Pkr Sarawak Mahu Sidang Parlimen Jun Ini



Kerajaan Perikatan Nasional (PN) dan Perdana Menteri (PM) Tan Sri Mahiaddin Yassin wajib melaksanakan titah Yang di-Pertuan Agong agar segera membuka Parlimen.
Ketua Penerangan Sarawak, Abun Sui Anyit berkata, sebarang dolak dalik mengenai tarikh pembukaan Parlimen tidak boleh diterima kerana Majlis Raja-raja juga telah mengeluarkan saranan sama.
Oleh itu KEADILAN Sarawak, kata Abun, berpendirian agar persidangan Parlimen wajar diadakan seawal bulan Jun.
“Persidangan Parlimen perlu dipanggil secepat mungkin seperti yang dititahkan oleh Yang di-Pertuan Agong dalam kenyataan media Istana Negara kelmarin.
“Oleh kerana titah tersebut untuk membincangkan Ordinan-Ordinan Darurat 2021 maka KEADILAN Sarawak berpendapat bahawa persidangan Parlimen sebaik-baiknya diadakan dalam bulan Jun atau Julai ini.
“Parlimen boleh dipanggil bersidang pada bila-bila masa dalam tempoh darurat iaitu sebelum 1 Ogos 2021 oleh Agong, seperti termaktub di dalam Seksyen 14 Ordinan Darurat 2021,” kata Abun.
Menurut beliau, Seksyen 14(1)(b) Ordinan Darurat (Kuasa – Kuasa Perlu) 2021 itu berbunyi, Persidangan Parlimen 14(1), bagi tempoh darurat berkuatkuasa “..(b) Parlimen hendaklah dipanggil, diprorog dan dibubarkan pada suatu tarikh sebagaimana yang difikirkan sesuai oleh Yang DiPertuan Agong.”
Oleh itu, katanya, Agong telah memikirkan waktu yang sesuai Parlimen perlu dipanggil “secepat mungkin” atau dengan “segera” sebagaimana kenyataan media sebelum ini.
Bagi KEADILAN Sarawak, perkataan segera seperti dalam Kamus Melayu Dewan Bahasa dan Pustaka juga difahami rakyat Malaysia selama ini, bermakna tidak berlengah-lengah lagi.
Boleh jadi dalam masa satu atau dua hari dan bukannya maksud “segera” seperti yang dinyatakan oleh PM dan Menteri Kerajaan PN iaitu bertangguh sehingga ke bulan Oktober 2021.
“KEADILAN Sarawak turut menyokong kenyataan akhbar Majlis Presiden Pakatan Harapan semalam, iaitu PM wajar mengundurkan diri sekiranya beliau enggan menasihati Agong selaras titah Baginda dalam kenyataan media Istana Negara
“Jika Parlimen tidak dipanggil bersidang oleh Kerajaan PN semasa tempoh darurat ini, menurut Seksyen 14(1)(b) Ordinan Darurat 2021, ini bermakna Kerajaan PN secara kolektifnya tidak patuh kepada titah Agong atau dalam bahasa istana disebut “menderhaka” kepada Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja Melayu.
“Ini suatu duluan yang tidak baik dan akan tercatat dalam lipatan sejarah tanah air kita yang tidak wajar diikuti pada masa depan.
“Jika Kerajaan PN tidak dapat melaksanakan apa yang dititahkan, langkah terhormat adalah PM meletak jawatan agar Kabinet turut terbubar dan PM baharu dilantik supaya nama baik negara dipulihkan di mata dunia,” kata Abun lagi.
KEADILAN Sarawak juga, menurut Abun, mengingatkan jika Tan Sri Mahiaddin tidak berundur maka rakyat pasti akan membuat perhitungan terbaik dengan menghukum kesemua calon-calon PN dan yang ada hubungkait dengan gabungan itu dalam Pilihan Raya Umum ke-15 yang akan datang.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32361

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pkr Siap Sedia Sidang Parlimen Akhir Jun

Pkr Siap Sedia Sidang Parlimen Akhir Jun

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 279 hits
Parlimen perlu dibenarkan kembali bersidang sebagai strategi terbaik untuk merumus dasar baharu melawan jangkitan wabak Covid 19 yang semakin membimbangkan Ketua Whip KEADILAN di Dewan Rakyat Datuk Johari Abdul berkata rakyat menuntut ketel...
Tangguh Kongres Pkr Kerajaan Takut Rakyat Mahu Sidang Parlimen Maya

Tangguh Kongres Pkr Kerajaan Takut Rakyat Mahu Sidang Parlimen Maya

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 239 hits
Tangguh Kongres PKR kerajaan takut rakyat mahu sidang Parlimen maya Oleh June 06 2021Arahan penangguhan Kongres Nasional KEADILAN oleh Majlis Keselamatan Negara terus dipertikaikan Terbaharu Ketua Jawatankuasa Publisiti dan Media Kongres Na...
Pkr Berjaya Adakan Sidang Diatas Talian Bersama Beratus Ahli Takkan Lah Parlimen Tak Boleh

Pkr Berjaya Adakan Sidang Diatas Talian Bersama Beratus Ahli Takkan Lah Parlimen Tak Boleh

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 238 hits
NORA JAMILAHPerghhhh sedas orangtua ni kena oleh YB Fuziah Apec pun bersidang atas talian Negara negara maju seperti UK pun buka parlimen atas talian Malaysia saja yang tak boleh Sebabnya jelas supaya mereka bebas menjarah simpanan wang neg...
Jika Kongres Pkr Secara Maya Pun Tak Dibenarkan Mkn Jangan Mimpilah Sidang Parlimen Hibrid Jadi Kenyataan

Jika Kongres Pkr Secara Maya Pun Tak Dibenarkan Mkn Jangan Mimpilah Sidang Parlimen Hibrid Jadi Kenyataan

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 218 hits
Dalam satu perkembangan yang dianggap mengejutkan dan di luar jangkaan PKR telah menerima surat daripada Majlis Keselamatan Negara atau MKN dan makluman lisan Pendafrar Pertubuhan agar menangguhkan Kongres Nasional parti itu yang dijadual b...
Sidang Parlimen Bulan September Oktober Rasional Ydp Dewan Rakyat

Sidang Parlimen Bulan September Oktober Rasional Ydp Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 182 hits
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berhak menetapkan tarikh persidangan Parlimen mengikut waktu yang dirasakan sesuai oleh beliau Memetik laporan Utusan Malaysia Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Azhar Azizan Harun turut sifatkan komit...
Sidang Parlimen Istana Beri Peringatan Ulangan Pada Kerajaan

Sidang Parlimen Istana Beri Peringatan Ulangan Pada Kerajaan

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 254 hits
Sidang Parlimen Istana beri Peringatan Ulangan Pada Kerajaan Istana Negara sebentar tadi memuat naik satu status dalam media rasmi facebook Istana Negara mengenai titah Agong sebelum ini yang mahu parlimen perlu bersidang segera atau secepa...
Sidang Parlimen Wakil Pas Takut Hilang Jawatan Ganjaran

Sidang Parlimen Wakil Pas Takut Hilang Jawatan Ganjaran

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 153 hits
Integriti adalah memberi kebenaran kepada diri saya sendiri Kejujuran adalah menyampaikan kebenaran itu kepada orang lain Spencer Johnson penulis ASPada tanggal 26 Januari 1976 Hussein Onn memanggil sidang khas atau sidang tergempar Parlime...
Panas Peguam Ini Tempelak Menteri Pas Masih Berkeras Ke Tak Mahu Segerakan Sidang Parlimen

Panas Peguam Ini Tempelak Menteri Pas Masih Berkeras Ke Tak Mahu Segerakan Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 108 hits
June 17 2021 DS Takiyuddin mesti faham bahawa dalam negara Raja Berperlembagaan bukan fungsi YDPA untuk menitahkan secara spesifik hari apa dan bulan berapa Parlimen perlu bersidang Namun sebagai payung rakyat Seri Paduka Baginda YDPA berha...
Agong Boleh Panggil Sidang Parlimen

Agong Boleh Panggil Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 174 hits
Polemik siapakah yang berhak memanggil sidang Parlimen sama ada Yang di Pertuan Agong atau pun Perdana Menteri tidak seharusnya terjadi sekiranya kerajaan Perikatan Nasional mempunyai maruah Menurut Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Abdul K...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Asal Usul Coca Cola

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Makan Makan Bersama Adik Adik Tersayang

Kenapa 9 Mei Digelar Hari Bodoh Semalaysia Ini Kah Sebabnya

Pelamin Anganku Musnah

How Niacinamide Benefits To Your Skin

Old Town White Coffee Old Town Asam Laksa Sedap

Nostalgia Raya Di Legoland Malaysia Resort