Ph Kemukakan Cadangan Bajet 2022 Harap Kerajaan Pertimbangkan


 


Oleh MALAYSIA DATELINE / September 25, 2021Susulan MoU Transformasi dan Kestabilan Politik ditandatangani antara parti Pakatan Harapan dan Kerajaan pada 13 hb September lalu, Jawatankuasa Ekonomi Pakatan Harapan akan memulakan perbincangan cadangan Bajet 2022.
Pakatan Harapan telah mengadakan mesyuarat pertama bersama Kementerian Kewangan (MoF) yang dihadiri sembilan wakil Pakatan Harapan antaranya Lim Guan Eng, Dr Dzulkefly Ahmad, Hasanuddin Mohd Yunus, Izham Hashim, Fuziah Salleh, Saifuddin Nasution dan Tony Pua .
Manakala wakil dari kerajaan adalah Menteri Kewangan Tengku Zafrul Aziz dan timbalannya serta pegawai utama Kementerian Kewangan Mohd Shahar Abdullah.
Dalam mesyuarat itu, Pakatan Harapan membincangkan rangka kerja baharu untuk dialog dan perundingan antara Kerajaan dan PH untuk Bajet 2022 dan Akta-Akta berkaitan kewangan lain.
“Telah dipersetujui bahawa jawatankuasa utama akan bertemu dengan Menteri dan pasukannya untuk tiga mesyuarat lagi, sementara jawatankuasa kerja akan ditetapkan untuk membincangkan butiran lanjut mengenai sebarang langkah-langkah yang dicadangkan,” kata Jawatankuasa Ekonomi PH.
Untuk mesyuarat pertama ini, katanya, menteri telah membentangkan garis panduan pendekatan Bajet 2022 beliau ‘Pemulihan, Ketahanan dan Reformasi’, sementara PH berkongsi beberapa cadangan bajet awal kita dengan Menteri.
Cadangan Bajet awal Pakatan Harapan termasuk pecahan perbelanjaan RM45 bilion yang dipersetujui setiap MoU iaitu RM4 bilion untuk sektor kesihatan bagi memerangi pandemik COVID-19, termasuk subsidi kit ujian kendiri dan melaksanakan rigorous ‘ Cari, Ujian, Trace, Langkah-langkah Isolate and Support'(FTTIS).
RM30 bilion geran dan subsidi untuk sektor ekonomi, RM6 bilion dalam insentif pekerja kerja dalam bentuk program Malaysians@Work yang dicadangkan Pakatan Harapan dalam Bajet 2020 dan sekurang-kurangnya RM5 bilion untuk isi rumah dalam bentuk bayaran kebajikan.
“Kami juga telah meminta bajet RM2 bilion untuk membuat pinjaman lembut sehingga RM50,000 untuk perusahaan mikro, kecil dan sederhana melalui BSN untuk diberikan kepada perniagaan yang telah terjejas teruk akibat pandemik, termasuk F & B, pelancongan dan pelancongan dan runcit.
“Dalam cadangan awal, kami juga telah meminta perlindungan sosial yang dipertingkatkan melalui sumbangan i-Suri dan i-Saraan yang dipertingkatkan, pengembangan skim MySalam untuk M40s, subsidi penjagaan kanak-kanak bagi mereka yang kehilangan pekerjaan.
“Langkah-langkah bajet lain yang memfokuskan kepada pelaburan dalam ekonomi hijau dan digital, dengan geran dan subsidi untuk mempercepatkan pertumbuhan dalam sektor-sektor ini,” katanya.
Jawatankuasa ini juga menyeru kerajaan untuk membantu syarikat tempatan yang berjaya menjadi juara serantau dan global, sementara pada masa yang sama, memberikan insentif yang lebih besar untuk menarik syarikat global utama untuk menubuhkan operasi di Malaysia.
Pakatan Harapan juga meminta bajet untuk memberi tumpuan kepada Sabah dan Sarawak, dengan melabur lebih banyak dalam kemudahan penjagaan kesihatan, meningkatkan Geran Khas kepada Sabah dan Sarawak di bawah Seksyen 112 D Perlembagaan Persekutuan serta memastikan Malaysia Timur akan terima sekurang-kurangnya 30 % daripada bajet pembangunan.
“Hal-hal lain yang dibincangkan termasuk keperluan pematuhan dan pelaporan Alam Sekitar, Sosial dan Kerajaan (ESG), serta bajet responsif jantina.
“Kami berharap cadangan ini akan diberikan pertimbangan sepenuhnya kerana ia tentunya selaras dengan kerangka ‘Pemulihan, Ketahanan dan Pembaharuan’ Menteri untuk Bajet 2022,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/09/ph-kemukakan-cadangan-bajet-2022-harap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ph Temui Kementerian Kewangan Bentang Cadangan Bajet 2022

Ph Temui Kementerian Kewangan Bentang Cadangan Bajet 2022

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 260 hits
Pakatan Harapan mengemukakan cadangan Belanjawan 2022 dalam pertemuan pertama pemimpin gabungan itu dengan Kerajaan Perikatan Nasional 2 0 Menurut Jawatankuasa Ekonomi PH perbincangan mengenai Belanjawan 2022 merupakan salah satu syarat dig...
Guna Duit Poket Sendiri Bantu Rakyat Jangan Harap Kerajaan Pusat Anwar Beritahu Wakil Rakyat Pembangkang

Guna Duit Poket Sendiri Bantu Rakyat Jangan Harap Kerajaan Pusat Anwar Beritahu Wakil Rakyat Pembangkang

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 249 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim dan Menteri Besar Selangor Amirudin Shari membuat pelepasan konvoi jentera peduli nadi rakyat untuk memberi bantuan kepada golongan terjejas akibat Covid 19 di setiap negeri di ibu pejabat PKR hari ini PETALING JA...
Bajet 2022 Perlu Fokus 7 Perkara Termasuk Bantuan Subsidi Gaji

Bajet 2022 Perlu Fokus 7 Perkara Termasuk Bantuan Subsidi Gaji

papar berkaitan - pada 27/9/2021 - jumlah : 185 hits
MTEM kerjasama dengan beberapa pihak supaya idea dipertimbangkan BANGI Tujuh perkara utama ke arah perubahan ekonomi menerusi tindakan jangka pendek dan panjang perlu diberi perhatian dalam Rancangan Malaysia Ke 12 dan Bajet 2022 Felo Kanan...
Pelaksanaan Ppn Sejajar Rmke 12 Bajet 2022 Muhyiddin

Pelaksanaan Ppn Sejajar Rmke 12 Bajet 2022 Muhyiddin

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 170 hits
Oleh Pengerusi Majlis Pemulihan Negara Tan Sri Muhyiddin Yassin KUALA LUMPUR Pelan Pemulihan Negara akan dilaksanakan sejajar dengan Rancangan Malaysia Ke 12 dan Bajet 2022 bagi memastikan negara tidak mengambil masa yang terlalu lama untuk...
Kerajaan Perlu Dapatkan Persetujuan Ph Sebelum Bentang Belanjawan 2022

Kerajaan Perlu Dapatkan Persetujuan Ph Sebelum Bentang Belanjawan 2022

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 170 hits
Oleh FAZLI RADZI OKTOBER 1 2021Kerajaan perlu berunding dengan dengan Pakatan Harapan terlebih dahulu sebelum Belanjawan 2022 dibentangkan di Dewan Rakyat pada 29 Oktober depan Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad berkata hal tersebut terka...
Kerajaan Negeri Minta Motac Pertimbangkan Buka Lokasi Pelancongan Yang Lain Di Pahang

Kerajaan Negeri Minta Motac Pertimbangkan Buka Lokasi Pelancongan Yang Lain Di Pahang

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 206 hits
KUANTAN Kerajaan melalui Kementerian Pelancongan Seni dan Budaya diminta mempertimbangkan pembukaan beberapa lagi lokasi pelancongan di Pahang Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan Kebudayaan Alam Sekitar Perladangan dan Komoditi Pahang Datuk ...
Permohonan Pendaftaran Darjah Satu Ke Sekolah Agama Kerajaan Johor Tahun 2022

Permohonan Pendaftaran Darjah Satu Ke Sekolah Agama Kerajaan Johor Tahun 2022

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 1305 hits
Permohonan Pendaftaran Darjah Satu Ke Sekolah Agama Kerajaan Johor Tahun 2022 Alhamdulillah tiba masanya untuk Ummi mengisi borang bendaftaran darjah satu sekolah agama untuk Abang Syamil How time flies Budak pemalu sorang ni dah nak darjah...
Bajet 2022 Mesti Utamakan Kesaksamaan Gender Fuziah

Bajet 2022 Mesti Utamakan Kesaksamaan Gender Fuziah

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 360 hits
Belanjawan 2022 wajar dijadikan bajet responsif gender memandangkan negara telah begitu ketinggalan dalam hal kesaksamaan antara lelaki dan wanita Ketua Wanita KEADILAN Fuziah Salleh berkata beliau yang juga perwakilan rundingan antara Paka...
Sabah Fc Harap Saddil Pulih Untuk Liga Super 2022

Sabah Fc Harap Saddil Pulih Untuk Liga Super 2022

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 334 hits
Katanya pihak pengurusan amat mengharapkan agar Saddil dapat segera pulih 100 untuk menghadapi saingan Liga Super 2022 Sabah FC terpaksa melupakan khidmat Saddil Ramdani untuk saingan baki TM Piala Malaysia disebabkan kecederaan KOTA KINABA...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Ciri Rumah Moden Dengan Tema Reka Bentuk Menawan Di Lumira Eka Heights

Disappointed

Bertanya Soalan Yang Betul Sangat Membantu Untuk Anda Berjaya Dalam Perniagaan

Serangan Seksuel Tentera Israel Komen Pas

Ambil Ubat Di Hospital Lagi Mudah Dengan Aplikasi Myubat

Memahami Perbedaan Antara Jam Kerja Bobot Kerja Dan Beban Kerja