Prn Melaka Ujian Awal Penting Untuk Ph Bn Dan Pn Sebelum Ketibaan Pru15


 
Akhirnya SPR menetapkan PRN Melaka akan diadakan pada 20 November depan dengan tarikh penamaan calonnya ialah pada 8 November.
Walaupun PRN bukanlah keinginan banyak pihak memandangkan wabak Covid19 belum pulih sepenuhnya, tetapi berikutan DUN Melaka telah dipersetujui dibubarkan oleh TYT Tun Ali Rustam setelah dinasihati oleh Ketua Menteri, Sulaiman Md Ali, maka mengadakan pilihanraya adalah pilihan yang tidak dapat dielakkan lagi sebenarnya, kecuali dengan mengisytiharkan darurat saja dapat menangguhkannya.
Blog ini dalam beberapa artikelnya sebelum ini menekankan perlunya PRN diadakan di Melaka sesuai dengan DUN negeri yang telah dibubarkan itu.
Setidak-tidaknya mengadakan PRN lebih baik berbanding jika darurat dilaksanakan yang tujuannya tidak lain hanya untuk menangguhkan pilihanraya daripada diadakan buat tempoh tertentu.
Dalam hal ini, Ismail Sabri Yaakob bolehlah diberi sedikit pujian kerana tidak meniru langkah Mahiaddin Md Yasin dengan tidak mencadangkan darurat bagi tujuan untuk meletakkan UMNO kekal bertahan lagi dengan kuasanya di Melaka.


Beliau dengan ini lebih berani berbanding Mahiaddin dalam berdepan realiti dan cabaran politik.
Tambahan lagi, nampak pelik sangat bunyinya jika darurat dilakukan kerana pembubaran DUN Melaka adalah pilihan kerajaan negeri yang diterajui UMNO, manakala jika darurat dilaksanakan, ia juga adalah pilihan kerajaan pusat yang dikuasai UMNO.
Dengan adanya PRN Melaka ini, selain memberi peluang kepada rakyat negeri itu membuat pilihan kerajaan negeri baru yang mereka mahukan, ia juga adalah ujian bagi parti-parti yang bertanding mempertaruhkan nasib mereka.
Jika tiada kerjasama antara mana-mana parti, misalnya UMNO dengan Pas atau UMNO dengan Bersatu, persaingan tiga penjuru antara BN, PN dan PH dijangka akan menjadi medan menguji kekuatan masing-masing.
Di sinilah nanti akan dinilai kekuatan dan penerimaan rakyat bukan saja untuk membentuk kerajaan baru di Melaka, malah sebagai ujian awal bagi persediaan menghadapi PRU15.
Dalam hal ini, selain PRN Melaka penting untuk PH, ia juga amat penting bagi BN dan PN untuk menghadapi PRU15 akan datang.
Katalah jika PH berjaya kembali membentuk kerajaan di Melaka, ia adalah gambaran atau isyarat cerahnya masa depan Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri selepas PRU15 nanti.
Sebab itu, dalam hal ini ada baiknya PH Melaka membatalkan saja hasrat untuk mencabar ke mahkamah pembubaran DUN bagi menghalang PRN Melaka daripada diadakan, sebaliknya jauh lebih penting untuk mereka menumpukan segala perhatian dan kekuatan untuk mencapai kemenangan di hari pengundian akan datang.
Membawa ke mahkamah untuk menghalang PRN setelah SPR menetapkan tarikh pilihanraya hanya memperlihatkan PH Melaka takut atau tidak sedia menghadapinya.
Ingatlah pemimpin atau parti yang penakut tidak akan menjadi pilihan pengundi untuk dipilih menjadi kerajaan.
Andai kata UMNO dan BN pula yang berjaya memenangi PRN Melaka tanpa perlu bekerjasama dengan Pas atau Bersatu, maka ia juga menandakan masa depan yang cerah bagi gabungan tersebut.
Ia sekaligus akan meletakkan UMNO tidak memerlukan lagi kerjasama dengan Pas dan Bersatu dalam PRU15 akan datang nanti.
Bagi PN pula, memang tidak nampak ada peluang untuk mereka menang di Melaka ini dan jika kalah meskipuj bersama dengan Pas, maka pandai-pandailah untuk hidup dan mencari talian hayat baru bagi menghadapi PRU15.
Sedemikian itu, adalah penting bagi BN, PH dan dan PN bertanding secara sendirian dan berdasarkan kekuatan masing-masing dalam PRN Melaka ini. – 


ShahbudinHusin 18/10/2021.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/10/prn-melaka-ujian-awal-penting-untuk-ph.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cuak Kalah Teruk Dalam Prn Melaka Zuraida Gesa Jentera Parti Tumpu Pru15

Cuak Kalah Teruk Dalam Prn Melaka Zuraida Gesa Jentera Parti Tumpu Pru15

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 242 hits
October 18 2021 Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Zuraida Kamaruddin enggan mengulas tindakan UMNO dan Barisan Nasional yang akan bertanding secara bersendirian pada Pilihan Raya Negeri Melaka tanpa kerjasama parti lain Seba...
Umno Jangan Tunggu Pru15 Ketetapan Pau Putus Hubungan Dengan Bersatu Mesti Dimulakan Di Prn Melaka

Umno Jangan Tunggu Pru15 Ketetapan Pau Putus Hubungan Dengan Bersatu Mesti Dimulakan Di Prn Melaka

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 172 hits
Sebagaimana kita sedia maklum dan sedar UMNO telah menetapkan keputusan untuk tidak mahu bekerjasama dan putus hubungan dengan Bersatu dalam PRU15 akan datang Ketetapan tersebut dimuktamadkan dalam Perhimpunan Agung UMNO yang bermakna ia ad...
Prn Melaka Umno Gerakkan Jentera Amaran Awal Pada Idris Haron Dan Nor Azman

Prn Melaka Umno Gerakkan Jentera Amaran Awal Pada Idris Haron Dan Nor Azman

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 162 hits
Oleh Nurul Aisyah DESAS desus bertiup kencang Pilihanraya Negeri Melaka akan diadakan dalam masa terdekat Menurut sumber bulan November bakal meriah dengan jentera PRN namun semua pihak akan tetap patuh pada Standard operating procedure yan...
Prn Melaka Pas Optimis Mn Dan Pn Sempat Bincang Penyatuan Sebelum Penamaan Calon

Prn Melaka Pas Optimis Mn Dan Pn Sempat Bincang Penyatuan Sebelum Penamaan Calon

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 212 hits
MELAKA PAS optimis Muafakat Nasional dan Perikatan Nasional akan menuju penyatuan menjelang Pilihan Raya Negeri Melaka walaupun masa semakin suntuk menjelang tarikh penamaan calon 8 November depan Naib Presiden PAS Datuk Seri Dr Ahmad Samsu...
Catatan Awal Tentang Prn Melaka

Catatan Awal Tentang Prn Melaka

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 125 hits
BOLEHKAH Ketua Menteri yang telah hilang majoriti menasihatkan Yang di Pertua Negeri untuk membubarkan DUN Ini isu Perlembagaan yang perlu diteliti 2 Kes Melaka ini tidak boleh disamakan dengan tindakan Yang di Pertua Negeri Sabah membubark...
Umno Enggan Bekerjasama Pn Rangka Strategi Sendiri Hadapi Prn Melaka

Umno Enggan Bekerjasama Pn Rangka Strategi Sendiri Hadapi Prn Melaka

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 370 hits
agendaily com16 10 2021Perikatan Nasional Melaka mempunyai kekuatan tersendiri tanpa kerjasama UMNO bagi menghadapi Pilihan Raya Negeri Melaka Perikatan Nasional akan merangka strategi sendiri untuk menghadapi Pilihan Raya Negeri Melaka set...
Pas Tak Kacau Kerusi Umno Bersatu Pada Prn Melaka Kata Tuan Ibrahim

Pas Tak Kacau Kerusi Umno Bersatu Pada Prn Melaka Kata Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 214 hits
Tuan Ibrahim Tuan Man berkata PAS akan menyokong mana mana calon sama ada Umno mahupun Bersatu berdasarkan penyandang di kerusi berkenaan jika pemuafakatan gagal dicapai dalam kalangan dua parti sekutu itu PETALING JAYA PAS tidak akan melet...
Siapa Bakal Menang Prn Melaka

Siapa Bakal Menang Prn Melaka

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 312 hits
PERSOALAN yang paling kerap ditanya kepada mana mana penganalisis politik ketika ini ialah siapa yang akan menang pada Pilihan Raya Negeri Melaka kelak Soalnya ada atau tidak PRN seperti yang sepatutnya berlaku selepas pembubaran Dewan Unda...
Prn Melaka Hanya Zahid Mahu Tanding Solo Mt Umno Belum Buat Keputusan

Prn Melaka Hanya Zahid Mahu Tanding Solo Mt Umno Belum Buat Keputusan

papar berkaitan - pada 17/10/2021 - jumlah : 368 hits
Seorang Naib Presiden UMNO Datuk Seri Mahdzir Khalid mendedahkan hanya Presiden Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang mahu UMNO bertanding secara solo pada pilihan raya negeri Melaka tetapi setakat ini parti masih belum ada keputusan muktamad ...
Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Gear Up For Standard 1 Registration

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Suami Tukang Masak Dadah Isteri Tolong Edar

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3

5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia


There Is An Awakening

2 Aidilfitri 2024

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Life Begin At 40

Perubahan Bila Masuk 40an

Adapting To Consumer Behavior