Percutian 5 Hari 4 Malam Di Seoul Korea Part 1

Hi!

Siapa sini layan drama korea? Kita geng! Aku baru sahaja khatam episode drama bersiri Touch Your Heart lakonan Lee Dong Wook. Aku bukan nak cerita tentang drama tersebut cuma pandangan aku tertumpu pada kepesatan dan kesibukan ibukota Seoul, Korea, kecanggihan pegangkutan awam seperti keretapi dan bas.melihat masing2 tekejar2 untuk naik pengangkutan awam.nak  dijadikan cerita akhirnya aku sendiri mengalaminya disana ditengah kota Seoul cuti sekolah baru ni  aku berpeluang kesana bersama mak, adik dan moksuaku. Happening betul rasanya.cuaca waktu sampai tu kira oklah tak hujan

Aku berangkat ke Seoul, Korea pada 25/4/19 flight malam, lagi teruja bila buat pertama kali menaiki pesawat Korean Air sendiri. Maigadd cantik betul pramugarinya. Kira-kira pukul 6.00 pagi baru sampai Seoul. Dari Airport nak ke Seoul station jauh juga rasanya (lebih kurang 2 jam naik train). Semua benda moksu aku dah aturkan, aku just follow the flow je. Tak dann nak buat research.

Kalau diikutkan plan nak ke Korea ini tak dirancang pun. Entah macam mana moksu aku buat rancangan hujung bulan 1 haritu, dia tanya annual leave aku ada berapa. Kalau amek cuti lama lepas ke? So aku tanyalah boss aku dapat ke tidak, entah macam mana dia luluskan cuti aku. Semua berjalan smooth je gitu. Boss aku bagi green light, moksu aku teruslah book tiket ke Korea. AKu punya semangat siap beli beg baru nak Korea. Biasalah pergi 5 hari, bawa barang macam nak pindah Korea. Habis membebel adik aku.
Sampai-sampai sahaja di Airport, singgah sini mandi siap-siap. Comel betul bilik airnya. Tak tahan bila sampai korea, air paip dia macam air ais, kalau air panas dia macam air mnggelegak air panasnya. Sabar sahajalah. Dah siap-siap, barulah berangkat ke bandar Seoul menaiki train (KTX train)

Muka excited dah sampai bandar Seoul, banyakkan bagasi kami nak shopping punya pasal. Moksu aku dah biasa travel dan dia jarang pakai travel agensi semuanya sendiri. So sepanjang kami menetap di Seoul ini kami duduk di apartment sekitar Seoul station ini juga (lebih kurang macam homestay gitu). Besar dan selesa cukuplah untuk kami berempat. Waktu aku pergi ini takde salji pun tapi sejuk dan nak masuk spring

Inilah dalam apartmentnya, ada dua size katil king, dapur, meja makan, toilet, (iron baju turut disediakan). Sampai-sampai sahaja di apartment letak barang, berehat-rehat sekejap. Lepas solat zohor baru bergerak ke Myeongdong, street.
Berjalan-jalan di Myeongdong, Street

Hari pertama adalah hari bebas so boleh pergi mana-mana nak pergi makcik aku kata. Rata-rata pasti dah tahu Myeongdong, street adalah tempat gedung membeli belah yang cukup popular di Seoul, Korea. Jalan sini ibarat jalan dekat area Petaling Street. Memang padat dengan orang. Kami dekat sini 100% naik public transport dan berjalan kaki. Rata-rata orang sini memang jalan kaki tak kira muda mahupun orang tua. Aku yang muda ini pun tak terlarat nak jalan kaki. Sakit yaa ampun.
 Memandangkan, aku pergi kesana time waktu cuti sekolah jadi ramailah orang Malaysia yang datang bercuti ke sini. Masuk Myeongdong Street ini, sebut produk kecantikan apa ko nak masuk, Inisfree, Etude house, Faceshop, Natural Republic, Skin food, semua ada. Kedai skincare Inisfree dekat Seoul ini macam kedai 7E dekat Malaysia. Mana taknya, dia ibarat depat rumah kau dah ada 7E tapi bila kau pusingjalan belakang ada lagi kedai 7E. Bersepah-sepah. Aku datang sini memang borong mask muka sahajalah lagaknya

Selain mask muka aku juga tidak lepaskan peluang untuk memborong pin tudung. Area sini jugalah, kalau korang masuk rasa taknak keluar sahaja. Semua nampak cantik, bersinar-sinar permatanya.

Ada yang 1 batu+ 1 won sahaja. Berwon2 jugalah duit aku melayang beli batu permata ini. Aku spend duit shopping around 700 ringgit duit Malaysia. Mujurlah tak habis guna pun.

Dah puas shopping area Myeongdong ini perut pula terasa lapar. Ada juga makan halal yang terdapat area Myeongdong ini salah satunya kek ikan (Taiyaki). Kami turun ke Myeongdong, street ini kira awal banyak gerai-gerai makanan tak buka lagi.

Sedap juga Taeyaki inti pisang dalamnya. Makan panas-panas lagi aumm la orang kata

Ini macam isi ketam, besar dan sedap

Paling excited makan aiskrim tinggi-tinggi ini, baru 4 kali suap dah menjamah muka bumi. Lepas tu menyalahkan aku yang jatuhkan padahal dia yang makan. Dah puas meronda-ronda, kami teruskan perjalanan ke Menara Seoul. Kalau KL orang excited nak pergi KLCC kan? Sini, Menara Seoul, detik-detik Lee Min Ho bertemu dengan Geum Jan Din (ehh ada ke scene dorang dekat sini).

Keindahan Seoul, Tower

Perjalanan dari Myenongdong ke Seoul Tower ini kira-kira sejam jugalah perjalanannya. Seoul, Korea ini ingatkan kecik rupanya besar. Ikutkan memang tak puas jalan 5 hari percutian di sini. Seoul, Tower kira atas bukit. Dah sampai kena mendaki pula lagi. Dekat sini jugalah tempat key lock lover semua tu ada.

Mak aku excited juga sampai sini, tapi lihat muka kepenatannya berjalan kaki. Pada awalnya malas nak naiklah Menara Seoul ini. Dah alang-alang sampai naik jerlah, walaupun kaki dah sakit.

Aku tak ingat tiket nak naik ke atas berapa. Awal-awal sampai Seoul takdelah rasa sejuk sangat tapi bila nak menjangkau malam terasa kesejukkannya. Kalau datang ke Seoul, Tower jangan lepaskan peluang bergambar di setiap sudut. Semuanya cantik. Lagi-lagi di tempat tinggi terserlah keindahan bandar Seoul, Korea.

Finally dapat juga bergambar dekat sini walaupun takde lock kunci dengan mana-mana orang. hahaha.. Asal ada kan? Selepas melawat menara kami menaiki bas untuk ke Seoul Stastion, berjalan dan turun naik tangga lagi. Memang seronok melawat tempat orang tapi kaki aku dengan memang sakit bejalan banyak sangat. Selepas turun keretapi kami bejalan umpana naik bukit turun bukit untuk pergi kekedai makan muslim area Itaewon. Masing-masing muka kepenatan dan kelaparan, mujur makanan yang hidangkan taklah mengecewakan. Selepas makan bejalan balik ke station untuk ambik keretapi utk balik ke apartment

Sampai-sampai sahaja diapartment masing-masing tidur dalam kepenatan + kekenyangan. Maka berakhirlah episode 1 di bandar Seoul, Korea. I will continue in the next chapter.
Thank you for reading

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

Sering Kencing Di Malam Hari Juga Tanda Hipertensi

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 408 hits
Anda termasuk orang yang sering kencing atau beser pada malam hari Biasanya kebiasaan ini diidentikkan dengan gejala diabetes mellitus Namun kini sebuah penelitian terbaru menyebutkan bahwa beser pada malam hari juga tanda hipertensi Benark...
4 Hari 3 Malam Di Fukuoka Japan

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 323 hits
Penerbangan dari Busan ke Fukuoka mengambil masa satu jam First time naik Air Busan departing and landing smooth je Sepanjang penerbangan tak sempat nak tertidur pun sebab I AM SOO EXCITED Fukuoka ni sangat dekat dengan Busan lebih dekat da...
Pendistribusian Logistik Pemilu Ke Wilayah Kapuas Hulu Memakan Waktu 2 Hari 1 Malam

papar berkaitan - pada 14/4/2019 - jumlah : 213 hits
Agar logistik aman dari air logistik di bungkus dengan plastik serta saat perjalanan lewat jalur air logistik ditutup menggunakan terpal
Protected 3 Hari 2 Malam Trip Geli Geli Di Pulau Mantani Sabah Sponsored By Coca Cola

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 301 hits
This content is password protected To view it please enter your password below Password The post appeared first on
3 Hari 2 Malam Di Sentosa Island Singapore Sponsored By Resort World

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 475 hits
Baru baru ni aku teringin nak bercuti tapi masalahnya nak travel jauh jauh macam malas sebab kerja banyak Jadi destinasi yang aku rasa paling sesuai untuk aku pergi adalah Singapura Dekat dan happening Bagi mereka yang tinggal di lembah kla...
Sejumlah Fakta Mengenai Mimpi Kembang Tidur Di Malam Hari

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 215 hits
Mimpi merupakan suatu hal yang biasa dialami oleh banyak orang ketika tidur Walau begitu mimpi yang muncul ini tak selamanya indah namun bisa juga berupa mimpi buruk Dari mimpi yang muncul dalam tidur ini terdapat sejumlah hal yang bisa kit...
Rajin Bekerja Di Siang Hari Dan Giat Beribadah Di Malam Hari Orang Ini Diberi Hadiah Tak Terduga

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 393 hits
Kisah ini menceritakan tentang kecintaan seorang budak kepada Tuhannya yang tetap ia perjuangkan walaupun ia harus bekerja kepada tuannya Budak ini bukan sembarangan budak Karena budak ini menjadi salah satu kekasih Allah SWT Kisah ini terd...
Cheeze In Pork Cutlet Korean Street Food 1 S Katsugotgan Seoul Korea

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 407 hits
Jangan lupe tekan iklan2 yg ada dalam blog ini Cukup lah hanya sekali Terima kasih Please Click the advertisment Once is enough Thank YouAIK BACA JE KOMEN LA SIKIT sumber
Ini Doa Nabi Muhammad Saat Malam Nisfu Sya Ban

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 304 hits
Selain banyak berpuasa di bulan Sya ban Nabi Saw juga sangat memperhatikan malam Nisfu Sya ban Beliau banyak melakukan shalat malam dan banyak berdoa di malam Nisfu Sya ban Terdapat beberapa riwayat yang menghimpun doa doa Nabi Saw pada mal...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds