Perbalahan Berkait Ambil Alih Plus Punca Ph Pecah Kata Laporan




Konflik dalam kalangan pemimpin Pakatan Harapan (PH) berkait rancangan Dr Mahathir Mohamad untuk menerima bidaan syarikat konglomerat Maju Holdings mengambil alih PLUS Malaysia Bhd disebut oleh Bloomberg sebagai salah satu sebab gabungan politik itu berpecah minggu lepas.
Laporan itu yang memetik sumber yang tidak dinamakan berkata, cadangan itu ditentang oleh DAP “berikutan rekod lampau Maju Group dan hubungan rapatnya dengan Mahathir”.
“Akhirnya kerajaan menolak semua bidaan ke atas PLUS dan menstruktur semula konsesi tersebut untuk mengurangkan kadar tol lebuh raya, bukan menghapuskannya,” kata laporan itu.
FMT bagaimanapun tidak dapat mengesahkan dakwaan tersebut secara berasingan.
Pada Januari, Putrajaya membuat keputusan untuk tidak menjual lebuh raya sepanjang lebih 800km yang dimiliki oleh PLUS, termasuk Lebuhraya Utara-Selatan, Lebuhraya Baru Lembah Klang (NKVE), lebuh raya ELITE dan jambatan Pulau Pinang.
Sebaliknya Mahathir mengumumkan bahawa PLUS akan kekal dengan 2 pemiliknya, iaitu dana pelaburan kerajaan Khazanah Nasional yang menguasai 51% melalui UEM Group dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang memiliki 49% kepentingan, sementara kadar tol dikurangkan sebanyak 18% dengan jaminan tiada kenaikan untuk tempoh 30 tahun lagi.
Putrajaya sebelum itu berkata, ia akan mengkaji cadangan pengambilalihan PLUS sekiranya ia memenuhi keperluan negara dan memberi keuntungan kepada pengguna jalan raya dengan kadar tol lebih rendah.
Selain Maju Group yang membuat bidaan melalui Maju Holdings, 3 cadangan lain diterima daripada Widad Business Group, RRJ Capital dan tawaran usaha sama daripada taikun Halim Saad dan Wong Gian Kui.
Laporan Bloomberg mendakwa Maju “sangat yakin tawarannya akan diterima menyebabkan ia mula menghubungi bank bagi mendapatkan pembiayaan, hatta sebelum keputusan dibuat dalam mesyuarat Kabinet pada 9 Jan.”
Selepas kerajaan mengumumkan keputusannya, pengerusi eksekutif Maju Group Abu Sahid Mohamed menuduh Khazanah tidak memaklumkan keuptusan itu lebih awal kepada syarikatnya.
“Saya tidak tahu kenapa mereka tidak mahu jual. Mereka tidak beritahu saya kenapa mereka tidak mahu jual,” kata Abu Sahid kepada FMT.
Gabungan PH jatuh minggu lepas berikutan tindakan ahli Parlimennya keluar parti untuk menubuhkan satu gabungan baru dengan sokongan Umno, PAS dan GPS.
Berikutan kebuntuan selama seminggu, Yang di-Pertuan Agong semalam menerima Muhyiddin Yassin untuk mengangkat sumpah jawatan sebagai perdana menteri ke-8, berikutan kegagalan PH menentukan calon perdana menteri mereka secara muktamad.
Dalam pada itu, laporan Bloomberg itu juga mendakwa faktor lain yang memecahkan PH ialah rancangan pemulihan syarikat seperti Malaysia Airlines dan FGV Holdings.
Ia juga mendakwa pakej rangsangan sebanyak RM20 bilion yang diumumkan oleh Mahathir minggu lepas “diubah” daripada versi asal yang disediakan oleh menteri kewangan Lim Guan Eng.
FMT




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/03/02/perbalahan-berkait-ambil-alih-plus-punca-ph-pecah-kata-laporan/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=perbalahan-berkait-ambil-alih-plus-punca-ph-pecah-kata-l

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemimpin Pakatan Tak Berprinsip Langgar Janji Punca Kerajaan Ph Tumbang Kata Anwar

Pemimpin Pakatan Tak Berprinsip Langgar Janji Punca Kerajaan Ph Tumbang Kata Anwar

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 268 hits
Anwar Ibrahim menyalahkan pemimpin tidak berprinsip dan gagal mengotakan janji sebagai punca kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan Semalam kamu setuju kemudian hari ini kamu tukar sebab apa Ugutan wang Kita mulai lentur hadapi kesukaran bila k...
Covid 19 Punca Harga Minyak Susut Kata Pakar Ekonomi Habis Covid 19 Baru Ada Hari Ini Ke

Covid 19 Punca Harga Minyak Susut Kata Pakar Ekonomi Habis Covid 19 Baru Ada Hari Ini Ke

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 214 hits
Saya setuju Covid 19 menyebabkan harga minyak turun Hanya celaka nya kerajaan PH sengaja tak turun untuk mengaut keuntungan yang besar atas penurunan ini Bayangkan berapa ratus juta seminggu kerajaaan PH ambil duit rakyat atas harga minyak ...
Saudi Lancar Kempen Burukkan Sidang Kemuncak Kl Kata Laporan

Saudi Lancar Kempen Burukkan Sidang Kemuncak Kl Kata Laporan

papar berkaitan - pada 2/3/2020 - jumlah : 175 hits
PETALING JAYA Kerajaan Arab Saudi melancarkan kempen media untuk memburukkan Sidang Kemuncak KL pada Disember lalu yang dihadiri pemimpin seteru mereka lapor portal berita berpangkalan di London Middle East Eye Middle East Eye memetik dokum...
Kalau Saya Punca Perbalahan Saya Mohon Maaf Kepada Ali Hidayah Aliff Syukri Akhirnya Mengalah Takut Nanti Mati Mengejut

Kalau Saya Punca Perbalahan Saya Mohon Maaf Kepada Ali Hidayah Aliff Syukri Akhirnya Mengalah Takut Nanti Mati Mengejut

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 405 hits
Kalau saya punca perbalahan saya mohon maaf kepada Ali Hidayah Aliff Syukri akhirnya mengalah takut nanti mati mengejut21 Februari 2020 Ali Puteh menasihatkan Aliff Syukri Kamarzaman untuk bertaubat kerana tindakannya menemubual kakak iparn...
Baik Tolong Orang Miskin Ni Macam Dah Melampau Je Kata Netizen Tetapi Ada Yang Tak Setuju Dengan Kata Kata Itu

Baik Tolong Orang Miskin Ni Macam Dah Melampau Je Kata Netizen Tetapi Ada Yang Tak Setuju Dengan Kata Kata Itu

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 235 hits
Baik tolong orang miskin ni macam dah melampau je kata netizen berhubung viral kehadiran beberapa pihak dari jenama jenama popular yang menghulurkan goodies kepada para petugas media yang membuat liputan di hadapan pintu masuk Istana Negara...
Jaga Tutur Kata Ketika Debat Situasi Politik Negara Di Laman Sosial Kpn

Jaga Tutur Kata Ketika Debat Situasi Politik Negara Di Laman Sosial Kpn

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 312 hits
Kuala Lumpur Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador mengingatkan orang ramai untuk menjaga tutur kata ketika menyampaikan pandangan dan pendapat di laman sosial berhubung situasi politik negara pada masa ini Beliau berkata semua pihak...
Kata Percaya Mahathir Tapi Tolak Kerajaan Perpaduan Itulah Dap Pas Bn

Kata Percaya Mahathir Tapi Tolak Kerajaan Perpaduan Itulah Dap Pas Bn

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 243 hits
Merujuk kenyataan DAP yang dipetik Ahli Parlimen Bakri Yeo Bee Yin menerusi Facebook Ahli Majlis Tertinggi PPBM Redzuan Yusof memberitahu FMT parti itu menunjukkan ia tidak ikhlas dalam deklarasi sokongan awalnya terhadap Mahathir selepas c...
Kata Kata Manis Syahrini Untuk Reino Barack Di Momen Anniversary Pernikahan Pertama

Kata Kata Manis Syahrini Untuk Reino Barack Di Momen Anniversary Pernikahan Pertama

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 107 hits
Syahrini dan Reino Barack sedang menikmati kehidupannya sebagai pasangan suami istri Tak terasa kini usia pernikahan keduanya sudah menginjak satu tahun
Dulu Tmj Pernah Kata Dr M Bukan Mahu Selamatkan Negara Tetapi Anaknya

Dulu Tmj Pernah Kata Dr M Bukan Mahu Selamatkan Negara Tetapi Anaknya

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 209 hits
Ini berita April 2018Tunku Mahkota Johor mendakwa Tun Dr Mahathir Mohmad bukannya mahu menyelamatkan negara tetapi pengerusi Pakatan Harapan itu aktif berpolitik kerana bimbang dengan masa depan anaknya Rakyat jangan mudah tertipu dengan in...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Crisis Management 101

As Goldman S Troubles Fade Over 1mdb Malaysia S Mounts



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist

Sa Tak Pernah Buat Muka