Penyatuan Rakyat Atasi Kemiskinan Agenda Besar Politik Negara Anwar


 



Agenda menyatukan berbilang kaum di Malaysia, melawan korupsi dan membasmi kemiskinan seharusnya menjadi agenda paling besar ahli-ahli politik Malaysia.

Presiden KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, penyatuan tidak wajar hanya terhad kepada isu gabungan pembangkang atau menumpukan kepada penyatuan kaum-kaum tertentu sebagaimana di dalam kerajaan.
Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan wartawan mengaitkan ucapannya dengan agenda Grand Coalition yang sedang diusahakan beberapa pimpinan Pakatan Harapan (PH) kebelakangan ini.
"Saya tekankan dalam ucapan tadi tidak terkait mana-mana secara khusus tetapi secara umum, baik orang Melayu, kita bicara pasal perpaduan Melayu, penyatuan rakyat Malaysia.
"Ini semua adalah usul atau gagasan yang menarik. Tetapi untuk apa? Itu yang perlu dijawab. Adakah untuk membawa perubahan ke arah kebaikan? Atau mempertahankan kecurangan dan kebobrokan yang ada?
"Ataupun membuat tempelan? Ada peluang kita memerintah, serang kelompok lain yang rasuah tetapi tutup mata dengan pembaziran dan kegelojohan dan ketamakan rakan-rakan kita, sehingga berlaku pengkhianatan?
"Atau pun membuat langkah-langkah yang tidak menunjukkan kehebatan kita menangani masalah kemiskinan atau kesenjangan. Bagi saya ini masalah pokok yang harus kita tangani.
"Apakah perubahan yang kita usulkan mampu memberikan suatu keyakinan kepada rakyat bahawa kita lebih serius untuk menyelesaikan masalah pemacuan ekonomi, keadilan bagi rakyat serta mengatasi masalah kemiskinan (kalangan marhaen) yang sangat buruk," katanya selepas Majlis Peluncuran Buku: "100 Esei Seni & Sastera Era Reformasi 2008 - 2011" karya Dinsman di Institut Darul Ehsan, Shah Alam pagi tadi.
Menurut Anwar, masalah rakyat marhaen adalah agenda yang perlu dijulang tetapi tidak wajar diharapkan kepada elit politik untuk menyelesaikannya kerana sudah lama diberi peluang namun tidak ada kesungguhan melaksanakan.
Katanya, semua perlu kembali kepada landasan. Apakah bentuk persatuan Melayu atau antara kaum itu mahu menjamin keadaan yang lebih baik bagi negara, ekonomi dan keselesaan rakyat atau pun sebaliknya?
Mengulas pertanyaan adakah PH masih boleh bersama-sama tokoh-tokoh yang pernah membentuk kerajaan bersama sebelum ini, Anwar menjawab hal itu perlu diputuskan sendiri oleh pimpinan gabungan berkenaan.
"Itu terserah kepada PH, siapa pun kita boleh undang (menyertai) tetapi patuh kepada prinsipnya. Bukan bawa agenda peribadi dan meneruskan kebobrokan yang lama," katanya.
Sehubungan itu, Anwar menegaskan sesiapa yang mahu mengambil alih kepimpinan negara haruslah bersungguh-sungguh membawa agenda reformasi, urustadbir baik, memerangi rasuah serta tidak melindungi keluarga sendiri atau kroni dan mengkayakan mereka dengan nama perubahan atau mandat rakyat.
Katanya, pemimpin mestilah jelas dengan agenda melawan rasuah dan menjadi juara kepada golongan miskin, masyarakat terpinggir, Melayu luar bandar, India estet atau kemiskinan dalam kalangan kaum Iban, Kadazan di Malaysia Timur.
 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2020/12/penyatuan-rakyat-atasi-kemiskinan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kita Bersama Anwar Bukan Kerana Namanya Tapi Sebab Agenda Besar Yang Dipertahankannya

Kita Bersama Anwar Bukan Kerana Namanya Tapi Sebab Agenda Besar Yang Dipertahankannya

papar berkaitan - pada 21/12/2020 - jumlah : 225 hits
1 AMANAH menegaskan sejak awal lagi perjuangan bukan tentang wala kepada individu Kesetiaan adalah kepada gagasan ide dan komitmen perjuangan Saya yakin semua pimpinan tertinggi AMANAH meyakini bahawa pemimpin boleh datang dan pergi tetapi ...
Tolak Tepi Fahaman Politik Muhyiddin Yassin Amp Anwar Ibrahim Luang Masa Ziarah Ibu Najib Razak Di Hospital

Tolak Tepi Fahaman Politik Muhyiddin Yassin Amp Anwar Ibrahim Luang Masa Ziarah Ibu Najib Razak Di Hospital

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 226 hits
If you re seeing this message that means JavaScript has been disabled on your browser please enable JS to make this app work this is a dummy content
Viral Video Pasien Ningsih Tinampi Bilang Negara Akan Hancur Akibat Fitnah Besar

Viral Video Pasien Ningsih Tinampi Bilang Negara Akan Hancur Akibat Fitnah Besar

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 179 hits
Belakangan ini beredar sebuah video seorang wanita yang diduga tengah kerasukan makhluk halus mengatakan bahwa negara akan hancur memberikan peringatan negara yang hancur karena fitnah dan adu domba besar Pada video live yang diunggah oleh ...
Agenda Awani 2021 Kestabilan Politik Sosial Jadi Keutamaan

Agenda Awani 2021 Kestabilan Politik Sosial Jadi Keutamaan

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 224 hits
Adakah 2021 bakal menyaksikan kestabilan politik dan sosial sebagai asas kepada pemulihan ekonomi Analisis najibaroff bersama Prof Dr Hamidin Hamid Felo Penyelidik ILHAM Centre dalam AgendaAWANI jam 9 mlm ini di saluran 501 dan astroawani c...
Tiada Agenda Politik Hanya Hadir Kenduri Tahlil Tun Rahah Shafie Apdal

Tiada Agenda Politik Hanya Hadir Kenduri Tahlil Tun Rahah Shafie Apdal

papar berkaitan - pada 27/12/2020 - jumlah : 234 hits
Presiden Parti Warisan Sabah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal menolak spekulasi bahawa beliau ada membuat perbincangan politik dengan dua pemimpin kanan UMNO iaitu Datuk Seri Najib Tun Razak dan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi Dalam catatan te...
Nak Tulis Dengan Bahasa Sopan Bahasa Baku Pun Dah Tak Ada Mood Tengok Perangai Dan Sikap Org Politik Yg Kencing Rakyat

Nak Tulis Dengan Bahasa Sopan Bahasa Baku Pun Dah Tak Ada Mood Tengok Perangai Dan Sikap Org Politik Yg Kencing Rakyat

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 399 hits
Ahli POLITIK sudah tiada malu dengan status dan label mereka semua kemungkaran ditelan dengan muka selamba semata mata mereka sendiri tahu ada penyokong tongong yang masih sokong Macam tiada penyesalan mereka terus bertopeng berdrama di dep...
Fokus Kesejahteraan Rakyat Bukan Kekayaan Negara Kata Jomo Kepada Kerajaan

Fokus Kesejahteraan Rakyat Bukan Kekayaan Negara Kata Jomo Kepada Kerajaan

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 179 hits
Jomo Kwame Sundaram berkata rakyat lebih mementingkan kualiti hidup mereka berbanding KDNK negara PETALING JAYA Kerajaan mesti memfokuskan lebih banyak usaha untuk memperbaiki kesejahteraan rakyat bukan sekadar meningkatkan kekayaan negara ...
Membesarkan Ph Lebih Penting Daripada Gabungan Besar Parti Kecil Mesti Terima Kepimpinan Anwar

Membesarkan Ph Lebih Penting Daripada Gabungan Besar Parti Kecil Mesti Terima Kepimpinan Anwar

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 223 hits
Melontarkan idea pembentukan gabungan besar pembangkang pada hakikatnya bukanlah suatu kesalahan malah cukup baik dalam usaha PH mengejar cita cita untuk menjadi kerajaan semula Ini kerana politik ialah permainan nombor dan bagi tujuan itu ...
Siapa Dia Nak Halang Jika Rakyat Bersama Anwar

Siapa Dia Nak Halang Jika Rakyat Bersama Anwar

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 192 hits
Bekas SU politik mahathir Zahid Md Arip kata Anwar tidak akan boleh jadi PM kalau mengenepikan Mahathir Anwar kena tunduk kpd Mahathir katanya Zahid juga kata beliau akan berusaha untuk menyekat Anwar jadi PM katanya Aku nak bgtahu Zahid An...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Boarding Pass Tak Mention Am Pm Pelajar Kolej Terlepas Flight Kerana Salah Waktu

Leadership Skills For Owners

Konsert Aku Muzik Kamu 2 0

Tomislav Steinbruckner Enggan Melatah

Kalendar 2025 Tarikh Cuti Umum Dan Cuti Sekolah

Rukun Wuduk Niat Doa Selepas Wuduk