Pinjaman Rm4 Bilion Kepada Src International Jumlah Terbesar Pernah Diberi Kwap



PERBICARAAN kes SRC International membabitkan Najib Razak masuk hari ke-20 hari ini, dengan saksi ke-38, bekas ketua pegawai eksekutif (CEO) Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) (KWAP) Azian Mohd Noh menyambung keterangan.

Azian memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam bahawa Azlin Alias, pegawai khas yang mengetuai pasukan dasar ekonomi Najib, secara peribadi menyerahkan kepadanya surat permohonan bertarikh 3 Jun, 2011 untuk pinjaman RM3.95 bilion daripada KWAP. 

Katanya, beliau diminta oleh pejabat Azlin untuk bertemu di lobi sebuah hotel yang tidak dikenal pasti di KL Sentral, Kuala Lumpur selepas waktu pejabat.

Azlin meninggal dunia pada 2015 dalam satu nahas helikopter yang turut mengorbankan bekas menteri Jamaluddin Jarjis, yang rapat dengan Najib.

Perincian Azian terhadap surat itu menyokong keterangan sebelum ini berkenaan surat permohonan pinjaman sebanyak tiga halaman yang mempunyai nota tulisan tangan Najib: “Bersetuju dengan cadangan ini”. Nota itu bertarikh 5 Jun.

Azian turut menyokong keterangan terdahulu bagaimana KWAP enggan meluluskan pinjaman itu kerana jumlahnya yang besar dan kekurangan kepakaran SRC International dalam industri sumber alam semula jadi.

Azian yang juga CEO KWAP dari 2007 hingga bersara pada 2013, berkata beliau juga bertemu Najib berkenaan pinjaman itu. Beliau menemani pengerusi KWAP Wan Abdul Aziz Wan Abdullah ke pejabat bekas perdana menteri itu, tetapi berkata tidak ingat bila mesyuarat itu diadakan.

Mesyuarat itu bagi menyuarakan kebimbangan panel pelaburan KWAP berkenaan jumlah pinjaman dan syor mereka jumlah itu dikurangkan kepada RM1 bilion.

Azian kemudian memberitahu mesyuarat panel pelaburan pada 19 Julai, 2011, bahawa Najib memberitahu pengerusi KWAP untuk mempercepatkan proses meluluskan pinjaman itu dan RM2 bilion sudah mencukupi.

Bagaimanapun, Azian tidak ingat bila permohonan untuk RM2 bilion itu dibuat, beliau hanya diberitahu oleh pengerusi untuk mempercepatkan kelulusannya.

Jumlah RM2 bilion itu diluluskan pada 26 Ogos, 2011 dan baucar bayarannya dibuat pada 29 Ogos, 2011 dalam empat kali ke SRC International, iaitu RM500 juta setiap satu.

Azian berkata pada 13 Mac, 2012 KWAP menerima satu lagi surat daripada SRC International, ditandatangani oleh CEO Nik Faisal Ariff Kamil, memohon pinjaman RM2 bilion lagi.

Najib, 66, berdepan tiga pertuduhan pecah amanah, tiga pertuduhan pengubahan wang haram dan satu pertuduhan salah guna kuasa. Beliau berdepan hukuman penjara 20 tahun jika sabit kesalahan.

Bekas presiden Umno itu diwakili sepasukan peguam diketuai oleh Muhammad Shafee Abdullah.

Peguam Negara Tommy Thomas mengetuai pasukan pendakwa raya, sementara Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali mengendalikan kes itu. – 29 Mei, 2019.

The Malaysian Insight membawakan prosiding hari ini secara langsung:

11.25am: Mahkamah berhenti rehat selama 10 minit.

11.23am: Azian mengatakan ia pastinya ideal jika KWAP menerima jaminan daripada kerajaan sebelum pinjaman itu dikeluarkan.

11.12am: Beliau berkata terdapat sifar risiko kepada KWAP kerana pinjaman itu disokong oleh kerajaan.

11.09am: Azian menegaskan surat yang meminta pinjaman datang daripada pihak yang bereputasi baik iaitu Kementerian Kewangan.

10.51am: Ishak meminta hakim menasihatkan saksi supaya benar-benar pasti apabila menjawab. Mereka memberitahunya untuk menjawab jelas dengan berkata “ya”, “tidak” atau “saya tidak tahu”.

10.42am: Azian kini mengesahkan terma pinjaman yang ditetapkan dalam kertas pelaburan.

10.28am: Saksi kini disoal oleh peguam bela Yusof Zainal Abiden.

10.21am: Hakim Nazlan bertanya saksi mengapa ada perbezaan dalam kenyataannya, di mana beliau pada mulanya mengatakan panel hanya mengambil keputusan untuk mempertimbangkan jumlah pinjaman RM1 bilion, tetapi bertukar kepada fakta bahawa RM2 bilion dibawa untuk dipertimbangan oleh panel pelaburan.

Nazlan: Kenapa ada perubahan di situ? Nampaknya terdapat lompang dalam kenyataan anda.

Azian: Saya tidak ingat urutan kejadian. Yang saya tahu ialah pengerusi membawa RM2 bilion untuk dibentangkan oleh panel pelaburan.

Ishak menamatkan sesi menyoal.

10.13am: Azian diperlihatkan gambar Pengarah SRC Nik Faisal Ariff Kamil dan diminta mengenal pastinya.

Ishak bertanya Azian jika ia amalan biasa memberi pinjaman terlebih dahulu sebelum mendapat sebarang dokumen sokongan, seperti surat jaminan.

Ishak: Sepanjang tempoh anda sebagai CEO KWAP, adakah anda bagi normal memberikan jumlah pinjaman terlebih dahulu sebelum mendapat surat jaminan?

Azian: Ia tidak pernah berlaku kecuali bagi senario ini.

10.08am: Azian memulakannya dengan perjanjian dan ketetapan yang dibuat antara SRC International dan KWAP mengenai penggunaan tambahan pinjaman RM2 bilion.

Beliau mengatakan jika wang itu digunakan untuk tujuan selain apa yang ditetapkan dalam perjanjian mereka, ia akan dianggap sebagai ingkar.

Jika KWAP melihat sebarang penyalahgunaan, ia boleh menamatkan perjanjian dan meminta wang itu, bersama-sama dengan bunga, dipulangkan.

Beliau berkata sepanjang tempoh beliau di KWAP, RM4 bilion yang dipinjamkan kepada SRC International adalah jumlah pinjaman terbesar pernah diluluskan oleh KWAP.

10.03am: Shafee menamatkan soal balas terhadap Shamsul.

Bekas CEO KWAP dan saksi ke-38 perbicaraan Azian Mohd Noh mengambil tempat di kandang saksi untuk meneruskan soal balasnya dengan pihak pendakwa terhadap pinjaman KWAP bernilai RM4 bilion yang diluluskan untuk SRC International.

9.53am: Shamsul berkata selepas disoal oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia pada 2015, beliau berjumpa Najib dan memberitahunya dana SRC masuk ke akaun peribadinya.

Shamsul, yang mengatakan rapat dengan Najib, memberitahu mahkamah bahawa Najib terkejut dengan berita itu.

Shafee bertanya beliau sama ada Najib meminta membuat laporan polis mengenai perkara ini.

Shafee: Adakah beliau memberitahu anda agar membuat laporan polis, untuk memberitahu SPRM?

Shamsul: Tidak.

Shamsul kemudian berkata beliau “tidak bersalah” apabila ditanya sama ada ada terdapat sebarang ketidakjujuran di pihak Ihsan Perdana.

9.49am: Shafee meneruskan soal balas terhadap saksi ke-37, Pengarah Urusan Ihsan Perdana, Shamsul Anwar Sulaiman.

9.07am: Najib Razak tiba di Kompleks Mahkamah Jalan Duta. – 29 Mei, 2019

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2019/05/pinjaman-rm4-bilion-kepada-src.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pinjaman Rm3 95b Src Tak Ikut Dasar Kwap Bekas Ceo

Pinjaman Rm3 95b Src Tak Ikut Dasar Kwap Bekas Ceo

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 267 hits
Azian hadir sebagai saksi perbicaraan kes melibatkan Najib pada hari ke 19 di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini foto oleh BERNAMASurat permohonan oleh SRC International Sdn Bhd untuk pinjaman RM3 95 bilion tidak memenuhi dasar keperluan...
Mahathir Tak Pernah Pinjam 1 Bilion Cuma Seleweng Rm100 150 Bilion

Mahathir Tak Pernah Pinjam 1 Bilion Cuma Seleweng Rm100 150 Bilion

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 277 hits
Ratib Dan Zikir Mahathir Setiap HariDi dalam satu forum terbuka yang diadakan di Pusat Konvensyen Straits Quay Pulau Pinang yang dihadiri lebih kurang 600 orang Mahathir telah memburuk2kan Dato Seri Najib Tun Razak berkenaan 1MDB Beliau ber...
Najib Src Trial Najib S Minutes Were Not Instructions Kwap Ex Ceo

Najib Src Trial Najib S Minutes Were Not Instructions Kwap Ex Ceo

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 314 hits
The Kuala Lumpur High Court today yet again heard that former Prime Minister Datuk Seri Najib Razak didn t exert any pressure to secure billion ringgit loans for SRC International Sdn Bhd Retirement Fund Incorporated former chief executive ...
Saksi Ke 38 Kata Najib Suruh Percepat Proses Pinjaman Kwap

Saksi Ke 38 Kata Najib Suruh Percepat Proses Pinjaman Kwap

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 353 hits
Saksi ke 38 kata Najib suruh percepat proses pinjaman KWAPPosted By on May 30 2019Perbicaraan kes SRC International membabitkan Najib Razak masuk hari ke 20 hari ini dengan saksi ke 38 bekas ketua pegawai eksekutif Kumpulan Wang Persaraan A...
Pernah Beri Sepenuh Kasih Sayang Tapi Anak Tinggalkan Ayah Lumpuh Di Rumah Kebajikan

Pernah Beri Sepenuh Kasih Sayang Tapi Anak Tinggalkan Ayah Lumpuh Di Rumah Kebajikan

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 260 hits
Semangat untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri kian dirasai walaupun Ramadhan masih berbaki beberapa minggu lagi Kebiasaannya seisi keluarga akan mula sibuk menyiapkan segala persiapan bagi menyambut hari kemenangan ini Namun di kala orang l...
12 Negara Ini Juga Pernah Membatasi Medsos Dan Whatsapp

12 Negara Ini Juga Pernah Membatasi Medsos Dan Whatsapp

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 141 hits
Sebetulnya bukan hanya di Indonesia saja yang melakukan demikian
Yang Pernah Ditinggalkan Percayalah Kamu Akan Jadi Paling Berharga Untuk Orang Lain

Yang Pernah Ditinggalkan Percayalah Kamu Akan Jadi Paling Berharga Untuk Orang Lain

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 298 hits
Buatmu yang saat ini menahan sakit kerana ditinggalkan percayalah suatu saat nanti kamu akan menjadi yang paling berharga untuk orang lain untuk dia pastinya akan menghargai dan menghormati kamu lebih dari sebelumnya ini Bersabarlah Atas Ke...
Cadangan Hapus Sekolah Vernakular Tidak Pernah Dibincang Oleh Kerajaan

Cadangan Hapus Sekolah Vernakular Tidak Pernah Dibincang Oleh Kerajaan

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 286 hits
foto sumber internetBUKIT MERTAJAM 25 Mei Tidak ada sebarang perbincangan oleh kerajaan berhubung cadangan menghapuskan sekolah vernakular nbsp kata Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail Timbalan Perdana Menteri berkata cadangan berhubung per...
Tidak Pernah Mimpi Untuk Jadi Mb Osman Sapian

Tidak Pernah Mimpi Untuk Jadi Mb Osman Sapian

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 220 hits
foto sumber internet Sepanjang berkecimpung dalam bidang politik selama 44 tahun Osman Sapian tidak pernah mengimpikan bahawa satu hari nanti beliau akan menjadi Menteri Besar Johor Beliau pernah menjadi Anggota Dewan Undangan Negeri Kempas...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Himpunan Resepi Bubur Kacang Hijau Sedap Dan Lazat

Perincian Akaun 3 Kwsp Terbaru

Aaron Taylor Johnson Ketuai Barisan Pelakon 28 Years Later

Dapat Hadiah Mini Electric Cooker Multi Function

Prk Kuala Kubu Dap Ketepikan Kaum Melayu India

Usd Jpy Menembusi 155 Pasaran Sedang Menunggu Campur Tangan Ulasan Pasangan Mata Wang Usd Jpy