Petua Kumur Air Kunyit Jika Ada Masalah Gigi Berlubang


1) KUNYIT
Namun kesengsaraan sebenarnya boleh diatasi dengan cara cukup mudah, menggunakan bahan semula jadi iaitu kunyit. kandungan utama kunyit yang bernama kurkumin dapat menghalang pembiakan bakteria yang menjadi punca gigi berlubang.
Selain, kunyit juga bermanfaat dalam meningkatkan daya ingatan, menyembuhkan selesema, hidung tersumbat dan sebagainya. Caranya hanya berkumur dengan larutan air kunyit, sama ada kunyit hidup mahupun kunyit serbuk secara teratur. Ia merupakan salah satu petua untuk mencegah dan mengatasi pembusukan gigi (gigi berlubang).
2) LIMAU NIPIS
Siapa kata limau nipis hanya boleh dijadikan bahan minuman, masakan, dan cucian semata-mata? Selain daripada kegunaan-kegunaan tersebut, limau nipis juga boleh bertindak sebagai ubat!
Caranya, potong limau nipis kepada bahagian-bahagian kecil lalu diperah jusnya ke dalam bekas. Gunakan sudu kecil untuk mengambil jus tersebut, lalu titiskan sedikit demi sedikit ke atas bahagian gigi yang sakit.
Berhenti seketika dan ulang lagi setelah 10 minit berlalu sehingga habis jus. Vitamin Cyang terkandung di dalam limau nipis mampu hilangkan sakit gigi yang dialami.
3) TUAM MENGGUNAKAN AIS
Akhir sekali, untuk menghilangkan sakit gigi di rumah, ambil beberapa ketul ais lalu masukkan ke dalam beg plastik. Kemudian, tuam di atas pipi bahagian gigi yang sakit. Langkah ini bertindak seperti menggunakan ubat kebas dan mampu meredakan sakit buat sementara waktu.
Di samping itu, jaga kebersihan gigi. Pastikan gigi digosok sekurang-kurangnya dua kali sehari setiap pagi dan sebelum tidur. Periksa tahap kesihatan gigi dengan melakukan pemeriksaan secara berkala setiap 6 bulan sekali.
Selamat mencuba!
Kredit: Aura Pengikat Kasih Sayang
==================================================================
1) TURMERIC
But misery can actually be overcome in a fairly simple way, using the natural ingredient which is turmeric. the main content of turmeric called curcumin can inhibit the reproduction of bacteria that cause cavities.
In addition, turmeric is also useful in improving memory, curing colds, stuffy nose and so on. The only way is to gargle with turmeric water solution, either live turmeric or powdered turmeric regularly. It is one of the tips to prevent and overcome tooth decay (cavities).
2) LIME
Who says lemon can only be used as a beverage, cooking, and laundry? Apart from these uses, lemon can also act as a medicine!
Here's how, cut a lemon into small pieces and squeeze the juice into a container. Use a teaspoon to take the juice, then drop it little by little onto the sore tooth.
Stop for a moment and repeat after 10 minutes until the juice runs out. Vitamin C contained in lemon is able to eliminate toothache experienced.
3) SWEET USING ICE
Finally, to get rid of toothache at home, take some ice cubes and put them in a plastic bag. Then, rub on the cheeks of the sore tooth. This step acts like using numb medicine and is able to relieve pain temporarily.
In addition, keep your teeth clean. Make sure your teeth are brushed at least twice a day every morning and before bed. Check the level of dental health by having regular check-ups every 6 months.
Good luck!
Credit: Aura Pengikat Kasih Sayang


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sedapnya-makan.blogspot.com/2021/02/petua-kumur-air-kunyit-jika-ada-masalah-gigi-berlubang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Petua Gigi Putih Dalam Masa 7 Hari Whitekish Magic Charcoal

Petua Gigi Putih Dalam Masa 7 Hari Whitekish Magic Charcoal

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 313 hits
Korang ada masalah gigi kuning mulut berbau karang gigi dan malu untuk senyum Benarlah pendapat yang mengatakan bahawa senyuman yang indah boleh menakluk dunia bagaimana pun untuk memeliharanya memerlukan usaha berterusan Senyuman menawan a...
Kasa Teliti Permohonan Rm1 7 Bilion Kerajaan Kelantan Atasi Masalah Air

Kasa Teliti Permohonan Rm1 7 Bilion Kerajaan Kelantan Atasi Masalah Air

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 207 hits
Tuan Ibrahim berkata kerajaan sedang meneliti permohonan kerajaan Kelantan itu KOTA BHARU Kerajaan Persekutuan menerusi Kementerian Alam Sekitar dan Air sedang meneliti permohonan kerajaan Kelantan mendapatkan peruntukan RM1 7 bilion bagi m...
Ayam Goreng Air Fryer

Ayam Goreng Air Fryer

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 472 hits
Suami MY suka belikan anak anak peha ayam Mama Yan sendiri pula kalau beli ayam beli dua ekor Peha ayam tu potong dua lagi hahaha Kami memang banyak berbeza Suami memang suka manjakan anak anak dari segala segi MY pula banyak no cannot tak ...
Germ Killer Pembasmi Kuman Berasaskan Air Selamat Untuk Seisi Keluarga

Germ Killer Pembasmi Kuman Berasaskan Air Selamat Untuk Seisi Keluarga

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 221 hits
GK merupakan rangkaian produk pembasmi kuman berasaskan air yang dirumuskan untuk kegunaan persekitaran dan peribadi Untuk pengetahuan produk GK dihasilkan adalah untuk membersihkan dan membasmi kuman permukaan atau tangan persekitaran deng...
Program Rjit Kementan Atasi Kekurangan Air Lahan Di Cirebon

Program Rjit Kementan Atasi Kekurangan Air Lahan Di Cirebon

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 105 hits
Kementerian Pertanian memberikan bantuan program Rehabilitasi Jaringan Irigasi Tersier untuk pertanian Cirebon Dibangun di Kecamatan Panguragan Kabupaten Cirebon Jawa Barat RJIT ini bisa mengairi lahan seluas 100 hektare
3 Sekawan Asal Lampung Turut Jadi Korban Kecelakaan Sriwijaya Air Sj 182

3 Sekawan Asal Lampung Turut Jadi Korban Kecelakaan Sriwijaya Air Sj 182

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 132 hits
Ada tiga orang sahabat yang menjadi korban kecelakaan pesawat itu dari sejumlah korban yang sudah teridentifikasi Mereka adalah Pipit Piyono Sugeng Effendi dan Yohanes
Merapi Erupsi Dan Hujan Abu Warga Minta Tutup Penampungan Air

Merapi Erupsi Dan Hujan Abu Warga Minta Tutup Penampungan Air

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 127 hits
Untuk mengurangi risiko dari dampak abu vulkanik BPPTKG mengimbau masyarakat agar mengenakan masker hingga menutup sumber atau penampungan air
65 Tahun Tidak Mandi Takut Air

65 Tahun Tidak Mandi Takut Air

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 254 hits
Seorang lelaki dari Iran dilabel manusia paling kotor di dunia kerana tidak mandi selama 65 tahun Dilaporkan lelaki itu tidak mandi dan takut dengan air berikutan dia jatuh sakit jika mandi Portal Business Today melaporkan lelaki itu dikena...
Rakyat Kelantan Resah Runsing Jalani Pkp Tanpa Bekalan Air Bersih

Rakyat Kelantan Resah Runsing Jalani Pkp Tanpa Bekalan Air Bersih

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 165 hits
Oleh ZAAIN ZIN dan BAHRUDDIN HATTA ARSYAFIERA Arshad menunjukkan bekalan air paip AKSB berwarna kekuningan dan berbau di rumahnya di Taman Hidayat Machang Kelantan hari ini FOTO BAHRUDDIN HATTAKOTA BHARU Gangguan bekalan air membabitkan leb...
All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Flexibility In Business Operations



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Apa Itu Wang What Is Money

Zamree Sendiri Kesepian Chord

Eda Ezrin Nyut Nyut Saye Sengoti Chord

Design The Next Bike Exif T Shirt

Cubaan Baca Novel Yang Gagal

Bayi Lima Hari Maut Keluarga Jemur 30 Minit Bawah Cahaya Matahari Dakwa Ikut Nasihat Doktor