Prk Rantau Pkr Berdepan Isu Rusuhan Kuil Kebangkitan Melayu Menolak Cara Tadbir Ph


PRK Rantau yang akan diadakan tidak lama lagi adalah ujian penting buat PKR dan Anwar Ibrahim, selain tentunya kepada PH juga.

Setelah kalah dalam dua PRK sebelum ini iaitu di Cameron Highlands dan Semenyih, PH sebolehnya tidak boleh kalah buat kali yang ketiga.

Jika kekalahan menimpa tiga kali berturut-turut kepada PH, ia bukan saja alamat tidak baik kepada kerajaan dalam menghadapi tahun-tahun mendatangnya, malah dalam masa yang sama akan melonjakkan lagi semangat UMNO dan Pas yang baru memulakan kerjasama mereka.

Oleh kerana di Rantau ini yang bertanding adalah PKR, bermakna parti itu tidak boleh memandang ringan mengenainya, terutamanya berhubung pemilihan calon.

Walaupun calon PKR sebelum ini iaitu S Streram tentunya mahu bertanding semula menguji kekuatannya untuk berdepan dengan Mohamad Hassan berikutan dalam PRU14 lalu beliau dihalang mengemukakan borang pencalonannya kerana ketiadaan pas masuk, tetapi suasana antara dulu dengan sekarang sudah banyak berubah.

Berdasarkan arus perubahan dalam PRU14 lalu, kalau pun tidak menang, Streram barangkali mampu memberi cabaran sengit kepada Mohamad Hassan jika beliau dibenarkan bertanding.

Tetapi dengan berlakunya pelbagai perubahan dalam politik negara, terutama selepas tragedi rusuhan kuil di Subang dan inkues kematian seorang anggota bomba dalam peristiwa itu masih berjalan serta bercantumnya UMNO dan Pas, meletakkan semula Streram mungkin mengundang lebih bahaya buat PKR dan PH.
Ia secara tidak langsung memberi ruang kepada pihak BN memainkan semula sentimen kaum dan menyalahkan kerajaan bagi tujuan meraih sokongan maksimum daripada pengundi Melayu.

Selain PKR harus memahami sentimen itu yang memungkinkannya lebih mudah dikalahkan, Streram sendiri harus berjiwa besar dalam hal ini.

Beliau boleh mencontohi MIC yang sanggup melepaskan kerusi dalam PRK Cameron Hiighlands untuk ditandingi oleh UMNO demi semata-mata tidak mahu calonnya terkorban begitu saja.

Di waktu yang sama, PRK Rantau juga adalah ujian penting kepada Anwar yang bakal menjadi Perdana Menteri ke-8 dan kemudian menang dengan bergaya di Port Dickson serta dipilih menjadi Presiden PKR menggantikan Dr. Wan Azizah Wan Ismail.

Jika mampu menang di Rantau dengan mengalahkan Mohamad Hassan, Timbalan Presiden UMNO yang sedang menjalankan tugas-tugas Presiden, nama Anwar dengan sendirinya akan melonjak lebih tinggi.

Anwar sendiri sebenarnya tiada pilihan lain selain perlu bekerja lebih keras mencari kemenangan atau setidak-tidaknya menjadikan kedudukannya sebagai Ahli Parlimen Port Dickson dan bakal Perdana Menteri merupakan suatu kelebihan dan dihargai oleh pengundi-pengundi Rantau.

Untuk itu, PKR sebaik-baiknya mesti meletakkan calon Melayu untuk memberi kelebihan kepadanya di Rantau ini. Bertambah lagi kelebihan itu jika calon yang dipilih itu seorang yang ada nama dan dikenali ramai.

Untuk berlawan dengan Mohamad Hassan, Timbalan Presiden UMNO dan bekas Menteri Besar Negeri Sembilan serta sudah beberapa penggal menjadi Adun di kawasan itu, PKR tidak boleh sekadar meletakkan orang yang biasa-biasa saja sebagai calonnya.

Di waktu yang sama, jika Streram tidak dipilih sebagai calon, jangan pula beliau diketepikan begitu saja. Beliau harus diberi peranan mendekati dan menarik sokongan pengundi kaum India yang merangkumi 27 peratus jumlahnya.

Dengan semua pihak saling memahami dan sedia berkorban, tiada sebab PH tidak boleh menang di Rantau nanti.

Shahbudin

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bankami.blogspot.com/2019/03/prk-rantau-pkr-berdepan-isu-rusuhan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prk Rantau Ujian Penting Buat Anwar Jika Boleh Letaklah Calon Melayu Lawan Bekas Mb

Prk Rantau Ujian Penting Buat Anwar Jika Boleh Letaklah Calon Melayu Lawan Bekas Mb

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 329 hits
PRK Rantau yang akan diadakan tidak lama lagi adalah ujian penting buat PKR dan Anwar Ibrahim selain tentunya kepada PH juga Setelah kalah dalam dua PRK sebelum ini iaitu di Cameron Highlands dan Semenyih PH sebolehnya tidak boleh kalah bua...
Anwar Pkr Ada Berbelas Nama Calon Prk Rantau

Anwar Pkr Ada Berbelas Nama Calon Prk Rantau

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 332 hits
MALAYSIAKINI Presiden Parti Keadilan Rakyat Anwar Ibrahim hari ini berkata partinya belum memutuskan nama calon bagi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Rantau daripada berbelas nama yang telah dicadangkan Anggota Parlimen Port Dickson...
Kalau Ph Kekal Gaya Sekarang Lupakan Sahaja Prk Rantau Pemuda Pan

Kalau Ph Kekal Gaya Sekarang Lupakan Sahaja Prk Rantau Pemuda Pan

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 261 hits
KUALA LUMPUR Pemuda PAN memberi amaran kepada kerajaan Pakatan Harapan agar segera membuat perubahan dengan menunaikan segala janji dan menunjukkan pentadbiran yang baik Bagaimanapun jika kerajaan masih kekal dengan gaya dan kaedah pentadbi...
Mesyuarat Khas Spr Berkaitan Prk Dun Rantau Rabu Ini

Mesyuarat Khas Spr Berkaitan Prk Dun Rantau Rabu Ini

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 279 hits
PUTRAJAYA Suruhanjaya Pilihan Raya akan mengadakan mesyuarat khas berkaitan urusan PRK DUN Rantau Rabu ini Setiausaha SPR Datuk Mohamed Elias Abu Bakar berkata mesyuarat itu akan membincangkan mengenai tarikh tarikh penting urusan PRK seper...
Mukhriz Pakatan Harapan Tak Ambil Mudah Prk Dun Rantau

Mukhriz Pakatan Harapan Tak Ambil Mudah Prk Dun Rantau

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 309 hits
KOTA BHARU Pakatan Harapan tidak akan mengambil mudah Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Rantau kata Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir Beliau berkata PH bakal berdepan saingan daripada UM...
Tarikh Prk Rantau Ialah

Tarikh Prk Rantau Ialah

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 237 hits
Tarikh PRK Rantau Ialah Suruhanjaya Pilihan Raya akan mengisi kekosongan kerusi Dewan Undangan Negeri Rantau Negeri Sembilan dalam tempoh 60 hari mulai hari ini Pengerusi Azhar Azizan Harun berkata suruhanjaya sudah menerima perakuan mahkam...
Prk Rantau Sesiapa Pun Boleh Menang Best Man Win Mohamad Hasan

Prk Rantau Sesiapa Pun Boleh Menang Best Man Win Mohamad Hasan

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 559 hits
KUALA LUMPUR 5 Mac 8211 Timbalan Presiden UMNO yang menjalankan tugas tugas Presiden Datuk Seri Mohamad Hasan berkata beliau akan bertanding dan berpolitik secara matang bagi mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri Rantau di Pilihan Ray...
Rusuhan Kuil Pengurusan Kes 18 April

Rusuhan Kuil Pengurusan Kes 18 April

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 142 hits
PETALING JAYA 29 Jamadilakhir 1440H Rabu Mahkamah Majistret di sini hari ini menetapkan 18 April untuk pengurusan kes 18 individu yang didakwa berhubung insiden kekecohan di Kuil Sri Maha Mariamman Subang Jaya di sini November tahun lalu Ma...
Streram Says No Problem If Pkr Doesn T Pick Him For Rantau

Streram Says No Problem If Pkr Doesn T Pick Him For Rantau

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 258 hits
PETALING JAYA PKR s Dr Streram Sinnasamy says he is ready to support any candidate to take on Umno acting president Mohamad Hasan in the upcoming by election in Rantau as party leaders prepare strategies in the wake of Pakatan Harapan s def...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Filem Sheriff

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Al Kisahnya Raya 2024

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Ai Team Subscribers April 18 2024