Panas Pemimpin Umno Gesa Undi Percaya Pm Di Parlimen Disegerakan


 

August 24, 2021 Pemimpin Veteran Tengku Razaleigh Hamzah menggesa agar undi percaya terhadap Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob dibuat segera bagi mengabsahkan majoriti sokongan diperolehi pengganti Muhyiddin Yassin itu.
Pengerusi Jemaah Penasihat Umno itu berpendapat ia bagi membolehkan perdana menteri kesembilan itu mentadbir negara tanpa sebarang gangguan oleh mana-mana pihak.
“Untuk memastikan keabsahan dan perdana menteri dapat ‘move on’ tanpa diganggu gugat oleh mana-mana pihak lagi selepas itu.
“Sebagaimana yang diarahkan oleh Yang di-Pertuan Agong dalam surat rasmi yang dikeluarkan oleh pihak Istana Negara sebelum perlantikan tersebut,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Tengku Razaleigh berkata demikian sebagai mengulas tulisan Penyandang Kursi Institusi Raja-Raja Melayu Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shamrahayu Ab Aziz yang berpendapat undi percaya bukan untuk memberikan pengesahan kepada perkenan Agong.
Shamrahayu berpandangan tiada peruntukan dalam Perlembagaan tentang undi percaya dan ia amalan atau adat Perlembagaan yang tidak mengikat sehinggalah ia menjadi suatu undang-undang dengan cara dikanunkan atau diiktiraf oleh mahkamah.
Menurut pakar perkembagaan itu, pelantikan perdana menteri adalah sah setelah mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong, seterusnya berlaku upacara menandatangani suratcara pelantikan, sumpah taat setia dan sumpah simpan rahsia yang kemudiannya lantikan tersebut hendaklah diwartakan.
Kata Shamrahayu lagi sekiranya Tuanku bertitah untuk diadakan undi percaya, itu bagi tujuan mengukuhkan kedudukan seorang perdana menteri, atau sesebuah kerjaan, bukan untuk memberi pengesahan kepada perkenan yang telah diberikan oleh Yang di-Pertuan Agong.
Istana Negara pada 18 Ogos dalam satu kenyataan menjelaskan Agong bertitah secara khusus bahawa selepas dilantik, perdana menteri yang baru hendaklah secepat mungkin mengemukakan usul undi percaya di Dewan Rakyat untuk membuktikan dirinya mendapat kepercayaan majoriti ahli parlimen.
Kenyataan itu juga menyatakan bahawa Agong dan timbalannya menzahirkan pandangan bahawa semua ahli parlimen harus bersatu hati dalam menjernihkan kekusutan yang telah berlaku.
Mengulas lanjut Tengku Razaleigh ataupun lebih dikenali sebagai Ku Li menyanggah pandangan Shamrahayu berhubung perkara itu.
“Susah hendak terima pandangan ini oleh sebab angkat sumpah jawatan perdana menteri, walaupun merupakan perkenan Agong untuk satu ketika.
“Sekiranya pengundian berlaku, percaya atau tidak percaya dua atau tiga minggu selepas angkat sumpah dalam keadaan di mana sokongan kepada perdana menteri dan kerajaan sudah berubah dan telah mengalami kekalahan, jelas sekali perdana menteri dan kabinet itu mesti berundur kerana sudah ditolak oleh Dewan Rakyat,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/08/panas-pemimpin-umno-gesa-undi-percaya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahid Makin Risau Mp Dap Sokong Muhyiddin Mahu Halang Undi Percaya Di Parlimen

Zahid Makin Risau Mp Dap Sokong Muhyiddin Mahu Halang Undi Percaya Di Parlimen

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 222 hits
agendadaily com15 8 2021Najib Razak dan Zahid Hamidi mengetuai kerajaan kleptokrasi yang ditumbangkan Pakatan Harapan pada PRU 14 Serangan habis habisan kem Zahid Hamidi terhadap Kerajaan Perikatan Nasional dengan menggunakan pelbagai mediu...
Bukti Keabsahan Ku Li Gesa Undi Percaya Segera Terhadap Ismail

Bukti Keabsahan Ku Li Gesa Undi Percaya Segera Terhadap Ismail

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 208 hits
Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah menggesa undi percaya terhadap Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob diadakan segera bagi menguji jumlah sebenar sokongan dimiliki Ahli Parlimen Bera itu Katanya walaupun surat cara pelantikan ...
Kehadiran Ahli Parlimen Dihadkan Sesi September Apakah Tindakan Menyukarkan Undi Percaya

Kehadiran Ahli Parlimen Dihadkan Sesi September Apakah Tindakan Menyukarkan Undi Percaya

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 168 hits
Kenyataan Timbalan Yang di Pertua Dewan Rakyat Datuk Rashid Hasnon mencadangkan bilangan Ahli Parlimen dihadkan pada Mesyuarat penggal baharu Dewan Rakyat bermula 6 September depan atas alasan mengekang penularan wabak Covid 19 dianggap tid...
Jika Jatuh Kerajaan Pn Pm Baharu Tidak Boleh Elak Uji Undi Percaya Di Parlimen Untuk Keabsahan

Jika Jatuh Kerajaan Pn Pm Baharu Tidak Boleh Elak Uji Undi Percaya Di Parlimen Untuk Keabsahan

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 219 hits
Parlimen Malaysia menjadi saksi kerakusan pemimpin politik untuk menjatuhkan Kerajaan Perikatan Nasional secara tidak bermaruah Bergegar sekarang ini pentadbiran Kerajaan Perikatan Nasional setelah diasak oleh lawan daripada blok pembangkan...
Titah Ydp Agong Pm Terpilih Menerusi Sd Hendaklah Kemuka Usul Undi Percaya Di Parlimen

Titah Ydp Agong Pm Terpilih Menerusi Sd Hendaklah Kemuka Usul Undi Percaya Di Parlimen

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 206 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Yang di Pertuan Agong bertitah perdana menteri yang dilantik menerusi surat akuan Ahli Dewan Rakyat hendaklah secepat mungkin mengemukakan usul undi percaya di Dewan Rakyat Langkah itu untuk mengabsahkan beliau me...
Pm Yang Dilantik Perlu Undi Percaya Di Parlimen

Pm Yang Dilantik Perlu Undi Percaya Di Parlimen

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 271 hits
Kaedah baharu untuk menguji sokongan majoriti dengan cara kesemua anggota Parlimen menyerahkan surat pilihan Perdana Menteri mereka sendiri ke Istana selewat lewatnya jam 4 petang ini perlu dikukuhkan lagi dengan usul Undi Percaya di Parlim...
Usul Undi Percaya Di Parlimen Tidak Perlu Dunia Akan Ketawakan Kita Kalau Tukar Pm Lagi Tun M

Usul Undi Percaya Di Parlimen Tidak Perlu Dunia Akan Ketawakan Kita Kalau Tukar Pm Lagi Tun M

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 176 hits
Oleh Dr Mahathir Mohamad USUL undi percaya terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob di Parlimen tidak lagi perlu dilakukan kerana memberi risiko berulang pergolakan politik dalam negara kata bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahat...
Muhyiddin Dilapor Akan Bubar Parlimen Jika Kalah Undi Percaya

Muhyiddin Dilapor Akan Bubar Parlimen Jika Kalah Undi Percaya

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 246 hits
UNDI percaya terhadap Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri akan diadakan lebih awal seawal minggu depan kata sumber dalam kerajaan Perikatan NasionalMereka memberitahu undi percaya terhadap perdana menteri mungkin diadakan pada Rabu ini...
Undi Percaya Dibentang Di Parlimen 7 September Ini

Undi Percaya Dibentang Di Parlimen 7 September Ini

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 188 hits
Undi percaya terhadap Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin akan dibentangkan di Parlimen pada 7 September 2021 bukannya 18 Ogos seperti didakwa sesetengah pihak Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Saifuddin Abdullah berkata Speaker ...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Hiburan Saya Rasa Mereka Ada Masa Depan Yang Baik Abby Abadi Dedah Aslam Kini Bawa Grab Dan Berniaga



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale

Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik

Ini Kata Kata Terakhir Korban Penganiayaan Senior Stip Sebelum Dipukuli Hingga Tewas