Nak Anak Lekat Duduk Dalam Carseat Sampai Destinasi Cara Pensyarah Ni Kongsi Boleh Jadi Panduan


Bermula awal tahun ini kerajaan mewajibkan kanak-kanak berumur 12 tahun ke bawah menggunakan kerusi keselamatan di dalam kereta. Tapi mungkin masih ada anak-anak yang tidak selesa untuk terus diam dengan tali pinggang keselamatan dipasang kepada mereka sepanjang perjalanan.
Kalau kita lihat memang banyak tip yang dikongsi oleh ramai ibu bapa bagi melatih anak-anak untuk membiasakan diri berada dalam kerusi keselamatan di dalam kereta. Perkongsian sebegini bolehlah diambil sebagai cara untuk ibu bapa lain juga mengajar anak-anak untuk duduk di dalam kerusi keselamatan.

Seperti perkongsian yang dibuat oleh seorang pensyarah psikologi, Akif Basri tentang cara yang dia dan isterinya sedang lakukan untuk melatih anak lelakinya yang berumur 1 tahun 6 bulan.
Menurutnya cara yang sedang dilakukan itu nampaknya memberikan kesan yang positif.
Saya dan isteri dalam fasa latih anak duduk car seat. Anak kami lelaki, umur 1 tahun 6 bulan. Ini beberapa cara yang kami sedang cuba. Nampak agak berkesan.
 1) Konsisten Setiap kali masuk kereta, kena duduk car seat, walaupun nak jalan dekat2 tak sampai 5 minit. Nangis pun nangis lah. Nak bagi dia faham setiap kali masuk kereta, itu kerusi dia & dia wajib duduk di situ.
2) Distraction Mula2, kami bagi banyak distraction. Antaranya, sambil saya drive, isteri akan cuba distract anak dengan menyanyi, membaca buku, bermain. Nampak berkesan untuk jangka masa pendek sahaja. Terkini, kami ubah cara. Kami tak distract. Kami biar dia bosan.

Kawal emosi anak dengan cakap berulang-ulang 3) Biar anak bosan Bila anak bosan, mula2 dia akan nangis. Bila dia nangis, saya akan cakap dengan nada yang sedikit tegas: “Duduk diam-diam. Adik kan good boy” Kemudian dia akan diam sekejap (tak sampai 5 minit). Kalau dia nangis balik, saya akan cakap: 
“Sikit lagi, nak sampai dah.” dan ulang2: “Duduk diam-diam. Adik kan good boy” Setiap kali saya tegur, dia akan diam untuk tempoh waktu tertentu.
Dia tak nangis lagi. Dia cuba kawal nangis dia. Dia cuba kawal emosi dia sendiri tanpa external distraction daripada kita. Ini namanya latihan emotional regulation. Dia akan cuba “coping skills” sendiri. Lama2 dia akan tertidur sendiri. Haha.

4) Pastikan keperluan cukup Kalau nak jalan jauh, pastikan dia dah makan, minum susu, lampin dah tukar. Maknanya keperluan asas dia dah cukup.
5) Berhenti seketika Kalau jalan jauh (contohnya lebih sejam), saya akan berhenti seketika di RnR atau tempat yang selamat. Bila berhenti kereta, kita boleh angkat daripada car seat. Boleh bagi minum susu, makan, main2. Boleh bawa keluar jalan2 sekejap. 
Budak2 ni memang tak boleh dipaksa duduk diam lama sangat. Dia memang perlu bergerak. Sekali sekala kita perlu biarkan mereka bebas untuk tempoh waktu tertentu, asalkan selamat. 
Beri ganjaran sebab berjaya duduk sampai ke destinasi 6) Gajet Gajet ni memang magik. Memudakan urusan. Bagi sahaja anak gajet, settle. Kita boleh buat kerja lain. Ramai ibu bapa mesti setuju dengan saya
Tetapi WHO tak galakkan bagi anak <2 tahun untuk bagi gajet.
Jadi kami cuba sedaya upaya untuk kurangkan. Kalau tengok pun sekejap sahaja, dan kami akan interaksi dengannya sambil tengok. Contohnya Bila tengok haiwan dalam gajet, kita akan sebut nama haiwan satu per satu supaya kita ada interaksi dengan anak, bukan hanya anak dan gajet.

 Setakat ini nampak agak berkesan. Mula2 duduk car seat memang akan nangis, tetapi bila buat cara 1-5 tadi dia akan belajar untuk duduk diam tanpa nangis. Tetapi kadang kala ada juga hari yang dia “moody.” Biasalah kan?
 Kalau tuan2 dan puan2 ada tips lain, jemput kongsi.
 Oh lupa satu lagi.
 7) Reward Bila dah sampai destinasi dan dia “behave well,” wajib puji, tepuk tangan, peluk untuk menunjukkan dia dah berjaya dan kita seronok dengan tingkah laku dia yang positif.
Sumber: Akif Basri
EPISOD 6 PA&MA JOURNEY BERSAMA JOVIANINA: ANAK BIJAK IQ, PEMAKANAN @ GENETIK
Pemakanan anak memainkan peranan penting bukan sahaja untuk tumbesaran malah untuk IQ anak-anak. Namun, adakah faktor genetik mempengaruhi perkembangan IQ mereka?
Saksikan Episod ke 6, Journey Bersama JoviaNina pada 30 September 2020, jam 9 malam hanya di Astro Ria saluran 104/124.
Nak macam-macam info? Join channel Telegram Pa&Ma D Parents

 
The post Nak Anak ‘Lekat’ Duduk Dalam Carseat Sampai Destinasi, Cara Pensyarah Ni Kongsi Boleh Jadi Panduan! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-anak-lekat-duduk-dalam-carseat-sampai-destinasi-cara-pensyarah-ni-kongsi-boleh-jadi-panduan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Maksimum 2 Minggu Anak Bising Bising Yasmin Hani Kongsi Tip Latih Anak Duduk Dalam Carseat

Maksimum 2 Minggu Anak Bising Bising Yasmin Hani Kongsi Tip Latih Anak Duduk Dalam Carseat

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 379 hits
Melatih anak duduk di dalam car seat sememangnya bukan satu hal yang mudah Dek kerana itulah latihan ini perlu dilatih sejak anak masih kecil lagi kerana dia masih tidak mengerti apa apa Pun begitu melatih bayi juga memerlukan sedikit kemah...
Azad Nak Anak Lelaki Dapat Kejutan Istimewa Sempena Anniversary Eira Syazira Cerita Tak Boleh Hamil Sebab

Azad Nak Anak Lelaki Dapat Kejutan Istimewa Sempena Anniversary Eira Syazira Cerita Tak Boleh Hamil Sebab

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 710 hits
Bersempena dengan ulang tahun perkahwinan yang ke 9 pelakon dan penyanyi Eira Syazira telah menerima satu kejutan istimewa daripada suaminya Azad Jasmin Ibu kepada tiga cahaya mata ini tidak menyangka untuk menerima kejutan dari suaminya ya...
Nak Anak Berjaya Bijak Jadikan Waktu Tidur Awal Rutin Harian Boleh Elak Anak Tambah Berat Gagal Akademik

Nak Anak Berjaya Bijak Jadikan Waktu Tidur Awal Rutin Harian Boleh Elak Anak Tambah Berat Gagal Akademik

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 291 hits
Sebagai ibu bapa memang ramai yang tahu bahawa kanak kanak memerlukan tidur yang cukup untuk perkembangan tumbesaran yang baik Namun dengan gaya hidup pada hari ini untuk menidurkan si kecil kita memang sesuatu yang agak mencabar Menurut Kh...
Pernah Tak Alami Situasi Anak Mengamuk Menjerit Nak Mainan Elak Pujuk Anak Tapi Lakukan 5 Cara Ini

Pernah Tak Alami Situasi Anak Mengamuk Menjerit Nak Mainan Elak Pujuk Anak Tapi Lakukan 5 Cara Ini

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 269 hits
Mama Mama Adik nak mainan tu jerit Aiman tanpa menghiraukan orang ramai yang melihat karenahnya Anda pasti pernah mengalami situasi sebegini ketika berkunjung ke pusat membeli belah Ketahui lebih lanjut panduan menghadapi anak yang meragam ...
Air Kosong Penting Untuk Kesihatan Buah Pinggang Anak Ini 6 Cara Nak Buat Si Kecil Suka Minum

Air Kosong Penting Untuk Kesihatan Buah Pinggang Anak Ini 6 Cara Nak Buat Si Kecil Suka Minum

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 341 hits
Air kosong penting untuk si kecil Jika mahu anak sentiasa sihat dan terhidrat pastikan keperluan H2O ini sentiasa cukup untuknya Bukan sekadar nak hilangkan haus semata mata Selain makanan air ialah keperluan tubuh yang paling penting Bagi ...
Doktor Kongsi Tip Mudah Nak Power Up Otak Anak Hanya Guna Seikat Pegaga

Doktor Kongsi Tip Mudah Nak Power Up Otak Anak Hanya Guna Seikat Pegaga

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 344 hits
Apabila anak pulang ke sekolah mereka letih Begitu juga otak mereka Lebih lebih apabila tiada nutrisi untuk otak diambil mereka Petang ada kelas PAFA Malam pula ada tuisyen Sampai lembik budak budak ini Soalnya dengan begitu banyak aktiviti...
Nak Anak Cekap Membaca Ini Aktiviti Mudah Pakar Dedah Boleh Bantu Si Kecil Mama

Nak Anak Cekap Membaca Ini Aktiviti Mudah Pakar Dedah Boleh Bantu Si Kecil Mama

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 398 hits
Sukanya ibu dan ayah kalau ada anak anak yang sedari kecil dah boleh membaca Sebenarnya kalau nak anak cekap membaca tidak semestinya hanya dengan latihan membaca sahaja Menurut Puan Siti Aisyah Rozalli Terapis Cara Kerja di Gym Academy ibu...
Boleh Jadi Asbab Terjemputnya Segala Rezeki Rita Didik Anak Kongsi Rezeki Dengan Kucing

Boleh Jadi Asbab Terjemputnya Segala Rezeki Rita Didik Anak Kongsi Rezeki Dengan Kucing

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 256 hits
Dalam mendidik anak anak setiap ibu dan ayah mempunyai cara yang tersendiri Apa yang pasti semuanya inginkan anak anak membesar menjadi insan yang mulia dan baik kepada semua makhluk termasuklah haiwan seperti kucing dan sebagainya Pelakon ...
Panduan Cara Daftar Jobsmalaysia Secara Online

Panduan Cara Daftar Jobsmalaysia Secara Online

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 520 hits
Last updated Sep 18 2020 Tahukah anda apa itu JobsMalaysia dan pernahkah anda mendaftar Disini kami akan memberi perincian tentang Cara Daftar JobsMalaysia Secara Online Kerajaan Malaysia telah menyediakan pelbagai saluran untuk rakyat awam...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Prove Existence Of Addendum Decree For Najib S House Arrest Experts Say