Peralihan Kuasa Jadi Masalah Kerana Mahathir Yang Salah




Semalam, Anwar Ibrahim meminta pimpinan PH tidak lagi membincangkan soal peralihan kuasa secara terbuka.

Katanya, memandangkan Tun Mahathir Mohamad telah berulangkali menyatakan komitmen menjayakan peralihan kuasa sebagaimana yang dipersetujui PH, semua pihak seharusnya menghormati perkara itu.

Susulan itu, pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang juga menyeru semua pihak dalam PH agar tidak terlalu obses dengan peralihan kuasa, sambil itu menghormati permintaan Anwar yang mahu isu berkenaan tidak lagi dibicarakan secara terbuka.

Berikutannya, Lim Guan Eng turut menyatakan bahawa Majlis Presiden PH akan membuat keputusan berkenaan tarikh peralihan kuasa itu pada masa yang sesuai.

Pendirian Guan Eng ini nampak berbeza dengan kenyataannya sebelum ini yang mengatakan Majlis Presiden PH tidak perlu mengadakan mesyuarat dalam kadar segera bagi membincangkan peralihan kuasa itu.

Ini kerana, katanya, Tun Mahathir sudah pun menyatakan kesediaan akan menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar selepas Sidang Apec pada November depan.

Presiden Amanah, Mohamad Sabu dalam nada yang membuatkannya dikritik ramai, telah membangkitkan soal gangguan kepada perjalanan kerajaan jika isu peralihan kuasa terlalu kerap dimainkan.

Jika kita imbas kembali sejak 10 Mei 2018, banyak lagi kenyataan-kenyataan daripada pelbagai pimpinan PH berkaitan peralihan kuasa ini.

Ini tidak termasuk lagi dengan suara yang langsung jauh berbeza dan terkeluar tajuk, khususnya daripada kalangan Bersatu yang tidak malu-malu bersuara mahu Tun Mahathir dikekalkan sebagai Perdana Menteri sehingga habis penggal.

Adakah mereka sedar bahawa menjadikan Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri sehingga habis penggal tidak pernah sama sekali menjadi tajuk perbincangan dalam PH kerana semua sedar beliau hanyalah Perdana Menteri sementara Anwar memenuhi syarat serta kelayakan untuk menggantikannya?

Kesimpulan mudahnya, isu peralihan kuasa inilah yang paling banyak diperkatakan, bukan saja dalam PH, tetapi juga dalam masyarakat umum.

Bahkan, Tun Mahathir sendiri boleh dikata paling banyak bercakap soal peralihan kuasa dengan nada yang berbeza-beza serta tidak konsisten berbanding soal lain seperti ekonomi, kesejahteraan rakyat dan seumpamanya.

Maka, setelah ia menjadi makanan harian politik sejak hampir dua tahun lalu, bolehkah tiba-tiba mahu dihentikan atau kita diminta jangan lagi bercakap mengenainya?

Lebih daripada itu, siapa sebenarnya yang salah sehingga isu peralihan kuasa terus menjadi santapan perbualan?

Secara jujur dan berterus-terang, semuanya adalah salah Tun Mahathir dan peralihan kuasa ini tidak akan menjadi masalah jika beliau benar-benar ikhlas serta tidak berbelit-belit dalam berkata-kata.

Kalau daripada awal lagi beliau sentiasa berpegang kepada janji asal hanya mahu dua tahun menjadi Perdana Menteri - tidak mengubah-ngubahnya kepada mungkin dua tahun, mungkin lebih dan mungkin kurang; mungkin dua tahun setengah jika Anwar beri izin; mungkin tiga tahun; sehingga ekonomi pulih dan terbaru sehingga Sidang Apec pada November depan; isu peralihan kuasa tidak akan menjadi masalah seperti hari ini.

Ia jadi masalah kerana Tun Mahathir yang selalu berubah-ubah dan tidak konsisten terhadap janji yang dibuatnya sendiri.

Untuk itu, mulai sekarang, ada baiknya jika Tun Mahathir tidak lagi bercakap dengan nada yang berbeza-beza berkenaan peralihan kuasa yang sudah dijanjikannya itu.

Jika daripada mula mengatakan mahu serah kuasa dalam tempoh dua tahun, sentiasalah berpegang kepada  janji tersebut.

Ibaratnya, kalau janji nak bayar hutang dalam tempoh dua tahun, walaupun tiada perjanjian bertulis, bayar sajalah bila sudah cukup tempoh itu.

Tetapi, bila liat dan berdalih-dalih, memanglah ia akan jadi masalah akhirnya.

Dan untuk makluman Tun Mahathir, berpegang kepada janji juga adalah sebahagian daripada disiplin dalam kehidupan yang selalu ditekankannya merupakan satu ciri penting manusia yang baik dan dihormati. (ShahbudinHusin 23/01/2020)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/01/peralihan-kuasa-jadi-masalah-kerana.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peralihan Kuasa Mahathir Anwar Boleh Dipaksakan

Peralihan Kuasa Mahathir Anwar Boleh Dipaksakan

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 284 hits
Menjelang tarikh peralihan kuasa PM Mahathir kepada Anwar Ibrahim yang dibayangkan akan berlaku hujung tahun ini pelbagai teori mula timbul jika tempoh itu cuba dipanjangkan lagi Salah satu teori didedahkan oleh Naib Presiden PKR Rafizi Ram...
Rafizi Dr Mahathir Perlu Tetapkan Tarikh Peralihan Kuasa

Rafizi Dr Mahathir Perlu Tetapkan Tarikh Peralihan Kuasa

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 185 hits
Tarikh persaraan akan ditetapkan kepada Tun Dr Mahathir Mohamad sekiranya beliau enggan memenuhi perjanjian peralihan kuasa kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim pada awal tahun depan Rafizi Ramli dalam satu persidangan di Singapura berkata pemim...
Perlu Ada Tarikh Peralihan Kuasa Pemuda Pkr Selangor

Perlu Ada Tarikh Peralihan Kuasa Pemuda Pkr Selangor

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 302 hits
Tiada sebab Majlis Presiden PH tak boleh tetapkan tarikh peralihan PM Tidak ada sebab untuk Majlis Presiden PH tidak menetapkan tarikh penyerah kuasa daripada Dr Mahathir Mohamad kepada Anwar Ibrahim kata pemimpin pemuda PKR hari ini Menuru...
Peralihan Kuasa Harus Aman Anwar

Peralihan Kuasa Harus Aman Anwar

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 197 hits
Presiden parti Keadilan Rakyat Anwar Ibrahim sekali lagi membuat pendirian agar proses peralihan kuasa dibincangkan secara baik Bercakap semasa kempen untuk calon Warisan Datuk Karim Bujang di Kampung Pimping dekat Kimanis semalam Anwar men...
Hanya Anwar Boleh Kembalikan Keyakinan Rakyat Kepada Kerajaan Ronnie Liu Mahu Peralihan Kuasa Pm Pada Mei

Hanya Anwar Boleh Kembalikan Keyakinan Rakyat Kepada Kerajaan Ronnie Liu Mahu Peralihan Kuasa Pm Pada Mei

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 255 hits
Ahli Dewan Undangan Negeri Sungai Pelek Ronnie Liu mahu peralihan kuasa Perdana Menteri antara Tun Dr Mahathir dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim berlangsung pada Mei ini Menurutnya beliau berharap Dr Mahathir menghormati tempoh masa yang tela...
Proses Peralihan Kuasa Perlu Diselesai Secara Baik Kata Anwar

Proses Peralihan Kuasa Perlu Diselesai Secara Baik Kata Anwar

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 209 hits
BERITAPRK KIMANIS Presiden PKR Anwar Ibrahim berkata peralihan kuasa perlu dibincangkan secara baik dalam Pakatan Harapan atau antara dirinya dengan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad Anwar berkata beliau tidak setuju jika proses itu dibua...
Wakil Rakyat Pkr Mahukan Peralihan Kuasa Pm Pada Mei 2020

Wakil Rakyat Pkr Mahukan Peralihan Kuasa Pm Pada Mei 2020

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 189 hits
ANNABELLE LEE Beberapa ahli parlimen PKR menuntut satu tarikh jelas untuk peralihan kuasa Dr Mahathir Mohamad kepada Anwar Ibrahim dengan mencadangkan ini dilakukan pada Mei 2020 Bercakap di forum yang bertajuk Haruskah Malaysia tunggu sehi...
Ubah Undang Undang P Raya Bendung Salah Guna Kuasa Sumber Bersih

Ubah Undang Undang P Raya Bendung Salah Guna Kuasa Sumber Bersih

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 257 hits
KOW GAH CHIE PRK KIMANIS NGO reformasi pilihan raya Bersih mengulangi gesaan pembaharuan undang undang dalam menangani kesalahan pilihan raya Undang undang pilihan raya ketika ini tidak mencukupi untuk melindungi salah guna sumber dan kuasa...
Undian Di Media Sosial Banyak Menunjukkan Keinginan Mereka Tentang Peralihan Kuasa

Undian Di Media Sosial Banyak Menunjukkan Keinginan Mereka Tentang Peralihan Kuasa

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 475 hits
Di sini adalah keputusan undian semasa yang berakhir jam 12 30 tengahari hari ini Banyak pihak mengadakan Poll bagi mengetahui sejauh mana peralihan kuasa ini menarik minat pengguna2 media sosial Keputusan pengundian di media sosial bukanla...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure

Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Coklat Ketupat Matcha

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord