Panas Betul Umno Bila Ketua Pemuda Pn Suruh Presiden Beli Cermin


agendaily.com24/01/2023
Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat Ahmad Fadhli Shaari menyuruh Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mencermin diri sendiri apabila bercakap mengenai isu rasuah.
Pemimpin dan penyokong tegar UMNO tidak perlu menafikan bahawa mereka kini berketuakan individu yang sedang membela diri di mahkamah terhadap 47 pertuduhan jenayah, termasuk menerima rasuah, melibatkan jutaan ringgit.

Pada masa sama, Ketua Pemuda Perikatan Nasional (PN), Ahmad Fadhli Shaari turut membidas pemimpin Pakatan Harapan (PH) yang turut berasa ‘panas’ dengan kenyataannya meminta Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mencermin diri dahulu.

Justeru, beliau mengingatkan sama ada ‘sedekah’ atau ‘rasuah’ yang dikaitkan dengan PAS ketika Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) tahun lalu, biar Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menentukannya.

Malah, katanya SPRM juga sudah mengeluarkan kenyataan berhubung isu sedekah atau rasuah itu yang akan disusuli dengan siasatan dan pendakwaan sekiranya ada kes.

“Panas benar penyokong Barisan Nasional (dan Pakatan Harapan) apabila saya minta Datuk Seri Presiden membeli cermin. Tak kira apa tafsiran rasuah dan sedekah sekalipun, ada kes bawa ke SPRM, mudah sahaja.

“Jangan nafikan anda sedang berketuakan seorang yang sedang hadapi puluhan dakwaan kes rasuah di mahkamah! Rakyat yang ada maruah, akan humban anda sekali lagi,” katanya dalam kenyataan hari ini (24 Januari) tanpa menyebut nama pemimpin berkenaan, namun dipercayai merujuk kepada Zahid.

Untuk rekod, pada 24 Januari 2022, Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Collin Lawrence Sequerah mendapati ada kes terhadap Zahid yang menghadapi 47 tuduhan rasuah, pecah amanah dan pengubahan wang haram dana Yayasan Akalbudi, dan mengarahkannya membela diri.

Lapan daripada pertuduhan itu adalah berkaitan rasuah, di mana Zahid dituduh menerima suapan daripada tiga syarikat iaitu Mastoro Kenny IT Consultant & Services, Data Sonic Group Berhad dan Profound Radiance Sdn Bhd.

Ahli Parlimen PKR Pasir Gudang yang juga seorang peguam, Hassan Karim, dalam kenyataannya sebelum ini menafsirkan bahawa dalam perbicaraan awal, Zahid telah didapati bersalah dan disebabkan itu hakim mengarahkannya membela diri.

Prosiding bela diri itu telah selesai, namun ada tambahan perbicaraan bela diri diberikan terhadap Zahid yang kini dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri (TPM) dan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah selama 27 hari bermula 10 April hingga 24 Ogos depan.

Mengulas lanjut, Ahmad Fadhli yang juga Ahli Parlimen Pasir Mas berkata pemimpin UMNO dan PH tidak perlu kelam-kabut berhubung isu sedekah itu kerana SPRM sudah membuat kenyataan.

“(Namun) apa yang pasti ialah jawatan nombor dua (dalam) kerajaan PH-BN sedang disandang oleh tokoh yang sedang menghadapi dakwaan rasuah di mahkamah. Itu adalah pasti. Tiada penafian.

“Pada hal kerajaan (PH-BN) dikatakan (kononnya) mempunyai 148 Ahli Parlimen yang menyokong… (oleh itu) tiada keperluan mendesak mengekalkan TPM yang ada kes pendakwaan rasuah,” katanya.

Ahmad Fadhli berkata ini menunjukkan kerajaan PH-BN tidak mementingkan sangat isu integriti


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/01/panas-betul-umno-bila-ketua-pemuda-pn.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketua Pemuda Umno Pahang Di Lantik Sebagai Setiausaha Politik Mb Baharu

Ketua Pemuda Umno Pahang Di Lantik Sebagai Setiausaha Politik Mb Baharu

papar berkaitan - pada 29/1/2023 - jumlah : 282 hits
KUANTAN Ketua Pemuda UMNO Pahang Mohd Farid Mohd Nor 42 dilantik sebagai Setiausaha Politik Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail pada Rabu lalu Majlis mengangkat sumpah kerahsiaan dilakukan sebelum mesyuarat Majlis Mesyuarat...
140 Ketua Bahagian Umno Sokong Jawatan Presiden Timbalan Tidak Dipertandingkan

140 Ketua Bahagian Umno Sokong Jawatan Presiden Timbalan Tidak Dipertandingkan

papar berkaitan - pada 12/1/2023 - jumlah : 74 hits
SERAMAI 140 Ketua Bahagian Umno seluruh negara semalam menyatakan solidariti agar jawatan presiden yang kini disandang Ahmad Zahid Hamidi tidak dipertandingkan pada pemilihan Perhimpunan Agung Umno yang dijangka Mei nanti Mewakili kumpulan ...
Ismail Sabri Sahkan Bersedia Pertahan Jawatan Ketua Umno Bahagian Bera

Ismail Sabri Sahkan Bersedia Pertahan Jawatan Ketua Umno Bahagian Bera

papar berkaitan - pada 20/1/2023 - jumlah : 140 hits
BERA Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengesahkan dia bersedia mempertahankan jawatan Ketua UMNO Bahagian Bera Dia bagaimanapun belum memutuskan sama ada akan mempertahankan jawatan Naib Presiden UMNO yang disandangnya k...
Apa Perubahan Boleh Buat Kalau Jadi Naib Presiden Umno

Apa Perubahan Boleh Buat Kalau Jadi Naib Presiden Umno

papar berkaitan - pada 19/1/2023 - jumlah : 226 hits
Apa kuasa naib presiden UMNO Boleh ker tegur presiden atau memerintah untuk mengubah dasar UMNO
Masa Depan Umno Bergantung Kepada Keputusan Prn Selepas Zahid Kekal Jadi Presiden

Masa Depan Umno Bergantung Kepada Keputusan Prn Selepas Zahid Kekal Jadi Presiden

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 101 hits
agendaily com18 01 2023UMNO akan bekerjasama dengan DAP menghadapi PRN di enam negeri tahun ini Selepas gagal mendapatkan kemenangan pada Pilihan Raya Umum Ke 15 kini masa depan UMNO bergantung kepada keputusan di enam negeri yang bakal dia...
Pencabar Zahid Hamidi Tok Mat Mesti Kuasai Jawatan Naib Presiden Dan Mt Umno

Pencabar Zahid Hamidi Tok Mat Mesti Kuasai Jawatan Naib Presiden Dan Mt Umno

papar berkaitan - pada 17/1/2023 - jumlah : 98 hits
Oleh kerana ruang untuk bertanding Presiden dan Timbalan Presiden UMNO sudah tertutup bagi pemimpin yang ingin mencabar Zahid Hamidi dan Mohamad Hasan apa langkah seterusnya yang harus mereka lakukan selepas ini Apakah berdiam diri pilihan ...
Umno Kena Beri Nur Jazlan Upah Sebab Kuat Menyalak Kata Pemuda Pas

Umno Kena Beri Nur Jazlan Upah Sebab Kuat Menyalak Kata Pemuda Pas

papar berkaitan - pada 26/1/2023 - jumlah : 100 hits
agendaily com26 01 2023Timbalan Pengerusi UMNO Johor Datuk Nur Jazlan Mohamed Kerajaan dan pemimpin UMNO digesa memberi upah kepada Timbalan Pengerusi UMNO Johor Datuk Nur Jazlan Mohamed kerana kuat menyalak dan mengkritik parti lain Ketua ...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega