Jangan Risau Kalau Dah Beli Car Seat Bagi Car Seat Yang Masuk Sebelum 1 Januari 2020 Tak Perlukan Kelulusan Cta


Penggunaan kerusi keselamatan kanak-kanak diwajibkan menjelang 1 januari 2020 namun timbul kegusaran dalam kalangan ibu bapa yang sudah membeli kerusi keselamatan kanak-kanak namun tiada surat kelulusan komponen (CTA) yang bermaksud kerusi keselamatan tersebut tidak lulus untuk digunakan.
Untuk membeli kerusi keselamatan kanak-kanak yang baru memerlukan kos yang lebih. Pasti ramai yang gusar tentang perkara ini. Puan Wana berkongsi pengalaman mengikuti taklimat garis panduan dan beberapa perkara tentang kerusi keselamatan kanak-kanak yang wajib ibu bapa tahu. Sekurang-kurangnya anda akan nampak gambaran jelas tentang peraturan baru ini.


Kalau cerita bakal kena kecam, tapi kalau saya tak sampaikan siapa lagi nak cerita.
Pada 10.11.19, kami wakil penjual dan pekedai mendengar taklimat garis panduan kerusi keselamatan kanak kanak/ child restraint system atau bahasa pasar orang pakai ialah child carseat.
Antara yang memberi taklimat ialah pengarah penguatkuasa JPJ, pegawai bahagian kelulusan komponen JPJ, wakil Miros dan wakil Kpdnhep.
Saya senaraikan point utama dan soal jawab pada hari tersebut;
1. Jpj akan menggunakan 2 punca kuasa untuk kuatkuasa arahan “wajib menggunakan child carseat bagi kanak kanak” iaitu kaedah jpj seperti sekatan jalan raya/saman dan kaedah perintah kastam iaitu menahan kemasukan child carseat tak lulus spesifikasi di pelabuhan dan lapangan terbang.
2. Maksudnya bermula 1 Januari, semua child carseat yang tiada surat kelulusan komponen (CTA) daripada JPJ akan ditahan di pintu airport dan pelabuhan Malaysia.
3. Tugas JPJ adalah memastikan child carseat yang masuk lulus piawai keselamatan dengan keluarkan kelulusan CTA. Jadi kurang isu child carseat tak lulus piawai selepas ini.
4. Bagi child carseat yang masuk sebelum 1 januari 2020 tak perlukan kelulusan CTA. Sama macam masa lulus tali pinggang belakang, kereta yang sebelum 1995 tiada tali pinggang belakang tak perlu tambah dan tak kena saman. Jadi kalau pakai child carseat sebelum 1 januari tiada kelulusan CTA tidak akan di saman.
5. Akta child carseat ini adalah sangat sama dengan helmet. Terdapat 3 kesalahan utama iaitu
a. tidak memakai helmet,
b. pakai helmet tapi tidak ikat
c. kesalahan memakai helmet yang tak lulus spesifikasi.
Jadi untuk carseat akan dimulakan dengan yang pertama iaitu tidak memakai carseat. Tidaklah JPJ nak tahan tengok carseat ada lulus CTA ke tiada ke. Janji anak duduk atas carseat.
6. Pegawai kuatkuasa JPJ kata tanggungjawab kedai adalah pastikan pelanggan beli dan pakai carseat sebab kena saman RM300. Carseat dalam RM300 juga. Baiklah beli carseat dari kena saman.
7. Kerajaan kena juga kuatkuasa peraturan ini kerana kemalangan jalan raya adalah pembunuh no 1 kanak kanak di Malaysia selepas tercekik dan lemas.
Pada pendapat saya, perjuangan kesedaran penggunaan carseat sama macam pejuangan penyusuan di Malaysia. Kempen dan kuatkuasa perlu dimulakan sekarang kerana ambil masa lama untuk didik dan kesan kesedaran akan nampak 10 tahun akan datang.
Ini antara soalan biasa didengar.
Kenapa kena pakai child carseat?
Kerusi kereta sekarang memang tidak dicipta untuk membawa bayi. Bayi perlukan kerusi istimewa jika nak naik kereta. Macam letak bayi dalam roller coster. Memang tak selamat.
Bagaimana dengan mereka anak ramai?
Cadangan ialah utamakan yang paling kecil dahulu. Sebab posisi bayi paling bahaya adalah atas riba ibu kerana terlalu banyak kes bila kemalangan baby tercampak keluar manakala ibu dan ayah selamat.
Buat apa pakai carseat, kalau dah ajal anak akan mati juga?
Dalam Islam Nabi Muhammad pun suruh ikat unta bukan biar je unta tu lepas kerana ikat unta itu juga ikhtiar. Ikat anak ke carseat itu satu ikhtiar.
Bagaimana dengan mereka yang miskin dan tiada duit?
Ada program kutu carseat RM50 sebulan oleh CPSM, dan kos carseat hanya RM0.29 sen sehari. Bakal ada juga program charity selepas ini. Tunggu je la.
Kita letak tepi dulu isu golongan B40, ada ramai lagi golongan M40 dan T20 yang tak pakai dan tak peduli nak pakai walaupun mampu. Baju mak berjenama RM700 tapi selfie letak anak atas riba. Ayah pula spotrim kereta RM2000, tapi child carseat kata tak mampu beli. Tak cerita lagi bab telefon yang model sentiasa upgrade dan koleksi tupperware kat dapur tapi bab CRS berkira.
Ada yang kata agenda ni saja nak untungkan perniaga. Percayalah jual carseat tak besar untung pun. Pertama saiz carseat besar, makan ruang untuk simpan dan kos pengangkutan mahal. Kedua terlalu banyak saingan dan buang harga menyebabkan untung tersangat kecil. Belum kira faktor sewa dan gaji pekerja. Ketiga kos melatih staf untuk pandai carseat amat mahal mencecah ribuan ringgit. Nak kaya, untung banyak kena jual baju bukan carseat. Jual carseat ni macam khidmat masyarakat je.
Anak saya langsung tak nak duduk dalam carseat, macamana?
Anak kami masa umur setahun tak nak duduk carseat dan masih menyusu badan. Tapi memang paksa ikat dan tahan telinga. Anak menangis lagi baik dari anak tak bernyawa. Selepas setahun, sekarang naik kereta dia sendiri tunjuk dan nak duduk carseat. Kesemua 4 anak begitu. Tiada yang lahir terus diam pandai duduk carseat. Ada banyak tips dan trick untuk ajar mereka duduk carseat. Belajarlah.
Kesimpulan, nak mengamuk dan maki semua orang silakan. Sama seperti larangan merokok. Tapi cuba sekali berlapang dada dan buka hati. Kalau kita tak mampu diam diam dan cari jalan. Kalau kita mampu beli dan pakai lah. Jangan sebarkan kebencian hanya kerana kita tak faham sesuatu.
Kami mempunyai kesedaran awal kerana 2 sahabat kami kehilangan anak akibat kemalangan jalan raya. Tak perlu tunggu anak sendiri jadi mangsa untuk ambil peduli.
#cakna #bakaldikecam #ahkakredha
Sumber: Wana Abas
The post Jangan Risau Kalau Dah Beli Car Seat, Bagi Car Seat Yang Masuk Sebelum 1 Januari 2020 Tak Perlukan Kelulusan CTA appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-risau-kalau-dah-beli-car-seat-bagi-car-seat-yang-masuk-sebelum-1-januari-2020-tak-perlukan-kelulusan-cta/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Seorang Merengek Nak Dukung 2 Lagi Berebut Nak Masuk Troli Stress Ibu Ibu Perlukan Me Time Sebelum Bertukar Jadi Hulk

Seorang Merengek Nak Dukung 2 Lagi Berebut Nak Masuk Troli Stress Ibu Ibu Perlukan Me Time Sebelum Bertukar Jadi Hulk

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 635 hits
Seorang merengek nak dukung 2 lagi berebut nak masuk troli STRESS Ibu ibu perlukan me time sebelum bertukar jadi hulkSaat bergelar sebagai seorang isteri dan juga ibu segala aktiviti lain ditinggalkan dan tanggungjawab hanya buat suami dan ...
Undang Undang Car Seat Wajib Tahun 2020 Ibu Bapa Baca

Undang Undang Car Seat Wajib Tahun 2020 Ibu Bapa Baca

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 995 hits
SOURCE appeared first on Undang Undang Car Seat Wajib Umur ketinggian yang ditetapkan Jumlah kematian yang membabitkan kanak kanak dan bayi di Malaysia sangat tinggi Bagi mengelakkan anak anak kecil anda ditimpa kecederaan parah apatah lagi...
Didapati Ada Cyst Jangan Terus Beli Produk Pelik Kononnya Boleh Rawat Bahaya

Didapati Ada Cyst Jangan Terus Beli Produk Pelik Kononnya Boleh Rawat Bahaya

papar berkaitan - pada 16/11/2019 - jumlah : 313 hits
Kejadian cyst dalam kalangan wanita bukanlah sesuatu yang asing Ia sering terjadi dan kadang kadang penghidapnya juga tidak tahu bahawa dia mempunyai cyst pada ovarinya Terdapat beberapa jenis kejadian cyst dan setiap daripada berbeza antar...
Ciapan Pemimpin Ph Sebelum Masuk Gua Sebab Kalah Prk Tg Piai

Ciapan Pemimpin Ph Sebelum Masuk Gua Sebab Kalah Prk Tg Piai

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 746 hits
Pilihan raya kecil ini sebenarnya medan untuk membukti penerimaan rakyat atau penolakan rakyat terhadap dasar Kerajaan Majoriti penduduk Tg Piai sudah bersuara Walaupun diberi gula berbentuk peruntukan dan bantuan tetapi itu langsung tidak ...
Jangan Takut Beli Barangan Malaysia Kualiti Dah Tip Top

Jangan Takut Beli Barangan Malaysia Kualiti Dah Tip Top

papar berkaitan - pada 16/11/2019 - jumlah : 260 hits
Zaman sekarang ini anda sudah tak perlu ragu ragu lagi nak beli barangan Malaysia Lagi lagi bab kualiti siapa cakap kualiti barangan Malaysia tak The post appeared first on
Rakyat Tak Bantah Guna Car Seat Cuma Kecewa Pelaksanaannya Terlalu Drastik

Rakyat Tak Bantah Guna Car Seat Cuma Kecewa Pelaksanaannya Terlalu Drastik

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 404 hits
Bermula 1 Januari tahun depan kerajaan akan mewajibkan penggunaan kerusi keselamatan kanak kanak dalam setiap kenderaan bagi menyelamatkan anak kecil daripada mengalami kecederaan serius atau kematian sekiranya berlaku kemalangan Bagaimanap...
Pemerintah Dorong Omnibus Law Masuk Prolegnas 2020

Pemerintah Dorong Omnibus Law Masuk Prolegnas 2020

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 189 hits
Pemerintah mendorong kebijakan Omnibus Law atau penyederhanaan perizinan akan masuk dalam program legislasi nasional Saat ini naskah akademis Omnibus Law telah diselesaikan Menko Airlangga menjelaskan Omnibus Law ini akan membahas ekosistem...
Memang Sedap Merokok Lepas Makan Tapi Siapkan Juga Rm10 Ribu Mulai Januari 2020

Memang Sedap Merokok Lepas Makan Tapi Siapkan Juga Rm10 Ribu Mulai Januari 2020

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 261 hits
Jangan ingat kerajaan senyap tu tanda tak jadi buat ok gais Haa buat buat lupa la tu Ohmedia cakap pasal undang undang merokok lah yang sebelum ni kerajaan umumkan Kalau korang nak tahu pihak kerajaan akan tetap meneruskan larangan merokok ...
Masuk 10 Besar Ramen Terenak Di Dunia Begini Perjalanan Panjang Indomie Sebelum Jadi Idola

Masuk 10 Besar Ramen Terenak Di Dunia Begini Perjalanan Panjang Indomie Sebelum Jadi Idola

papar berkaitan - pada 11/11/2019 - jumlah : 328 hits
Psst di balik kelezatan setiap rasa mi instan ini ada sosok jenius yang menciptakan dan meramunya lo Wah siapakah dia
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris