Kelopak Garam Jenis Punca Cara Merawat


Kelopak garam atau turut dikenali dengan beberapa nama lain seperti sopak garam, gegata, dan jilatan jin, merupakan penyakit yang menyebabkan kulit seseorang menjadi bengkak, menebal merah dan kegatalan.
Bagi anda yang berminat untuk mengetahui lebih lagi tentang penyakit sopak garam ini dan bagaimana cara merawatnya, pastikan anda terus membaca artikel ini sehingga ke penghujung.
Apa itu Kelopak Garam? Kelopak garam atau nama saintifiknya Urtikaria merupakan penyakit yang menyebabkan sebahagian atau keseluruhan anggota badan anda bengkak, kemerahan dan gatal-gatal.
Penyakit ini dikenali juga sebagai sopak garam kerana kepercayaan orang-orang tua yang menyatakan bahawa penyakit ini boleh disembuhkan jika diletakkan garam pada bengkak-bengkak tersebut.
Kawasan bengkak atau benjolan kecil yang timbul disebabkan oleh penyakit ini dikenali sebagai “Wheal”. Wheal ini biasanya timbul dalam ukuran 1 hingga 2 cm, namun ia juga boleh bergabung dengan wheal bersebelahan yang seterusnya membentuk saiz benjolan yang lebih besar.
Berikut merupakan contoh kelopak garam yang boleh berlaku pada tubuh pesakit:
Gegata Akut Gegata akut merupakan penyakit kelopak garam yang ringan, di mana ia boleh berlaku secara tiba-tiba dan hilang dalam tempah 24 hingga 48 jam. Jenis gegata ini akan berlaku secara berterusan atau berulang kali tidak lebih dari tempoh enam minggu.
Gegata Kronik Gegata kronik, merupakan penyakit gegata yang berlaku selama lebih dari tempoh enam minggu dan boleh berlaku berbulan-bulan lamanya. 90% punca berlakunya gegata kronik ini selalunya tidak diketahui dan berlaku secara tiba-tiba.
Walaupun tidak mengancam nyawa, kelopak garam jenis ini boleh menjadi tidak selesa dan sukar untuk dirawat. Penyakit ini juga mungkin merupakan tanda bagi masalah kesihatan lain yang dihadapi pesakit, seperti:
Gangguan autoimun Penyakit seliak Lupus Diabetes jenis 1 Artritis reumatoid Penyakit tiroid Tanda & Gejala Kelopak Garam Bagi ibu bapa atau individu yang tidak tahu bagaimana untuk mengesan sama ada penyakit yang dialami itu adalah kelopak garam atau bukan, anda boleh lihat tanda dan gejala penyakit ini dibawah:
Timbul benjolan atau tompok dalam pelbagai bentuk dan saiz Muncul di mana-mana anggota badan atau merebak ke seluruh badan berasa gatal, pedih atau melecur Benjolan bewarna merah atau merah jambu Baca juga: Kutu Air : Punca Jangkitan Pada Kaki & Cara Merawat
Punca Berlakunya Sopak Garam Penyakit kelopak garam ini selalunya berlaku disebabkan oleh alahan yang dihadapi oleh pesakit. Namun begitu terdapat juga sebab-sebab lain yang boleh menyebabkan penyakit ini berlaku:
Alahan Alahan makanan. Alahan kepada gigitan serangga dan penyengat. Alahan kepada ubat-ubatan Jangkitan Virus Jangkitan virus yang ringan seperti selsema boleh mencetuskan ruam urtikaria pada sesetengah orang. Sentuhan kulit Sentuhan kulit dengan sensitiser menyebabkan urtikaria setempat pada sesetengah orang. Contoh sensitiser termasuk bahan kimia, getah, kosmetik, tumbuh-tumbuhan, ‘ointment’, sengat, dan lain-lain. Urtikaria fizikal Urtikaria fizikal adalah keadaan di mana ruam setempat timbul apabila kulit dirangsang secara fizikal. Pembentukan ruam di kawasan kulit yang telah diusap dipanggil ‘Dermographism’. Sebab Lain Kadang-kadang ruam kelopak garam ini juga boleh disebabkan oleh haba, kesejukan, emosi, senaman, atau cahaya matahari yang kuat. Kebanyakkan kes gegata ini juga berlaku tanpa diketahui sebabnya. Sumber: Lyana Kamal
Cara Merawat Gegata Seperti yang dinyatakan di bahagian sebelum ini, penyakit kelopak garam ini tidak berbahaya dan tidak mengancam nyawa. Bagi ruam yang muncul dalam tempoh 24 hingga 48 jam anda tidak perlu mengambil sebarang ubat-ubatan.
Namun begitu, jika anda tidak dapat menahan gatal ataupun ia berlaku lebih dari tempoh tersebut, anda boleh mendapatkan ubat antihistamin di farmasi berdekata. Ubat ini membantu dalam meringankan kegatalan anda.
Jika anda mengalami gegata kronik, selain mengambil ubat antihstamin, anda juga boleh melakukan pemeriksaan di hospital. Hal ini bagi mengetahui sebab anda mengalami gegata tersebut. Melalui cara ini langkah pencegahan pada masa akan datang dapat dilakukan.
Sumber:
Portal MyHealth Twitter Lyana Kamal

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/kelopak-garam/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=kelopak-garam

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kutu Air Punca Jangkitan Pada Kaki Cara Merawat

Kutu Air Punca Jangkitan Pada Kaki Cara Merawat

papar berkaitan - pada 28/8/2024 - jumlah : 62 hits
Penyakit kutu air atau turut dikenali sebagai kulat air dan kaki atlet adalah jangkitan pada kaki yang disebabkan oleh kulat Dari segi perubatan ia dikenali sebagai Tinea Pedis dan boleh berlaku berkali kali terhadap seorang individu Bagi a...
Begini Cara Polisi Dan Bea Cukai Musnahkan Narkoba Jenis Sabu Sebanyak 2 Kg

Begini Cara Polisi Dan Bea Cukai Musnahkan Narkoba Jenis Sabu Sebanyak 2 Kg

papar berkaitan - pada 23/8/2024 - jumlah : 98 hits
Bea Cukai Tanjung Balai Karimun dan Polres Karimun musnahkan 2 048 gram narkoba jenis sabu
Proteinuria Punca Berlaku Tanda Tanda Cara Merawatnya

Proteinuria Punca Berlaku Tanda Tanda Cara Merawatnya

papar berkaitan - pada 29/8/2024 - jumlah : 65 hits
Protein dalam air kencing atau nama saintifiknya Proteinuria merupakan satu keadaan di mana kandungan protein dalam air kencing seseorang individu adalah tinggi Keadaan ini selalunya merupakan tanda penyakit buah pinggang Bagi anda yang ing...
Katarak Jenis Punca Kos Pembedahan

Katarak Jenis Punca Kos Pembedahan

papar berkaitan - pada 24/8/2024 - jumlah : 187 hits
Sebahagian individu di Malaysia mengalami masalah Katarak yang mengakibatkan penglihatan mereka semakin kabur Jika ianya tidak dirawat dan dicegah ia akan mengakibatkan pelbagai komplikasi dan penyakit yang akan berlaku Oleh itu adalah pent...
Cara Pilih Cili Kering Tak Pedas Dan Jenis Cili Kering

Cara Pilih Cili Kering Tak Pedas Dan Jenis Cili Kering

papar berkaitan - pada 19/8/2024 - jumlah : 100 hits
Cara pilih cili kering perlu diketahui oleh semua kerana ia merupakan antara ramuan penting dalam masakan Malaysia Walaupun mempunyai rupa yang hampir sama sebenarnya cili kering mempunyai beberapa jenis dan memiliki tahap kepedasan yang be...
3 Cara Mengenal Jenis Kulit Wajah Anda

3 Cara Mengenal Jenis Kulit Wajah Anda

papar berkaitan - pada 30/8/2024 - jumlah : 104 hits
3 Cara untuk Mengenal Pasti Jenis Kulit Anda Topik ini sangat penting bagi sesiapa yang berminat dalam penjagaan kulit kerana memahami jenis kulit anda adalah asas untuk memilih produk yang tepat dan membina rutin penjagaan kulit yang berke...
Mpox Gejala Punca Dan Cara Pencegahan

Mpox Gejala Punca Dan Cara Pencegahan

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 57 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraMpox adalah penyakit yang disebabkan oleh virus cacar monyet Mpox biasanya menyebabkan sakit ringan disertai ruam Virus cacar monyet bukanlah virus baharu Cacar monyet ialah penyakit zoonotik virus yang ja...
Garam Epsom Kelebihan Dan Cara Penggunaannya

Garam Epsom Kelebihan Dan Cara Penggunaannya

papar berkaitan - pada 1/9/2024 - jumlah : 102 hits
Garam epsom merupakan sejenis garam yang dihasilkan melalui sebatian kimia yang terdiri daripada Magnisium Chloride Namun begitu garam ini tidak sesuai untuk diletakkan dalam makanan seperti garam biasa Untuk mengetahui lebih lagi berkenaan...
Jangan Beli Nokia Lama Tanpa Tahu Cara Jailbreak Ni

Jangan Beli Nokia Lama Tanpa Tahu Cara Jailbreak Ni

papar berkaitan - pada 23/8/2024 - jumlah : 84 hits
Kalau korang masih pakai Nokia lama yang guna aplikasi Java mesti pernah bengang dengan amaran keselamatan yang asyik muncul kan Jangan risau admin ada cara mudah untuk settle masalah ni dengan pasang sijil khas Jom kita tengok step by step...
Ainz Tulpe Leads With Exclusive Tirtir Launch In Malaysia

Halal Bukan Setakat Tiada Babi Tiada Arak Pm

Tottenham Hotspur Announces Ant International As Global Payment Solutions And Digital Wallet Partner

Hentian Sebelah Pedas Linggi

Tegaknya Khilafah Di Baitul Maqdis Sebelum Munculnya Imam Mahdi

Top Benefits Of Hiring Professional Property Care Services For Leak Inspections And Repairs

41 Akhlak Rasulullah Saw

Ombak Setinggi Empat Meter Badai Teluk Kumbar


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Wajah Kusam Dan Kering Mungkin Teknik Solekan Ini Boleh Bantu Korang Tampil Yakin Dan Berseri

Fakta Sebenar 5 Mitos Forex

Tides Of Change Malaysia S Urgent Climate Reality Check

Seberapa Penting Minum Susu Bagi Balita

Reclaiming Your Life Steps To Remaking Yourself After Addiction

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal