Pilihan Anwar Jadi Pm Dah Gagal Kata Dap Dan Amanah



DAP dan Amanah mendedahkan pilihan pertama mereka untuk mencalonkan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri tidak berjaya mendapat sokongan diperlukan bagi membentuk kerajaan.

Justeru, ia menyebabkan pilihan kedua, iaitu Dr Mahahir Mohamad sebagai perdana menteri dan Anwar sebagai timbalannya, dikemukakan.

Dalam kenyataan bersama pemimpin parti itu petang ini, DAP dan Amanah mendedahkan pilihan pertama hanya mampu mendapat sokongan maksimum 96 anggota parlimen.

Jumlah itu melibatkan 91 sokongan anggota parlimen Pakatan Harapan (38 PKR, 42 DAP dan 11 Amanah) dan lima dari Bersatu, termasuk Mahathir.

Kenyataan bersama itu dikeluarkan oleh Pengarah Komunikasi Amanah Khalid Samad dan Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke Siew Fook, yang juga dua bekas menteri dalam kabinet Mahathir sebelum ini.

Khalid dan Loke juga mendedahkan usaha terakhir Anwar untuk mendapatkan sokongan Gabungan Parti Sarawak (GPS) juga tidak berjaya.

Tambah mereka, tempoh masa dipersetujui bagi merungkai kebuntuan itu juga telah tamat dan gagal mendapat sokongan cukup.

“Kami berharap usaha untuk mendapatkan sokongan melalui opsyen kedua boleh seterusnya dilakukan sepertimana dipersetujui kerana pentadbiran kerajaan PN jelas mendatangkan kerosakan kepada institusi dan kewangan negara,” menurut kenyataan itu.

Sebelum ini PKR dalam satu kenyataan menyatakan pendirian mereka menolak Mahathir sebagai calon perdana menteri kesembilan PH Plus.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan parti itu, pemimpin pusat dan anggota parlimen PKR menolak Mahathir sebagai calon perdana menteri sekali lagi dan kekal dengan pendirian agar presiden mereka menjadi calon perdana menteri.

Perkara itu disuarakan selepas mesyuarat khas Majlis Pimpinan Pusat (MPP) dan anggota parlimen PKR di atas talian pagi tadi.

Bagaimanapun, parti itu terbuka untuk berbincang dengan semua pihak termasuk Mahathir “demi usaha menyelamatkan Malaysia dan mengembalikan mandat rakyat ke tempatnya”.

Dalam pada itu, menurut Khaid dan Loke, DAP serta Amanah menghormati pendirian PKR yang mahukan Anwar dicalonkan sebagai bakal perdana menteri.

Bagaimanapun kedua-dua parti itu menegaskan bahawa mesyuarat PH telah bersetuju sekiranya keputusan mencalonkan Anwar memungkin mereka untuk merampas Putrajaya, usaha diteruskan dengan pilihan kedua mencalonkan Mahathir sebagai perdana menteri dan Anwar timbalan.

Oleh itu DAP dan Amanah berharap usaha untuk mendapatkan sokongan melalui pilihan kedua seperti mana dipersetujui dapat dilaksanakan.

"Memandangkan ianya opsyen yang pernah dibincang dan dipersetujui untuk dipertimbangkan bersama, sekiranya opsyen satu gagal mendapat sokongan yang mencukupi, diharapkan PKR kembali kepada keputusan mesyuarat Majlis Presiden PH pada 30 Mei 2020," katanya lagi.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/06/pilihan-anwar-jadi-pm-dah-gagal-kata.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amanah Dap Kata Anwar Pernah Setuju Terima Mahathir Pm 9

Amanah Dap Kata Anwar Pernah Setuju Terima Mahathir Pm 9

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 378 hits
KENYATAAN MEDIA Kami mengucapkan terima kasih kepada Parti Keadilan Rakyat atas kenyataan media yang dikeluarkan oleh mereka pada hari ini Ia menjelaskan keputusan yang dibuat oleh Keadilan berhubung keadaan politik semasa khususnya mengena...
Rancangan Pkr Calonkan Anwar Sebagai Pm Gagal Amanah Dap Namakan Tun M

Rancangan Pkr Calonkan Anwar Sebagai Pm Gagal Amanah Dap Namakan Tun M

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 298 hits
Baru sahaja sebentar tadi PKR mengumumkan nama calon Perdana Menteri mereka iaitu Anwar Ibrahim dengan menolak Tun Mahathir tetapi lain pula yang jadi selepas rakan sekutu PKR iaitu AMANAH dan DAP dikatakan kekal menyokong Tun Dr Mahathir M...
Kenapa Anwar Yang Harus Terima Pilihan Pertama Dan Kenapa Pula Amanah Dan Dap Tidak Mahu Terimanpilihan Kedua

Kenapa Anwar Yang Harus Terima Pilihan Pertama Dan Kenapa Pula Amanah Dan Dap Tidak Mahu Terimanpilihan Kedua

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 336 hits
Zubaidi SudinKITA NAMPAK PUAK AMANAH DAN DAP DESPERATE BETUL KAH TAK boleh move on lagi Kami dah agak dah Depa dok ajak konon kena ada halatuju jelas Move forward bla bla bla temberang jer Bila DSAI dan PKR berlawan arus dengan mereka merek...
Regardless Of Anwar Ibrahim S Decision Pkr Dap Amanah Must Stay United In Pakatan Harapan

Regardless Of Anwar Ibrahim S Decision Pkr Dap Amanah Must Stay United In Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 421 hits
We had written of allowing Mahathir Mohamad to again become a prime minister In a nutshell he cannot be trusted Anwar Ibrahim should be made the new Prime Minister not Mahathir Exactly why must Anwar be unfairly mistreated after all his sac...
Jika Dr M Mungkir Janji Kami Akan Paksakan Pilihan Raya Kata Dap Berkait Janji Baru Ph

Jika Dr M Mungkir Janji Kami Akan Paksakan Pilihan Raya Kata Dap Berkait Janji Baru Ph

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 254 hits
Pemimpin DAP Loke Siew Fook berkata Dr Mahathir Mohamad perlu mematuhiperjanjian baru dengan Pakatan Harapan PETALING JAYA Perjanjian baru dalam Pakatan Harapan untuk mencalonkan semula Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri bakal meny...
Sikap Amanah Dap Dalam Isu Sokongan Anwar Atau Dr M

Sikap Amanah Dap Dalam Isu Sokongan Anwar Atau Dr M

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 503 hits
Part 1 Part 2 Sheraton Langkawi pulakah Dr Mahathir dipetik sebagai berkata Beliau merujuk kepada ketetapan PKR yang tidak mahu menerima beliau sebagai PM sebaliknya mahukan Anwar Sebenarnya PH ingin dan sudah pun berusaha untuk jatuhkan Mu...
Pkr Wajib Singkirkan Dap Amanah Kerana Khianati Anwar

Pkr Wajib Singkirkan Dap Amanah Kerana Khianati Anwar

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 301 hits
Adun Sungai Acheh dari PKR Zulkifli Ibrahim berkata tindakan Amanah dan DAP menolak pencalonan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri merupakan suatu pengkhianatan kepada parti itu Dalam satu kenyataan di Facebook Zulkifli yang dispekulasi a...
As Impasse On Pm Candidate Remains Dap And Amanah Urge Anwar And Pkr To Accept Six Month Wait

As Impasse On Pm Candidate Remains Dap And Amanah Urge Anwar And Pkr To Accept Six Month Wait

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 251 hits
DAP and Amanah urged allies in the so called Pakatan Plus grouping to reach a compromise today saying they were duty bound to regain control of the government from the unelected Perikatan Nasional In a joint press statement today Amanah pre...
Dap Dan Amanah Setuju Anwar Jadi Pm

Dap Dan Amanah Setuju Anwar Jadi Pm

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 382 hits
DAP dan Amanah berkata pihak mereka konsisten menyokong Pengerusi Pakatan Harapan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri Bagaimanapun kedua dua parti tersebut turut mengulangi bahawa mereka percaya dengan senario politik semasa satu satunya ...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping