Percutian Spain Keretapi Laju Dari Seville Ke Madrid

Alhamdulillah saya akan menyambung lagi catatan percutian Morocco Spain yang dah tertangguh sebelum ini. Boleh klik entri sebelum ini di SINI. Selepas selesai makan tengahari, kami naik bas dan terus ke station train. Kami sampai agak awal kerana tidak mahu tergesa gesa. Pukul 5.10 petang, baru platform kami dibuka dan ditunjukkan. Ramai pulak orang beratur untuk ke platform yang sama.
Hahaha berlaku kejadian yang agak memenatkan kerana sebaik maklumat platform dibuka, kami terus beratur masuk tapi kerana orang terlalu ramai menjadikan masa diambil agak lama untuk pemeriksaan dokumen. Dah turun escalator ada lagi pula scan bag.
Kebetulan kami tidak diberitahu coach berapa, tempat duduk kami dsb walaupun berulang kali saya bertanya. Yang kami tahu hanya platform 5 sahaja. Kami berlari lari menuju ke coach 5 sebaik diberitahu coach 5. Hanya kemudian baru diberitahu coach 5 dan 6. Aduhai bila semua menuju ke Coach 5, pastinya masalah untuk memuatkan bag kami semua yang banyak untuk satu coach.
Selain itu, kami tak tahu tempat duduk, yang mana nampak kosong, kamu duduk jer dahulu. Nasib baik, seat yang kami duduk adalah betul seat untuk group kami walaupun coach salah. Saya dan suami sepatutnya di coach 6. Sebaik kami masuk ke coach, keretapi mulai bergerak.
Alhamdulillah sampai di Madrid dah malam. Keretapi mengambil masa selama 2 jam dari Seville, melalui Cordoba sebelum tiba di Madrid.

Pastinya kenangan ini tidak dapat dilupakan sampai bila bila. Kami berlari lari seperti anak anak sekolah. Hahaha. Kami saling bantu membantu. Sebelum keretapi berhenti, geng lelaki telah berkumpul di kawasan luggage. Sebaik berhenti, ada yang turun menyambut bag dari bawah dan ada yang menghulurkan bag dari atas. Jadi cepat urusannya.

Dari station keretapi, kami terus dibawa dengan bas untuk makan malam di Restoran Wonderful Indonesia. Haa setelah sekian lama, dapat lah makan masakan Indonesia yang hampir sama dengan masakan Melayu.
Memang lah makan menambah nambah terutama bila dapat hirup sup sayuran yang panas panas. Lauk Indonesia seperti sup sayur, telur dadar, ayam goreng celup tepung dan kerabu taugeh.

Selepas makan, saya dan Dr Salita sempat bergambar di lobi restoran sebagai kenangan. Cantik dekorasinya. Pekerjanya ramai dari Indonesia kot sebab mereka bercakap bahasa Indonesia.

Kemudian kami dibawa ke Hotel Monte Rozas untuk check in di mana kami menginap di sini selama 2 malam. Hotel terakhir kami di Spain. OK setakat ini dahulu, nantikan lawatan kami di Madrid dalam entri berikutnya....

Percutian Spain Madrid Part 2

papar berkaitan - pada 3/1/2024 - jumlah : 94 hits
Alhamdulillah saya bersiaran lagi kali ini sambungan aktiviti kami di Madrid Boleh baca entri sebelum ini di Selepas berkumpul di meet point berdekatan dengan ikon patung beruang kami berjalan kaki balik ke bas untuk makan tengahari di Madr...
Percutian Spain Alhambra Keajaiban Dunia Islam

papar berkaitan - pada 22/12/2023 - jumlah : 195 hits
Selepas makan di Restoran Taj Halal kami naik bas untuk masuk ke Al Hambra Boleh baca serba sedikit catatan saya berkenaan Alhambra di entri sebelum ini di Serious ianya adalah satu tempat yang sangat harus dikunjungi Haa saya lagi kalau ke...
Percutian Spain Cordoba Part 3

papar berkaitan - pada 25/12/2023 - jumlah : 125 hits
Selain Alhambra tempat yang wajib dikunjungi di Spain ialah Cordoba Pada yang belum baca entri di Alhambra boleh klik di Kami bersarapan dengan Maggi yang dibawa Dato Setia Salehuddin Memang sedap maggi ni bila kita dah lama lama meninggalk...
Aku Balik Kampung Tanya Ibu Apa Dosa Aku Sampai Nasib Malang Macam Ni Laju Je Ibu Jawab Buat Aku Nangis Teresak Esak

papar berkaitan - pada 3/1/2024 - jumlah : 112 hits
Assalam para pembaca sekalian Nama aku Cik Mawar berusia 31 tahun Walaupun nama aku Cik Mawar nasib hidup aku macam cinderella malah lebih terok Aku seorang yang cemerlang dalam pelajaran tapi aku bukanlah jenis yang bercita cita tinggi Nak...
Zakat Kutip Duit Laju Bagi Lambat

papar berkaitan - pada 21/12/2023 - jumlah : 58 hits
Asyraff Jeffry Kenapa Lembaga Zakat kutip duit laju tapi bila minta bantuan lambat Persatuan Agama lain lagi cepat dalam agihkan bantuan Saya tolong jawab Pertama sekali kita kena faham bahawa tim yang kutip Zakat dan yang agihkan Zakat ada...
Breaking News Mbappe Tolak Psg Dan Madrid Demi Liverpool Ini Alasan Mbappe Memeilih Liverpool

papar berkaitan - pada 6/1/2024 - jumlah : 109 hits
Mbappe menatap ke arah langit biru di atas Anfield Ini adalah hari pertamanya sebagai pemain Liverpool setelah ia menandatangani kontrak dengan klub Inggris itu pada musim panas Ia telah menolak tawaran dari Real Madrid PSG dan klub klub la...
Ucl Real Madrid Amp Man City Dapat Laluan Mudah Di Pusingan Kalah Mati

papar berkaitan - pada 19/12/2023 - jumlah : 178 hits
Pusingan 16 pasukan terbaik Liga Juara Juara UEFA yang berlangsung pada tahun hadapan menyaksikan Man City dan Real Madrid mendapat laluan mudah City yang juga juara bertahan Liga Perdana Inggeris dan UCL musim lepas bakal menentang
Keretapi Bertembung Di Bandung 4 Pekerja Maut

papar berkaitan - pada 6/1/2024 - jumlah : 78 hits
EMPAT pekerja kereta api maut dan lebih 20 penumpang cedera apabila tren jarak jauh Turangga Train dan tren komuter tempatan Tren Bandung Raya bertembung dekat stesen Cicalengka di daerah Cicalengka Bandung pada 6 03 pagi waktu tempatan pad...
House For A Family Of Cats And Dogs By Afab In Baeza Spain

papar berkaitan - pada 26/12/2023 - jumlah : 155 hits
Project House for a Family of Cats and Dogs Architects AFAB Location Baeza Spain Area 1 345 sf Year 2023 Photographs by AFAB House for a Family of Cats and Dogs by AFAB This project challenges The post appeared first on
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing