Zakat Kutip Duit Laju Bagi Lambat


 
Asyraff Jeffry


"Kenapa Lembaga Zakat kutip duit laju tapi bila minta bantuan lambat? Persatuan Agama lain lagi cepat dalam agihkan bantuan!"
.


Saya tolong jawab.
.


Pertama sekali,kita kena faham bahawa tim yang kutip Zakat dan yang agihkan Zakat adalah tim yang berbeza. Sudah tentu SOP dan KPI mereka juga berbeza.
.


Yang kedua,nak kutip Zakat lagi senang berbanding agihkan Zakat. Ada database sudah cukup. Tapi untuk agaihkan Zakat, banyak proses perlu dibuat. Antaranya permohonan perlu dinilai dengan teliti. Ramai yang suka ambil kesempatan. 
.


Pernah kita digemparkan dengan sebuah keluarga di Kota Bharu yang tiada elektrik di rumah selama 16 tahun. Tapi bila disiasat,sebenarnya keluarga itu sudah terima bantuan tetapi tidak ingin berubah. Adakah mereka masih layak menerima Zakat?
.


Disebabkan golongan sebeginilah proses agihkan Zakat menjadi susah.
.


Yang ketiga,kita kena faham yang Zakat bukan diberikan kepada orang susah,fakir dan miskin semata-mata. Ada bantuan perubatan, bantuan Mualaf, bantuan rumah sewa, pengurusan jenazah, pendidikan dan banyak lagi. Jadi,ianya perlukan masa untuk diteliti satu per satu.
.


Yang keempat, kita juga kena faham yang bilangan Umat Islam di Malaysia lagi ramai dari penganut Agama lain. Jadi tidak pelik kalau bantuan dari persatuan Agama lain lagi cepat sampai kerana jagaan mereka lebih kecil berbanding Majlis Agama kita.
.


Saya nak kongsikan beberapa cerita;
.


Saya pernah ikut bagi bantuan kepada seorang Nenek Cina Non-Muslim yang kudung kaki disebabkan kencing manis. Sebelum ini dia bergantung kepada adiknya tetapi ketika saya pergi,adiknya sudah meninggal dunia. Dia hidup sebatang kera. Kalau Majlis Agama Islam Kelantan tidak bantu bayar sewa rumahnya, di mana patut dia tinggal?
.


Saya pernah ikut bagi bantuan kepada pesakit Bedridden. Untuk makluman anda,kos jaga pesakit Bedridden adalah sekitar RM900. Kos paling tinggi dekat Susu dan Pampers. Katil pun biasanya disponsor. Bayangkan kalau pendapatan isi rumah keluarga itu RM1500 sahaja. 
.


Saya pun pernah ikut bagi bantuan kepada seorang Makcik yang tinggal seorang diri. Dia tunjuk atap rumahnya yang baru dibaiki oleh Majlis Agama dan zahirkan kegembiraannya,sekarang air hujan tidak masuk ke dalam rumahnya lagi.
.


Apa yang saya cuba sampaikan,sebenarnya Lembaga Zakat di mana-mana Negeri memang buat kerja tapi mereka tidak cerita satu per satu kepada orang ramai. Cuma,bila ada sedikit masalah,itulah yang orang highlight.
.


Bagi saya,Majlis Agama dan Lembaga Zakat tidak bersalah secara total dalam kegagalan agihkan bantuan kepada orang yang memerlukan. Mungkin pekerja mereka tidak kompeten dan efisyen. Cuma,apa yang mereka boleh buat ialah nilai semula SOP dan perbaiki sistem supaya lebih cepat.
.


Saya doakan kepada semua yang mohon bantuan tetapi bermasalah dipermudahkan. Dan saya sarankan anda semua untuk cuba ikut sekali program-program yang dianjurkan oleh Majlis Agama dalam agihkan Zakat,baru anda tahu sebenarnya kerja ini berat dan penat.
.


Sekali lagi,semoga yang bermasalah dipermudahkan.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/12/zakat-kutip-duit-laju-bagi-lambat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Walaupun Sediakan Servis Percuma Rupanya Macam Ini Cara Google Maps Buat Duit

Walaupun Sediakan Servis Percuma Rupanya Macam Ini Cara Google Maps Buat Duit

papar berkaitan - pada 16/12/2023 - jumlah : 165 hits
Kebanyakan dari kita menggunakan WhatsApp dan sering kali bertanya tanya bagaimana WhatsApp menghasilkan pendapatan Penggunaannya nampaknya percuma Sebenarnya terdapat satu lagi platform yang sangat berguna dan juga percuma iaitu Google Map...
Cara Scammer Merompak Duit Pesara Tanpa Sedar

Cara Scammer Merompak Duit Pesara Tanpa Sedar

papar berkaitan - pada 15/12/2023 - jumlah : 210 hits
Sekadar peringatan lembut Tan Sri Dato Sri Dato Tuan Puan yang dihormati sekalian Pesanan khidmat masyarakat dan nasihat kepada masyarakat Malaysia pesara kerajaan kawan kawan yang banyak simpanan di bank Mohon sebarkan ilmu ini sebanyak mu...
Kahwin Ada Pulak Duit Nafkah Anak Buat Buat Lupa Dakwaan Bakal Nikah Netizen Cuit Hafidz Roshdi Dan Athira Yuhada

Kahwin Ada Pulak Duit Nafkah Anak Buat Buat Lupa Dakwaan Bakal Nikah Netizen Cuit Hafidz Roshdi Dan Athira Yuhada

papar berkaitan - pada 13/12/2023 - jumlah : 110 hits
Berikutan munculnya dakwaan mengatakan pelakon Hafidz Roshdi bakal mendirikan rumah tangga bersama wanita kontroversi Athira Yuhada pertengahan bulan ini ia sekaligus mencuri perhatian dan menerima pelbagai respon daripada warga maya Menjen...
Cara Buat Duit Mudah Dengan Ecomobi Affiliate

Cara Buat Duit Mudah Dengan Ecomobi Affiliate

papar berkaitan - pada 16/12/2023 - jumlah : 202 hits
Apa itu ecomobi affiliate ini adalah sama macam platform shopee affiliate di mana kita promote link dan bila orang beli dan dapat barang yg betul baru kita dapat komisen Tapi ecomobi lagi mudah untuk daftar Mana lagi best antara shopee laza...
Hiburan Saya Bagi Makan Anak Bini Takkan Sumber Bukan Bukan Shuib Menyangkal Tuduhan Cuci Duit Dedah Sumber Pendapatan

Hiburan Saya Bagi Makan Anak Bini Takkan Sumber Bukan Bukan Shuib Menyangkal Tuduhan Cuci Duit Dedah Sumber Pendapatan

papar berkaitan - pada 16/12/2023 - jumlah : 182 hits
Sering menjadi topik perbahasan netizen usahawan dan pelawak Shuib menyangkal keras spekulasi mencuci duit makan dan membuat kerja haram Katanya dia masih lagi tahu tentang halal dan haram dalam mencari rezeki Ketika ditemu bual sumber pela...
Buat Duit Dengan Jual Gambar

Buat Duit Dengan Jual Gambar

papar berkaitan - pada 18/12/2023 - jumlah : 158 hits
Kalau korang nak tahu aku memang sangat suka ambil gambar Kiranya bab fotografi ni kena la dengan jiwa aku walaupun tak pernah ada camera DLSR yang mahal tu Tapi pernah la eksyen bergambar dengan camera tu masa zaman anak dara Pinjam camera...
Duit Boleh Cari Kepercayaan Tu Wang Tunai Rm10k Amp Bag Berjumlah Rm16k Lesap Dalam Pesawat Kak Km Panas Hati

Duit Boleh Cari Kepercayaan Tu Wang Tunai Rm10k Amp Bag Berjumlah Rm16k Lesap Dalam Pesawat Kak Km Panas Hati

papar berkaitan - pada 13/12/2023 - jumlah : 101 hits
Hangat dibicarakan tentang usahawan sensasi Kak KM yang telah hilang wang tunai sebanyak RM10K dan beberapa bag berjenama ketika berada dalam pesawat untuk pulang ke Kuala Lumpur dari Jakarta Indonesia dua minggu lepas Melalui perkongsikan ...
Kak Km Kecewa Bagasi Diumpil Hilang Duit Amp Beg Mewah Sebelum Ni Pernah Simpan Rm100k Selamat

Kak Km Kecewa Bagasi Diumpil Hilang Duit Amp Beg Mewah Sebelum Ni Pernah Simpan Rm100k Selamat

papar berkaitan - pada 13/12/2023 - jumlah : 133 hits
Usahawan sensasi Kak KM atau nama sebenarnya Liana Rosli meluahkan rasa kecewa apabila duit hilang dan bagasinya diumpil ketika dalam perjalanan dari Jakarta Indonesia ke Kuala Lumpur sekitar dua minggu lalu Anak kepada dramatis Normah Dama...
Lirik Lagu Takyah Sonaone

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Pasukan Perlukan Masa Untuk Dapatkan Kecergasan Maksimum Datuk Ong Kim Swee

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Bila Tutup Dapo

Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Negara Terlibat Senarai Pemain Malaysia

Jemson Mekar Chord