3 1 Juta Rakyat Sudah Lengkap Terima Dua Dos Setakat Semalam


AGENDA DAILY
Ruang legar WTCKL menunjukan poster program imunisasi. – Gambar Agenda Daily,
Jumlah rakyat Malaysia yang disuntik dua dos lengkap setakat semalam sudah mencecah 3,190,789 orang atau 10 peratus daripada jumlah keseluruhan penduduk, kata Khairy Jamaluddin Abu Bakar.
Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) berkata pencapaian ini sejajar dengan sasaran kerajaan untuk mencapai nilai ambang pertama bagi peralihan daripada Fasa Satu Kawalan Pergerakan dalam Pelan Pemulihan Negara (PPN).
“Bagi penduduk dewasa, 30 peratus telah menerima dos pertama manakala 13.6 peratus telah melengkapkan dua dos vaksin Covid-19.
“Awal bulan ini, kami mengumumkan untuk memberi anggaran 300,000 suntikan pada Julai, bagaimanapun pada tiga hari lepas sebanyak 1 juta dos berjaya diberikan,” katanya lapor Bernama.
Khairy menyertai forum ‘Vaccine Advocacy Forum’ pada Konvensyen Farmasi Nasional 2021 secara penstriman langsung menerusi YouTube hari ini.
Khairy yang juga Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi berkata jumlah dos yang lebih kecil diberikan beberapa bulan lepas adalah disebabkan oleh bekalan vaksin dan ketaksamaan global dalam pengedaran vaksin.
Khairy berkata setakat 4 Julai lepas, Malaysia telah menerima 12.6 juta bekalan vaksin iaitu AstraZeneca, Pfizer dan Sinovac daripada 67 juta vaksin yang diperoleh.
“Kami masing menunggu 54 juta lagi bekalan vaksin, ini untuk menunjukkan kepada ahli farmasi bahawa ini jelas isu bekalan, bukan kapasiti dan setelah menerima bekalan, kami beroperasi dengan nisbah penggunaan 90 peratus sekarang,” katanya.
Merujuk kepada data dilaporkan di negara termasuk Jerman, United Kingdom (UK), Amerika Syarikat (AS) dan Singapura, Khairy berkata jumlah kes baharu dan kematian akan menurun apabila mencapai 30 ke 40 orang yang menerima vaksin lengkap bagi setiap 100 orang (30 hingga 40 peratus penduduk divaksin sepenuhnya).
Beliau berkata pada penghujung Ogos, Malaysia akan mencapai 30 ke 40 peratus penduduk sudah lengkap menerima vaksin bagi menyaksikan penurunan kadar kematian berdasarkan data dunia.
Khairy juga menjelaskan kaedah pemerhatian data COVID-19 sebaik mencapai nilai ambang tertentu dalam vaksinasi, kerana ia adalah mitigasi untuk memastikan penduduk tidak meninggal dunia atau dirawat di hospital akibat Covid-19 berbanding penekanan kerana bilangan kes mungkin tinggi.
Memetik situasi di UK, beliau berkata kerajaan negara itu mula memantau kadar kemasukan ke hospital dan kematian walaupun merekodkan lebih 300,000 kes sehari pada masa ini berikutan varian Delta dan pembukaan negara itu.
“Kemungkinan besar kita akan mengikut trajektori itu kerana kita akan membuka kembali ekonomi, kes jangkitan mungkin masih ada tetapi apa yang kita ingin lihat ialah kadar kematian dan rawatan di hospital dikurangkan.
“Apa yang kita perlu ialah kemudahan kesihatan awam dan swasta tidak terlalu dibebani dengan kes Covid-19,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/07/31-juta-rakyat-sudah-lengkap-terima-dua.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
8 8 Juta Dos Vaksin Covid 19 Diberikan Setakat Semalam

8 8 Juta Dos Vaksin Covid 19 Diberikan Setakat Semalam

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 213 hits
Sebanyak 2 539 686 individu menerima dos kedua sekali gus melengkapkan vaksinasi mereka Orang kelainan upaya cacat penglihatan berjalan keluar dari stesen vaksinasi selepas menerima vaksin dos kedua Pfizer BioNTech di Persatuan Orang Buta M...
12 Rakyat Selangor Lengkap Terima 2 Dos Vaksin

12 Rakyat Selangor Lengkap Terima 2 Dos Vaksin

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 233 hits
Sebanyak 2 3 juta dos vaksin diberikan kepada rakyat Selangor menerusi Program Imunisasi Covid 19 Kebangsaan jumlah tertinggi bagi sesebuah negeri di Malaysia Program Outreach Imunisasi Covid 19 Kebangsaan peringkat Sabak Bernam tertumpu ke...
Warga Emas 105 Tahun Selesai Terima Dua Dos Vaksin

Warga Emas 105 Tahun Selesai Terima Dua Dos Vaksin

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 249 hits
Warga Emas 105 Tahun Selesai Terima Dua Dos Vaksin Kuala Krai Seorang lelaki warga emas berusia 105 tahun lengkap menerima dua dos suntikan vaksin dalam Program Outreach Vaksinasi di Kampung Bahagia di sini Mamat Mat Ali dianggarkan berusia...
Sabah Dijangka Terima 2 2 Juta Dos Vaksin Pada Julai Ogos Hajiji

Sabah Dijangka Terima 2 2 Juta Dos Vaksin Pada Julai Ogos Hajiji

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 254 hits
195 Pusat Pemberian Vaksin telah diwujudkan RANAU 8 Julai Sabah dijangka menerima 2 2 juta lagi dos vaksin daripada kerajaan Persekutuan pada bulan ini dan awal Ogos depan dalam usaha mempercepatkan proses vaksinasi rakyat menerusi Program ...
Malaysia Bakal Terima 1 Juta Dos Vaksin Pfizer Sumbangan As Esok

Malaysia Bakal Terima 1 Juta Dos Vaksin Pfizer Sumbangan As Esok

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 303 hits
Sumbangan itu akan membantu meningkatkan lagi proses vaksinasi serta membawa perkembangan bermakna terhadap PICK yang sedang berlangsung Vaksin mRNA Pfizer BionTech merupakan vaksin yang dipilih untuk vaksinasi remaja di beberapa buah negar...
Masih Boleh Dijangkiti Selepas Lengkap 2 Dos Vaksin Cuma Tidak Serius

Masih Boleh Dijangkiti Selepas Lengkap 2 Dos Vaksin Cuma Tidak Serius

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 269 hits
Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah KUALA LUMPUR Hanya segelintir petugas kesihatan dari Kementerian Kesihatan yang melengkapkan dua dos suntikan vaksin telah dijangkiti virus Covid 19 kategori tiga dan empat sementara ...
2 Juta Dos Vaksin Diperlukan Untuk Sektor Pembinaan Fadillah Yusof

2 Juta Dos Vaksin Diperlukan Untuk Sektor Pembinaan Fadillah Yusof

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 222 hits
Industri pembinaan dianggarkan memerlukan dua juta dos vaksin bagi memastikan semua pekerja dalam sektor itu mendapat imunisasi terhadap Covid 19 sekali gus dapat kembali menyumbang kepada pembangunan ekonomi negara Menteri Kanan Kerja Raya...
Hishammuddin Berjaya Dapatkan Lagi 1 Juta Dos Vaksin Pfizer Dari As Percuma

Hishammuddin Berjaya Dapatkan Lagi 1 Juta Dos Vaksin Pfizer Dari As Percuma

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 216 hits
tuncarlos comCYBERJAYA Menteri Luar Dato Seri Hishammuddin Tun Hussien berkata kerajaan Amerika Syarikat telah menyumbang 1 juta dos vaksin Pzifer kepada Malaysia Kata Hishammuddin menerusi catatan Facebooknya sumbangan vaksin Pzifer yang d...
Pemberian Vaksin Sudah Melebihi 10 Juta Dos

Pemberian Vaksin Sudah Melebihi 10 Juta Dos

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 189 hits
Oleh NUR HUDA MUSA Gambar hiasan PETALING JAYA Jumlah pemberian vaksin Covid 19 bagi dos pertama dan kedua melalui Program Imunisasi Covid 19 Kebangsaan melebihi 10 juta dos setakat semalam Data Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksi...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Unveiling The Convenience Of Online Bookstore In Malaysia

Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun