Proteinuria Punca Berlaku Tanda Tanda Cara Merawatnya


Protein dalam air kencing atau nama saintifiknya, Proteinuria , merupakan satu keadaan di mana kandungan protein dalam air kencing seseorang individu adalah tinggi. Keadaan ini selalunya merupakan tanda penyakit buah pinggang.
Bagi anda yang ingin mengetahui lebih lagi tentang protein dalam air kencing ini dan punca berlakunya masalah ini. Pastikan anda terus membaca artikel ini sehingga ke penghujung.
Apa itu Proteinuria? Protein dalam air kencing atau Proteinuria merupakan satu kondisi di mana, terdapat peningkatan tahap protein yang luar biasa di dalam air kencing seseorang individu. Keadaan ini merupakan tanda bahawa terdapatnya masalah pada buah pinggang individu tersebut.
Buah pinggang yang sihat mampu menapis perkara yang tidak diperlukan badan dan menyimpan nutrien penting seperti protein dan vitamin. Oleh itu, apabila jumlah protein yang tinggi ditemui dalam air kencing ia merupakan tanda bahawa buah pinggang anda tidak berfungsi dengan betul.
Dua jenis protein yang biasa dijumpai dalam air kencing adalah albumin yang mengawal isipadu darah dan globulin yang merupakan protein antibodi. Apabila fungsi buah pinggang semakin menurun, jumlah albumin yang didapati dalam air kencing akan meningkat dan menjadi proteinuria.
Punca Berlakunya Proteinuria Seperti yang dinyatakan di atas, punca utama berlakunya proteinuria ini adalah disebabkan oleh masalah buah pinggang. Keadaan ini biasanya disebut sebagai glomerulonefritis atau nefritis.
Namun begitu, masalah ini juga boleh berlaku disebabkan oleh perkara-perkara lain. Antaranya ialah:
Diabetes Tekanan darah tinggi Obesiti Penyakit Kardiovaskular Sejarah kesihatan keluarga. Antara sebab lain berlakunya proteinuria sementara yang bukan menjadi tanda kerosakan buah pinggang yang signifikan ialah:
Berlaku berikutan senaman berat. Berlaku semasa demam. Berlaku semasa jangkitan saluran kencing Tanda-tanda Protein Dalam Air Kencing Kebanyakan orang yang mempunyai proteinuria tidak akan melihat sebarang tanda, terutamanya dalam kes awal atau ringan. Dari masa ke masa, apabila ia menjadi lebih teruk, anda mungkin mengalami gejala termasuk:
Kencing berbuih Bengkak (edema) di tangan, kaki, perut, dan muka anda Kencing lebih kerap Sesak nafas Kepenatan Hilang selera makan Sakit perut dan muntah Kekejangan otot pada waktu malam Ujian Pengesanan Proteinuria Seperti yang dinyatakan dibahagian sebelum ini, proteinuria ini sukar untuk dikenalpasti kerana simptom yang muncul selalunya berlaku apabila penyakit buah pinggang sudah berada pada tahap kronik.
Oleh itu, pemeriksaan berkala di hospital atau di klinik perlu dilakukan bagi menjamin kesihatan kita. Ujian pengesanan proteinuria ini boleh dilakukan di hospital atau klinik dengan beberapa cara. Berikut ialah cara-caranya:
Ujian air kencing. Doktor akan menganalisis air kencing anda menggunak strip uji dan melihat tahap protein dalam air kencing Ujian darah. Ujian ini mengukur bahan kimia tertentu untuk memeriksa sejauh mana buah pinggang anda berfungsi. Ujian pengimejan Imbasan CT dan ultrasound boleh mengesan batu karang, tumor, atau penyumbatan lain. Biopsi buah pinggang. Doktor anda mungkin perlu mengambil sampel kecil tisu buah pinggang supaya juruteknik makmal boleh melihatnya di bawah mikroskop. Sumber: WebMD
Cara Mengurangkan Protein Dalam Air Kencing Berikut kami senaraikan beberapa tips atau kaedah yang boleh anda amalkan bagi mengurangkan proteinuria ini:
Amalkan gaya pemakanan sihat (kurang garam dan minyak). Tukar sumber protein haiwan kepada sumber tumbuhan ( tauhu, tempeh, fucuk, dll) Amalkan pengambilan Omega 3 bagi mengawal tekanan darah. Kurangkan pengambilan gula bagi pesakit diabetis. Pastikan pengambilan air masak adalah mencukupi Cara Merawat Proteinuria Kaedah merawat proteinuria ini bergantung kepada punca berlakunya masalah ini. Setiap punca memerlukan cara rawatan yang berbeza. Oleh itu, sangat penting untuk anda rujuk semula kepada Doktor, agar rawatan segera dapat dilakukan.
Namun begitu, langkah-langkah pencegahan masih boleh anda lakukan dari awal agar penyakit ini dapat dielak. Berikut kami senaraikan beberapa tips atau kaedah yang boleh anda amalkan bagi mengelakkan berlakunya proteinuria ini:
Amalkan gaya pemakanan sihat (kurang garam dan minyak). Amalkan gaya hidup sihat dengan melakukan senaman atau aktiviti riadah. Kurangkan sumber protein haiwan, dan boleh tukar kepada sumber tumbuhan bagi menampung keperluan badan (tauhu, tempeh, fucuk, dll) Amalkan pengambilan Omega 3 bagi mengawal tekanan darah. Kurangkan pengambilan gula bagi pesakit diabetis. Pastikan pengambilan air masak adalah mencukupi Baca juga: Kelopak Garam : Jenis, Punca & Cara Merawat
Maklumat Tambahan Untuk maklumat lebih lanjut berkenaan Proteinuria ini anda boleh lihat dalam risalah yang disediakan di bawah:
proteinuria-BMDownload

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/proteinuria/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=proteinuria

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Alahan Susu Formula Pada Bayi Ketahui Punca Tanda Cara Rawatan

Alahan Susu Formula Pada Bayi Ketahui Punca Tanda Cara Rawatan

papar berkaitan - pada 5/9/2024 - jumlah : 74 hits
Alahan pada bayi ketahui punca tanda dan cara rawatan merupakan alternatif yang biasa digunakan oleh ibu bapa apabila penyusuan badan tidak dapat dilakukan atau jika ibu memilih untuk menggunakan sebagai sumber nutrisi untuk bayi Alahan Sus...
Kelopak Garam Jenis Punca Cara Merawat

Kelopak Garam Jenis Punca Cara Merawat

papar berkaitan - pada 28/8/2024 - jumlah : 65 hits
Kelopak garam atau turut dikenali dengan beberapa nama lain seperti sopak garam gegata dan jilatan jin merupakan penyakit yang menyebabkan kulit seseorang menjadi bengkak menebal merah dan kegatalan Bagi anda yang berminat untuk mengetahui ...
Tanda Kita Lalai Dengan Dunia Dan Cara Mengatasinya

Tanda Kita Lalai Dengan Dunia Dan Cara Mengatasinya

papar berkaitan - pada 17/8/2024 - jumlah : 112 hits
Ustaz Pahrol Mat Juoi kupas tentang LALAI Mula Ustaz kongsi tanda LALAI Tanda tanda LALAI antaranya 1 Kurang membaca Al Quran2 Kurang berzikir3 Lalai dlm solat kurang ingat pd Allah Tidak fokus Sering terlupa bilangan rakaat Melewatkan sola...
Kutu Air Punca Jangkitan Pada Kaki Cara Merawat

Kutu Air Punca Jangkitan Pada Kaki Cara Merawat

papar berkaitan - pada 28/8/2024 - jumlah : 62 hits
Penyakit kutu air atau turut dikenali sebagai kulat air dan kaki atlet adalah jangkitan pada kaki yang disebabkan oleh kulat Dari segi perubatan ia dikenali sebagai Tinea Pedis dan boleh berlaku berkali kali terhadap seorang individu Bagi a...
Mpox Gejala Punca Dan Cara Pencegahan

Mpox Gejala Punca Dan Cara Pencegahan

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 57 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraMpox adalah penyakit yang disebabkan oleh virus cacar monyet Mpox biasanya menyebabkan sakit ringan disertai ruam Virus cacar monyet bukanlah virus baharu Cacar monyet ialah penyakit zoonotik virus yang ja...
Cara Cara Nak Hidup Tenang Selepas Bersara

Cara Cara Nak Hidup Tenang Selepas Bersara

papar berkaitan - pada 23/8/2024 - jumlah : 77 hits
Dah berbelas belas atau berpuluh tahun bekerja sampai satu tahap kita merasakan sudah masa untuk kita berehat Apatah lagi bila usia memasuki 40 an Tapi untuk berhenti bekerja kenalah ada sedikit sebanyak persediaan barulah kita boleh duduk ...
Jangan Beli Nokia Lama Tanpa Tahu Cara Jailbreak Ni

Jangan Beli Nokia Lama Tanpa Tahu Cara Jailbreak Ni

papar berkaitan - pada 23/8/2024 - jumlah : 85 hits
Kalau korang masih pakai Nokia lama yang guna aplikasi Java mesti pernah bengang dengan amaran keselamatan yang asyik muncul kan Jangan risau admin ada cara mudah untuk settle masalah ni dengan pasang sijil khas Jom kita tengok step by step...
Pakar Kanak Kanak Kongsi Cara Potty Train Tanpa Buat Anak Stress Jangan Paksa

Pakar Kanak Kanak Kongsi Cara Potty Train Tanpa Buat Anak Stress Jangan Paksa

papar berkaitan - pada 23/8/2024 - jumlah : 95 hits
Potty training adalah salah satu perkembangan sosial kanak kanak yang berlaku secara perlahan lahan Berapa lama masanya si manja perlu untuk bebas lampin bergantung kepada kanak kanak itu sendiri Namun ia perlu dibantu dengan sokongan dan u...
Begini Cara Polisi Dan Bea Cukai Musnahkan Narkoba Jenis Sabu Sebanyak 2 Kg

Begini Cara Polisi Dan Bea Cukai Musnahkan Narkoba Jenis Sabu Sebanyak 2 Kg

papar berkaitan - pada 23/8/2024 - jumlah : 99 hits
Bea Cukai Tanjung Balai Karimun dan Polres Karimun musnahkan 2 048 gram narkoba jenis sabu
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Ringgit Opens Slightly Lower Against Us Rises Vs Other Major Currencies

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Infinix Akan Menjadi Jenama Telefon Pintar Pertama Menjalankan Black Myth Wukong

Pergi Mana Sempena Cuti Panjang Hari Malaysia Dan Maulidur Rasul

Puas Berdiet Tapi Tak Pernah Jadi Ini Dia Silapnya

Pattani Sea The Sun Cafe

Isu Mb Perlis Ahli Dan Pemimpin Bawahan Mula Bersuara

Zus Coffee With Ceo Latte