Presiden Umno Kuku Besi


ismaweb.net
zuhayati
Pemecatan Noh Omar tidak sah, sepatutnya dapat peluang bela diri sebelum dijatuhi hukuman
Oleh Zuhayati Yazid
BANGI, 6 Rejab 1444H, Sabtu – Keputusan Presiden UMNO memecat Tan Sri Noh Omar jelas menunjukkan beliau membelakangkan prinsip undang-undang selain tidak mematuhi Perlembagaan parti sendiri.

Pemecatan tersebut adalah tidak sah berikutan bekas Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Selangor itu belum dipanggil untuk memberi keterangan dan membela diri dengan Lembaga Disiplin UMNO.


Menegaskan perkara itu, Felo Kanan Majlis Profesor Negara (MPN) Prof Datuk Dr Abdul Halim Sidek berkata, tindakan berkenaan jelas membuktikan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi seorang pemimpin autokratik kerana membuat keputusan berdasarkan kepentingan diri tanpa berbincang dengan pihak lain.

“Ini jelas menunjukkan beliau melanggar hak asasi dan ini menunjukkan beliau adalah pemimpin kuku besi.

“Keadaan ini jelas menunjukkan tiada perpaduan dalam UMNO, sebaliknya presiden tersebut membelakangkan prosedur disiplin parti selain seorang yang pentingkan diri sendiri,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net, hari ini.

Mengulas lanjut, bekas pensyarah kanan di Universiti Malaysia Kelantan (UMK) itu menjelaskan, sepatutnya hak asasi bagi setiap organisasi wajib dipatuhi di dalam sebuah negara demokrasi.

“Semua pertubuhan wajib mematuhi konsep dan prinsip hak asasi antaranya mesti mempunyai bukti untuk menentukan kesalahan tersebut namun ini tidak berlaku apabila Zahid membuat keputusan sendiri.

“Sepatutnya beliaumenyerahkan perkara ini kepada Lembaga Displin selain memberikan peluang kepada Noh membela diri sebelum dijatuhi hukuman,” katanya lagi.

Tegas beliau, tindakan Ahmad Zahid seolah-olah mencerminkan bahawa Lembaga Disiplin UMNO tiada fungsi kerana beliau membuat keputusan secara solo.

Dalam pada itu, beliau berpandangan, senario ini hanya menghuru-harakan UMNO apabila berdepan Pilihan Raya Negeri (PRN) tidak lama lagi.

Katanya, ia memandangkan individu-individu yang dipecat semuanya adalah watak penting dalam parti selain mempunyai pengaruh yang besar.

“Saya melihat keadaan ini akan menggoyahkan prestasi UMNO sendiri sekali gus akan membuka ruang kepada pihak lain mengambil kesempatan.

“Di Selangor contohnya, apabila Noh yang sebelum ini menjadi ketua disingkirkan sedangkan peranan dan pengaruhnya di negeri tersebut sangat kukuh sebelum ini.

“Perkara sama juga dijangka berlaku di Negeri Sembilan apabila ramai golongan muda akan berpihak kepada bekas Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin yang mempunyai aura tersendiri dan pengaruh kepada penduduk di kawasan berkenaan,” katanya.

Terdahulu, mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO yang dipengerusikan Ahmad Zahid, memecat keahlian Noh selepas beliau mencabar Presiden UMNO supaya keahliannya dipecat terus daripada parti, berbanding keputusan MKT untuk menggantung keahliannya selama enam tahun.

Ahli MKT UMNO, Datuk Megat Zulkarnain Omardin berkata, keputusan penggantungan Noh itu bukan disebabkan pendirian pemimpin itu berkaitan usul yang dibawa pada Perhimpunan Agung UMNO (PAU) baru-baru ini.

Sebaliknya, beliau berkata, ia dilakukan kerana terdapat 16 pertuduhan terhadap Noh termasuk melibatkan tindakan sabotaj kepada parti pada PRU15 lalu.
Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/01/presiden-umno-kuku-besi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pencabar Zahid Hamidi Tok Mat Mesti Kuasai Jawatan Naib Presiden Dan Mt Umno

Pencabar Zahid Hamidi Tok Mat Mesti Kuasai Jawatan Naib Presiden Dan Mt Umno

papar berkaitan - pada 17/1/2023 - jumlah : 96 hits
Oleh kerana ruang untuk bertanding Presiden dan Timbalan Presiden UMNO sudah tertutup bagi pemimpin yang ingin mencabar Zahid Hamidi dan Mohamad Hasan apa langkah seterusnya yang harus mereka lakukan selepas ini Apakah berdiam diri pilihan ...
Apa Perubahan Boleh Buat Kalau Jadi Naib Presiden Umno

Apa Perubahan Boleh Buat Kalau Jadi Naib Presiden Umno

papar berkaitan - pada 19/1/2023 - jumlah : 224 hits
Apa kuasa naib presiden UMNO Boleh ker tegur presiden atau memerintah untuk mengubah dasar UMNO
Menjawab Persoalan Mengapa Saya Beria Ia Mahu Jawatan Presiden Umno Dipertandingkan

Menjawab Persoalan Mengapa Saya Beria Ia Mahu Jawatan Presiden Umno Dipertandingkan

papar berkaitan - pada 16/1/2023 - jumlah : 100 hits
Artikel saya sebelum ini yang bertajuk Zahid Hamidi Tok Mat Sah Penakut nampaknya mendapat respon kurang menyenangkan daripada kedua dua pihak UMNO dan juga PH secara serentak Di pihak UMNO yang pro kepada Zahid Hamidi mereka menyoal kenapa...
Pemilihan Umno Termasuk Jawatan Presiden Dan Timbalan Presiden Keputusannya

Pemilihan Umno Termasuk Jawatan Presiden Dan Timbalan Presiden Keputusannya

papar berkaitan - pada 16/1/2023 - jumlah : 154 hits
Perhimpunan Agong UMNO 2022 sangat meriah tetapi ada beberapa perkara kontroversi yang telah menjadi perbualan rakyat Kita dapat agak ada sesetengah pihak seperti mahu memperkecil kecilkan ketokohan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebagai Pre...
Panas Betul Umno Bila Ketua Pemuda Pn Suruh Presiden Beli Cermin

Panas Betul Umno Bila Ketua Pemuda Pn Suruh Presiden Beli Cermin

papar berkaitan - pada 25/1/2023 - jumlah : 251 hits
agendaily com24 01 2023Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat Ahmad Fadhli Shaari menyuruh Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mencermin diri sendiri apabila bercakap mengenai isu rasuah Pemimpin dan penyokong tegar UMNO tidak perlu menafikan...
Masa Depan Umno Bergantung Kepada Keputusan Prn Selepas Zahid Kekal Jadi Presiden

Masa Depan Umno Bergantung Kepada Keputusan Prn Selepas Zahid Kekal Jadi Presiden

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 95 hits
agendaily com18 01 2023UMNO akan bekerjasama dengan DAP menghadapi PRN di enam negeri tahun ini Selepas gagal mendapatkan kemenangan pada Pilihan Raya Umum Ke 15 kini masa depan UMNO bergantung kepada keputusan di enam negeri yang bakal dia...
Kj Sekiranya Saya Presiden Umno

Kj Sekiranya Saya Presiden Umno

papar berkaitan - pada 31/1/2023 - jumlah : 56 hits
Ahmad Suhael Adnanahmad suhael bh com my KUALA LUMPUR Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi UMNO pada Jumaat lalu memutuskan untuk memecat bekas Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin atas dakwaan melanggar disiplin parti Ucapan bekas Ketua Pemu...
Perang Dap Pkr Umno Kerajaan Perpaduan Ibarat Fatamorgana

Perang Dap Pkr Umno Kerajaan Perpaduan Ibarat Fatamorgana

papar berkaitan - pada 22/1/2023 - jumlah : 130 hits
agendaily com21 01 2023Bekas Ketua Setiausaha Sulit Kanan Perdana Menteri Kelapan Datuk Dr Marzuki Mohamad Perang mulut antara pemimpin DAP PKR dan UMNO sejak kebelakangan ini menunjukkan bahawa kerajaan perpaduan yang dibentuk antara Pakat...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim