Prktgpiai Naratif Politik Tanjung Piai




oleh AB JALIL BACKER
PILIHAN Raya Kecil (PRK) Tanjung Piai adalah satu percaturan politik yang sangat menarik kerana ia meletakkan Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) dalam dilema politik yang kompleks dan rumit.
Malah lebih rumit apabila parti Gerakan muncul menjadi dark horse mencalonkan Wendy Subramaniam, seorang peguam wanita daripada keluarga campuran Cina-India.
Gerakan mungkin melihat perpecahan undi masyarakat Melayu kepada PH dan BN akan memberi peluang kepada mereka melakukan kejutan melalui undi masyarakat bukan Melayu yang mempunyai jumlah agak besar.
PH berhadapan dengan perpecahan dalaman apabila kem Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim sedang berantakan dalam menentukan tarikh peralihan kuasa Perdana Menteri.
Dr Mahathir beberapa kali menyatakan beliau hanya akan menyerah kuasa kepada Anwar pada masa yang sesuai dan ekonomi negara telah pulih. Ini menggambarkan ketidakpercayaan beliau kepada kemampuan Anwar menguruskan ekonomi negara seperti mana pada krisis ekonomi 1997/98.
Kem Anwar pula mahukan Dr Mahathir melepaskan jawatan pada Mei 2020 yang kata mereka seperti mana dalam perjanjian rahsia kedua-dua individu itu sebelum Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14). Ini tidak mustahil mengundang sabotaj dalaman antara parti komponen PH.
BN atau lebih tepat UMNO pula berhadapan dengan dilema lebih besar kerana faktor perjuangan, statistik dan sejarah permuafakatan antara kaum.
Berdasarkan statistik pengundi, orang Melayu mahukan kerusi Parlimen Tanjung Piai diwakili oleh wakil rakyat Melayu. Jumlah pengundi Melayu mewakili 57.64 peratus (30,541 orang) daripada 52,986 pengundi berdaftar di Tanjung Piai. Masyarakat Cina pula merupakan kumpulan kedua terbesar dengan jumlah 21,948 orang (41.42 peratus). Selebihnya 479 pengundi daripada kalangan masyarakat India dan 18 orang etnik lain.
Pengorbanan
Namun dari segi sejarah, UMNO sentiasa melepaskan beberapa kerusi majoriti Melayu kepada parti komponen yang mewakili masyarakat Cina dan India bagi membolehkan negara ini dibina oleh sebuah kerajaan yang merangkumi semua kaum. Itu pengorbanan selama lebih 60 tahun walaupun parti itu sentiasa dituduh sebagai parti perkauman Melayu dan bumiputera.
Tanjung Piai merupakan salah satu kerusi yang dilepaskan UMNO kepada MCA. Justeru, ketika BN berhadapan penolakan hampir total masyarakat Cina dalam PRU lepas, timbul persoalan sama ada tradisi dan sejarah ini perlu dikekalkan.
UMNO mahu bertanding sebagai satu kelangsungan perjuangan menentang penghakisan kedudukan bumiputera dan Islam di negara ini. Ini adalah soal survival perjuangan berikutan tindakan beberapa wakil rakyat mereka telah menyertai Bersatu.
MCA juga mahu diberi peluang bertanding semula kerana mereka hanya kalah 524 undi dalam PRU lepas. Jumlah pengundi Cina yang menyokong BN dalam PRU lepas di Tanjung Piai juga mengatasi peratusan sokongan Cina kepada BN di peringkat nasional.
Lebih penting MCA mahu BN menunjukkan kepada masyarakat bukan Melayu bahawa Penyatuan Ummah dan Muafakat Nasional tidak mengetepikan masyarakat bukan bumiputera.
Konsesus BN mencalonkan bekas wakil rakyat Tanjung Piai, Dr Wee Jeck Seng merupakan satu kemenangan moral, sejarah dan persepsi masa depan yang sangat indah. Kalah atau menang, UMNO dan Pas telah membuktikan bahawa mereka berhasrat membentuk sebuah kerajaan yang merangkumi semua kelompok etnik dan agama.
Pasti ada orang Melayu yang tidak akan berpuas hati dan menganggap ini merupakan pengkhianatan kepada penyatuan ummah. Mereka mungkin lupa bahawa Penyatuan Ummah yang lalu telah bersetuju menubuhkan gerakan politik lebih besar iaitu Muafakat Nasional.
Malah PH dengan pantas mengambil kesempatan memperli dan memperlekeh pemimpin Pas yang sebelum ini menyeru undi kepada calon Muslim.Hakikatnya sokongan Pas ke atas calon bukan Islam adalah kerana calon itu membawa panji-panji Muafakat Nasional.
Menariknya PRK Tanjung Piai ini adalah bagaimana senario politik berubah secara drastik.
UMNO dan Pas dilihat memulihkan imej mereka yang dituduh sebagai taliban, perkauman dan berbahaya kepada masyarakat bukan Melayu. Sebaliknya jentera propaganda PH kelihatan terbawa-bawa dengan permainan politik perkauman dan agama yang mereka hina sebelum ini.
Apapun saya fikir isu PRK Tanjung Piai seharusnya berkisar kepada kegagalan dan kelemahan pentadbiran kerajaan hari ini.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/11/04/prktgpiai-naratif-politik-tanjung-piai/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prktgpiai Kenapa Ph Perlu Tunggu Kemenangan Tanjung Piai Untuk Tunai Janji Ismail Sabri

Prktgpiai Kenapa Ph Perlu Tunggu Kemenangan Tanjung Piai Untuk Tunai Janji Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 239 hits
Kenapa Tun nak tunggu kemenangan calon Pakatan Harapan di Tanjung Piai untuk tunai janji Semua janji manifesto dibuat sebelum Pilihan Raya Umum ke 14 maknanya lepas menang PRU 14 janji kena tunai bukan tunggu PRK Tanjung Piai bidas Ketua Pe...
Prk Tanjung Piai Mampu Beri Tekanan Politik Kepada Ph Umno Kelantan

Prk Tanjung Piai Mampu Beri Tekanan Politik Kepada Ph Umno Kelantan

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 395 hits
Kenyataan Media Jazlan yang juga Ahli Parlimen Machang berkata roh Muafakat Nasional perlu dimanifestasikan secara nyata bermula dari sekarang Gambar fail KUALA LUMPUR UMNO Kelantan menyeru semua pengundi di Tanjung Piai agak menggunakan Pi...
Tanjung Piai Serlah Politik Songsang Kala Pam

Tanjung Piai Serlah Politik Songsang Kala Pam

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 341 hits
SUSUPAN PAGIPEMIMPIN tertinggi Parti Amanah Negara termasuk dua Naib Presiden mempertikai dan bersendakwa hanyir dengan tindakan Pam yang menyokong calon BN daripada MCA Wee Jeck Seng dalam pilihan raya kecil Tanjung Piai Mereka menyifiatka...
Prktgpiai Nelayan Tanjung Piai Kecewa Wang Saguhati Tidak Diterima Sejak Zaman Ph

Prktgpiai Nelayan Tanjung Piai Kecewa Wang Saguhati Tidak Diterima Sejak Zaman Ph

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 262 hits
Kira kira 800 nelayan di kawasan Tanjung Piai di sini melahirkan rasa kecewa apabila wang saguhati yang pernah dinikmati oleh mereka sejak 2016 sumbangan kerajaan negeri masih belum diterima sehingga kini Walaupun telah dijanjikan beberapa ...
Prktgpiai Presiden Pas Setuju Dengan Calon Bn Di Tanjung Piai

Prktgpiai Presiden Pas Setuju Dengan Calon Bn Di Tanjung Piai

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 350 hits
Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang bersetuju dengan calon yang dikemukakan Barisan Nasional bagi Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai Setiausaha Agung Pas Datuk Takiyuddin Hassan dalam satu kenyataan berkata sokongan yang diberi adalah sel...
Prktgpiai Banyak Sungguh Projek Kebetulan Di Parlimen Tanjung Piai Nizar

Prktgpiai Banyak Sungguh Projek Kebetulan Di Parlimen Tanjung Piai Nizar

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 358 hits
Banyak sungguh secara kebetulan segala peruntukan kerajaan secara tiba tiba hadir di Parlimen Tanjung Piai Dan mungkin dalam sedikit masa pun apatah lagi sepanjang tempoh kempen Pilihan Raya Kecil Parlimen berkenaan akan turun mencurah cura...
Gerhana Matahari Anulus Di Tanjung Piai Serian

Gerhana Matahari Anulus Di Tanjung Piai Serian

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 445 hits
KUALA LUMPUR 4 Nov Rakyat Malaysia bakal berpeluang menyaksikan Gerhana Matahari Anulus pada 26 Dis ini yang berlaku di kawasan Tanjung Piai Johor dan Serian Sarawak Pengarah Planetarium Negara Anita Bahari berkata Gerhana Matahari Cincin i...
Nak Ke Mahkamah Sakit Mata Ke Tanjung Piai Boleh Pulak

Nak Ke Mahkamah Sakit Mata Ke Tanjung Piai Boleh Pulak

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 326 hits
Hakim Mahkamah Tinggi Collin Lawrence Sequerah mengingatkan yang beliau tidak akan toleransi dengan mana mana pihak yang cuba untuk memperdayakan mahkamah Ingatan itu adalah berkaitan kehadiran bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak p...
Tanjung Piai Jangan Jadikan Masjid Pentas Kempen

Tanjung Piai Jangan Jadikan Masjid Pentas Kempen

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 299 hits
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dr Mujahid Yusof Rawa mengingatkan semua calon Pilihan raya Kecil Tanjung Piai agar tidak menjadikan masjid sebagai tempat berkempen Jelasnya ia selaras dengan titah Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iska...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Faedah Sirah Nabi Perang Bani Quraizhah Dan Pelajaran Di Dalamnya

Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist