Takut Menangis Bila Ada Orang Nak Dekat Tanda Anak Sihat Normal Pakar Kongsi Tip Bantu Anak Hadapi Stranger Anxiety


Pernah tak anda mengalami situasi di mana anak mula menangis apabila ada orang lain cuba mengambil mereka atau takut-takut apabila ada yang mendekati? Menurut Konsultan Tangisan dan Tidur Bayi, ianya adalah perkembangan yang NORMAL bagi setiap kanak-kanak.
Tapi kenapa? Dan bagaimana caranya untuk membuat anak mudah didekati? Ikuti perkongsian ini.

ANAK TAKUT ORANG: TIP UNTUK IBUBAPA BAYI & ORANG YANG NAK MENDEKATI BAYI
Stranger anxiety atau takut orang ialah salah satu fasa perkembangan mental yang PERLU TERJADI buat semua anak. Ia tanda anak sihat dan normal. Maka, bersyukur jika anak anda pandai takut orang.
Anak akan menangis, kelihatan takut, memaling muka atau ‘mengeraskan’ badan bila cuba di sapa orang asing, di sentuh, cuba di ambil atau di tinggalkan bersama orang asing atau yang jarang dijumpai.

BILA?
Selalunya bermula sekitar usia 6-9 bulan dan paling kritikal sekitar 12-15 bulan. Stranger anxiety akan berkurang selepas usia 2 tahun.
KENAPA?
Stranger anxiety bermula sekitar 6-9 bulan kerana anak-anak berusia 6-9 bulan telah mula faham, antaranya:
☑️ Self awareness: anak sedar tentang kewujudan dirinya. Maka, anak mula sedar, dirinya dan ibu/ayahnya adalah 2 makhluk yang berasingan. Ini usia anak sedar kewujudan dirinya bersama-sama orang sekeliling.
☑️ Konsep hubungan: kaitan sesuatu bunyi perkataan + bunyi suasana + objek + manusia yang membentuk sesuatu kejadian. Misalnya: bunyi anak kunci + pintu akan terbuka = ayah pulang dari kerja. Anak ingat dan faham situasi biasa atau harian yang melibatkan orang-orang biasa yang wujud dalam hidupnya. Ini PUNCA anak nampak ‘blur’ atau teragak-agak bila nampak wajah asing kerana di mindanya ‘tiada rekod’ atau ‘kurang rekod’ kejadian sebelum yang melibatkan individu asing ini.
☑️ Anak faham konsep kategori iaitu perician maklumat sesuatu perkara atau objek. Misalnya : Gambar kucing di dalam buku= Kucing di dalam TV =Kucing di rumah = Semuanya Kucing. Maka anak makin pandai beza wajah-wajah biasa VS wajah-wajah asing.
Stranger anxiety kritikal pada 12-15 bulan kerana anak makin faham konsep sistem. Iaitu perkara + objek + manusia biasa yang membentuk dunia kecil hariannya. Anak tahu keluarga jiran dan keluarganya berbeza. Rumah nenek dan rumahnya berbeza walau keduanya ialah rumah.
TIP BANTU ANAK HADAPI STRANGER ANXIETY BUAT IBUBAPA
👪 Jangan amalkan mengelak berjumpa orang atau mengurung diri dalam rumah hanya kerana memiliki anak yang sedang dalam fasa takut orang. Lebih anda memerisai anak anda dari suasana atau kejadian berjumpa orang atau bersosial, lebih kekok anak akan jadi. Semua perkara baru perlukan latihan dan pengalaman berulang untuk anak mahir atau faham. Yang PENTING, LATIHAN DAN PENGALAMAN yang diberikan kepada anak itu haruslah yang berkesan.
👪Beritahu rakan atau ahli keluarga bahawa anak anda sedang dalam fasa stranger anxiety. Minta mereka untuk tidak terlalu agresif ketika mendekati anak dan minta mereka jangan ambil hati jika anak anda tidak segera mesra terhadap mereka.
👪 Memperkenalkan anak kepada orang asing di dalam suasana yang anak biasa misalnya rumahnya sendiri itu lebih mudah. Ini kerana, anak tidak perlu memproses terlalu banyak input baharu dan dia juga selesa berada di tempatnya. Jika anak bertemu wajah asing di luar rumahnya misalnya, pertama kali pulang ke rumah nenek, pangku atau pegang anak anda ketika memperkenalkannya kepada orang lain. Usah terus berikan anak kepada orang untuk di ambil. Anak perlu pengesahan bahawa individu ‘asing’ ini ok, baik , selamat atau diluluskan oleh ibubapanya. Maka anak perlu melihat interaksi bersahaja dan santai yang anda miliki bersama individu ‘asing’ tersebut terlebih dahulu untuk merasa selesa.
👪 Rileks!. Kekalkan aras tenaga yang rileks dan bersahaja jika anak mula menangis bila didekati orang asing atau ketika cuba ambil kembali anak yang menangis dari pegangan orang asing. Usah buat wajah cemas, bengang atau marah dengan kelakuan anak. Anak perlu dapat mesej bahawa keseluruhan acara berjumpa orang/bersosial ini adalah sesuatu yang santai dan seronok.
TIP MENDEKATI BAYI YANG SEDANG DALAM FASA STRANGER ANXIETY
🕴️ Walau macam mana terujanya anda ingin mendukung, mencuit atau mengambil seseorang bayi yang tak biasa dengan anda, usah:
❌ Sengaja merenung bayi
❌ Terus mengusap atau mencuit bayi serta merta
❌ Terus nak ambil dan dukung bayi dari ibu/ayahnya.
Tanya diri anda sendiri: ➡️ Jika ada orang asing yang tiba-tiba merenung anda penuh minat, cuba mencuit, menyentuh atau nak bermesra dengan anda, ADAKAH ANDA AKAN RASA SELESA ❓
Confirm jawapannya ialah = TIDAK 🙅
Maka ,sama halnya dengan bayi. Walau mereka kecil, mereka juga manusia yang punyai emosi serta perasaan seperti orang dewasa.
🕴️Berbual mesra dengan ibu/ayah bayi di hadapan bayi terlebih dahulu. Jika mahu menyapa atau cuba berbual dengan bayi, mulakan secara verbal sahaja terlebih dahulu seperti ‘Hai’, atau ‘Siapa nama awak yang comel ni? ‘ tanpa cuba menyentuh bayi. Buat eye contact dan wajah mesra kepada bayi. Penting untuk buat bayi tertarik kepada anda SEBELUM cuba nak membuat sebarang sentuhan fizikal kepadanya.

🕴️ Luangkan masa membuat aktiviti bersama ibubapa bayi & bayi. Bermain, membantu dengan urusan kerja rumah atau bersiar-siar dengan ibubapa/ibu bayi & bayi bantu bayi rasa selesa dengan kehadiran anda. Tarik minat bayi untuk datang mendekati anda dengan menunjukkan sebarang objek yang menarik seperti mainan , snek atau haiwan peliharaan. Atau, ajak bayi sertai aktiviti yang menyeronokkan seperti bermain buaian di taman, ajak naik motor pusing-pusing taman atau main air.
🕴️ Jika bahasa badan bayi kelihatan OK untuk anda ambil atau dukung tetapi wajahnya masih seperti sangsi atau takut-takut bila memandang anda, palingkan wajah bayi dari bertentangan langsung (direct facing) dengan wajah anda. Misalnya dukung bayi menegak pandang ke depan/luar dan alih perhatiannya dengan menunjukkan sesuatu yang menarik. Teruskan bercakap-cakap atau berjalan dengan bayi secara bersahaja agar bayi membina rasa selesa dengan bunyi suara anda dan cara anda menggendalikannya terlebih dahulu. Pasti selepas itu bayi akan bertambah rileks bila bersama anda.
Selamat mencuba
Sumber:
USWATUN HASANAH MOHD HABIB
KONSULTAN TANGISAN DAN TIDUR BAYI
DBL INSTITUTE
THB EDU ASSC
THE WONDER WEEKS ACADEMY
SLEEPSMART EDUCATION
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Dah masuk hujung tahun ni, biasanya mama papa pasti buat persediaan anak-anak masuk ke sekolah. Apa yang patut kita nak buat supaya anak-anak tak kekok dan teruja nak ke sekolah?
Jom ikuti perkongsian ilmu bermanfaat dari Dr Tengku Putri Zainab Ab Malek (Pakar Perunding Pediatrik), Pn Nurul Sheriena Musa (Konsultan Perkembangan Kanak-kanak & Terapis Cara Kerja) serta sharing dari selebriti Yana Samsudin bagaimana dia melatih anaknya untuk belajar tiga bahasa. Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/tip-a-z-anak-ready-ke-sekolah/
The post Takut, Menangis Bila Ada Orang Nak Dekat Tanda Anak Sihat & Normal! Pakar Kongsi Tip Bantu Anak Hadapi ‘Stranger Anxiety’ appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/takut-menangis-bila-ada-orang-nak-dekat-tanda-anak-sihat-normal-pakar-kongsi-tip-bantu-anak-hadapi-stranger-anxiety/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Anak Tiri Dikatakan Tidak Beradab Caprice Susah Hati Lihat Isteri Menangis Hadapi Kecaman Netizen

Hiburan Anak Tiri Dikatakan Tidak Beradab Caprice Susah Hati Lihat Isteri Menangis Hadapi Kecaman Netizen

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 335 hits
Penyanyi rap yang baru sahaja bergelar suami akhirnya tidak dapat menahan diri untuk bersuara setelah isteri kesayangan Farra Inalis dikecam netizen gara gara membiarkan anaknya Aleesya Sofea bergurau kasar dengan bapa tiri Ujar Caprice ata...
Kat Rumah Mesti Mak Dia Selalu Guna Video Anak Murid Menangis Bila Kena Aipp Cikgu Terus Gel4bah Nak Pujuk

Kat Rumah Mesti Mak Dia Selalu Guna Video Anak Murid Menangis Bila Kena Aipp Cikgu Terus Gel4bah Nak Pujuk

papar berkaitan - pada 26/11/2021 - jumlah : 248 hits
Korang ingat lagi tak masa kecil kecil dulu huruf atau perkataan apa yang paling susah untuk korang sebut Lumrah hidup sebagai manusia memang tak dapat dinafikan untuk bertutur atau menyebut sesuatu perkataan dengan jelas itu memerlukan usa...
Anak Mula Tinggi Suara Angkat Tangan Dengan Ibu Pakar Kongsi 6 Perkara Yang Perlu Dilakukan

Anak Mula Tinggi Suara Angkat Tangan Dengan Ibu Pakar Kongsi 6 Perkara Yang Perlu Dilakukan

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 229 hits
Semakin lama semakin tinggi suaranya Tutur kata anak ni mula jadi kasar tangan mula diangkat angkat kaki dihentak hentak Pada saat ibu mula membisu pantas si ayah datang Pendek dan ringkas saja ayat si ayah terus anak mula menukar nada suar...
Kalau Anak Menangis Nak Mommy Maknanya Bonding Dengan Daddy Belum Kuat

Kalau Anak Menangis Nak Mommy Maknanya Bonding Dengan Daddy Belum Kuat

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 198 hits
Tugas menjaga bayi atau anak yang masih kecil kebanyakan bapa surrender awal awal lagi Kebiasaannya golongan bapa menganggap ibu lebih sesuai memahami apa yang anak mahukan Jadi bila si ayah ditugaskan untuk menjaga anak jika tiba tiba mena...
Nak Anak Kuasai Bahasa Inggeris Dengan Cepat Ini Cara Tip Mudah

Nak Anak Kuasai Bahasa Inggeris Dengan Cepat Ini Cara Tip Mudah

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 242 hits
Mak ayah mana yang tidak merasa bangga bila mana anak cepat tangkap dan mampu menguasai pelbagai bahasa dengan mudah Penguasaan Bahasa Inggeris misalnya amat amat diperlukan anak kita malah baik untuk anak anak kita membesar selain bahasa b...
Play School Bukan Nak Suruh Belajar Tapi Untuk Anak Bermain Ibu Ini Kongsi Kelebihan Yang Anak Akan Dapat

Play School Bukan Nak Suruh Belajar Tapi Untuk Anak Bermain Ibu Ini Kongsi Kelebihan Yang Anak Akan Dapat

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 280 hits
Mungkin ada dikalangan kita yang teragak agak nak hantar anak ke play school lebih lebih lagi anak yang baru berusia 2 tahun ke atas kan Ada ibu ayah yang terpaksa hantar anak ke preschool playschool tapi rasa tidak senang hati Jangan bimba...
Puas Pujuk Tapi Baby Nak Lahir Dekat Sekolah Ramai Mak Angkat Sambut Dia Guru Kongsi Detik Mencemaskan

Puas Pujuk Tapi Baby Nak Lahir Dekat Sekolah Ramai Mak Angkat Sambut Dia Guru Kongsi Detik Mencemaskan

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 264 hits
Pengalaman sakit nak bersalin secara tiba tiba memang merupakan pengalaman yang paling mendebarkan buat semua Mana tidaknya bukan satu tugas yang mudah untuk menjadi bidan terjun menyambut kelahiran bayi secara tiba tiba Namun itulah pengal...
Tengah Khusyuk Tengok Kartun Tiba Tiba Anak Menangis Rindukan Abah Ibu Kongsi Apa Berlaku Di Sebalik Drama Air Mata

Tengah Khusyuk Tengok Kartun Tiba Tiba Anak Menangis Rindukan Abah Ibu Kongsi Apa Berlaku Di Sebalik Drama Air Mata

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 328 hits
SAYU melihat seorang anak kecil yang sebak sehingga berlinangan air mata kerana merindui bapanya Pasti ramai tertanya tanya mengenai keberadaan bapa kepada kanak kanak itu yang mungkin lama tidak bersua muka dan berjauhan sehingga kerinduan...
Azizulhasni Awang Kongsi Tip Ajar Anak Kuasai Bahasa Memang Mencabar Tapi Practice Makes Perfect

Azizulhasni Awang Kongsi Tip Ajar Anak Kuasai Bahasa Memang Mencabar Tapi Practice Makes Perfect

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 415 hits
Pelumba basikal trek negara Datuk Mohd Azizulhasni Awang berkongsi cabaran membesarkan anak anak di perantauan Paling mencabar baginya adalah tahap penguasaan bahasa Melayu kedua dua puterinya yang kurang lancar setelah sekian lama di besar...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik