Pinjaman Lppsa Cara Permohonan Semakan Status Baki Bayaran


Sebagai penjawat awam, anda mempunyai banyak kelebihan untuk membeli rumah dengan pinjaman LPPSA (Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam) berbanding dengan pakej yang ditawarkan bank.
Ini kerana berbanding pinjaman bank, pinjaman LPPSA sangat menguntungkan kerana ia menawarkan kadar bunga yang rendah serta margin pinjaman 100% tanpa menggunakan duit poket sendiri.
Disebabkan itu, penjawat awam amat disarankan untuk mengambil peluang ini dan membeli rumah menggunakan pinjaman LPPSA.
Berikut adalah info lanjut tentang proses permohonan Pinjaman Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA).
Apakah LPPSA? Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA) merupakan badan berkanun yang bertanggungjawab menguruskan kemudahan pembiayaan perumahan sektor awam.
Penubuhan LPPSA yang sebelum ini dikenali sebagai Bahagian Pinjaman Perumahan (BPP), Kementerian Kewangan Malaysia telah berkuatkuasa sepenuhnya pada 1 Januari 2016.
Menurut satu kenyataan akhbar, setiap tahun LPPSA meluluskan 40,000 permohonan membabitkan pembiayaan di antara RM10 bilion hingga RM12 bilion setahun.
Baca juga: Proses Tuntutan mySalam RM8,000
Kelayakan Memohon Pinjaman LPPSA Semua penjawat awam berjawatan tetap yang telah disahkan perkhidmatan layak untuk memohon pinjaman LPPSA bagi tujuan pembelian rumah kediaman, tanah atau kerja ubah suai yang dibenarkan.
Salinan Surat Pengesahan jawatan adalah dokumen wajib yang perlu disertakan bersama permohonan pembiayaan.
I. PEMBIAYAAN PERTAMA
Ansuran bulanan tidak melebihi 60% daripada gaji pokok dan elaun tetap, dan jumlah hutang tidak melebihi 80% daripada pendapatan bersih.
Gaji bersih untuk semua peminjam sekurang-kurangnya 20% daripada pendapatan kasar.
II. PEMBIAYAAN KEDUA
Ansuran bulanan tidak melebihi 50% daripada gaji pokok dan elaun tetap, dan jumlah hutang tidak melebihi 80% daripada pendapatan bersih.
Gaji bersih untuk semua peminjam sekurang-kurangnya 20% daripada pendapatan kasar.
Jumlah Had Pinjaman Yang Boleh Dimohon Kaedah pengiraan had kelayakan adalah seperti berikut:
Ansuran bulanan tidak melebihi 60% daripada gaji pokok dan elaun tetap, dan jumlah hutang tidak melebihi 80% daripada pendapatan bersih; danGaji bersih untuk semua peminjam sekurang-kurangnya 20% daripada pendapatan kasar. *Contoh pengiraan kelayakan adalah seperti di bawah:
Nota:
Pendapatan bersih dibawah tafsiran LPPSA merujuk kepada: Gaji Pokok + Elaun Tetap yang diambilkira – Potongan  Anggaran jumlah maksimum pembiayaan boleh dikira menggunakan Kalkulator Pengiraan Kelayakan di laman sesawang LPPSA dengan memasukkan amaun hartanah dan amaun yang dimohon. Jenis Pembiayaan Yang Ditawarkan Membeli rumah atau petak kediaman rumah yang telah siapMembina rumah di atas tanah sendiriMembeli rumah atau petak rumah kediaman dalam pembinaanMembeli tanah dengan tujuan membina rumahMenyelesaikan hutang pinjaman perumahan daripada bank / institusi kewanganMembina rumah di atas tanah yang dibeli melalui pinjaman BPP / LPPSAMembuat kerja ubah suai rumah atau petak rumah kediaman Cara Permohonan LPPSA Permohonan pinjaman Perumahan LPPSA boleh dibuat secara online dengan langkah berikut:
Layari laman utama Portal Permohonan Pembiayaan LPPSA di lppsa.gov.myPengguna kali pertama Portal Permohonan Pembiayaan LPPSA dikehendaki mendaftarkan ID Pengguna. Log masuk menggunakan ID dan kata laluan yang telah didaftar dan disahkan melalui e-melBagi akaun yang baru didaftarkan, pengguna akan dibawa ke laman Kemaskini Butiran. Maklumat Kemaskini Butiran yang perlu dilengkapkan adalah seperti berikut :
i. Maklumat Peribadi
ii. Alamat Kediaman
iii. Maklumat Keluarga
iv. Maklumat Pekerjaan Halaman laman utama akan memaparkan pemilihan jenis pembiayaan yang boleh dipillih oleh pengguna :
i. Permohonan Individu
ii. Permohonan Bersama Bagi permohonan baru, pengguna akan diminta untuk memasukkan butir-butir berikut semasa permohonan pembiayaannya :
i. Maklumat Awal Pembiayaan
ii. Maklumat Perkhidmatan
iii. Pendapatan dan Komitmen
iv. Maklumat Pembiayaan
v. Pemilihan Insurans/Takaful
vi. Pengesahan Klik pada butang Simpan dan Hantar. Dokumen Yang Diperlukan Berikut adalah dokumen yang perlu dilampirkan bersama maklumat permohonan.
Salinan Kad Pengenalan (MyKad) yang telah disahkanSlip Gaji Asal / e-Penyata Gaji atau Salinan Surat Pengesahan Jawatan Berpencen yang telah disahkanSurat Iringan Ketua JabatanBorang Permohonan Pinjaman / Pembiayaan SPPB yang disahkan termasuk
i. Borang Akuan Pemilihan Insurans / Takaful
ii. Borang 2 – Surat Persetujuan Menyelesaikan Baki Hutang Pinjaman Perumahan Serta FaedahSalinan Sijil Nikah / Pendaftaran Perkahwinan Di MalaysiaSalinan Sijil Kelahiran Anak Kelulusan Amaun pembiayaan  yang  diluluskan  adalah  tertakluk kepada amaun yang terendah  di antara berikut:
harga hartanah;penilaian JPPH;amaun yang dimohon; ataukelayakan maksimum pemohon. Status kelulusan akan dikemaskini di laman web dan boleh disemak oleh pengguna secara online.
Maklumat Lanjut Untuk mengakses ke akaun pembiayaan anda dengan lebih mudah dan cepat, muat Turun Aplikasi Mudah Alih LPPSA ‘MyFinancing’ dari Google PlayStore: http://bit.ly/MyFinancingLPPSA
Untuk sebarang pertanyaan, boleh berkunjung ke mana-mana cawangan atau ibu pejabat LPPSA di:
Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA)
Kompleks Kementerian Kewangan,
No.9,  Persiaran Perdana, Presint 2
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, 62592 Putrajaya
ATAU hubungi Pusat Panggilan Utama LPPSA di talian : 03 – 8880 1600


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/pinjaman-lppsa/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=pinjaman-lppsa

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Buat Semakan Baki Loan Lppsa Secara Online

Cara Buat Semakan Baki Loan Lppsa Secara Online

papar berkaitan - pada 20/7/2022 - jumlah : 292 hits
Bagi penjawat awam yang membuat pinjaman perumahan dengan LPPSA anda boleh semak baki loan LPPSA anda secara online sangat mudah dan menjimatkan tenaga Dengan kemudahan semakan baki loan ini anda boleh merancang kewangan anda dengan sebaikn...
Bantuan Kepada Pelajar Lepasan Spm Dan Ipt Bantuan Khas Berupa Elaun Rm 300 L Ikuti Cara Permohonan Dan Bayaran

Bantuan Kepada Pelajar Lepasan Spm Dan Ipt Bantuan Khas Berupa Elaun Rm 300 L Ikuti Cara Permohonan Dan Bayaran

papar berkaitan - pada 9/7/2022 - jumlah : 332 hits
Bantuan Kepada Pelajar Lepasan SPM Dan IPT Bantuan Khas Berupa Elaun RM 300 l Ikuti Cara Permohonan Dan Bayaran Berita gembira khas kepada pelajar lepasan sekolah dan graduan baharu daripada IPT IPTS Kerajaan Malaysia telah mengumumkan bant...
Semakan Status Bkm

Semakan Status Bkm

papar berkaitan - pada 4/7/2022 - jumlah : 215 hits
Pembayaran kepada permohonan BKM 2022 yang berstatus Lulus dan dibayar secara one off bersekali dengan bayaran Fasa 2 BKM 2022 mulai 27 Jun 2022 secara berperingkat Kategori dan amaun kelayakan Bantuan Tunai Tambahan adalah seperti berikut ...
Bingkas Selangor 2022 Permohonan Baru Semakan Kelayakan

Bingkas Selangor 2022 Permohonan Baru Semakan Kelayakan

papar berkaitan - pada 2/7/2022 - jumlah : 535 hits
Untuk makluman semua bagi tahun 2022 ini Kerajaan Selangor akan melancarkan Bantuan Kehidupan Sejahtera Selangor Ia merupakan program baharu yang memberikan bantuan sebanyak RM3 600 setahun ataupun RM300 sebulan kepada setiap keluarga yang ...
Kereta Baru Atau Terpakai Cara Pengiraan Bayaran Bulanan

Kereta Baru Atau Terpakai Cara Pengiraan Bayaran Bulanan

papar berkaitan - pada 12/7/2022 - jumlah : 209 hits
Kereta baru atau terpakai Cara pengiraan bayaran bulanan Korang pernah terfikir tak waktu nak beli kereta sama ada nak beli kereta yang baru atau pun yang terpakai Kalau nak tahu saya ada pengalaman beli kedua dua jenis kereta ni Dulu saya ...
Cara Mudah Semak Baki Loan Kereta Ambank Online

Cara Mudah Semak Baki Loan Kereta Ambank Online

papar berkaitan - pada 20/7/2022 - jumlah : 304 hits
Sekiranya anda telah membuat pinjaman pembiayaan kenderaan anda boleh membuat semakan baki loan kereta Ambank dengan sangat mudah secara online sahaja Tidak lagi perlu ke kaunter cawangan AmBank yang sangat membazirkan masa anda kerana anda...
Perantisiswa Semakan Tarikh Terima Peranti Permohonan Fasa Kedua

Perantisiswa Semakan Tarikh Terima Peranti Permohonan Fasa Kedua

papar berkaitan - pada 19/7/2022 - jumlah : 716 hits
TERKINI Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia membuat keputusan membuka sekali lagi permohonan Peranti Siswa Keluarga Malaysia bermula 1 Ogos hingga 30 September ini Perkara ini diumumkan oleh Menteri Komunikasi dan Multimedia Mala...
Pismp 2022 Semakan Permohonan Tarikh Tarikh Penting

Pismp 2022 Semakan Permohonan Tarikh Tarikh Penting

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 267 hits
SEMAKAN PERMOHONAN PISMP AMBILAN TAHUN 2022 TARIKH TARIKH PENTING Kementerian Pendidikan Malaysia mempelawa warganegara Malaysia lulusan Sijil Pelajaran Malaysia tahun 2019 2020 dan 2021 yang berkelayakan berpotensi berminat dan beriltizam ...
Tips Jimat Pendekkan Tempoh Bayaran Ansuran Rumah Lppsa

Tips Jimat Pendekkan Tempoh Bayaran Ansuran Rumah Lppsa

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 575 hits
PENYELESAIAN SEBAHAGIAN LPPSA Tips Jimat Pendekkan Tempoh Bayaran Ansuran Rumah LPPSA Umumnya penjawat awam tentu tahu tentang LPPSA iaitu singkatan kepada Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam Ia merupakan badan berkanun yang bertanggun...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Bila Duit Nak Masuk

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Faisal Halim Alami Kecederaan Disimbah Asid

Lemas Tiga Beranak Ditemukan Tidak Lagi Bernyawa Selepas Mandi Manda Di Sungai Balak

Peminat Tempatan Puas Oneus Gegar Kuala Lumpur Di Konsert Jelajah Ke 2 La Dolce Vita