Nak Anak Berjaya Bijak Jadikan Waktu Tidur Awal Rutin Harian Boleh Elak Anak Tambah Berat Gagal Akademik


Sebagai ibu bapa memang ramai yang tahu bahawa kanak-kanak memerlukan tidur yang cukup untuk perkembangan tumbesaran yang baik. Namun dengan gaya hidup pada hari ini, untuk menidurkan si kecil kita memang sesuatu yang agak mencabar.
Menurut Khairul Abdullah melalui pembacaannya dalam satu jurnal, pakar menyatakan bahawa anak-anak yang tidur lambat berpotensi untuk mengalami obesiti, gagal dalam akademik dan juga dalam hidup.
Dia juga turut menyatakan waktu tidur sesuai dengan usia anak-anak. dalam masa yang sama bapa ini juga turut berkongsi beberapa tip untuk mendidik anak-anak supaya cukup setiap malam.
Selain itu juga, ayah ini turut berkongsi kebaikan tidur yang cukup buat anak-anak:

Korang tahu tak, anak-anak yang tidur lambat berpotensi untuk gemuk, gagal dalam akademik dan juga dalam hidup. Itu kata pakar kanak-kanak mengikut artikel yang aku baca.
Anak-anak yang seawal jam 8 dah bersiap sedia untuk tidur didapati lebih sihat dan kurang risiko dijangkiti penyakit, kurang risiko untuk gemuk bila dewasa dan berjaya dalam akademik.
Waktu tidur untuk anak anak yang disarankan adalah seperti berikut:
Bayi 0-1 tahun perlu tidur antara 12-16 jam.
Anak berumur 1-2 tahun perlu antara 11-14 jam.
Anak berumur 3-5 tahun antara 10-13 jam.
Anak-anak yang tak cukup tidur akan terganggu kemampuan depa untuk belajar, menyimpan maklumat, dan mengatur emosi. Kesan lain tak cukup tidur ni adalah potensi untuk kena penyakit, dan juga gemuk bila meningkat remaja.
Kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Pediatrik (link ada di bahagian komen) menunjukkan tidur awal dikalangan kanak-kanak memberi kesan yang besar bila anak tu remaja. Yang tidur awal lebih sihat, kurang gemuk dan lebih berjaya dalam akademik.
Baca: Nak Anak ‘Lekat’ Duduk Dalam Carseat Sampai Destinasi, Cara Pensyarah Ni Kongsi Boleh Jadi Panduan!
Jadi, jomlah mak ayah sekalian pakat-pakat latih anak-anak untuk tidur awal. Lagi awal lagi bagus kerana tidur yang cukup:
Membantu tumbesaran. Hormon tumbesaran dirembaskan sewaktu anak-anak tidur dengan nyenyak. Menyihatkan jantung. Anak yang tak cukup tidur tahap glukosa dalam darah dan kortisol depa meningkat yang menjadi punca kepada obesiti, diabetis dan masalah jantung. Mengelak kegemukan. Anak yang tak cukup tidur di dapati tabiat makan dia berbeza dengan yang cukup tidur dan sebab tu depa akan lebih gemuk. Membantu melawan kuman. Waktu tidur badan mengeluarkan protein bernama Cytokines yang mana diperlukan oleh badan untuk lawan jangkitan kuman, penyakit dan juga stress. Sebab tu waktu kita demam atau selsema badan lemah asyik nak tidur sebab badan nak keluarkan protein tu nak lawan penyakit. Mengurangkan risiko kecederaan. Kajian mendapati budak tidur tak cukup 9 jam selalu tercedera. Jatuhlah, berlanggar lah, patah tangan lah dan macam-macam. Kurang hyperaktif. Budak tak cukup tidur lebih hyper berbanding yang cukup tidur. Kalau start umur 3 tahun tidur lambat, nanti umur 6 tahun masalah impulsif dan hyperaktif akan muncul. Membantu pembelajaran. Tidur yang cukup memberikan daya ingatan yang baik kepada semua peringkat umur terutamanya anak-anak kecil. Jadi, paksalah anak tidur awal yer. Tips aku dah share dalam post sebelum ni.
Bagi depa main dan penat. Bagi makan awal dan elakkan benda manis. Lepas Isyak gelapkan rumah tutup semua lampu.
InshaAllah dalam sejam lepas tu depa akan tidur dah. Cuba dan terus cuba sampai berjaya okeh.
Teringat waktu aku tinggal di Jerman dulu.
Pukul 9.30 semua rumah dah sunyi sepi, pakat tidur habis dah. Korang tak akan nampak budak-budak di luar rumah, di kedai, di restoran, mall dan sebagainya selepas 8 malam.
Kalau diorang nampak kau bawak anak jenuh kau kena tegur dan marah dengan orang ramai. Depa kata budak-budak pukul 8 tu patut dok atas katil dah. So pukul 6-7 malam semua orang kelam kabut bawak balik anak dan bersiap untuk tidur dah.
Kita pulak bawak anak pergi mamak jam 11 malam okeh.
Hmmm.
KHAIRUL ABDULLAH
#SuperDaddy
Sumber: Khairul Abdullah
Baca: “Boleh Jadi Asbab Terjemputnya Segala Rezeki,” Rita Didik Anak Kongsi Rezeki Dengan Kucing
EPISOD 6 PA&MA JOURNEY BERSAMA JOVIANINA: ANAK BIJAK IQ, PEMAKANAN @ GENETIK
Pemakanan anak memainkan peranan penting bukan sahaja untuk tumbesaran malah untuk IQ anak-anak. Namun, adakah faktor genetik mempengaruhi perkembangan IQ mereka?
Saksikan Episod ke 6, Journey Bersama JoviaNina pada 30 September 2020, jam 9 malam hanya di Astro Ria saluran 104/124.
Nak macam-macam info? Join channel Telegram Pa&Ma D Parents

The post Nak Anak Berjaya & Bijak Jadikan Waktu Tidur Awal Rutin Harian. Boleh Elak Anak Tambah Berat & Gagal Akademik! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-anak-berjaya-bijak-jadikan-waktu-tidur-awal-rutin-harian-boleh-elak-anak-tambah-berat-gagal-akademik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketahui Bahaya Tidur Dalam Kereta Dan Bagaimana Gas Karbon Monoksida Boleh Membunuh

Ketahui Bahaya Tidur Dalam Kereta Dan Bagaimana Gas Karbon Monoksida Boleh Membunuh

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 511 hits
Bila perjalanan jauh mesti ada diantara kita yang akan berhenti di mana mana hentian rehat untuk lelapkan mata buat seketika kerana mata terasa letih Bukan apa hanya untuk rehatkan diri sementara akan meneruskan pemanduan Tetapi tahukah and...
Anak Gesel Gigi Waktu Tidur Mak Ayah Jangan Biarkan Mungkin Petanda Alami Stress

Anak Gesel Gigi Waktu Tidur Mak Ayah Jangan Biarkan Mungkin Petanda Alami Stress

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 352 hits
Malam nak tidur tiba tiba bunyi gigi bergesel agak menakutkan mendengarnya bila diperiksa rupanya anak lelaki yang masih kecil tidur dengan keadaan begitu Perkara tersebut mungkin merisaukan ibu ayah Malah ada yang berlarutan sehingga usia ...
Kalau Boleh Saya Nak Melahirkan Anak Secara Normal Farah Nabilah Tak Mahu Tahu Jantina Anak

Kalau Boleh Saya Nak Melahirkan Anak Secara Normal Farah Nabilah Tak Mahu Tahu Jantina Anak

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 372 hits
Menanti dalam debaban Pelakon Farah Nabilah kini sudah pun memasuki bulan kelapan kehamilannya Lagi sebulan pelakon cantik jelita ini bakal bergelar ibu sedikit waktu lagi Pun begitu Farah dan suaminya masih berteka teki mengenai jantina ba...
Bukan Senang Nak Uruskan Anak Rumah Lepas Bersalin Suami Kena Main Peranan Elak Isteri Depress

Bukan Senang Nak Uruskan Anak Rumah Lepas Bersalin Suami Kena Main Peranan Elak Isteri Depress

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 408 hits
Selepas bersalin perkara apa yang paling difikirkan oleh para ibu Sudah tentulah mengenai kerja rumah yang bertimbun keadaan rumah bersepah dan sebagainya kan Kerja rumah menimbun selepas bersalin Sememangnya perlu diakui apabila pulang ke ...
Pernah Tak Alami Situasi Anak Mengamuk Menjerit Nak Mainan Elak Pujuk Anak Tapi Lakukan 5 Cara Ini

Pernah Tak Alami Situasi Anak Mengamuk Menjerit Nak Mainan Elak Pujuk Anak Tapi Lakukan 5 Cara Ini

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 269 hits
Mama Mama Adik nak mainan tu jerit Aiman tanpa menghiraukan orang ramai yang melihat karenahnya Anda pasti pernah mengalami situasi sebegini ketika berkunjung ke pusat membeli belah Ketahui lebih lanjut panduan menghadapi anak yang meragam ...
Nak Anak Lekat Duduk Dalam Carseat Sampai Destinasi Cara Pensyarah Ni Kongsi Boleh Jadi Panduan

Nak Anak Lekat Duduk Dalam Carseat Sampai Destinasi Cara Pensyarah Ni Kongsi Boleh Jadi Panduan

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 324 hits
Bermula awal tahun ini kerajaan mewajibkan kanak kanak berumur 12 tahun ke bawah menggunakan kerusi keselamatan di dalam kereta Tapi mungkin masih ada anak anak yang tidak selesa untuk terus diam dengan tali pinggang keselamatan dipasang ke...
Azad Nak Anak Lelaki Dapat Kejutan Istimewa Sempena Anniversary Eira Syazira Cerita Tak Boleh Hamil Sebab

Azad Nak Anak Lelaki Dapat Kejutan Istimewa Sempena Anniversary Eira Syazira Cerita Tak Boleh Hamil Sebab

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 712 hits
Bersempena dengan ulang tahun perkahwinan yang ke 9 pelakon dan penyanyi Eira Syazira telah menerima satu kejutan istimewa daripada suaminya Azad Jasmin Ibu kepada tiga cahaya mata ini tidak menyangka untuk menerima kejutan dari suaminya ya...
Nak Anak Cekap Membaca Ini Aktiviti Mudah Pakar Dedah Boleh Bantu Si Kecil Mama

Nak Anak Cekap Membaca Ini Aktiviti Mudah Pakar Dedah Boleh Bantu Si Kecil Mama

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 398 hits
Sukanya ibu dan ayah kalau ada anak anak yang sedari kecil dah boleh membaca Sebenarnya kalau nak anak cekap membaca tidak semestinya hanya dengan latihan membaca sahaja Menurut Puan Siti Aisyah Rozalli Terapis Cara Kerja di Gym Academy ibu...
Makanan B I T Bantu Jadikan Otak Anak Bijak Mudah Belajar Kuat Ingatan

Makanan B I T Bantu Jadikan Otak Anak Bijak Mudah Belajar Kuat Ingatan

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 321 hits
Anak bijak IQ adakah disebabkan oleh faktor pemakanan ataupun genetik semata mata Sebenarnya pertumbuhan otak anak ada kaitanya dengan pemakanan anak anak Otak yang sihat datangnya daripada pemakanan yang sihat Ikuti perkongsian daripada Ke...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan

Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal