Perikatan 3 0 Gabungan Baru Umno



PETALING JAYA: Presiden UM­NO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi memberi bayangan mengenai pembentukan jajaran atau gabungan politik baharu yang dinamakan Perikatan 3.0 pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15).
Beliau juga memberi baya­ngan bahawa ada usaha ke arah itu yang melibatkan gabungan bersama PKR dan DAP selepas mempertimbangkan kesesuaian dinamik politik negara yang sentiasa berubah atau mengikut perubahan semasa.

“Kedinamikan politik pasti ber­laku. Saya bukan seorang nujum politik tetapi saya yakin kalau mahu disebut hala tuju atau kedinamikan itu, sama ada ia akan diadakan dalam waktu terdekat, atau dalam tempoh yang hanya Allah sahaja tahu kerana kalau mengikut cukup tempoh, pilihan raya adalah pada 2023.
“Pada ketika itu, saya hampir pasti bahawa akan ada sesuatu yang akan berlaku kepada UMNO, sebagai sebuah parti induk orang Melayu dan Islam, di mana ketika itu akan ada Perikatan 3.0 bukan Perikatan Nasional,” katanya semasa wawancara Program 75 Tahun Jubli Intan anjuran UMNO Online semalam.
Spekulasi kerjasama UMNO, DAP dan PKR muncul Januari lalu susulan dakwaan bekas Setia­usaha Agung BN, Tan Sri Annuar Musa mengenai percubaan dan rundingan antara parti itu dalam apa yang diistilahkan sebagai pembentukan jajaran baharu politik.
Soal kerjasama UMNO dan DAP juga turut timbul ketika krisis pertukaran Menteri Besar Perak, apabila Pengerusi DAP Perak, Nga Kor Ming menyatakan kesediaan bekerjasama dengan UMNO dalam pembentukan kerajaan Perak sebagai bukti mereka bukan anti-Melayu dan anti-Islam.

Bagaimanapun, UMNO dikatakan tetap dengan pendirian yang diputuskan pada Perhimpunan Agung UMNO 2020 (PAU 2020) iaitu menolak kerjasama dengan PKR atau DAP malah Ahmad Zahid sendiri menafikan adanya kerjasama tersebut menjelang pilihan raya akan datang.
Sementara itu, Ahli Parlimen Padang Rengas, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, kenyataan Ahmad Zahid tidak mencerminkan keputusan rasmi parti sebaliknya hanya panda­ngan peribadi.
“Kita minta akar umbi UMNO untuk membuat keputusan sama ada perlu atau tidak untuk bekerjasama dengan parti selain daripada UMNO,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia.

Dalam pada itu, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng ber­kata, kenyataan Ahmad Zahid boleh disalah tafsir kerana beliau sekadar membayangkan bentuk kerjasama baharu itu, selain ia berlawanan dengan keputusan Perhimpunan Agung UMNO 2020 baru-baru ini.
“Macam beliau cakap sebelum ini iaitu No Anwar, No DAP. Tetapi, bagi DAP, kami rela bekerjasama dengan semua parti demi negara, rakyat dan juga memerangi wabak Covid-19. Untuk isu-isu negara, mendesak untuk membuka semula Parlimen juga DAP sedia bekerjasama dengan UMNO. Setakat itu sahaja,” katanya ~ Utusan


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/05/perikatan-30-gabungan-baru-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peja Harap Umno Tak Buat Jajaran Baru

Peja Harap Umno Tak Buat Jajaran Baru

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 373 hits
perakinsight com UMNO dan Barisan Nasional diharap tidak membuat keputusan untuk bertanding secara sendirian dan membuat jajaran baharu Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu beliau berharap perkara b...
Report Umno Might Rethink Perikatan Exit Strategy This August Says Tajuddin

Report Umno Might Rethink Perikatan Exit Strategy This August Says Tajuddin

papar berkaitan - pada 9/5/2021 - jumlah : 191 hits
Umno might delay its decision to bow out of the Perikatan Nasional coalition later this year said Umno election chief Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman According to Utusan Malaysia the supreme council member said Umno will reassess its coope...
Kes Baru Lepasi 3 000 Jumlah Keseluruhan Jangkitan Lebih 400 000

Kes Baru Lepasi 3 000 Jumlah Keseluruhan Jangkitan Lebih 400 000

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 212 hits
MALAYSIA NOW Selangor mencatat angka tertinggi kes harian sebanyak 1 019 Pengunjung bazar Ramadan membuat pendaftaran masuk dengan mengimbas kod Mysejahtera dan mengambil suhu sambil dipantau penguatkuasa Majlis Perbandaran Ampang Jaya di P...
Ppbm Akan Pastikan Umno Berkubur

Ppbm Akan Pastikan Umno Berkubur

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 259 hits
Pemimpin dan ahli UMNO yang pro kepada PPBM elok sahaja menyertai parti berkenaan Ikut sahaja seperti dilakukan kluster katak PPBM pasti menerima dengan senang hati Sebaliknya jika masih sayangkan UMNO putuskan hubungan dengan PPBM apabila ...
Mui Dan Pbnu Desak Pemerintah Hentikan Penerbitan Iui Baru Minuman Beralkohol

Mui Dan Pbnu Desak Pemerintah Hentikan Penerbitan Iui Baru Minuman Beralkohol

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 152 hits
MUI dan PBNU mendesak pemerintah untuk menghentikan penerbitan izin usaha industri Minuman Beralkohol yang baru dan menghentikan penambahan kuota produksi untuk IUI tersebut
Dijangkiti Covid 19 Timbalan Pengerusi Tetap Umno Kini Kritikal

Dijangkiti Covid 19 Timbalan Pengerusi Tetap Umno Kini Kritikal

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 182 hits
Timbalan Pengerusi Tetap Umno Rizuan Abd Hamid dilaporkan dalam keadaan kritikal selepas disahkan positif Covid 19 Menurut Sinar Harian Rizuan 66 kini dirawat di Unit Rawatan Rapi Pusat Perubatan Universiti Malaya Perkara itu disahkan Setia...
Baru Berusia 22 Hari Zaskia Irwansyah Putuskan Sang Putra Disunat Lebih Dini Ini Alasannya

Baru Berusia 22 Hari Zaskia Irwansyah Putuskan Sang Putra Disunat Lebih Dini Ini Alasannya

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 188 hits
Belajar dari pengalaman keponakannya Zaskia dan Irwansyah nggak ingin suatu saat sang anak merasa dendam saat disunat
Apa Itu Wang What Is Money

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Nandos Peberet Selamanya



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Lirik Lagu Sangkar Derita Oleh Haqiem Rusli

Rumah Maw Art Studio Seni Dan Kafe Moden Menarik Di Langkawi Kedah

Pelancaran Muzik Video Hening Rindu Marsha Milan

Kelantan Dua Penguat Kuasa Ambil Duit Rm23 000 Lepas Suspek Dadah

Wanita Masih Hidup Ada Kubur Sendiri

Bukan Melayu Tak Perlu Takut