Prn Melaka Kerajaan 18 Bulan Lebih Matang Kata Bakal Km Melaka


agendaily.com8/11/2021
Bakal Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Ab Rauf Yusoh berdepan saingan sengit di DUN Tanjung Bidara pada PRN Melaka.
Bakal Ketua Menteri (KM) Melaka, Datuk Seri Ab Rauf Yusoh berkata kerajaan 18 bulan Barisan Nasional (BN) Melaka telah menunjukkan kematangan bagaimana untuk menguruskan rakyat, berbanding 22 bulan pentadbiran Pakatan Harapan (PH).

Beliau yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Melaka berkata parti itu dan BN berbeza dengan yang lain kerana membawa kelestarian dalam pengurusan kepada rakyat.

Beliau akan bertanding kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tanjung Bidara berdepan calon Perikatan Nasional (PN) yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) dan Ahli Parlimen Masjid Tanah, Datuk Mas Ermieyati Samsudin, serta Setiausaha Pengelola Keadilan Cabang Masjid Tanah, Zainal Hassan.

“Sekali lagi saya mengatakan saingan sengit antara parti (di DUN Tanjung Bidara). Ia membabitkan sebuah parti yang membawa kelestarian dalam pengurusan rakyat dan parti (lain) yang membawa ideologi masing-masing.

“Bukan pertandingan bagi individu untuk tunjuk popular tapi parti yang berbeza ideologi. Kita melihat bahawa terbukti ruang telah diberi kepada parti yang mentadbir (kerajan negeri selama) 22 bulan… 18 bulan BN (pula) tunjuk kematangan bagaimana kita menguruskan rakyat dalam tempoh tersebut,” katanya.

PRN Melaka diadakan setelah berlaku krisis pentadbiran dalam kerajaan negeri apabila empat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), termasuk dua daripada UMNO, menarik sokongan kepada kerajaan UMNO negeri pimpinan Ketua Menteri Datuk Seri Sulaiman Md Ali.

Empat ADUN terbabit diketuai Datuk Seri Idris Haron (UMNO-Sungai Udang); Datuk Nor Azman Hassan (UMNO-Pantai Kundor); Datuk Norhizam Hassan Baktee (Bebas-Pengkalan Batu); dan Datuk Noor Effandi Ahmad (Bersatu-Telok Mas).

Krisis itu tercetus setelah Idris bersama tiga bekas ADUN tidak puas hati dan mendakwa Rauf yang menjadi Speaker DUN lebih berkuasa daripada Sulaiman, malah KM Melaka itu terpaksa tunduk kepada kehendak Rauf.

Perbalahan menjadi semakin hebat setelah pada satu peringkat, Idris yang juga Ahli Exco negeri ketika itu mendedahkan terdapat pemimpin UMNO Melaka membolot projek ekonomi dan menipu Kerajaan Pusat berkaitan royalti pasir.

Idris mendedahkan, disebabkan perkara tersebut, beliau terpaksa menarik sokongan terhadap Kerajaan Negeri Melaka untuk menyelamatkan UMNO daripada ditolak oleh rakyat pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

“Kalau UMNO terus mempunyai pemimpin-pemimpin seperti yang ada pada hari ini, rakusnya diibaratkan makan tangan kanan dan kiri, suap ke mulut sambil mata menjeling lagi makanan lain di atas meja, yakni projek-projek ekonomi di negeri Melaka.

“Ribuan meter kubik pasir yang ditambak dari tengah laut dibawa ke sini tapi diisytihar dengan jumlah yang rendah, menipu kerajaan Persekutuan dalam bentuk royalti. Semuanya berlaku dengan jelas.

“Ini penipuan yang akan menyebabkan UMNO ditolak mentah-mentah dalam PRU akan datang. Saya percaya dan yakin rakyat menyedari hakikat ini,” katanya Idris.

Susulan penarikan sokongan itu, Yang di-Pertua Negeri, Tun Mohd Ali Rustam membubarkan DUN setelah mendapat nasihat Sulaiman yang kehilangan majoriti. SPR menetapkan hari ini sebagai hari penamaan calon, diikuti 16 November bagi pengundian awal dan 20 November pengundian biasa.

Sementara itu, bercakap pada sidang media di villanya di Kampung Pulau, Masjid Tanah, hari ini, Rauf berkata BN akan melancarkan manifesto PRN Melaka secara dalam talian pada Rabu ini.

Beliau berkata manifesto berkenaan akan memberikan cadangan-cadangan terbaik untuk membangunkan Melaka jika rakyat memberikan mandat kepada BN untuk kembali menjadi kerajaan.

“Kita tunggu pengisian (manifesto) dan bagaimana ia akan digunakan kepada masyarakat. Manifesto ini akan memberikan cadangan-cadangan yang terbaik untuk negeri Melaka,” katanya.

Melaka yang mempunyai 28 kawasan DUN, dengan 495,196 pengundi berdaftar


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/11/prn-melaka-kerajaan-18-bulan-lebih.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prn Melaka Pas Yakin Parti Dalam Kerajaan Akan Capai Kata Sepakat Hadapi Piliha Raya

Prn Melaka Pas Yakin Parti Dalam Kerajaan Akan Capai Kata Sepakat Hadapi Piliha Raya

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 252 hits
KUALA TERENGGANU PAS yakin kesepakatan antara parti parti di dalam kerajaan akan dapat dicapai dalam menghadapi Pilihan Raya Negeri Melaka pada 20 November ini Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan berkata meskipun penaman calon bagi...
Prn Melaka 70 Kempen Pas Guna Media Sosial Kata Sanusi

Prn Melaka 70 Kempen Pas Guna Media Sosial Kata Sanusi

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 295 hits
Langkah itu diambil bagi menghadapi kemungkinan SPR dan MKN mengeluarkan SOP bagi PRN Melaka yang tidak membenarkan kempen konvensional menurut Muhammad Sanusi Md Nor MELAKA PAS akan melaksanakan 70 kempen bagi menghadapi Pilihan Raya Neger...
Prn Melaka Pilih Biru Yang Ori Jangan Terpedaya Biru Cetak Rompak Kata Zahid

Prn Melaka Pilih Biru Yang Ori Jangan Terpedaya Biru Cetak Rompak Kata Zahid

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 245 hits
November 10 2021 12 00 AMAhmad Zahid Hamidi berkata sokongan kepada BN ia akan dapat kembalikan perpaduan yang pernah dirampas daripada rakyat Malaysia pada PRU14 PETALING JAYA Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi mengingatkan pengundi Melaka s...
Prn Melaka Anwar Bakal Umum Calon Ph Esok

Prn Melaka Anwar Bakal Umum Calon Ph Esok

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 217 hits
November 4 2021 Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim dijangka mengumumkan calon gabungan parti berkenaan esok bagi menghadapi Pilihan Raya Negeri pada 20 November ini Bagaimanapun lokasi dan waktu pengumuman masih dibincangkan...
Tindakan Menjatuhkan Kerajaan Sendiri Di Melaka Tak Bermoral Kata Hadi

Tindakan Menjatuhkan Kerajaan Sendiri Di Melaka Tak Bermoral Kata Hadi

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 178 hits
AGENDA DAILY Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengumumkan Jawatankuasa PAS Pusat membuat keputusan parti itu akan menggunakan lambang Perikatan Nasional dalam Pilihan Raya Negeri Melaka bulan ini Kejatuhan kerajaan negeri Melaka seb...
Prn Melaka Selagi Belum Umum Calon Bersatu Masih Buka Pintu Kepada Umno Kata Rosol

Prn Melaka Selagi Belum Umum Calon Bersatu Masih Buka Pintu Kepada Umno Kata Rosol

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 255 hits
Rosol Wahid yang juga Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna berkata partinya tidak mahu bersikap hidung tak mancung pipi tersorong sorong PETALING JAYA Bersatu enggan bersikap hidung tak mancung pipi tersorong sor...
Semua Parti Sah Guna Logo Ph Dalam Prn Melaka Kata Adly

Semua Parti Sah Guna Logo Ph Dalam Prn Melaka Kata Adly

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 197 hits
Oleh SURI LAILA October 31 2021Pengerusi Pakatan Harapan Melaka Adly Zahari mengesahkan penggunaan logo rasmi gabungan itu bagi semua parti dalam Pilihan Raya Negeri Melaka November ini Adly dalam satu kenyataan ringkasnya hari ini meminta ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11