Persediaan Sebelum Melancong


Assalammualaikum Dunia .

Meh sini cikbunga nak kongsi  kepada semua kaki melancong aka travel ... haaaa marilah kita tengok apa yang patut dilakukan sebelum anda melancong ;)

Tiket Flight


Kapal Terbang  ihsan google
Bagasi ihsan google
Travel ihsan google
 Ini merupakan komponen yang paling penting kalau kita nak travel luar negara. Kalau kita tak ada yang ni, possibility untuk kita sampai negara yang kita nak tuju tu sangat nipis. Kalau nak beli tiket flight ni adalah lebih baik untuk kita beli dalam tempoh 6 bulan hingga setahun sebelum tarikh yang kita aim. So, bila ada promo je kenalah grab cepat-cepat.

Sebenarnya banyak airline yang selalu buat promo ni, antara yang boleh kita grab adalah cheap Emirates promo . Seperti yang kita tahu harga tiket Emirates ni boleh tahan mahal sebenarnya tetapi bersesuaian dengan servis yang ditawarkan. So, bila ada promo tu boleh lah beli laju-laju sikit.


Book your ticket ihsan google

 Kalau guna Emirates ni banyak tempat yang boleh kita pergi dan antara yang boleh kita beli ialah flights to London dan sebagainya. Dengan harga yang mungkin sedikit mahal berbanding airlines yang lain tetapi mempunyai servis yang tip top, mesti kita akan berpuas hati. 


L       Lagi satu tip yang mungkin berguna kalau nak beli flight tiket ni, cuba usha harga masa Selasaatau Rabu dan beli juga tiket yang jatuh pada hari tersebut. Orang kata ia lebih murah berbanding kita purchase masa weekend walaupun tarikh yang kita nak pergi tu weekday. 

Aku tak sure ia boleh dipraktikkan untuk semua airlines atau tak, tetapi tak salahkan kalau kita mencuba.
                 



             Itinerary
Iti

         Selepas dah settle beli tiket flight tu, kita boleh mula susun itinerary. Bukanlah kita nak detailkan sangat, tetapi sekurang-kurangnya kita dah mula survey harga tiket masuk tempat yang nak pergi dan aktiviti yang kita plan nak buat nanti. Ini dapat bantu kita daripada segi arrange bajet kita. 
Hal ini kerana aku pegang prinsip untuk ada percutian yang sangat best, kita kena ada plan. Dan bila kita mula buat plan, kita akan rasa teruja dan tak sabar nak pergi. Sedikit sebanyak ia akan bantu untuk kurangkan stress di tempat kerja atau di universiti. 

contoh Itinerary ambik kat google 

sekadar hiasan 

Bila    kita nak buat itinerary ni, kita perlu ada target dekat area mana kita nak stay nanti supaya kita tahu susunan aktiviti yang bersesuaian dengan jarak dan kekangan masa. Bila masa kita nak detailkan itinerary? Cadangan aku kita dah boleh susun dengan lebih kemas dalam masa 2 minggu ke 1 bulan sebelum tarikh travel tu sebab masa tu kita mungkin dah ada spesifik hotel yang kita akan stay.

Macam aku cakap tadi, tak semua benda perlu untuk kita settlekan terlalu awal. Ada benda yang kita boleh beli kurang daripada 2 bulan sebelum sebab harganya lebih murah. 

Dan ada juga yang kita boleh beli kurang daripada 2 minggu sebelum bergantung tempat dan juga keadaan.

Penginapan
Ada    Orang yang suka tempah hotel awal-awal sebab nanti tak payah fikir dah. Tetapi kalau tanya aku, aku lebih prefer tidak terlalu awal dan tidak juga terlalu gamble sampai sana baru cari. Ia bergantung pada jenis penginapan dan juga tarikh yang kita pilih tu. Kalau kita plan nak stay di Airbnb ataupun homestay masa yang sesuai untuk kita tempah lebih kurang 2 bukan sebelum. 
Seb    ab selalunya Airbnb ni tak banyak unit, mungkin satu owner hanya ada 1 atau 2 unit sahaja. Jadi nak dapatkan yang berbaloi tu tak boleh lah nak beli terlalu last minit. Dan kalau tarikh yang kita pilih tu merupakan cuti sekolah ke cuti umum ke mungkin lagi awal kita kena pertimbangkan untuk beli. 

Tempat beradu  ihsan google
OMG Dubai ....ihsan google

N        Namun begitu, kalau kita dah decide awal-awal nak duduk hotel aku rasa tak perlu risau sebab hotel ni banyak pilihan. Dan aku pernah usha, harga hotel ni kadang-kadang lagi dekat dengan tarikh lagi murah tetapi bergantung juga pada demand hotel tersebut. So, 2 minggu ke sebulan tu just nice lah untuk kita book.



Ini je tip yang aku nak share buat masa ni. Kalau korang pun ada tip yang baik, boleh lah share juga dengan aku nanti tau. 


Korang yang kaki travel tue... Jangan lupa rebut peluang yang ada... Kita nak pi travel Mestilah nak jimat kan dan yang penting ianya menjadi kenangan untuk seumur hidup kita 🌹🌹


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://nayfatimahrasyid.blogspot.com/2019/11/persediaan-sebelum-melancong.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Langkah Langkah Persediaan Menghadapi Sebelum Dan Selepas Banjir

Langkah Langkah Persediaan Menghadapi Sebelum Dan Selepas Banjir

papar berkaitan - pada 30/11/2019 - jumlah : 1643 hits
Saban tahun kita sering menonton di kaca televisyen mendengar di radio mahupun membaca di laman web mengenai beberapa kawasan di negara ini pasti dilanda banjir terutama apabila tiba musim tengkujuh Pada masa sama sudah menjadi lumrah keban...
Ciapan Pemimpin Ph Sebelum Masuk Gua Sebab Kalah Prk Tg Piai

Ciapan Pemimpin Ph Sebelum Masuk Gua Sebab Kalah Prk Tg Piai

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 746 hits
Pilihan raya kecil ini sebenarnya medan untuk membukti penerimaan rakyat atau penolakan rakyat terhadap dasar Kerajaan Majoriti penduduk Tg Piai sudah bersuara Walaupun diberi gula berbentuk peruntukan dan bantuan tetapi itu langsung tidak ...
4 Adab Sebelum Tidur Malam Menurut Kiai Sholeh Darat

4 Adab Sebelum Tidur Malam Menurut Kiai Sholeh Darat

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 334 hits
Islam merupakan agama yang paling komplit Semuanya diatur dalam sebuah ajaran yang dibingkai kasih sayang Islam mengatur seluruh kehidupan umatnya dari bangun sampai tidur Bahkan doa doa apapaun saat beraktivitas semuanya diajarkan dalam Is...
Nibongtebal Lari Sorok Belakang Kereta Sebelum Ditetak

Nibongtebal Lari Sorok Belakang Kereta Sebelum Ditetak

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 276 hits
NIBONG TEBAL Seorang remaja lelaki parah selepas diserang empat lelaki ketika dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Taman Nibong Tebal Jaya di sini Mangsa yang berusia 19 tahun itu mengalami kecederaan di beberapa bahagian badan antaranya ...
Pemuda Ini Sempat Bersedekah Pada Gelandangan Sebelum Maut Dalam Kemalangan

Pemuda Ini Sempat Bersedekah Pada Gelandangan Sebelum Maut Dalam Kemalangan

papar berkaitan - pada 16/11/2019 - jumlah : 378 hits
Ajal dan maut di tangan Tuhan jika sudah ditakdirkan tiba cepat atau lambat pasti akan merasainya juga dan datangnya itu tanpa kita sendiri mampu menduga adakah akan ada pengakhiran yang baik untuk kita Seperti kisah seorang pemuda ini bern...
Tanjung Piai Bn Dijangka Menang Besar Sebelum Penamaan Calon Lagi

Tanjung Piai Bn Dijangka Menang Besar Sebelum Penamaan Calon Lagi

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 838 hits
PRK Tanjung Piai Badan pemikir MCA Institut Analisis Strategik dan Penyelidikan Dasar meramalkan BN menang dengan majoriti 7181 undi berdasarkan anggaran 70 keluar mengundi Sokongan kaum Cina kepada BN di Tanjung Piai 32 peratus pada piliha...
Jangan Risau Kalau Dah Beli Car Seat Bagi Car Seat Yang Masuk Sebelum 1 Januari 2020 Tak Perlukan Kelulusan Cta

Jangan Risau Kalau Dah Beli Car Seat Bagi Car Seat Yang Masuk Sebelum 1 Januari 2020 Tak Perlukan Kelulusan Cta

papar berkaitan - pada 15/11/2019 - jumlah : 468 hits
Penggunaan kerusi keselamatan kanak kanak diwajibkan menjelang 1 januari 2020 namun timbul kegusaran dalam kalangan ibu bapa yang sudah membeli kerusi keselamatan kanak kanak namun tiada surat kelulusan komponen yang bermaksud kerusi kesela...
Ini Adalah Cara Untuk Melanggan Disney Di Malaysia Sebelum Ia Dilancarkan

Ini Adalah Cara Untuk Melanggan Disney Di Malaysia Sebelum Ia Dilancarkan

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 345 hits
Disney adalah platform penstriman video tersendiri dari Disney Ia boleh dikatakan adalah pesaing kepada Netflix Apple TV dan platform penstriman video lain lain tetapi ia hanya akan menyediakan kandungan kandungan milik Walt Disney Antara k...
Misteri Makhluk Penghuni Bumi Sebelum Adam

Misteri Makhluk Penghuni Bumi Sebelum Adam

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 193 hits
Ilustrasi gambar warhammerfantasy fandom comBeberapa literatur mengatakan bahwa sebelum Adam diturunkan ke Bumi terdapat makhluk yang terlebih dahulu menjadi penghuni Bumi Makhluk makhluk ini suka sekali berperang mereka menggunakan kekuata...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan