Wakil Rakyat Pkr Mahukan Peralihan Kuasa Pm Pada Mei 2020


ANNABELLE LEE



Beberapa ahli parlimen PKR menuntut satu tarikh jelas untuk peralihan kuasa Dr Mahathir Mohamad kepada Anwar Ibrahim, dengan mencadangkan ini dilakukan pada Mei 2020.

Bercakap di forum yang bertajuk "Haruskah Malaysia tunggu sehingga November untuk peralihan kuasa?” di Bangsar malam semalam, ahli parlimen Subang Wong Chen memberikan sebab mengapa ia perlu segera dilaksanakan.

Dari segi ekonomi, Wong Chen berkata, kesamaran tarikh peralihan kuasa yang jelas telah menyebabkan para pelabur menangguhkan pelaburan mereka kerana mereka tidak pasti masa depan politik jangka pendek negara.

“Jika PM dapat mengesahkan garis masa penyerahan (kuasa), ia akan menyuntik keyakinan ramai kepada pelabur domestik tempatan untuk akhirnya melabur di negara ini, untuk berlabur dalam Pakatan Harapan ...

"Dari segi ekonomi, terdapat hujah yang jelas bahawa kita perlu mempunyai kejelasan dan kepastian dalam tempoh peralihan, dan mood (jika) lebih cepat lebih baik," katanya kepada hadirin.
Dari segi dasar kerajaan, Wong Chen berpendapat bahawa dengan peralihan kuasa secepat mungkin akan membolehkan Anwar lebih banyak masa untuk melancarkan reformasi yang dijanjikan oleh PH.

Dengan melakukan sedemikian juga akan membawa kepada lebih banyak keuntungan politik untuk kerajaan pada pilihan raya umum akan datang, kerana para pengundi akan merasakan manfaat pembaharuan pada masa itu.

"Perkara utamanya ialah Pakatan Harapan, khususnya sewaktu majlis presiden, perlu membuat keputusan sekarang dan mengadakan perbincangan terbuka dengan Mahathir dan juga Anwar mengenai tarikh peralihan yang jelas.

"Demi perpaduan PH, dan kesepakatan mereka (pada tarikh peralihan yang ditetapkan nanti), ia harus dihormati oleh semua pihak dan kita harus mempersiapkan peralihan kuasa pada Mei 2020," kata Wong Chen.

Isu penyerahan kuasa dari Mahathir kepada Anwar telah menjadi spekulasi berterusan sepanjang pentadbiran Harapan.

Walaupun Mahathir telah berulang kali berjanji untuk menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar, beliau bagaimanapun enggan memberikan berkomitmen untuk tarikh yang jelas.
Sebaliknya, beliau berkata ia hanya akan dilakukan selepas menyelesaikan "masalah utama" yang dihadapi negara.

Petunjuk terakhirnya berhubung perkara itu merupakan selepas Malaysia menjadi tuan rumah Sidang Kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik (Apec), yang dijadualkan berlangsung pada bulan November.

Turut hadir di forum itu ialah ahli parlimen Setiawangsa Nik Nazmi Nik Ahmad.

Nik Nazmi menjelaskan bahawa PH tidak menetapkan tarikh untuk peralihan sebelum GE14 disebabkan ketidakpastian tentang berapa lama ia akan diambil untuk Anwar menerima pengampunan diraja sekiranya PH menang dan menjamin pembebasannya dari penjara.

‘Sembuhkan Malaysia’ 

"Ya tiada tarikh yang disebutkan. Mengapa? Kerana terdapat beberapa tanda tanya. Saya masih ingat orang mengatakan bahawa agong raja tidak akan membenarkan Anwar dibebaskan begitu mudah, jadi ia akan mengambil masa.
“Pembebasan adalah satu perkara (yang berbeza), kerana kerajaan boleh menyelesaikannya dengan pengarah penjara, tetapi pengampunan adalah satu perkara yang (berbeza) hanya boleh berlaku dengan (pengampunan) Agong,” katanya.

Sama seperti Wong, Nik Nazmi mencadangkan Anwar mengambil alih jawatan perdana menteri pada Mei 2020.

"Mari kita cipta satu lagi peralihan kuasa bersejarah dengan melengkapkan penyembuhan Malaysia.

"Dua puluh tahun telah hilang dalam pergeseran antara Mahathir dan Anwar ... (sekarang adalah masa untuk) menyelesaikan peralihan dari perdana menteri ketujuh ke kelapan pada Mei 2020," kata Nik Nazmi.

Ahli parlimen Tanjong Malim Chang Lih Kang pula berkata peralihan Mei akan membolehkan perkhidmatan awam cukup masa untuk menyesuaikan diri dengan kepimpinan baru.

Sementara itu, penganjur forum dan ahli parlimen Selayang William Leong berpendapat presiden PKR mesti menjadi PM pada masa pembentangan Rancangan Malaysia ke-12, yang dijangka akan dilakukan pada suku ketiga tahun ini.
"Rancangan Malaysia ke-12 adalah penting, meliputi 2020 hingga 2025.

"Anwar mestilah individu yang membentangkan Rancangan Malaysia ke-12 kerana ini akan menjadi pelan untuk pembaharuannya sebagai perdana menteri," kata Leong.

Profesor seni bina Tajuddin Rasdi merupakan panelis tunggal bukan ahli politik malam tadi.

Tidak seperti yang lain, Tajuddin tidak mencadangkan sebarang tarikh peralihan atau calon PM tetapi berkata perdana menteri yang akan datang itu sepatutnya menjadi orang yang boleh mewakili "semua rakyat Malaysia".

Wong, Nik Nazmi, Chang dan Leong difahamkan sehaluan dengan Anwar dalam PKR.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/01/wakil-rakyat-pkr-mahukan-peralihan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanya Anwar Boleh Kembalikan Keyakinan Rakyat Kepada Kerajaan Ronnie Liu Mahu Peralihan Kuasa Pm Pada Mei

Hanya Anwar Boleh Kembalikan Keyakinan Rakyat Kepada Kerajaan Ronnie Liu Mahu Peralihan Kuasa Pm Pada Mei

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 255 hits
Ahli Dewan Undangan Negeri Sungai Pelek Ronnie Liu mahu peralihan kuasa Perdana Menteri antara Tun Dr Mahathir dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim berlangsung pada Mei ini Menurutnya beliau berharap Dr Mahathir menghormati tempoh masa yang tela...
Perlu Ada Tarikh Peralihan Kuasa Pemuda Pkr Selangor

Perlu Ada Tarikh Peralihan Kuasa Pemuda Pkr Selangor

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 298 hits
Tiada sebab Majlis Presiden PH tak boleh tetapkan tarikh peralihan PM Tidak ada sebab untuk Majlis Presiden PH tidak menetapkan tarikh penyerah kuasa daripada Dr Mahathir Mohamad kepada Anwar Ibrahim kata pemimpin pemuda PKR hari ini Menuru...
70 Peratus Rakyat Tidak Peduli Tarikh Peralihan Kuasa Perdana Menteri

70 Peratus Rakyat Tidak Peduli Tarikh Peralihan Kuasa Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 228 hits
Dr Afif Bahardin KUALA LUMPUR Sebanyak 70 peratus daripada rakyat di negara ini tidak memberi perhatian khusus kepada isu peralihan kuasa malah mereka tidak peduli bilakah tarikh akan berlakunya perubahan pucuk kepemimpinan negara Dapatan i...
Rakyat Tak Mahu Peralihan Kuasa

Rakyat Tak Mahu Peralihan Kuasa

papar berkaitan - pada 18/1/2020 - jumlah : 269 hits
Ini mungkin artikel terakhir tentang peralihan kuasa kerana Anwar sudah semakin sangat tidak relevan untuk diperkatakan lagi Rakyat mengundi PH ketika Dr Mahathir mengetuai PH bukan Anwar Ibrahim
Ronnie Liu Mahu Peralihan Kuasa Pm Pada Mei

Ronnie Liu Mahu Peralihan Kuasa Pm Pada Mei

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 189 hits
Ahli Dewan Undangan Negeri Sungai Pelek Ronnie Liu mahu peralihan kuasa Perdana Menteri antara Tun Dr Mahathir dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim berlangsung pada Mei ini Menurutnya beliau berharap Dr Mahathir menghormati tempoh masa yang tela...
Kita Mesti Kembali Ke Manifesto Kita Dan Kekalkan Peralihan Mei 2020

Kita Mesti Kembali Ke Manifesto Kita Dan Kekalkan Peralihan Mei 2020

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 236 hits
Saya ingin mengucapkan Selamat Tahun Baru kepada semua rakyat Malaysia Tahun 2019 merupakan tahun yang mencabar bagi negara kita di pelbagai sudut Walaupun Pakatan Harapan dapat membawa beberapa pencapaian luar biasa termasuk dasar ekonomi ...
Peralihan Kuasa Tuntutan Persefahaman Demi Kesejahteraan Rakyat Dan Negara

Peralihan Kuasa Tuntutan Persefahaman Demi Kesejahteraan Rakyat Dan Negara

papar berkaitan - pada 18/1/2020 - jumlah : 326 hits
PERALIHAN KUASA TUNTUTAN PERSEFAHAMAN DEMI KESEJAHTERAAN RAKYAT DAN NEGARA Pada Pilihan Raya Umum ke 14 yang lalu majoriti rakyat Malaysia telah memberi mandat kepada Pakatan Harapan untuk menbentuk sebuah kerajaan Mandat tersebut termasukl...
5623 Rakyat Malaysia Rugi Rm1 8 Bilion Harian Metro 02 01 2020

5623 Rakyat Malaysia Rugi Rm1 8 Bilion Harian Metro 02 01 2020

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 454 hits
PERSATUAN Pengguna Islam Malaysia merekodkan kerugian dialami rakyat Malaysia mencecah RM1 8 bilion membabitkan kes ceti haram keldai akaun dan scam Ketua Aktivisnya Datuk Nadzim Johan berkata faktor sikap menjadi punca utama mengapa masih ...
Tahun Dah Masuk 2020 Tapi Mentaliti Rakyat Malaysia Masih Tersekat Dizaman Batu Ini Buktinya

Tahun Dah Masuk 2020 Tapi Mentaliti Rakyat Malaysia Masih Tersekat Dizaman Batu Ini Buktinya

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 460 hits
WALAUPUN hari ini melangkah ke tahun 2020 namun sikap masyarakat negara ini masih tidak berubah dan suka membuang sampah merata merata Ini terbukti apabila pekerja Alam Flora Sdn Bhd mengutip sembilan tan sampah sarap yang dibuang orang ram...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms