Prk Dun Chini Keadilan Wajar Bertanding





SPR menetapkan Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) N.23 Chini, Pahang pada 4 Julai 2020.  Tarikh penamaan calon ditetapkan pada 20 Jun, manakala tarikh mengundi awal pada 30 Jun.

PRK Dun Chini terpaksa diadakan berikut Adun Chini YB Datuk Seri Abu Bakar Harun telah meninggal dunia pada 7 Mei di Hospital Kuala Lumpur (HKL) dipercayai akibat serangan jantung. Allahyarham menjadi ADUN Chini dalam Parlimen Pekan selama empat penggal berturut sejak Pilihanraya Umum-11 (PRU11).

Pada PRU-14 lalu, calon BN mempertahankan kerusi disandangnya dengan undi sebanyak 10,027.  Pada pertembungan tiga penjuru itu, Allahyarham menewaskan calon PAS, Mohd Fadhil Noor Abdul Karim (5,405) dan calon PH (Keadilan) Mohamad Razali Ithnin (1,065).  Untuk pengetahuan, calon Keadilan tersebut kini telah pun istihar keluar dari Keadilan.  Alhamdulillah, ada hikmahnya Keadilan tewas di situ pada PRU14.  Bayangkan jika calon Keadilan itu menang, sudah tentu satu Kerusi Dun Keadilan akan hilang kerana sudah pasti beliau akan menjadi "katak". 

Keadilan pernah memenangi Kerusi Dun Chini pada PRU tahun 1999, ketika itu calonnya adalah Mohd Jafri bin abdul Rashid yang telah menewaskan calon Bn, Datuk Wan Mohamad Razali Wan Mahusin dengan manjoriti yang teramat tipis iaitu sebanyak 5 undi sahaja.  Calon Keadilan memperolehi undi sebanyak 4060 undi.  Faktor kemenangan ketika itu dikatakan kerana gelombang reformasi yang melanda di samping sikap terlalu yakin Umno Bn di kawasan felda tersebut. 

Apakah sejarah itu boleh berulang kembali?  Kalau pada tahun 1999 gelombang reformasi telah membantu kemenangan calon Keadilan, apakah setelah 20 tahun gelombang itu masih wujud lagi?  Jawapannya sudah pasti tidak kerana selepas kemenangan Keadilan di situ, pada PRU berikutnya Keadilan tidak lagi pernah memenangi kawasan tersebut.  Bahkan, pada PRU14 yang lalu ketika banyak negeri telah membuat perubahan dan kejutan dengan menolak calon Umno/Bn, calon Keadilan telah mengalami kekalahan yang amat teruk.  Faktor calon bukan anak tempatan serta calon juga diturunkan disaat akhir mungkin menjadi penyebab kepada kekalahan tersebut.  Tambahan pula, Keadilan Cabang Pekan ketika itu boleh dikatakan hampir mati membuatkan jentera kempen terjejas. 

Meskipun sekarang Keadilan Cabang Pekan semakin pulih dan mula bergerak semula walaupun Ketua Cabangnya telah keluar parti, namun tidak mudah untuk Keadilan menghadapi PRK tidak lama lagi. 

Berdasarkan situasi semasa dan rekod prestasi lampau, ramai yang berpendapat Keadilan tidak perlu membuang masa, tenaga dan wang ringgit untuk bertanding dalam PRK kali ini.  Apatah lagi, dalam suasana PKP yang dijangka berterusan sehingga tarikh mengundi yang pastinya akan menjejaskan gerak kerja berkempen, adalah lojik dan wajar Keadilan tidak menyertai PRK ini.  Situasi sebegini tidak sedikitpun menjejaskan calon Umno/Bn kerana sekarang mereka berada di dalam kerajaan pintu belakang yang memerintah dan mereka akan gunakan seluruh jentera kerajaan Pusat dan negeri termasuk media kawalan mereka untuk berkempen. 

Saya secara peribadi seperti juga ramai yang berpendapat adalah wajar Keadilan menyertai PRK kali ini.  Ini bukan soal kalah menang yang rata-rata berkata " Kalah dalam tangan, menang belum pasti", tetapi paling penting Keadilan mesti kekal bermaruah dan berpegang kepada cogankata "Lawan Tetap Lawan".  Keadilan mesti menunjukkan parti keramat ini masih wujud di Pekan terutamanya di Chini.  Keadilan bertanggungjawab menyediakan alternatif kepada pengundi-pengundi di Chini yang menolak Umno/Bn serta Pas. 

Selepas wabak COVID19 melanda negara ini hingga sekarang, inilah PRK yang pertama.  PRK ini juga berlaku setelah kerajaan PH yang diberi mandat oleh rakyat pada PRU14 yang lalu telah dikhianati.  Inilah peluang untuk Keadilan meninjau apakah peristiwa pengkhianatan ini boleh diterima oleh masyarakat di Chini?

Sekiranya Keadilan meletakkan calonnya bagi mewakili PH, Keadilan bertanding tidak di dalam keadaan tertekan kerana kita tidak mempertahankan Kerusi tersebut, tetapi kita hanya perlu meningkatkan jumlah undi di situ berbanding PRU14 yang lalu.  Jika kita berjaya meningkatkan jumlah undi, ianya boleh dianggap satu kemenangan moral. 

Satu syarat, Keadilan wajib meletakkan calon anak tempatan yang berpengaruh.  Kemenangan empat penggal calon Umno/Bn sebelum ini dikatakan di antara faktornya beliau adalah anak tempatan.  Oleh itu, Keadilan mesti mendapatkan tokoh di kalangan anak tempatan untuk memberikan saingannya kali ini.

Tokoh anak tempatan itu juga mestilah terdiri dari individu yang dikenali ramai, seorang ahli parti yang terbukti setia dan komited terhadap perjuangan parti.  Jangan sesekali meletakkan calon tangkap muat apatah lagi yang baru menjadi ahli parti selepas PRU14.  Calon seperti ini sukar untuk dilihat kesetiaannya kepada parti dan perjuangan. 

Jangan sesekali membenarkan Umno/Bn atau Muafakat Nasional mahu pun Pakatan Nasional menang tidak bertanding di PRK Dun Chini. 

WFAUZDIN NS





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/05/prk-dun-chini-keadilan-wajar-bertanding.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ph Umum Keputusan Bertanding Prk Dun Chini Dalam Masa Terdekat

Ph Umum Keputusan Bertanding Prk Dun Chini Dalam Masa Terdekat

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 357 hits
May 16 2020 1 28 PMFuziah Salleh menggesa SPR mengemukakan SOP berkempen yang jelas berikutan petugas PRK berdepan risiko jangkitan Covid 19 PETALING JAYA Pakatan Harapan akan memuktamadkan keputusan sama ada akan mencabar kerusi DUN PRK Ch...
Prk Dun Chini Pas Guna Alasan Covid 19 Biar Calon Pn Menang Tanpa Bertanding

Prk Dun Chini Pas Guna Alasan Covid 19 Biar Calon Pn Menang Tanpa Bertanding

papar berkaitan - pada 26/5/2020 - jumlah : 329 hits
PRK DUN Chini Pas guna alasan Covid 19 biar calon PN menang tanpa bertandingAhli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat Dr Mohd Zuhdi Marsuki menyarankan semua parti politik dan individu yang berminat untuk menjadi calon dalam Pilihan Raya Kecil Dewa...
Barisan Nasional Akan Meletakkan Calon Di Prk Dun Chini

Barisan Nasional Akan Meletakkan Calon Di Prk Dun Chini

papar berkaitan - pada 14/5/2020 - jumlah : 288 hits
KUALA LUMPUR Barisan Nasional akan meletakkan calon bagi mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri Chini pada Pilihan Raya Kecil yang akan diadakan nanti Setiausaha Agung Tan Sri Annuar Musa berkata perkara itu diputuskan dalam mesyuarat ...
Prk Dun Chini Spr Akan Adakan Mesyuarat Khas Jumaat Ini

Prk Dun Chini Spr Akan Adakan Mesyuarat Khas Jumaat Ini

papar berkaitan - pada 14/5/2020 - jumlah : 342 hits
KUALA LUMPUR Suruhanjaya Pilihan Raya akan mengadakan mesyuarat khas pada Jumaat ini berkaitan urusan Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Chini Pahang Setiausaha SPR Datuk Mohamed Elias Abu Bakar berkata mesyuarat itu akan dipengerusik...
Spr Minta Pandangan Mkn Kkm Tatacara Prk Dun Chini

Spr Minta Pandangan Mkn Kkm Tatacara Prk Dun Chini

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 297 hits
KUALA LUMPUR Suruhanjaya Pilihan Raya sedang mendapatkan pandangan dan nasihat dalam menyusun tatacara pilihan raya kecil DUN Chini daripada agensi berkepentingan susulan penularan pandemik Covid 19 di negara ini Agensi yang terbabit dalam ...
Prk Dun Chini Pas Tidak Perlu Nasihat Ph

Prk Dun Chini Pas Tidak Perlu Nasihat Ph

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 274 hits
Saya merujuk kepada kenyataan TMB Kelantan Nik Amar yang sekarang ini sedang hangat diasak oleh rakyat Kelantan atas kegagalan kerajaan negeri Kelantan mengatasi masalah air di mana beliau telah menasihati PH khususnya Keadilan agar tidak b...
Ph Jangan Buang Masa Bertanding Di Dun Chini

Ph Jangan Buang Masa Bertanding Di Dun Chini

papar berkaitan - pada 27/5/2020 - jumlah : 279 hits
By 26 May 2020Foto hiasanKUALA LUMPUR Pakatan Harapan dan Parti Keadilan Rakyat dijangka mendapat malu besar sekali lagi jika meletakkan calon mereka dalam Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Chini Ini kerana DUN China pasti kekal mili...
Prk Dun Chini Pada 4 Julai 2020

Prk Dun Chini Pada 4 Julai 2020

papar berkaitan - pada 15/5/2020 - jumlah : 370 hits
PRK DUN Chini Pada 4 Julai 2020 Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Azhar Azizan Harun mengumumkan bahawa pilihan raya kecil bagi dewan undangan negeri Chini akan berlangsung pada 4 Julai Tarikh penamaan calon ditetapkan pada 20 Jun sementar...
Logikkah Prk Dun Chini Mensahkan Kerajaan Tebuk Atap Semalaysia

Logikkah Prk Dun Chini Mensahkan Kerajaan Tebuk Atap Semalaysia

papar berkaitan - pada 27/5/2020 - jumlah : 258 hits
Oleh WFAUZDIN NS Tersiar di dalam Harakahdaily tulisan Roslan SMS yang merujuk kepada tulisan Hanisya atau lebih dikenali sebagai hantu gigi yang mencabar Keadilan untuk bertanding di PRK Dun Chini pada 04 Julai nanti jelas mereka cuba untu...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level

Mixing Politics With Religion In Malaysia Breeds Negativity

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam