Tindakan Menjatuhkan Kerajaan Sendiri Di Melaka Tak Bermoral Kata Hadi


AGENDA DAILY
Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengumumkan Jawatankuasa PAS Pusat membuat keputusan parti itu akan menggunakan lambang Perikatan Nasional (PN) dalam Pilihan Raya Negeri Melaka, bulan ini.
Kejatuhan kerajaan negeri Melaka sebelum ini dipimpin oleh Ketua Menteri UMNO Datuk Seri Sulaiman Md Ali yang berpunca akibat tindakan wakil rakyat sendiri adalah tidak bermoral, kata Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
Presiden PAS itu membidas tindakan empat bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang didalangi pemimpin senior UMNO di Melaka, Datuk Seri Idris Haron dalam gerakan menjatuhkan kerajaan sendiri.
“Selepas kemelut di persekutuan, di Melaka kerajaan dijatuhkan oleh wakil rakyat sendiri.
Ini satu cara tak bermoral, ini rakyat Melaka boleh lihat sendiri,” katanya semasa semasa berucap di Pentas PRN Melaka yang disiarkan secara dalam talian.
Hadi membuat perbandingan krisis politik negara sebelum ini yang melanda negara selepas 15 Ahli Parlimen UMNO menarik sokongan terhadap Tan Sri Muhyiddin Yassin dan meletak jawatannya tetapi masih berlapang dada dengan menerima pelantikan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai penggantinya.
“Kami cadang Muhyiddin jadi PM. Beliau tidak minta, kami yang cadang. Selepas itu demi nak selamatkan kerajaan yang diwujud, Muhyiddin terima pelantikan Perdana Menteri baharu (Ismail Sabri Yaakob) dengan tenang,” katanya lagi.
Muhyiddin semasa berdepan krisis politik yang juga dicetuskan oleh pemimpin UMNO mempunyai pilihan untuk membubarkan Parlimen dan mengadakan pilihan raya umum, bagaimanapun mengambil pendirian untuk meletak jawatan dan digantikan dengan Ismail Sabri.
Tujuan mengelakkan sebarang pilihan raya umum adalah bagi menjaga keselamatan dan nyawa rakyat ketika pandemik Covid-19 masih melanda negara.
Jelas Hadi lagi, langkah PAS menggunakan satu simbol iaitu Perikatan Nasional (PN) adalah bertujuan membawa perubahan terhadap landskap politik negara yang dilihat dimonopoli parti yang ekstrem
Menurut beliau, pembentukan PN adalah bermatlamat untuk menolak parti yang ekstrem danusaha itu dibuat bagi menghalang negara daripada terus dipimpin kumpulan politik yang ekstrem, termasuk di Melaka.
“Kita tubuh PN untuk kumpul parti tidak ekstrem yang boleh bersatu dan bekerjasama, dan kita bertanding di Melaka.
“Jadi PAS, Bersatu dan Gerakan setuju guna atas satu simbol PN bertanding di Melaka bagi menolak parti ekstrem untuk membuat perubahan. Satu perubahan mesti dilakukan, kalau rakyat Melaka nak buat perubahan pilihlah PN,” katanya lagi.
Untuk rekod, keputusan PAS menggunakan satu simbol iaitu PN adalah sesuatu yang diluar jangkaan, namun diketahui umum gabungan tersebut sudah didaftarkan secara rasmi bersama Bersatu, Gerakan dan beberapa parti dari Sabah dan Sarawak.
Kerajaan UMNO di Melaka tumbang susulan tindakan empat ADUN diketuai bekas wakil rakyat UMNO Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Udang, Idris pada 4 Oktober lalu yang mengumumkan keputusan mereka menarik sokongan terhadap Sulaiman.
Tiga yang lain ialah Datuk Nor Azman Hassan (UMNO-Pantai Kundor); Datuk Norhizam Hassan Baktee (Bebas-Pengkalan Batu); dan Datuk Noor Effandi Ahmad (Bersatu-Telok Mas).


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/11/tindakan-menjatuhkan-kerajaan-sendiri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prn Melaka Kerajaan 18 Bulan Lebih Matang Kata Bakal Km Melaka

Prn Melaka Kerajaan 18 Bulan Lebih Matang Kata Bakal Km Melaka

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 282 hits
agendaily com8 11 2021Bakal Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Ab Rauf Yusoh berdepan saingan sengit di DUN Tanjung Bidara pada PRN Melaka Bakal Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Ab Rauf Yusoh berkata kerajaan 18 bulan Barisan Nasional Melaka te...
Prn Melaka Bn Ramal Menang 18 Kerusi Yakin Bentuk Kerajaan Negeri Kata Tok Mat

Prn Melaka Bn Ramal Menang 18 Kerusi Yakin Bentuk Kerajaan Negeri Kata Tok Mat

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 181 hits
freemalaysiatoday com November 16 2021 7 15 PMMohamad Hasan berkata BN dan Umno juga sedia merintis kerjasama dengan mana mana pihak dan tidak hanya terhad kepada Perikatan Nasional sahaja MELAKA Barisan Nasional meramalkan mampu menguasai ...
Prn Melaka Pas Yakin Parti Dalam Kerajaan Akan Capai Kata Sepakat Hadapi Piliha Raya

Prn Melaka Pas Yakin Parti Dalam Kerajaan Akan Capai Kata Sepakat Hadapi Piliha Raya

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 253 hits
KUALA TERENGGANU PAS yakin kesepakatan antara parti parti di dalam kerajaan akan dapat dicapai dalam menghadapi Pilihan Raya Negeri Melaka pada 20 November ini Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan berkata meskipun penaman calon bagi...
Pn Akan Tewas Jika Pas Guna Logo Sendiri Kata Penganalisis

Pn Akan Tewas Jika Pas Guna Logo Sendiri Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 274 hits
freemalaysiatoday com October 31 2021 8 30 AMPN memerlukan PAS untuk bertanding menggunakan logonya sendiri bagi memberikannya kredibiliti menurut penganalisis PETALING JAYA Parti parti dalam Perikatan Nasional khususnya Bersatu dan Gerakan...
Prn Melaka 70 Kempen Pas Guna Media Sosial Kata Sanusi

Prn Melaka 70 Kempen Pas Guna Media Sosial Kata Sanusi

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 296 hits
Langkah itu diambil bagi menghadapi kemungkinan SPR dan MKN mengeluarkan SOP bagi PRN Melaka yang tidak membenarkan kempen konvensional menurut Muhammad Sanusi Md Nor MELAKA PAS akan melaksanakan 70 kempen bagi menghadapi Pilihan Raya Neger...
Bn Bimbang Keupayaan Ph Tadbir Melaka Kata Adly

Bn Bimbang Keupayaan Ph Tadbir Melaka Kata Adly

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 123 hits
November 18 2021 Calon Pakatan Harapan daripada Amanah Adly Zahari akan mempertahankan kerusi Bukit Katil Beliau akan dilantik sekali lagi sebagai Ketua Menteri sekiranya parti itu menang pada Sabtu AYER KEROH Calon Ketua Menteri Melaka dar...
Uitm Tidak Halang Mahasiswa Jadi Calon Prn Melaka Kata Naib Canselor

Uitm Tidak Halang Mahasiswa Jadi Calon Prn Melaka Kata Naib Canselor

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 234 hits
Naib Canselor UiTM Roziah Mohd Janor berkata Akta 173 UiTM membenarkan mahasiswa universiti itu berpolitik atau menjadi calon parti politik SHAH ALAM Universiti Teknologi Mara tidak menghalang mana mana mahasiswanya untuk menjadi calon yang...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku