Pertemuan Misteri Di Jalan Bellamy Semalam



Pertemuan misteri di Jalan Bellamy semalam
Ada pertemuan luar daripada kebiasaan di kalangan pemimpin tertinggi kerajaan di Kuala Lumpur malam tadi, menjelang pertembungan antara Umno dan Perikatan Nasional (PN) yang dijangka berlaku minggu depan.
Pertemuan itu berlaku di sebuah banglo dekat Jalan Bellamy – sebuah kawasan hijau yang sunyi, dipenuhi bangunan milik kerajaan dan berdekatan Istana Negara lama.
Sejumlah kereta mewah, kebanyakannya Toyota Vellfire – antara kegemaran elit politik, dilihat dalam kawasan bangunan tersebut.
Dua kereta rasmi yang digunakan timbalan menteri juga dilihat di situ.
Malaysiakini mengenal pasti sekurang-kurangnya seorang timbalan menteri, seorang menteri dan seorang ahli Parlimen yang juga ketua GLC di situ.
Ketiga-tiganya dipercayai ahli Parlimen Umno yang tidak menyokong presiden parti, Ahmad Zahid Hamidi.
Kehadiran media tidak dialu-alukan semalam. Seorang pengiring polis kemudian memberitahu pemberita Malaysiakini untuk beredar.
Pertemuan ini dipercayai sebagai respons kepada spekulasi yang Zahid merancang untuk menarik balik sokongan Umno daripada PN minggu depan.
Permainan angka
Zahid diberi kuasa untuk berbuat demikian oleh perwakilan perhimpunan agung Umno – badan membuat keputusan tertinggi dalam parti – pada Mac lalu.
Sejumlah sumber memberitahu Malaysiakini yang Zahid mendapat sokongan majoriti ahli Majlis Tertinggi (MT) dan kini dalam usaha mendapatkan komitmen bertulis daripada ahli Parlimen Umno.
“Sebab rasmi” untuk menarik sokongan itu adalah keengganan PN mematuhi kata dua Umno – dengan tempoh 14 hari dan tamat Isnin ini – agar mematuhi titah Yang di-Pertuan Agong agar Parlimen kembali bersidang “secepat mungkin”.

Ahmad Jazlan
Umno memiliki 38 ahli Parlimen. Kini hanya dua orang, iaitu Ahmad Jazlan Yaakub (Machang) dan Tengku Razaleigh Hamzah (Gua Musang), yang tidak lagi menyokong Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.
Ini bermakna di atas kertas Muhyiddin memiliki sokongan 113 ahli Parlimen. Memandangkan dua kerusi kini kosong, dia hanya memerlukan 111 undi untuk meluluskan sebarang usul apabila Parlimen kembali bersidang.
Sumber membayangkan kira-kira 24 ahli Parlimen Umno – termasuk menteri dan timbalan menteri – ada dalam pertemuan semalam.
Siapa ketua?
Sementara identiti mereka tidak jelas sepenuhnya, perkembangan mutakhir membayangkan dua tokoh Umno memainkan peranan sebagai “ketua tidak rasmi”.
Pada 23 Jun lalu, Nazri Abdul Aziz (Padang Rengas) mendakwa Hishammuddin Hussein (Sembrong) mendapat sokongan 25 ahli Parlimen BN untuk menjadi wakil mereka bagi menghadap Agong.

Ini bermakna sekurang-kurangnya 21 ahli Parlimen Umno menyokong Hishammuddin yang juga bendahari BN, pada masa sama mengetepikan Zahid yang merupakan pengerusi gabungan itu.
Hishammuddin tidak menafikan dia mewakili 25 ahli Parlimen tersebut.
Satu lagi suara tidak rasmi yang bertentangan dengan Zahid adalah Ismail Sabri Yaakob, naib presiden Umno. Pada 22 Jun, dia menjarakkan diri daripada kata dua yang dikeluarkan MT.
Sehari kemudian, dia dikaitkan dengan satu kenyataan yang mendakwa “semua ahli Parlimen BN” tidak akan menyokong usul tidak percaya terhadap Muhyiddin.
Pasukannya kemudian menarik balik kenyataan itu. Satu kenyataan baru dikeluarkan dengan kandungan hampir serupa, tetapi mensabitkan “semua ahli Parlimen BN”.
Hishammuddin dan Ismail adalah dua daripada tujuh menteri Umno. Dipercayai tiada seorang pun di kalangan mereka bersekutu dengan Zahid.
Tambahan pula, dipercayai pertemuan semalam berlaku di banglo milik kerajaan dan dapat diakses oleh seorang menteri kabinet. Mk
Pertemuan misteri di Jalan Bellamy semalam
Baca Artikel Menarik :
UMNO bakal tinggalkan kerajaan PN Zahid panggil MP UMNO tandatangan surat tarik diri ‘Bodoh Tu Simpan Sikit Dalam Sungai Supaya Orang Tak Nampak’ – Che Ta Sound Tepat Pokok nangka hasilkan buah berkulit durian Resepi Terung Goreng Kicap Bercili Layari Laman Facebook MYKMU
Kami yakin dengan Zahid, Bung jawab Nazri

The post Pertemuan misteri di Jalan Bellamy semalam appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/07/03/pertemuan-misteri-di-jalan-bellamy-semalam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keputusan Mt Umno Semalam Lemah Keris Untuk Menikam Musuh Sepertinya Sedang Tertusuk Diri Sendiri

Keputusan Mt Umno Semalam Lemah Keris Untuk Menikam Musuh Sepertinya Sedang Tertusuk Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 151 hits
Sebagaimana dijangka dan ditulis dalam artikel pagi tadi Mahiaddin Md Yasin akhirnya terus memperlihatkan sikap tiada maruah tiada harga diri dan tiada perasaan malu berhubung kedudukannya sebagai Perdana Menteri Dengan UMNO sudah menarik s...
Catat Rekod 313 761 Dos Vaksin Diberi Semalam

Catat Rekod 313 761 Dos Vaksin Diberi Semalam

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 161 hits
SUARA RAKYATJumlah pemberian harian vaksin menerusi Program Imunisasi Covid 19 Kebangsaan mencatatkan rekod 313 761 dos semalam Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata jumlah itu melepasi sasaran 300 000 dos sehari yang ditetapkan ...
3 1 Juta Rakyat Sudah Lengkap Terima Dua Dos Setakat Semalam

3 1 Juta Rakyat Sudah Lengkap Terima Dua Dos Setakat Semalam

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 203 hits
AGENDA DAILY Ruang legar WTCKL menunjukan poster program imunisasi Gambar Agenda Daily Jumlah rakyat Malaysia yang disuntik dua dos lengkap setakat semalam sudah mencecah 3 190 789 orang atau 10 peratus daripada jumlah keseluruhan penduduk ...
Berbanding Bersatu Ahli2 Parlimen Yang Berkumpul Di Jln Bellamy Jauh Lebih Bahaya Kepada Masa Depan Umno

Berbanding Bersatu Ahli2 Parlimen Yang Berkumpul Di Jln Bellamy Jauh Lebih Bahaya Kepada Masa Depan Umno

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 171 hits
Perhimpunan Agung UMNO atau PAU2020 pada Mac lalu telah memuktamadkan ketetapan tidak akan bekerjasama dengan Bersatu dalam PRU15 akan datang Ia sekaligus bermakna UMNO tidak akan bersama dengan PN walaupun ketika ini mereka merupakan sebah...
3 Tahun Mr Sunshine Tamat Byun Yohan Dilamar Terajui Drama Misteri Snow White Must Die

3 Tahun Mr Sunshine Tamat Byun Yohan Dilamar Terajui Drama Misteri Snow White Must Die

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 286 hits
Sudah 3 tahun menyepikan diri daripada dunia drama nampaknya mungkin Byun Yo han akan membuat kemunculan semula tak lama lagi Menurut sumber dalam industri pelakon lelaki itu dilamar untuk menerajui drama Snow White Must Die berdasarkan nov...
Yoursay So After Sheraton It S Now Bellamy Move

Yoursay So After Sheraton It S Now Bellamy Move

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 198 hits
YOURSAY There is a power play going on as to who will emerge victorious in this manoeuvre Poppy Whatever the outcome of all these moves starting from the Sheraton Move to this Jalan Bellamy fiasco the people are the losers What have the peo...
Dalam Mesyuarat Semalam Zahid Mengakui Itu Suaranya Sumber Mkt

Dalam Mesyuarat Semalam Zahid Mengakui Itu Suaranya Sumber Mkt

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 142 hits
Wan Syamsul AmlyJulai 6 2021 Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengakui suara di dalam rakaman telefon yang tular bersama Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum ini adalah suaranya Gambar failKUALA LUMPUR Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi me...
Ph Ciapan Noor Hisham Semalam Membimbangkan

Ph Ciapan Noor Hisham Semalam Membimbangkan

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 161 hits
Malaysiakini Pakatan Harapan menyatakan kebimbangan atas tindakan Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkongsi tulisan yang diterbitkan badan tidak diiktiraf Pertubuhan Kesihahan Dunia semalam Menurut Jawatankuasa Kesihatan PH...
Cerpen Hamparan Dosa Semalam

Cerpen Hamparan Dosa Semalam

papar berkaitan - pada 26/6/2021 - jumlah : 150 hits
Aku lelah meniti waktu ini Aku juga lelah meratapi segala salahku pada Yang Kuasa dan manusia Bila aku coba ingati kembali detik mulanya aku tidak lagi perawan aku jadi malu aku menangis tersedu sedu Aku buntu untuk menyalahkan siapa Apakah...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Apa Itu Berkat

Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure

Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia