana Menteri telah hilang legitimasi atau keabsahan di Parlimen.
Justeru itu, dalam keadaan sedemikian Yang di-Pertuan Agong tiada pilihan lain melainkan memperkenankan Parlimen dibubarkan untuk memberi laluan kepada Pilihanraya Umum ke-15 diadakan.
Ismail, Zahid baling batu sembunyi tangan
Kemudian pada 10 Oktober 2022 Perdana Menteri di dalam Perutusan Khasnya jam 3.00 petang telah mengumumkan Parlimen ke-14 dibubarkan. Di dalam perutusan khas tersebut Perdana Menteri ada menyebut “Kerajaan pintu belakang” dan “kerajaan tebuk atap”. Bertambah kayalah istilah-istilah buruk dalam kamus politik Malaysia.
Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob dan pemimpin-pemimpin Umno mendapat alasan yang cukup baik untuk mengelakkan kemarahan rakyat. Rakyat rata-ratanya marah tindakan pembubaran parlimen yang awal untuk mengadakan PRU-15 dalam dalam musim Monson Timur Laut.
Perdana Menteri dan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi sekarang cuba secara bulat-bulat menyalahkan 12 orang menteri Perikatan Nasional yang mengutus warkah kepada Yang di-Pertuan Agong sebagai punca Parlimen terpaksa dibubarkan.
Pemimpin-pemimpin Umno ini seperti “membaling batu dan menyembunyikan tangan”.
Tetapi rakyat secara umumnya tidak mudah lupa dan tertipu dengan drama dan sandiwara Umno.
Sebenarnya, Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi, Majlis Tertinggi Umno, dan tubuh badan Umno itu keseluruhannya termasuk Naib Presidennya Ismail Sabri Yaakob adalah secara bersesama memikul kesalahan memaksakan Pilihanraya Umum diadakan dalam keadaan ancaman banjir besar musim tengkujuh yang diramal tiba beberapa minggu lagi.
Tindakan Umno dan Barisan Nasional keseluruhannya adalah tidak bermoral kerana memperjudikan nyawa dan keselamatan rakyat demi mengejar kuasa. Merekalah yang sebenarnya golongan ahli politik Machivellian yang terburuk di Malaysia sekarang.
Pemimpin-pemimpin Umno ini sebenarnya adalah Brutus yang menikam belakang rakyat.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/10/pru-banjir-salahkan-menteri-pn.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenapa Umno Nak Pru Musim Banjir

Kenapa Umno Nak Pru Musim Banjir

papar berkaitan - pada 10/10/2022 - jumlah : 115 hits
PRU BANJIR Tadi sembang2 dengan seorang pengamat politik Best juga info dia Kenapa UMNO nak PRU ketika banjir Pengundi luar tak boleh pulang Harapkan pengundi tegar UMNO yang tinggal di kampung Itu 38 base mereka Itu pada mereka sudah cukup...
Rentasan 1228 Gempar Pru 15 Bakal Diadakan Sebelum Musim Banjir

Rentasan 1228 Gempar Pru 15 Bakal Diadakan Sebelum Musim Banjir

papar berkaitan - pada 13/10/2022 - jumlah : 157 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 1228 1 BANJIR DI SANA SINI BUKAN CERITA DONGENG 2 BELANJAWAN LOBAK PADA KAYU RAKYAT BUKAN KELDAI 3 SUNNAH SIAPA YANG DIGUNAKAN PENYOKONG PENCURI 4 ADAKAH SELEPAS LANGKAH SHERATON KITA BAHAGIA Layari kami untuk mendapa...
Manusia Apa Pertaruh Nyawa Rakyat Buat Pru Masa Banjir

Manusia Apa Pertaruh Nyawa Rakyat Buat Pru Masa Banjir

papar berkaitan - pada 13/10/2022 - jumlah : 122 hits
Manusia apa pertaruh nyawa rakyat buat PRU masa banjir Posted By on October 12 2022Pilihan Raya Umum ke 15 yang dipaksakan kepada rakyat akan diadakan pada musim tengkujuh tahun ini Bagi Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim tindakan m...
Buat Pru 15 Semasa Banjir Pkr Akan Sumbat Pemimpin Umno Masuk Penjara

Buat Pru 15 Semasa Banjir Pkr Akan Sumbat Pemimpin Umno Masuk Penjara

papar berkaitan - pada 6/10/2022 - jumlah : 128 hits
ika UMNO membuat keputusan untuk mengadakan pilihan raya umum ke 15 secara tergesa gesa semasa rakyat sedang berdepan kesusahan bencana banjir PKR berjanji akan menyumbat semua pemimpin mereka ke dalam penjara selepas itu Timbalan Presiden ...
Kenapa Nak Politikkan Isu Banjir Dalam Pru Wanita Dakwa Pembangkang Takut Ditolak Rakyat Tetapi Diselar Netizen

Kenapa Nak Politikkan Isu Banjir Dalam Pru Wanita Dakwa Pembangkang Takut Ditolak Rakyat Tetapi Diselar Netizen

papar berkaitan - pada 6/10/2022 - jumlah : 131 hits
Tular di media sosial video dari TikToker pro Barisan Nasional yang menyelar tindakan para pemimpin pembangkang didakwa cuba mempolitikkan isu banjir Menurut wanita berkenaan yang hanya dikenali sebagai NY berkata ekonomi negara merundum se...
Ku Li Bidas Keputusan Umno Mahu Pru 15 Semasa Banjir Ikut Nafsu Semata Mata

Ku Li Bidas Keputusan Umno Mahu Pru 15 Semasa Banjir Ikut Nafsu Semata Mata

papar berkaitan - pada 1/10/2022 - jumlah : 142 hits
agendaily com1 10 2022Bekas Pengerusi Lembaga Penasihat UMNO Tengku Razaleigh Hamzah Veteran UMNO Tengku Razaleigh Hamzah menyifatkan keputusan UMNO mahu juga mengadakan pilihan raya umum ke 15 semasa musim banjir sebagai mengikut nafsu pol...
Pru Banjir Lawan Ahli Politik Gila Kuasa

Pru Banjir Lawan Ahli Politik Gila Kuasa

papar berkaitan - pada 4/10/2022 - jumlah : 114 hits
PRU banjir Lawan ahli politik gila kuasaPosted By on October 03 2022Kegilaan pemimpin Umno untuk meneruskan perlaksanaan Pilihan Raya Umum ke 15 di musim tengkujuh perlu ditentang oleh rakyat Menurut Ketua Penerangan KEADILAN Cabang Shah Al...
Mulanya Ismail Salahkan 12 Menteri Pn Last Sekali Dap Dah Tunjuk Belang Hahahahaha

Mulanya Ismail Salahkan 12 Menteri Pn Last Sekali Dap Dah Tunjuk Belang Hahahahaha

papar berkaitan - pada 18/10/2022 - jumlah : 98 hits
Perdana menteri sementara Ismail Sabri Yaakob sekali lagi menuding jari kepada 12 menteri Perikatan Nasional yang menulis surat kepada istana bagi membantah pembubaran parlimen Saya sebagai abang tua kalau kamu semua tak setuju saya bubarka...
Tradisi Dera Rakyat Nak Pru Pun Suruh Harung Banjir

Tradisi Dera Rakyat Nak Pru Pun Suruh Harung Banjir

papar berkaitan - pada 14/10/2022 - jumlah : 106 hits
Tradisi dera rakyat Nak PRU pun suruh harung banjirPosted By on October 13 2022Pembubaran parlimen di tengah tengah musim tengkujuh adalah penderaan terkini yang disediakan oleh Kerajaan BN PN kepada rakyat Malaysia Menurut Setiausaha KEADI...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Antara Pilihan



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Jkt48 Heavy Rotation Chord

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Macc Nabs Three Senior Govt Agency Officers In Kelantan

Th Jamin 31 600 Jemaah Haji Berpeluang Ziarah Raudah

Memang Sibuk Wehh

Nak Tau 5 Langkah Menjadi Insan Hebat