Pilihan Raya Boleh Diadakan 60 Hari Selepas Darurat Tamat Atau Oktober Kata Pegawai Kit Siang



(Agenda Daily) – Mengikut interprestasi Ordinan Darurat (Kuasa-kuasa Perlu) 2021, Pilihan Raya Kecil (PRK) dan Pilihan Raya Negeri (PRN) perlu diadakan 60 hari selepas ordinan itu tamat.
Setiausaha politik Ahli Parlimen Iskandar Puteri, Syahredzan Johan berkata, pada asalnya ordinan itu tidak menyatakan secara khusus tempoh PRK atau PRN perlu diadakan selepas ia ditamatkan.
Tambahnya, jika diperhalusi sekiranya darurat tamat ia bermaksud Dewan Undangan Negeri (DUN) juga terbubar, maka selepas itu dalam tempoh 60 hari pilihan raya perlu diadakan.
“Bagi kekosongan DUN pula, dan juga PRN Negeri, Ordinan Darurat tidak dinyatakan secara khusus bila ia patut diadakan selepas darurat tamat.
“Oleh itu, dalam kes PRN Sarawak, satu interpretasi adalah selepas darurat tamat maka Dewan Undangan Negeri juga terbubar, dan PRN harus diadakan dalam masa 60 hari daripada tarikh berakhirnya darurat,” katanya petik Malaysiakini.
Dia berkata demikian apabila ditanya berkenaan PRN Sarawak dan beberapa PRK yang perlu diadakan selepas tamat tempoh darurat – sama ada ia perlu diadakan 60 hari dari tarikh tamat darurat iaitu 1 Ogos atau tarikh selepas terbubar Dewan Undangan Negeri Sarawak.
Jelasnya, dalam ordinan tersebut di bawah Seksyen 12, sekiranya terdapat kekosongan di kalangan Ahli Parlimen, ia harus diisi 60 hari selepasnya tamat darurat, melainkan berdasarkan Perkara 55 Perlembagaan Persekutuan kekosongan itu tidak perlu diisi, iaitu sekiranya ia berlaku dalam masa dua tahun dari tarikh parlimen terbubar dengan sendiri.
Mengulas lanjut mengenai proses tersebut, Syahredzan yang juga peguam berkata apabila tamatnya darurat, mana-mana pilihan raya mesti diadakan seperti peruntukan-peruntukan sedia ada dalam Perlembagaan Persekutuan.
“Maknanya, kita kembali semula kepada apa yang dinyatakan dalam Perlembagaan dan juga undang-undang,” katanya.
Untuk rekod, DUN Sarawak tamat penggal pada 6 Jun lalu, namun kekal berfungsi selepas itu di bawah Ordinan Darurat hingga 1 Ogos depan.
Manakala, PRK Gerik di Perak, Bugaya dan Batu Sapi di Sabah ditangguhkan susulan pengisytiharan darurat di seluruh negara.
Malaysia ketika ini sedang melalui tempoh Darurat selepas Yang di-Pertuan Agong telah berkenan menggunakan kuasa Baginda berdasarkan Fasal (1) Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan untuk menguatkuasakan perintah tersebut.
Baginda yakin bahawa Darurat ini merupakan langkah paling berkesan buat masa ini bagi menghadapi pandemik Covid-19 yang kini mencecah angka yang sangat membimbangkan dalam negara.
Tempoh Darurat ini berkuatkuasa sehingga 1 Ogos 2021 atau satu tarikh yang lebih awal jika angka kes positif Covid- 19 dapat dikawal dan diturunkan dengan berkesan.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2021/06/18/pilihan-raya-boleh-diadakan-60-hari-selepas-darurat-tamat-atau-oktober-kata-pegawai-kit-siang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Parlimen Wajar Bersidang Sebelum Tamat Darurat Kata Bekas Speaker

Parlimen Wajar Bersidang Sebelum Tamat Darurat Kata Bekas Speaker

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 143 hits
MalaysiakiniBekas speakar Dewan Rakyat Mohamad Ariff Md Yusof parlimen bersidang dengan kadar segera tanpa perlu menunggu darurat tamat pada 1 Ogos Mohamad Ariff berkata demikian sebagai mengulas kenyataan rasmi Istana Negara dan kenyataan ...
Notis 28 Hari Boleh Diketepikan Kata Najib

Notis 28 Hari Boleh Diketepikan Kata Najib

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 259 hits
Najib Razak berkata Peraturan Mesyuarat membenarkan persidangan Dewan Rakyat tergempar sementara Ordinan Darurat juga boleh digunakan untuk mengadakan persidangan dengan cepat PETALING JAYA Kerajaan tidak memerlukan 28 hari untuk mengadakan...
Tak Kesian Ke Kalau Baby Lahir Nanti Positif Covid 19 Wanita Hamil Mengaku Ziarah Hari Raya Punca Positif Covid 19

Tak Kesian Ke Kalau Baby Lahir Nanti Positif Covid 19 Wanita Hamil Mengaku Ziarah Hari Raya Punca Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 268 hits
Jarang berkongsi situasi yang dihadapi di hospital bersama umum setiap hari namun kes yang diterima seorang doktor di Hospital Melaka malam tadi menjentik hatinya untuk berbuat demikian Jam di dinding menunjukkan waktu 3 pagi Dr Tasha sedan...
Covid 19 Boleh Berjangkit Melalui Kentut Percaya Atau Tidak

Covid 19 Boleh Berjangkit Melalui Kentut Percaya Atau Tidak

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 168 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Covid 19 boleh berjangkit melalui kentut sesuatu yang bunyinya lucu namun percaya atau tidak logiknya berdasarkan virus berkenaan memang ditemui dalam najis manusia Pakar Perunding Kecemasan dan Trauma Hospital Ku...
Ingatkan Badan Besar Tuhan Kurniakan Otak Yang Juga Besar Rupanya Tidak Apa Kata Seret Dia Atas Jalan Derita Atau Tidak

Ingatkan Badan Besar Tuhan Kurniakan Otak Yang Juga Besar Rupanya Tidak Apa Kata Seret Dia Atas Jalan Derita Atau Tidak

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 150 hits
Didakwa seret kucing atas jalan lelaki mengaku tidak bersalahAbd Razak Mohd AliJun 13 2021 Tertuduh didakwa secara tidak munasabah menyebabkan penderitaan yang tidak perlu kepada seekor kucing dengan menyeretnya di atas jalan Astro AWANITEL...
Hari Terakhir Syawal Ditutup Dengan Menerima Sekeping Kad Raya

Hari Terakhir Syawal Ditutup Dengan Menerima Sekeping Kad Raya

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 200 hits
HARI TERAKHIR SYAWAL DITUTUP DENGAN MENERIMA SEKEPING KAD RAYA Assalammualaikum wbt Santai petang Bawa anak bulu jalan jalan sekadar di sepetak tempat parking kereta Itu je pun yang berani dan boleh Sambil siram pokok serai yang baru belaja...
Kuasa Lanjut Atau Tamatkan Darurat Bukan Di Tangan Jemaah Menteri Yb Takiyuddin

Kuasa Lanjut Atau Tamatkan Darurat Bukan Di Tangan Jemaah Menteri Yb Takiyuddin

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 131 hits
Oleh Isham Jalil Semalam Menteri Undang undang Takiyuddin Hassan berkata Jemaah Menteri yang akan menasihati Agong dan menentukan sama ada darurat akan ditamatkan atau dilanjutkan Takiyuddin berkata Menjadi tanggungjawab Jemaah Menteri untu...
Jangan Tanya Pencen Saya Cukup Atau Tidak Kata Suria

Jangan Tanya Pencen Saya Cukup Atau Tidak Kata Suria

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 210 hits
Bekas tentera Suria bercakap pada sidang media kontroversi dirinya dan keluarga yang duduk bawah jambatan di Persatuan Veteran ATM Kuala Lumpur Foto HAFIZ SOHAIMI KUALA LUMPUR Pesara tentera Suria Mohamad Hassan yang tinggal di bawah jambat...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered