Pm Yang Dilantik Perlu Undi Percaya Di Parlimen



Kaedah baharu untuk menguji sokongan majoriti dengan cara kesemua anggota Parlimen menyerahkan surat pilihan Perdana Menteri (PM) mereka sendiri ke Istana selewat-lewatnya jam 4 petang ini perlu dikukuhkan lagi dengan usul Undi Percaya di Parlimen selepas PM dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong.
Menurut Gabungan NGO yang turut dianggotai Bersih 2.0, kaedah terbaharu iaitu surat Speaker Dewan Rakyat, Datuk Azhar Harun kepada Ahli Parlimen bagi menyatakan pencalonan seorang PM adalah kaedah yang baik tetapi Undi Percaya akan mengukuhkan keyakinan umum bahawa kerajaan baharu tidak akan mengulangi kecurangan pentadbiran Mahiaddin Yassin sebelum ini.
“Kaedah menilai pilihan Ahli Parlimen ke atas calon PM adalah wajar sebagai tinjauan awal untuk memastikan ada seorang Ahli Parlimen yang dapat sokongan majoriti, yang kemudian dapat diundang secara formal untuk membentuk kerajaan. Permintaan (dalam surat berkenaan) hanya seorang calon PM sahaja akan meningkatkan imej ketidak berpihakan kerajaan.
“Namun lebih baik jika jumlah Ahli Parlimen yang menyokong pencalonan PM yang dilantik oleh Agong harus disiarkan agar imej Raja Berperlembagaan tidak terhakis atau dicemari oleh sebarang kecurigaan atau tuduhan pilih kasih.
“Sekiranya terdapat calon memperolehi majoriti, Ahli Parlimen secara semula jadi akan dijemput untuk membentuk kerajaan secara rasmi.
“Sekiranya tidak, Ahli Parlimen dengan sokongan jamak mesti diberi peluang pertama untuk membentuk kerajaan berikutnya dalam masa seminggu. Selepas itu, peluang harus diberikan kepada Ahli Parlimen dengan sokongan Ahli Parlimen terbesar yang seterusnya.
“Oleh kerana ini adalah kali kedua setelah Februari lalu dibentuk pemerintah dari Parlimen yang digantung, sudah waktunya konvensyen Perlembagaan dibentuk dengan tepat untuk mengurangkan ketidakpastian,” kata mereka dalam satu kenyataan.
Tambah kenyataan berkenaan, sesiapa yang telah memenuhi kelayakan dan dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong kelak seboleh-bolehnya memanggil sidang khas Parlimen sesegera mungkin bagi mendapatkan majoriti sokongan Ahli Parlimen untuk keabsahan sebagai PM.
“Sesiapa sahaja PM yang dilantik berdasarkan Artikel 43 (2) Perlembagaan Persekutuan, dia harus segera memanggil sidang Dewan Rakyat dan mengemukakan usul keyakinan terhadap dirinya.
“Tidak ada pihak yang harus membangkitkan nama Istana Negara untuk memberi tekanan kepada anggota Parlimen untuk pengesahannya.
“Sebilangan besar rakyat Malaysia sangat menginginkan kestabilan politik dan mahu melihat parti-parti politik utuh dan tidak dirosakkan oleh perpecahan.
“Kami menyeru semua pihak, dalam persaingan sengit mendapatkan sokongan majoriti, untuk bertindak secara bertanggungjawab melindungi Raja Berperlembagaan dan demokrasi berparlimen serta membangunkan kestabilan politik yang nyata melalui kerjasama antara parti,” katanya.
Kenyataan bersama itu dikeluarkan oleh Gabungan untuk Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0), KEJURUTERAAN, Persatuan Pengundi Muda (UNDI18), Bait Al-Amanah dan Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (IDEAS)
Sekretariat BERSIH 2.0.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32850

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahid Makin Risau Mp Dap Sokong Muhyiddin Mahu Halang Undi Percaya Di Parlimen

Zahid Makin Risau Mp Dap Sokong Muhyiddin Mahu Halang Undi Percaya Di Parlimen

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 224 hits
agendadaily com15 8 2021Najib Razak dan Zahid Hamidi mengetuai kerajaan kleptokrasi yang ditumbangkan Pakatan Harapan pada PRU 14 Serangan habis habisan kem Zahid Hamidi terhadap Kerajaan Perikatan Nasional dengan menggunakan pelbagai mediu...
Jika Jatuh Kerajaan Pn Pm Baharu Tidak Boleh Elak Uji Undi Percaya Di Parlimen Untuk Keabsahan

Jika Jatuh Kerajaan Pn Pm Baharu Tidak Boleh Elak Uji Undi Percaya Di Parlimen Untuk Keabsahan

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 221 hits
Parlimen Malaysia menjadi saksi kerakusan pemimpin politik untuk menjatuhkan Kerajaan Perikatan Nasional secara tidak bermaruah Bergegar sekarang ini pentadbiran Kerajaan Perikatan Nasional setelah diasak oleh lawan daripada blok pembangkan...
Titah Ydp Agong Pm Terpilih Menerusi Sd Hendaklah Kemuka Usul Undi Percaya Di Parlimen

Titah Ydp Agong Pm Terpilih Menerusi Sd Hendaklah Kemuka Usul Undi Percaya Di Parlimen

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 208 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Yang di Pertuan Agong bertitah perdana menteri yang dilantik menerusi surat akuan Ahli Dewan Rakyat hendaklah secepat mungkin mengemukakan usul undi percaya di Dewan Rakyat Langkah itu untuk mengabsahkan beliau me...
Panas Pemimpin Umno Gesa Undi Percaya Pm Di Parlimen Disegerakan

Panas Pemimpin Umno Gesa Undi Percaya Pm Di Parlimen Disegerakan

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 164 hits
August 24 2021 Pemimpin Veteran Tengku Razaleigh Hamzah menggesa agar undi percaya terhadap Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob dibuat segera bagi mengabsahkan majoriti sokongan diperolehi pengganti Muhyiddin Yassin itu Pengerusi Jemaah Pen...
Undi Percaya Dibentang Di Parlimen 7 September Ini

Undi Percaya Dibentang Di Parlimen 7 September Ini

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 191 hits
Undi percaya terhadap Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin akan dibentangkan di Parlimen pada 7 September 2021 bukannya 18 Ogos seperti didakwa sesetengah pihak Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Saifuddin Abdullah berkata Speaker ...
Kehadiran Ahli Parlimen Dihadkan Sesi September Apakah Tindakan Menyukarkan Undi Percaya

Kehadiran Ahli Parlimen Dihadkan Sesi September Apakah Tindakan Menyukarkan Undi Percaya

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 169 hits
Kenyataan Timbalan Yang di Pertua Dewan Rakyat Datuk Rashid Hasnon mencadangkan bilangan Ahli Parlimen dihadkan pada Mesyuarat penggal baharu Dewan Rakyat bermula 6 September depan atas alasan mengekang penularan wabak Covid 19 dianggap tid...
Pembangkang Mahu Parlimen Bersidang Segera Bentang Usul Undi Percaya Pm

Pembangkang Mahu Parlimen Bersidang Segera Bentang Usul Undi Percaya Pm

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 285 hits
IMBAS Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama ahli ahli parlimen pembangkang berkumpul di Dataran Merdeka sebelum bergerak menuju ke Jalan Parlimen berikutan tidak dibenarkan masuk ke dalam Parlimen Kuala Lumpur Foto HAFIZ SOHAIM...
Sd Boleh Berubah Undi Percaya Di Parlimen Lebih Jelas

Sd Boleh Berubah Undi Percaya Di Parlimen Lebih Jelas

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 142 hits
SD boleh berubah Undi percaya di Parlimen lebih jelas Kaedah penentuan usul undi percaya terhadap Perdana Menteri di Dewan Rakyat adalah proses pengesahan keabsahan sokongan majoriti ahli Parlimen yang paling telus dan tepat berbanding kaed...
Undi Percaya Parlimen Boleh Bersidang Bila Bila Masa Kenapa Tunggu Sept

Undi Percaya Parlimen Boleh Bersidang Bila Bila Masa Kenapa Tunggu Sept

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 336 hits
Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Yassin tidak perlu menunggu sehingga September untuk memanggil sidang Parlimen dan membentangkan usul Undi Percaya ke atas pentadbirannya Ahli Parlimen Selayang William Leong Jee Keen menegaskan tidak munas...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Kakak Maut Adik Kritikal Dalam Kemalangan

Ht House By 007studio In Ha Tinh Vietnam

Orang Masjid Caj Rm1 000 Upah Solat Jenazah

Ben Nathan Kebahagiaanmu Chord

Jasa Pendaftaran Brand Membantu Anda Membangun Dan Memperkuat Identitas Brand Anda

Ringgit Slips On Expected Us Policy Tightening

Lama Tunggu Grab Chef Anis Nabilah Tawar Diri Hantar Lelaki Oku Penglihatan Balik Rumah



Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal


Golongan Muda Menjadi Miskin Kerana Hutang Kereta

Perpanjangan Brand Membantu Ekosistem Bisnis Lokal Dengan Memberikan Kepastian Hukum

Pg Top 63 By Vonnie Tangtem168 Io 24 168 21 67

Effective Elevator Pitch

Biodata Lee Chong Wei Pemain Badminton No 1 Dunia

Kitab Tauhid Fiqih Akbar