Pernah Tak Alami Situasi Anak Mengamuk Menjerit Nak Mainan Elak Pujuk Anak Tapi Lakukan 5 Cara Ini


Mama! Mama! Adik nak mainan tu! jerit Aiman tanpa menghiraukan orang ramai yang melihat karenahnya. Anda pasti pernah mengalami situasi sebegini ketika berkunjung ke pusat membeli-belah. Ketahui lebih lanjut panduan menghadapi anak yang meragam.

Anak meragam atau mengamuk di tempat umum mungkin akan membuatkan anda malu dan sangat marah. Anak pula akan menangis dan menjerit sekuat hati ditambah dengan aksi berguling-guling tanpa menghiraukan orang di sekeliling. Apa yang si kecil tahu kemahuan mereka mesti dipenuhi. Akibatnya segelintir ibu bapa memilih untuk beralah dengan anak-anak, yang penting si kecil tidak lagi menjerit. Namun hakikatnya, jalan mudah ini salah, jika dibiarkan berterusan akan menjejaskan perkembangan anak secara positif. Sebagai ibu bapa anda harus tahu cara yang betul untuk menangani anak yang sering mengamuk dan meragam.
Kenapa mengamuk?
Mengamuk merupakan salah satu cara anak-anak kita melepaskan geram, kecewa, meluahkan apa yang terbuku di hati, mendapatkan sesuatu dan juga meraih perhatian. Ada juga yang meragam kerana mereka penat, lapar atau merasa tidak selesa. Jadi sebagai ibu bapa kita perlu kenal pasti situasi apa yang membuatkan anak-anak meragam.
Kanak-kanak yang sedang membesar mahukan kebebasan untuk mendapatkan apa sahaja. Maka itu jika mereka dihalang, potensi untuk mengamuk menjadi jalan untuk mereka menunjukkan rasa protes. Sebagai contoh jika anak anda inginkan permainan yang disukainya, dan kemahuan mereka tidak dipenuhi, pasti si kecil akan menjerit serta meraung sehinggalah kemahuan mereka dituruti.
Ini adalah normal kerana semua ini berlaku disebabkan perkembangan anak itu sendiri. Menurut pendapat pakar kanak-kanak, anak-anak yang berumur antara 16 bulan hingga tiga tahun akan selalu mengamuk atau throw temper tantrum. Ini adalah perkembangan yang normal kerana kanak-kanak dalam usia tersebut mempunyai keinginan yang tinggi dan mereka juga menjadi seorang yang egosentrik atau mementingkan diri (terutama pada umur dua tahun). Mereka juga sedang belajar untuk menjadi lebih berdikari dan suka melakukan sendiri banyak perkara.
Panduan hadapi anak mengamuk
Walaupun mengamuk merupakan satu perkembangan normal tetapi sebagai ibu bapa, kita seharusnya menolong anak mengawal tabiat tersebut. Semak perkara berikut.
Alih perhatian anak Pernah seorang ibu menangis apabila anaknya mengamuk dan meragam. Melihat ibunya menangis, anak itu bertanya kenapa ibunya menangis. Jawab ibu itu, dia menangis kerana anaknya yang baik meragam. Mendengar jawapan ibunya, anak itu berhenti menangis lalu terus memeluk dan mencium ibunya. Cara ini mungkin boleh dilakukan oleh ibu dalam usaha memujuk anak yang menangis dan meragam selain mengalihkan perhatian mereka dengan sesuatu.
Jangan mengikut kehendak anak Kanak-kanak mengamuk kerana mereka tahu dengan cara tersebut mereka akan dapat apa yang diinginkan. Elakkan daripada mengalah dengan kehendak anak dan memenuhi permintaannya yang tidak sepatutnya. Kanak-kanak memang bijak sekali kita mengalah apabila mereka mengamuk, mereka akan tahu kelemahan kita dan akan mengamuk setiap kali keperluan mereka tidak dipenuhi. Jangka masa mengamuk juga akan lebih lama kerana mereka tahu anda akan mengalah akhirnya. Oleh itu cekalkan hati dan tegas dalam membuat keputusan.

Elak daripada marah dan menjerit Jangan sesekali memarahi si kecil anda kerana ia tidak akan membantu. Terangkan pada mereka kenapa tidak boleh. Jika anak mengamuk kerana tidak dapat melakukan sesuatu tugasan atau permainan, cuba beri tugasan atau permainan lebih mudah atau bantu anak untuk mencapai objektifnya. Memberi pelukan dan ciuman kasih sayang juga dapat membantu anak-anak yang meragam.
Biarkan Membiarkan anak meragam adalah ubat paling mujarab kerana jika anda memujuk ia akan memberi gambaran bahawa dia akan dapat semua yang dimahukan apabila dia meragam. Cuma pastikan anak selamat kerana ada sesetengah kanak-kanak yang bertindak mencederakan diri apabila mengamuk seperti menghantukkan kepala ke lantai dan ada juga yang sukar bernafas ketika mengamuk.
Apabila anak berhenti mengamuk Berbincanglah dengan mereka kenapa permintaannya tidak dipenuhi dan kenapa mereka tidak sepatutnya bersikap sedemikian. Tegaskan bahawa dengan mengamuk tidak akan membawa apa-apa kebaikan kepada mereka dan itu satu tingkah laku yang tidak baik.
Perhatian!!!
Jangan cuba untuk menenangkan anak yang sedang mengamuk kerana ini akan membuatkan suaranya bertambah kuat kerana fikirnya dia boleh mengambil kesempatan ke atas anda dengan cara mengamuk. Biarkan sahaja dia menangis sepuasnya hingga dia merasa letih untuk terus menangis.
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Pernah Tak Alami Situasi Anak Mengamuk, Menjerit Nak Mainan? Elak Pujuk Anak, Tapi Lakukan 5 Cara Ini appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pernah-tak-alami-situasi-anak-mengamuk-menjerit-nak-mainan-elak-pujuk-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Payahnya Nak Pujuk Anak Bila Mengamuk Rupanya Mak Ayah Kena Tahu Beza Tantrum Meltdown Baru Senang Nak Handle

Payahnya Nak Pujuk Anak Bila Mengamuk Rupanya Mak Ayah Kena Tahu Beza Tantrum Meltdown Baru Senang Nak Handle

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 367 hits
Anak mengamuk adalah perkara biasa bagi ibu bapa yang mempunyai anak kecil Cabaran bermula apabila si kecil mencecah 1 tahun hingga 3 tahun Namun terdapat perbezaan besar antara tantrum dan meltdown Tantrum biasanya ialah ledakan emosi yang...
Nak Anak Lekat Duduk Dalam Carseat Sampai Destinasi Cara Pensyarah Ni Kongsi Boleh Jadi Panduan

Nak Anak Lekat Duduk Dalam Carseat Sampai Destinasi Cara Pensyarah Ni Kongsi Boleh Jadi Panduan

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 318 hits
Bermula awal tahun ini kerajaan mewajibkan kanak kanak berumur 12 tahun ke bawah menggunakan kerusi keselamatan di dalam kereta Tapi mungkin masih ada anak anak yang tidak selesa untuk terus diam dengan tali pinggang keselamatan dipasang ke...
Nak Anak Berjaya Bijak Jadikan Waktu Tidur Awal Rutin Harian Boleh Elak Anak Tambah Berat Gagal Akademik

Nak Anak Berjaya Bijak Jadikan Waktu Tidur Awal Rutin Harian Boleh Elak Anak Tambah Berat Gagal Akademik

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 286 hits
Sebagai ibu bapa memang ramai yang tahu bahawa kanak kanak memerlukan tidur yang cukup untuk perkembangan tumbesaran yang baik Namun dengan gaya hidup pada hari ini untuk menidurkan si kecil kita memang sesuatu yang agak mencabar Menurut Kh...
Bukan Senang Nak Uruskan Anak Rumah Lepas Bersalin Suami Kena Main Peranan Elak Isteri Depress

Bukan Senang Nak Uruskan Anak Rumah Lepas Bersalin Suami Kena Main Peranan Elak Isteri Depress

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 405 hits
Selepas bersalin perkara apa yang paling difikirkan oleh para ibu Sudah tentulah mengenai kerja rumah yang bertimbun keadaan rumah bersepah dan sebagainya kan Kerja rumah menimbun selepas bersalin Sememangnya perlu diakui apabila pulang ke ...
Ini Cara Betuk Tanya Anak Kalau Dia Buat Salah Elak Buat Dia Merasa Bersalah

Ini Cara Betuk Tanya Anak Kalau Dia Buat Salah Elak Buat Dia Merasa Bersalah

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 266 hits
Bila anak anak atau sesiapa pun melakukan kesalahan kita sering bertanya begini Kenapa buat macam tu mama nak tahu cuba beritahu mama Walaupun kita bercakap penuh kasih sayang perkataan KENAPA ATAU MENGAPA itu menyebabkan orang salah itu be...
Bayi Menangis Bila Lapar Tapi Ini Sebenarnya Cara Lain Nak Tahu Bayi Menyusu Dah Kenyang Atau Tidak Mama Bf Kena Alert

Bayi Menangis Bila Lapar Tapi Ini Sebenarnya Cara Lain Nak Tahu Bayi Menyusu Dah Kenyang Atau Tidak Mama Bf Kena Alert

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 494 hits
Dalam beberapa minggu pertama ibu mungkin tertanya tanya macam mana nak tahu bayi dah kenyang atau tak cukup ke susu yang diberikan dan macam macam lagi Menurut Baby Centre kebanyakan bayi baru lahir mahu menyusu lapan hingga 15 kali sehari...
Air Kosong Penting Untuk Kesihatan Buah Pinggang Anak Ini 6 Cara Nak Buat Si Kecil Suka Minum

Air Kosong Penting Untuk Kesihatan Buah Pinggang Anak Ini 6 Cara Nak Buat Si Kecil Suka Minum

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 338 hits
Air kosong penting untuk si kecil Jika mahu anak sentiasa sihat dan terhidrat pastikan keperluan H2O ini sentiasa cukup untuknya Bukan sekadar nak hilangkan haus semata mata Selain makanan air ialah keperluan tubuh yang paling penting Bagi ...
Jumpa Teddy Bear Kat Tempat Sampah Masih Elok Nak Bagi Kat Anak

Jumpa Teddy Bear Kat Tempat Sampah Masih Elok Nak Bagi Kat Anak

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 226 hits
Ayah adalah sesosok badan yang sanggup berjuang mencari rezeki untuk keluarga dan untuk membesarkan anak anak Walaupun ibu lebih utama tetapi ayah juga memainkan peranan besar dalam mendidik anak anak supaya menjadi insan yang berguna dan b...
Kalau Boleh Saya Nak Melahirkan Anak Secara Normal Farah Nabilah Tak Mahu Tahu Jantina Anak

Kalau Boleh Saya Nak Melahirkan Anak Secara Normal Farah Nabilah Tak Mahu Tahu Jantina Anak

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 369 hits
Menanti dalam debaban Pelakon Farah Nabilah kini sudah pun memasuki bulan kelapan kehamilannya Lagi sebulan pelakon cantik jelita ini bakal bergelar ibu sedikit waktu lagi Pun begitu Farah dan suaminya masih berteka teki mengenai jantina ba...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Taman Tema Genting Highland

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan