Kelas Masakan Online Maggi Rasa Meriah Chef Sharifah Kongsi 3 Menu Sedap Pasti Jadi Untuk Dicuba


Kelas Masakan Online Bersama Maggi® & RASA yang berlangsung semalam (11 November 2020) memang sangat meriah. Walaupun dilakukan secara atas talian disebabkan pandemik Covid-19 yang membataskan penganjuran secara fizikal, namun ia tidak menghalang para peserta untuk turut serta malah memberikan satu pengalaman baru buat semua.
Bersiaran secara langsung pada jam 11 pagi menerusi saluran Youtube Maggi® Malaysia, kelas masakan ini dikendalikan oleh Chef Sharifah Hamidah Syed Mohsin yang turut dibantu oleh chef jemputan yang tidak asing lagi di kalangan pembaca RASA iaitu Chef Sue M Arukin.

Gabungan kedua-dua personaliti hebat dalam bidang masakan ini ternyata begitu serasi dan menjadi. Banyak tip serta panduan yang dikongsi sepanjang kelas masakan berlangsung. Malah barisan chef juga aktif berinteraksi bersama penonton dengan menjawab soalan-soalan yang diajukan, menjadikan suasana begitu meriah seakan berada dalam kelas masakan yang nyata.
Sebanyak tiga resipi telah dikongsi bersama para peserta. Semuanya sangat sedap, mudah dan membuka selera. Mana tidaknya, masak menggunakan produk-produk Maggi®. Tentulah hasilnya sangat enak.

Bagi anda yang tidak sempat untuk menyalin resipi-resipi semasa dalam kelas tadi, RASA kongsikan kembali buat anda. Bolehlah cuba masak untuk keluarga tersayang.
1. NASI & SAYURAN 

BAHAN-BAHAN:
1 kg beras Basmati – dibasuh4 sudu besar minyak jagungBAHAN A (dikisar halus):
100gm bawang kecil30gm bawang putih50gm halia4 sekawan (2 keping kulit kayu manis, 4 kuntum bunga lawang, 10 biji buah pelaga, 10 kuntum bunga cengkih)BAHAN B:
50gm serbuk ketumbar20gm serbuk jintan putih20gm serbuk jintan manis10gm serbuk jintan manis200ml airBAHAN C:
1.5 liter air1 sudu besar MAGGI CukupRasa2 helai daun pandan2 batang serai – diketuk4 helai daun bayBAHAN D
100gm kacang dal yang telah direbus50gm daun bayam – dihiris50gm kacang panjang – dipotong 1 cm panjang50gm lobak merah – diparutBAHAN HIASAN:
50gm hirisan timun1 biji  hirisan tomato30gm daun bawang – dihiris nipis50gm kismis50gm gajusCARA MEMASAK:
Dalam periuk, panaskan minyak dan tumis bahan A hingga kekuningan.Masukkan bahan B dan tumis hingga pecah minyak.Masukkan bahan C dan biarkan mendidih.Masukkan bahan D, beras dan gaul sehinggan beras menjadi agak pekat.Kecilkan api, tudungkan periuk dan masak hingga nasi menjadi empuk.Susun dan tabur bahan hiasan.Hidangkan panas.2. AYAM MASAK MERAH (SAMBAL TUMIS)

BAHAN-BAHAN:
BAHAN A:
300gm dada ayam – dipotong dadu1/2 sudu kecil serbuk kunyit1/4 sudu kecil MAGGI CukupRasaMinyak untuk mengoreng1 sudu besar minyakBAHAN B:
2 biji  bawang kecil – dihiris2 ulas bawang putih – dicincang1 batang serai – dititik2 pek (30 gram) MAGGI Sambal Tumis2 sudu kecil MAGGI Sos Tomato1 biji tomato1/4 cawan kacang hijau100 ml airCARA MEMASAK:
Gaulkan bahan A sehingga sebati.Panaskan minyak, goreng ayam dan ketepikan.Keluarkan dan tinggalkan hanya 1 sudu besar minyak. Tumis bahan B.Masukkan MAGGI Sambal Tumis, gaul sebentar dan masukkan MAGGI Sos Tomato, ayam dan air.Biarkan ia reneh selama 1 minit dan sedia untuk dihidangkan.3. MI MAGGI® GORENG KERABU SEAFOOD PANTAI TIMUR

BAHAN-BAHAN:
3 biji cili padi – ditumbuk4 ulas bawang merah – dihiris4 sudu besar jus limau nipis2 sudu besar gula1 akar daun ketumbar – ditumbuk4 pek perencah Mi MAGGI® 2-Minit Tom Yam100gm ayam – direbus dan dicarik1 helai limau purut – dihiris1 batang serai – dihiris1/2 kuntum bunga kantan – dihiris2 biji  tomato – dibuang biji & dihiris sederhana nipis100gm kubis bulat – dihiris nipis100gm timun – dihiris panjang4 pek Mi MAGGI® 2-Minit Tom Yam, direbus & ditoskan (dimasak selama 1 minit)30gm daun ketumbar – dihirisCARA MEMASAK:
Di dalam mangkuk, gaulkan cili padi, bawang merah, jus limau nipis, gula, akar ketumbar, perencah Mi MAGGI® 2-Minit Tom Yam, ayam, daun limau purut dan serai.Masukkan juga bunga kantan, tomato, kubis, timun dan Mi MAGGI® 2-Minit Tom Yam.Gaulkan rata dan akhir sekali, masukkan daun ketumbar.Sedia untuk dinikmati.Dah dapat resipinya? Nanti jangan lupa untuk mencubanya ya.
Kelas Masakan Online Bersama Maggi ®  & RASA ini juga dihangatkan dengan soalan-soalan kuiz yang diajukan oleh para chef. Hadiahnya? Memang hebat-hebat tau. Ada baucar Maggi ® bernilai RM100 dan juga hadiah utama berupa tiket jemputan istimewa ke sesi makan-makan Bersama Datin Paduka Eina Azman.
Tahniah diucapkan kepada para peserta yang berjaya menjawab soalan-soalan dengan tepat dan pantas. Berikut adalah senarai peserta bertuah pada hari ini.

Bagi yang terlepas untuk turut serta dalam Kelas Masakan Online Bersama Maggi® & RASA, anda boleh tonton menerusi di bawah ini.
[embedded content]


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://rasanakmasak.blogspot.com/2020/11/kelas-masakan-online-maggi-rasa-meriah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jimat Tapi Kenyang Rasa Kongsi Resipi Roti Bajet Sesuai Waktu Pkpb

Jimat Tapi Kenyang Rasa Kongsi Resipi Roti Bajet Sesuai Waktu Pkpb

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 401 hits
Antara yang selalu disebut sebut ketika pandemik Covid 19 ini adalah masalah kewangan RASA amat prihatin dengan situasi ini Justeru kami cuba tampilkan resipi yang sedap mengenyangkan namun jumlah belanjanya amat minimum Kali ini RASA kongs...
Kelas Online Pkpb Dan Swab Test

Kelas Online Pkpb Dan Swab Test

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 308 hits
DAY 223 Ketika kawan kawan sudah ada telefon dan mempunyai nombor telefon sendiri dak Kakak masih belum ada Jangan tanya kenapa kerana aku ada alasan aku sendiri Akhirnya dua minggu lepas dak Kakak berjaya memperoleh nombor telefon sendiri ...
Masalah Internet Dan Kelas Online

Masalah Internet Dan Kelas Online

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 543 hits
Musim pkp ni budak tadikapun nak kena masuk kelas online dia memang excited nak join dari dulu Tapi tak dapat nak commit masa 100 Internet kat rumah ni pun boleh tahan perangainya ada masa ok ada masa down Baru je tadi down ni ok balik Tak ...
Nasi Goreng Cabai Kering Pecah Telur Menu Simple Tengok Pun Dah Tau Sedap

Nasi Goreng Cabai Kering Pecah Telur Menu Simple Tengok Pun Dah Tau Sedap

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 671 hits
Nasi goreng antara menu yang senang jika dah terdesak tak tahu nak makan lauk apa Kadang hidangan ini antara kegemaran seisi keluarga kerana menepati selera semua Hanya tumis bawang pecahkan telur pun dah siap satu kuali Boleh dimakan anak ...
Chef Masakan Yang Aku Buru Setiap Hari

Chef Masakan Yang Aku Buru Setiap Hari

papar berkaitan - pada 14/11/2020 - jumlah : 464 hits
Setiap hari kalau tengok TV mesti cari Jamie Oliver Addicted dengan semua masakan dia dah la ringkas je nak buat Lepas tu cepat paling best tatarias makanan tu Terkini dia ajar mcm mana nak masak stik jadi juicy dgn 5 bahan sahaja Mata mest...
Rumah Terbuka Istana Sempena Deepavali Meriah Meski Sekadar Online

Rumah Terbuka Istana Sempena Deepavali Meriah Meski Sekadar Online

papar berkaitan - pada 15/11/2020 - jumlah : 232 hits
KONGSI ARTIKEL SINGAPURA Jika sebelum in ribuan orang mengunjungi rumah terbuka Istana sempena sambutan Deepavali tahun ini acara itu diadakan secara online disebabkan COVID 19 Para penonton acara itu juga berpeluang mengajukan soalan kepa
Resipi Kaki Ayam Masak 3 Rasa Yang Padu Sedap

Resipi Kaki Ayam Masak 3 Rasa Yang Padu Sedap

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 894 hits
Selain dibuat sup kaki ayam juga boleh dimasak 3 rasa Jemu juga kan jika selalu masak sup kari atau tomyam Jadi tukar selera kepada kaki ayam masak 3 rasa Memang sedap Boleh diratah begitu sahaja Jom kita ikut resipi yang dikongsi oleh Miza...
Resepi Rendang Kerang Yang Boleh Anda Cuba Pasti Sedap

Resepi Rendang Kerang Yang Boleh Anda Cuba Pasti Sedap

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 385 hits
Rendang kerang selain sedap dimakan dengan nasi putih juga sangat sedap dimakan dengan nasi lemak dan pulut kuning Dalam posting ini saya kongsikan rendang jenis kering Sebelum itu jangan terkejut jika harga redang kerang agak mahal makluml...
Spaghetti Aglio Olio Menu Ringkas Tapi Sedap

Spaghetti Aglio Olio Menu Ringkas Tapi Sedap

papar berkaitan - pada 13/11/2020 - jumlah : 206 hits
Bosan makan nasi Malam ini jom kita masak spaghetti aglio olio Menu ini memang mudah dan ringkas tetapi rasanya memang umphhhh Lagi sedap jika ditambah seafood seperti udang dan sotong Ayuh kita intai resipi yang dikongsi oleh saudari Nafsi...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara