Sidang Parlimen Wakil Pas Takut Hilang Jawatan Ganjaran


 

“Integriti adalah memberi kebenaran kepada diri saya sendiri,
Kejujuran adalah menyampaikan kebenaran itu kepada orang lain.”– Spencer Johnson, penulis AS
Pada tanggal 26 Januari 1976, Hussein Onn memanggil sidang khas atau sidang tergempar Parlimen – 11 hari selepas beliau dilantik sebagai Perdana Menteri ke-3 berikutan kematian Abdul Razak Hussein.
Selepas beliau menang undi keyakinan dalam sidang tergempar Parlimen yang bersidang cuma untuk satu hari itu, barulah Dewan Rakyat bersidang seperti biasa bermula pada 30 March 1976.
Agenda pertama pada sidang permulaan pada hari tersebut ialah upacara mengangkat sumpah Najib Razak sebagai Ahli Parlimen Pekan (P85) baharu.
Ini berlaku lebih 45 tahun yang lalu, pada waktu Ahli Parlimen kerajaan berani hadir di dewan Parlimen. Mereka tidak sangsi dan tidak berasa takut seperti sekarang.
Hari ini, bukan sahaja dikatakan Ahli Parlimen kerajaan takut untuk hadir.
Sekaligus Menteri yang menjaga Parlimen pun kelu, dilihat lebih berdolak-dalih daripada memberi kenyataan jelas dan terbuka menyokong pendirian Yang di-Pertuan Agong mahukan supaya Parlimen bersidang secepat mungkin.
Menteri yang bertugas menjaga hal ehwal Parlimen seorang peguam.
Tetapi jiwa beliau seolah-olah amat gemuruh, dan tingkah laku pula amatlah aneh sekali terutama sejak beberapa bulan kebelakangan ini.
Pertuturannya jadi berbelit, keberanian tampaknya tenggelam, yang timbul ketakutan dan percakapan yang menyakitkan hati rakyat dan juga Ahli Parlimen lain.
Bagaimana ini boleh terjadi?
Adalah tidak wajar Ahli Parlimen kerajaan, termasuk Menteri, bertindak sedemikian, sedangkan mereka ini semua telah bersumpah untuk menjalankan tugas mereka dengan adil dan saksama, serta mengikut lunas-lunas Perlembagaan dan undang-undang sedia ada.
Kesetiaan kepada seorang Perdana Menteri yang tidak dipilih Parlimen, sewajibnya tidak boleh melangkau kesetiaan kepada rakyat, Perlembagaan, serta undang-undang.
Wakil rakyat PAS
Adapun wakil rakyat daripada PAS, terutamanya yang baru mengecap kenikmatan jawatan Menteri, Timbalan Menteri, dan Menteri Besar dalam kerajaan PN ini dikatakan banyak lagaknya, bersifat angkuh, dan tidak mempedulikan tanggungjawab terhadap keseluruhan rakyat.
Ternyata kefahaman mereka tentang hak-hak asasi rakyat dalam demokrasi berparlimen, yang turut membolehkan mereka diundi sebagai wakil rakyat begitu cetek. Perangai politik ‘kekampungan’ mereka nyata dan terbawa-bawa ke kota raya tanpa apa-apa anjakan dalam kesedaran moral yang patut dimiliki berdasarkan jawatan yang mereka sandang.
Tidak dapat dinafikan mereka ini gagal dalam peralihan daripada ‘politik kampung’ kepada politik bertaraf nasional, jauh sekali daripada memiliki ciri-ciri kepimpinan untuk berjaya di peringkat antarabangsa.
Benar, mereka dipilih oleh golongan pengundi yang menyokong parti mereka. Tetapi tanggungjawab sebagai Menteri atau Timbalan Menteri bukan hanya terhad kepada pengundi di kampung mereka sahaja.
Mereka bertanggungjawab kepada semua rakyat dan telah bersumpah untuk berlaku adil dan saksama. Tetapi ini gagal dilakukan dan disinilah kepincangan ketua-ketua PAS begitu terserlah.
Jadi apabila Agong menggesa Parlimen di buka segera dan Majlis Raja-Raja mahukan benda sama untuk Dewan Undangan Negeri, kenapa masih ada helah dan rintangan?
Retak menanti belah
Apakah Menteri yang menjaga Parlimen dan Speaker pada 70-an dahulu jauh lebih berani, mempunyai integriti yang tinggi, dan kejujuran yang jauh lebih terpelihara?
Oh, ya lupa. Waktu dulu, tidak ada virus Covid-19, tidak ada tunjuk ajar dari Pertubuhan Kesihatan Sedunia yang mengenakan pelbagai peraturan.
Ini zaman pakai pelitup muka, periksa suhu badan, dan jaga jarak. Jangan sampai berlaku kluster yang baharu dari Parlimen. Inilah hujah cetek mereka.
Walaupun data dari Kementerian Kesihatan sendiri menyatakan lebih dari 98% kes-kes Covid-19 sembuh dengan pantas, kita belum juga begitu yakin dan menidakkan kebenaran.
Tidak dinafikan, kita semua harus berhati-hati dan mengikuti setiap SOP, TANPA mengabaikan tanggungjawab kita, apatah lagi jika memegang jawatan kanan dalam kerajaan.
Tetapi tidak PAS, yang mempunyai 18 Ahli Parlimen. Parti itu sarat dengan pemimpin seperti Menteri Perladangan dan Komoditi yang janggal percakapannya, diikuti Menteri Besar Kedah dengan pelbagai kesilapan berunsur komedi, Menteri Besar Kelantan yang dibuai kemewahan dan Duta Besar Timur Tengah yang, sehingga sekarang dilihat belum menjalankan sebarang tugas dengan hasil nyata.
“Itulah dia sebahagian dari ‘biawak hidup’ yang dipikul Perdana Menteri,” kata teman dari Pasir Mas.
Mungkin ramai yang tidak menjangka sewaktu Perikatan Nasional ‘meterai’ Langkah Sheraton enam belas bulan yang lalu, ‘kluster’ PAS akan mengecewakan kerajaan dan bakal menjerat PN apabila Parlimen berfungsi kelak.
Mereka ini tidak lagi diyakini. Keyakinan rakyat terhadap mereka sudah lama hilang. Sekiranya Parlimen dibenarkan bersidang, kerajaan PN akan tumbang, dan mereka semua akan hilang jawatan. Itulah ketakutan yang sekarang menghantui mereka.
Integriti dan kejujuran yang meleset sampai hilang pedoman mereka ini, anehnya, berpunca dari mainan politik sendiri. Mereka ini tidak lagi layak untuk diundi oleh rakyat. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/06/sidang-parlimen-wakil-pas-takut-hilang.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+M

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Fuhh Tukang Jawab Untuk Umno Makna Kata Takut Nya Hilang Jawatan Ada Jawatan Jadi Tunggul Kayu

Fuhh Tukang Jawab Untuk Umno Makna Kata Takut Nya Hilang Jawatan Ada Jawatan Jadi Tunggul Kayu

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 185 hits
Gesaan Nur Jazlan tamat kerjasama tidak wakili kepimpinan tertinggi Umno kata Timbalan Presiden PAS June 4 2021 Tuan Ibrahim Tuan Man berkata PAS melihat kerjasama dengan Umno dalam kerangka penyatuan ummah PETALING JAYA PAS menganggap keny...
Jawatankuasa Libatkan Wakil Kerajaan Pembangkang Dibentuk Teliti Sidang Parlimen Kata Pm

Jawatankuasa Libatkan Wakil Kerajaan Pembangkang Dibentuk Teliti Sidang Parlimen Kata Pm

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 181 hits
Keputusan pembukaan persidangan Parlimen akan diputuskan oleh kedua dua pihak kerajaan dan pembangkang di dalam jawatankuasa berkenaan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin Gambar Bernama Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata sebuah jawatanku...
Adoiiii La Lebai Awat Tak Faham Atau Takut Terbenam Hilang Jawatan

Adoiiii La Lebai Awat Tak Faham Atau Takut Terbenam Hilang Jawatan

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 181 hits
Sorang lagi lebai tak reti bahasa Pasal Covid la maka titah Agong dan Raja Raja agar Parlimen dibuka sebab kerajaan tebuk atap bersama lebai ni ternyata gagal atasi Covid Kalau Covid dah selesai tiada sebab Raja Raja bersidang Jangan jadi b...
Tangguh Kongres Pkr Kerajaan Takut Rakyat Mahu Sidang Parlimen Maya

Tangguh Kongres Pkr Kerajaan Takut Rakyat Mahu Sidang Parlimen Maya

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 238 hits
Tangguh Kongres PKR kerajaan takut rakyat mahu sidang Parlimen maya Oleh June 06 2021Arahan penangguhan Kongres Nasional KEADILAN oleh Majlis Keselamatan Negara terus dipertikaikan Terbaharu Ketua Jawatankuasa Publisiti dan Media Kongres Na...
Takut Hilang Jawatan Hadi Keluar Statement Mengejut Dari Ijn

Takut Hilang Jawatan Hadi Keluar Statement Mengejut Dari Ijn

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 169 hits
Bob kelanangPresiden PAS Abdul Hadi Awang terus menyatakan sokongan parti itu terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin Sokongan itu hadir selepas banyak spekulasi berlegar ketika Yang di Pertuan Agong menerima menghadap pemimpin politik ne...
Panas Peguam Ini Tempelak Menteri Pas Masih Berkeras Ke Tak Mahu Segerakan Sidang Parlimen

Panas Peguam Ini Tempelak Menteri Pas Masih Berkeras Ke Tak Mahu Segerakan Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 108 hits
June 17 2021 DS Takiyuddin mesti faham bahawa dalam negara Raja Berperlembagaan bukan fungsi YDPA untuk menitahkan secara spesifik hari apa dan bulan berapa Parlimen perlu bersidang Namun sebagai payung rakyat Seri Paduka Baginda YDPA berha...
Pkr Siap Sedia Sidang Parlimen Akhir Jun

Pkr Siap Sedia Sidang Parlimen Akhir Jun

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 278 hits
Parlimen perlu dibenarkan kembali bersidang sebagai strategi terbaik untuk merumus dasar baharu melawan jangkitan wabak Covid 19 yang semakin membimbangkan Ketua Whip KEADILAN di Dewan Rakyat Datuk Johari Abdul berkata rakyat menuntut ketel...
Tekanan Diraja Sukar Untuk Pn Lengahkan Sidang Parlimen Kata Penganalisis

Tekanan Diraja Sukar Untuk Pn Lengahkan Sidang Parlimen Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 160 hits
Faye Kwan dan Ainaa Aiman PETALING JAYA Penganalisis melihat titah diraja semalam untuk Parlimen bersidang semula sukar diabaikan kerajaan kerana ia bukan sahaja datang daripada Agong tetapi juga Raja raja Melayu Mereka berkata ia akan dian...
Sidang Parlimen Apa Yang Diminta Itulah Yang Kita Dapat Hanya Tun M Saja Minta Kuasa

Sidang Parlimen Apa Yang Diminta Itulah Yang Kita Dapat Hanya Tun M Saja Minta Kuasa

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 131 hits
June 17 2021 1 Semua ketua parti yang mengadap YDP Agong Semua hanya minta sidang Parlimen diadakan Ada yang minta Moratorium Ada yang minta I Sinar Ada yang hantar Proposal bagaimana nak hadapi Covid 19 Hanya Tun Mahathir saja datang memin...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu