Perlu Ke Masuk Kelas Untuk Labur Saham


Salam guys,

Dah setahun rasanya aku tak update blog ni. Rasa rindu pulak. Jadinya di saat orang tengah banyak cari cara untuk tambahkan income ni, aku just nak kongsikan pengalaman aku terlibat dalam dunia saham yang juga salah satu cara untuk tambah pendapatan. So at least ada lah juga entri untuk tahun ni.  
Sumber:wikipedia


Labur Saham Boleh Buat Duit Ke?

Memang boleh buat duit kalau reti dengan selok belok saham. Tapi kesemua pasal saham ni adalah theory of probability atau teori kebarangkalian. So secara amnya takde siapa boleh confirm 100% saham yang dibeli tu untung. Cumanya bila dah belajar, kita akan tahu peratus kebarangkalian saham tu akan naik. Kalau kita sangkakan 90% akan naik maka kita beli. Kalau kita rasa 50:50 mungkin lebih baik cari yang lain je.

Yang aku tahu, labur saham ni sentiasa ada risiko. Jangan tengok potential untung dulu. Kira berapa banyak kita sanggup rugi dulu. Kalau kita rasa boleh tenang dengan kerugian tu then boleh lah beli saham tersebut. So cara nak tahu kita boleh relaks ke tak memang kena rasa sendiri. Beli saham betul2 baru tahu apa rasa dia tengok kaunter warna merah. Haha..

Tapi chill je. Kalau ada ilmu, kaunter tengah merah pun still akan ada confident harga saham tu akan naik balik. So penting nya ilmu tu. Kalau korang nak belajar, boleh je belajar dengan siapa2. Ilmu saham ni kebanyakannya lebih kurang sama dan basic. Yang membezakan biasanya adalah pengalaman dan kawalan emosi masing2. 
Warren Buffett once said that it is wise for investors to be “fearful when others are greedy, and greedy when others are fearful.” 
Tengok apa Warren Buffett cakap tu..
Jadi takut bila ramai orang sedang tamak,
Jadi tamak bila ramai orang sedang takut.



Nak praktikkan apa yang dia cakap ni bukan senang.
Bila tengok orang lain untung, kita pun nak jugak tapi sebenarnya dah terlambat.

Bila tengok saham tengah jatuh walaupun sebenarnya syarikat tu bagus, time tu takut pulak nak beli saham yang tengah undervalue tu. Haha.. So sampai bila2 lah tak dapat nak praktikkan kata2 Warren Buffet tu.

Patut ke semua orang melabur saham?

TAK. Melabur ni bila ada duit lebihan je iaitu duit simpanan yang kita tahu takkan digunakan untuk perbelanjaan seharian. So bila guna duit lebihan ni kawalan emosi kita akan lebih stabil. Rugi pun masih boleh tenang lagi. Sebab selagi kita tak jual saham, selagi tu rugi hanya atas kertas sahaja. Bukan rugi betul2 lagi. Dah jual baru confirm rugi.

Perlu ke masuk kelas saham yang caj mahal?

Pada pandangan aku, kalau korang jenis takde masa untuk jadi trader dan hadap skrin sentiasa (9am-5pm berjual beli saham), lebih baik masuk kelas yang murah2 je dulu atau dengar lah yang percuma. Ambil tahu pasal basic. Belajar jadi investor dulu.

Tapi kalau korang memang ada masa nak trade setiap hari 9am -5pm, mungkin boleh lah consider nak masuk kelas2 yang caj lebih sikit tu.

Setiap penganjur kelas akan letak harga mengikut nilai yang dia rasa patut untuk kelas dia. Kalau kita rasa dia caj overprice, then cari je kelas lain yang lebih affordable. Nak kecam2 pun bukan dapat apa, sebab yang dah masuk kelas tu rileks je tengah usaha jana pendapatan, tapi kita yang duk kecam je tak improve apa2 pun untuk diri sendiri. Buang masa je.

Cuma nasihat aku, elakkan masuk kelas/group yang suka kecam kelas/group lain. Sebab ni akan buatkan hidup korang penuh dengan benda2 negatif bila content yang korang dapat lebih banyak kecaman daripada ilmu.

Prestasi aku dalam saham?

Aku tak banyak pun sebenarnya jual beli saham ni. Haha.. sebab aku tak banyak masa nak tengok skrin waktu kerja. Setakat bawah 10 kali jual beli saham yang aku dah buat, dapat lah jugak net profit bawah RM500 je. Haha..tapi tu pun sebab beli IPO yang banyak untung tu.

So begitu lah kisahnya. Saje aku nak share dengan korang. Entri ni bukan nak recommend korang untuk masuk kelas apa atau beli saham apa ya. Sekadar perkongsian. Lagi2 time pandemic ni, ada family yang tengah susah dan duit cukup2 je untuk seharian. So mereka2 ni aku tak sarankan lah nak cuba2 saham. Moga2 wabak covid ni cepat berakhir dan keadaan dunia pulih seperti sedia kala.

Btw kalau korang nak cuba2 ilmu trade saham ni, boleh jugak paper trade dulu kat Bursa Marketplace.

Ke dah ada yang dah mula labur saham sejak PKP hari tu? Banyak ke untung korang? Share sikit. Hehe… 
Baca lagi:Apa pembeli dapat kalau owner cancel jual beli rumah?Pengalaman menggunakan portal cari jodoh online4 jenis personality plus seseorangPakej unlimited hotspot yang berbaloi


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://caspositif.blogspot.com/2020/11/perlu-ke-masuk-kelas-untuk-labur-saham_14.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ikut Kemahuan Pelajar Cikgu Berbusana Iban Ketika Mengajar Kelas Online

Ikut Kemahuan Pelajar Cikgu Berbusana Iban Ketika Mengajar Kelas Online

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 314 hits
Kreatif usaha cikgu Pelajar2 pun semangat nak belajar kalau cikgu cantik macam ni Ikut kemahuan pelajar cikgu berbusana Iban ketika mengajar kelas online Usaha para guru untuk mengajar anak anak murid secara dalam talian ketika Perintah Kaw...
Diguyur Hujan Ruang Kelas Smp Negeri Di Tasik Ambruk

Diguyur Hujan Ruang Kelas Smp Negeri Di Tasik Ambruk

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 193 hits
Sebuah bangunan Sekolah Menengah Pertama Negeri di Kabupaten Tasikmalaya Selasa ambruk Beruntung tidak ada korban jiwa maupun luka dalam peristiwa tersebut karena tidak sedang digunakan oleh siapapun
Perpanjangan Pembebasan Tarif Bea Masuk As Dinilai Untungkan Umkm Ri

Perpanjangan Pembebasan Tarif Bea Masuk As Dinilai Untungkan Umkm Ri

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 207 hits
Pemerintah Amerika Serikat melalui United States Trade Representative secara resmi telah mengeluarkan keputusan untuk memperpanjang pemberian fasilitas Generalized System of Preferences kepada Indonesia Hal ini diharapkan dapat mempercepat ...
1 995 Pati Cuba Masuk Sabah Dihalau

1 995 Pati Cuba Masuk Sabah Dihalau

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 231 hits
Pasukan keselamatan Esscom mengesan percubaan kemasukan PATI ke Tawau menerusi laluan yang tidak diwartakan TAWAU Seramai 1 995 pendatang asing tanpa izin yang cuba memasuki Sabah secara haram berjaya dihalang dan dihalau keluar oleh pasuka...
Kelas Masakan Online Maggi Rasa Meriah Chef Sharifah Kongsi 3 Menu Sedap Pasti Jadi Untuk Dicuba

Kelas Masakan Online Maggi Rasa Meriah Chef Sharifah Kongsi 3 Menu Sedap Pasti Jadi Untuk Dicuba

papar berkaitan - pada 12/11/2020 - jumlah : 314 hits
Kelas Masakan Online Bersama Maggi RASA yang berlangsung semalam memang sangat meriah Walaupun dilakukan secara atas talian disebabkan pandemik Covid 19 yang membataskan penganjuran secara fizikal namun ia tidak menghalang para peserta untu...
Saranan Murid Ditahan Dari Naik Kelas Tak Relevan Kata Nutp

Saranan Murid Ditahan Dari Naik Kelas Tak Relevan Kata Nutp

papar berkaitan - pada 12/11/2020 - jumlah : 216 hits
Cadangan supaya murid murid tidak perlu naik kelas tahun hadapan kerana sesi persekolahan 2020 dipendekkan adalah tidak relevan kata Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia Presiden NUTP Aminuddin Awang berkata jika perkara itu ...
Tamat Sudah Kelas Phop Batch 27

Tamat Sudah Kelas Phop Batch 27

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 281 hits
Tamat Sudah Kelas PhoP Batch 27 It s a wrap up Alhamdulillah Cepat betul masa tu berlalu Sedar sedar genap sebulan lebih bersama dengan Ticer Actually ni kelas PhoP yang kesembilan Fizah repeat Wowww kesembilan kali dah rupanya daku repeat ...
Bekas Kp Jasa Tanya Apakah Menteri Jaga Jasa Tidak Ada Kelas

Bekas Kp Jasa Tanya Apakah Menteri Jaga Jasa Tidak Ada Kelas

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 224 hits
Apabila Saifuddin Abdullah menyatakan dia tidak tahu peruntukan JASA sebegitu besar ia menimbulkan banyak tanda tanya Pertama apakah dia Menteri tidak ada kelas Dia menambah lagi garam kepada kredibiliti kerajaan PN yang dikritik kuat ekora...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan