Pm Agong Perkenan Parlimen Bubar Hari Ini


malaysiakini.com
Yasmin Ramlan
Diterbitkan: Oct 10, 2022 3:14 PM
Yang di-Pertuan Agong memperkenankan pembubaran Parlimen ke-14, memberi laluan kepada pilihan raya umum diadakan dalam tempoh 60 hari.

Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan perkara itu dalam perutusan yang disiarkan pada jam 3 petang hari ini.

"Selaras dengan Perkara 40(2)(b) dan Perkara 55(2) Perlembagaan Persekutuan, Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, telah bertindak menurut budi bicara Baginda dengan memperkenankan permintaan saya, supaya Parlimen Ke- 14 dibubarkan pada hari ini, Isnin 10 Oktober 2022.

"Saya mengesyorkan Ketua-ketua Kerajaan Negeri kecuali Kerajaan Negeri Sabah, Sarawak, Melaka dan Johor supaya mengambil tindakan sewajarnya, bagi membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) masing- masing pada tarikh yang sama dengan Pilihan Raya Umum Peringkat Parlimen, meskipun beberapa buah negeri telah memutuskan untuk tidak membubarkan DUN masing- masing.
"Ia wajar dilaksanakan serentak bagi memastikan rakyat tidak terbeban, selain kelancaran proses demokrasi serta menjimatkan kos,” kata perdana menteri.

“Selaras dengan Perkara 40(2)(b) dan Perkara 55(2) Perlembagaan Persekutuan, Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, telah bertindak menurut budi bicara Baginda dengan memperkenankan permintaan saya, supaya Parlimen Ke- 14 dibubarkan pada hari ini, Isnin 10 Oktober 2022.

“Saya mengesyorkan Ketua-ketua Kerajaan Negeri kecuali Kerajaan Negeri Sabah, Sarawak, Melaka dan Johor supaya mengambil tindakan sewajarnya, bagi membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) masing- masing pada tarikh yang sama dengan Pilihan Raya Umum Peringkat Parlimen, meskipun beberapa buah negeri telah memutuskan untuk tidak membubarkan DUN masing- masing.

“Ia wajar dilaksanakan serentak bagi memastikan rakyat tidak terbeban, selain kelancaran proses demokrasi serta menjimatkan kos,” katanya dalam perutusan khas itu.
Pengumuman Ismail Sabri ini akhirnya menjawab spekulasi yang berlegar beberapa hari sebelum pembentangan Bajet 2023 pada Jumaat lalu.

Ismail berkata pembubaran itu sekaligus menutup suara-suara yang mempertikaikan keabsahan kerajaan dengan meletakkan pelbagai label seperti ‘kerajaan pintu belakang’ dan ‘kerajaan tebuk atap.’

Tambahnya, penetapan tarikh-tarikh hari penamaan calon, dan hari mengundi serta urusan-urusan lain yang berkaitan, adalah tertakluk kepada keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

“Semoga rakyat menggunakan kuasa yang ada pada mereka, untuk memilih kerajaan yang mampu meneruskan pelaksanaan Bajet Keluarga Malaysia 2023, mengekalkan kestabilan politik, memulih dan mengukuh ekonomi serta mengekalkan keharmonian dan perpaduan Keluarga Malaysia yang berbilang agama, kaum dan etnik,” katanya.

“Dengan pengumuman ini, mandat dikembalikan kepada rakyat,” kata Ismail Sabri lagi.

Sebaik sahaja Suruhanjaya Pilihan Raya dimaklumkan mengenai pembubaran parlimen, ia akan menetapkan tarikh pilihan raya mesti diadakan sebelum 9 Dis.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/10/pm-agong-perkenan-parlimen-bubar-hari.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
4 Faktor Agong Mungkin Tolak Nasihat Pm Bubar Parlimen Dalam Masa Terdekat

4 Faktor Agong Mungkin Tolak Nasihat Pm Bubar Parlimen Dalam Masa Terdekat

papar berkaitan - pada 1/10/2022 - jumlah : 125 hits
bharian com myOleh Oktober 1 2022 11 36amAl Sultan Abdullah ketika bertitah sempena perasmian Sidang Parlimen BERNAMAKUALA LUMPUR Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah boleh menolak nasihat Perdana Men...
Agong Tertekan Untuk Perkenan Permohonan Parlimen Dibubar

Agong Tertekan Untuk Perkenan Permohonan Parlimen Dibubar

papar berkaitan - pada 2/10/2022 - jumlah : 149 hits
Agong tertekan untuk perkenan permohonan parlimen dibubar Umno umum malam tadi yang mereka telah membuat keputusan bahawa PRU15 mesti diadakan tahun ini juga Secara tidak langsung ini adalah satu mesej kepada Agong untuk perkenan permohonan...
Umno Nak Bubar Parlimen Hari Ini

Umno Nak Bubar Parlimen Hari Ini

papar berkaitan - pada 4/10/2022 - jumlah : 248 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob tiba menghadiri Perjumpaan Khas Bersama Presiden UMNO dan Perdana Menteri yang diadakan sebagai persiapan parti itu menghadapi Pilihan Raya Umum Ke 15 Perdana Menteri merangkap Naib Presiden UMNO ...
Parlimen Bubar Pru15 Dalam Tempoh 60 Hari

Parlimen Bubar Pru15 Dalam Tempoh 60 Hari

papar berkaitan - pada 10/10/2022 - jumlah : 147 hits
October 10 2022 Susulan pengumuman pembubaran Parlimen oleh Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob pilihan raya perlu diadakan dalam tempoh 60 hari PETALING JAYA Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan pembubaran Parlimen berkuat kuasa...
Tiada Krisis Perlembagaan Jika Agong Tolak Bubar Parlimen

Tiada Krisis Perlembagaan Jika Agong Tolak Bubar Parlimen

papar berkaitan - pada 6/10/2022 - jumlah : 179 hits
Adakah Krisis Perlembagaan Akan Berlaku Jika Yang di Pertuan Agong Tolak Permohonan Perdana Menteri Untuk Bubarkan Parlimen Jawapannya tidak Kenapa Pertama jika permohonan Perdana Menteri untuk pembubaran Parlimen ditolak itu bermakna Yang ...
Bolehkah Yang Di Pertuan Agong Tolak Cadangan Bubar Parlimen

Bolehkah Yang Di Pertuan Agong Tolak Cadangan Bubar Parlimen

papar berkaitan - pada 4/10/2022 - jumlah : 116 hits
Jika Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah pernah menolak nasihat Perdana Menteri dan Kabinet untuk mengisytiharkan darurat pada Oktober 2020 maka tidak mustahil Seri Paduka juga menolak pembubaran Par...
Rasmi Parlimen Bubar Hari Ini 10 Oktober 2022

Rasmi Parlimen Bubar Hari Ini 10 Oktober 2022

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 149 hits
pru 15Pembubaran Parlimen pada hari ini mengesahkan desas desus PRU 15 tahun ini Perkara 55 Perlembagaan Persekutuan menetapkan PRU mesti diadakan dalam tempoh 60 hari daripada tarikh pembubaran Parlimen iaitu pada hari Jumaat 9 Disember 20...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand