Penyakit Gout Kenali Punca Tanda Risiko Dan Cara Pencegahan


Penyakit gout antara penyakit yang cukup digeruni terutama mereka yang meminati makanan laut.  Penyakit ini terjadi akibat dua faktor iaitu akibat asid urik yang berlebihan (melebihi elebihi 420 μmol/L (7.0 mg/dL)) di dalam badan dan akibat asid urik yang tidak dibuang dengan berkesan daripada badan. Asid Urik yang berlebihan ini menyebabkan pembentukan kristal berbentuk jarum pada sendi, iaitu punca sakit Gout.
gambar sumber Google
Apa Itu Gout ?Gout adalah satu bentuk arthritis. Arthritis adalah penyakit yang menyebabkan kesakitan dan bengkak pada sendi, dan jenis artritis yang paling biasa termasuk osteoartritis dan artritis reumatoid. Ia disebabkan oleh pengumpulan asid urik yang tinggi di dalam badan.


Kristal kecil terbina akibat terlalu banyak asid urik dalam darah kita, yang  mengakibatkan kesakitan, bengkak, dan kesukaran menggerakkan sendi yang terjejas. Kristal asid urik ini juga boleh disimpan di bawah kulit kita dan membentuk ketulan putih yang dipanggil 'gouty tophi'


Apabila gout menyerang, kaki akan menjadi bengkak, panas dan amat sakit hingga ada sesetengah pesakit tidak boleh berjalan. Malah, kesakitan ini boleh berlanjutan beberapa hari dan hanya hilang dengan pengambilan ubat.


Penyakit gout ini sangat sinonim dan sering dikaitkan sebagai penyakit lelaki kerana ia amat jarang berlaku kepada kaum wanita.  Jika ada pun, kemungkinan berlaku hanyalah selepas wanita mengalami menopaus.




Apa Itu Asid UrikAsid urik terhasil daripada pemecahan bahan kimia purin dalam badan. Kebiasaannya, purin hadir secara semulajadi di dalam badan, tetapi ia juga terdapat dalam sesetengah jenis makanan. Asid urik disingkirkan daripada badan melalui air kencing.


Asid urik adalah bahan buangan yang terhasil dalam badan anda semasa proses penghadhaman (pemecahan) purine yang terdapat secara semula jadi dalam banyak makanan. Asid urik biasanya tidak berbahaya pada kesihatan tetapi paras yang tinggi boleh menyebabkan gout, batu karang, dan kegagalan buah pinggang pada sesetengah orang.


Paras asid urik dalam badan di sebabkan oleh:

fungsi buah pinggang yang lemahkekurangan potasiumreaksi kepada ubat-ubatan & vitaminberdiet untuk menurunkan berat badan anda

Baca Juga : Misi turunkan paras kolesterol 
gambar sumber Google


Punca Terjadinya  Gout?Apabila badan kita memecahkan purin, bahan kimia yang ditemui secara semulajadi di dalam badan dan makanan kita, asid urik dihasilkan. Walaupun ini adalah proses yang normal dan semulajadi, mempunyai terlalu banyak asid urik dalam darah kita boleh menyebabkan kristal untuk membina di sendi, menyebabkan gout. 


Gout sering menjejaskan sendi di pangkal jari kaki besar, serta jari-jari, jari kaki lain, lutut dan siku. Ia menyebabkan sendi bengkak dan benjolan, dan serangan kesakitan yang teruk secara tiba-tiba.


Di peringkat global, gout menjadi semakin biasa, mungkin disebabkan oleh perubahan diet di seluruh dunia sejak beberapa tahun kebelakangan ini dan penduduk yang semakin tua.


gambar sumber Google


Faktor Risiko Gout Boleh Ubah SuaiBeberapa perkara yang menjadikan kita lebih berisiko gout boleh diuruskan - ini dikenali sebagai faktor risiko yang boleh diubah suai.




Diet
Makanan dengan kandungan purin yang tinggi, seperti daging, makanan laut, jus buah-buahan dan minuman manis gula, boleh meningkatkan risiko gout kita. Pengambilan alkohol, terutamanya bir, juga boleh membawa kepada gout dan keadaan kesihatan yang lain.


Obesiti
Berat badan berlebihan meningkatkan risiko gout anda, walaupun dengan diet yang agak sihat. Ini kerana badan anda menghasilkan lebih banyak asid urik dan buah pinggang anda mempunyai masa yang lebih sukar memproses dan menghapuskannya. 


Faktor Risiko Tidak Boleh DiperbaharuiBeberapa perkara yang membuat seseorang lebih berisiko mendapat gout tidak boleh diubah - ini dikenali sebagai faktor risiko yang tidak boleh diubah suai. 


Sejarah Keluarga
Mempunyai ahli keluarga dengan gout meletakkan kita pada risiko yang lebih tinggi untuk membangunkan gout.


Umur
Gout menjadi lebih biasa apabila kita semakin tua, sebahagiannya kerana kita lebih cenderung dipengaruhi oleh penyakit lain ketika kita berumur juga. 


Jantina
Selalunya dianggap sebagai keadaan lelaki, gout memberi kesan kepada lebih daripada empat kali (4X) lebih banyak lelaki daripada wanita. Wanita juga boleh membangunkan keadaan, tetapi ini biasanya hanya berlaku selepas menopaus kerana oestrogen yang dikeluarkan semasa kitaran pembiakan wanita mempercepatkan penyingkiran asid urik oleh buah pinggang.


Latar Belakang Kaum
Orang-orang dari latar belakang Afrika-Caribbean lebih cenderung mempunyai gout daripada orang-orang latar belakang Eropah putih, dan kemungkinan mempunyai gout jauh lebih tinggi lagi pada orang dari bahagian Asia Tenggara dan Australasia.


Keadaan Perubatan
Gout cenderung berganding bahu dengan penyakit lain seperti penyakit kardiovaskular atau penyakit buah pinggang. Kadang-kadang, mempunyai penyakit lain menjadikannya lebih sukar untuk merawat gout atau boleh bermakna bahawa doktor perlu berhati-hati apabila memilih ubat-ubatan yang akan ditetapkan.


Ubat
Penggunaan ubat-ubatan tertentu seperti aspirin dos rendah dan diuretik thiazide (biasanya ditetapkan untuk hipertensi) boleh menyebabkan kenaikan tahap asid urik.


Apabila kita tidak sihat atau kurang dapat aktif, melibatkan penjaga yang berdedikasi untuk melawat kita di rumah dan membantu aktiviti harian dapat membantu.


Tanda-Tanda GoutGout biasanya menyebabkan sendi merah dan bengkak. Bengkak mungkin membuat sendi berasa besar, panas, dan ketat. Gout boleh menyakitkan dan boleh menjejaskan kehidupan orang ramai dan keupayaan mereka untuk menjaga diri mereka dengan betul. Sakit sendi biasanya paling teruk dalam tempoh 4 hingga 12 jam pertama, dan ketidakselesaan yang berlarutan mungkin berlangsung dari hari ke minggu selepas itu. Apabila gout berkembang, anda mungkin tidak dapat menggerakkan sendi anda secara normal.


Gejala gout boleh sama dengan gejala keadaan lain, itulah sebabnya penting untuk melihat profesional penjagaan kesihatan berlesen untuk diagnosis yang pasti. Tanpa diagnosis yang tepat, anda boleh mendapatkan rawatan yang salah yang mungkin tidak berkesan atau bahkan berbahaya.

Tanda-tanda dan gejala gout hampir selalu berlaku secara tiba-tiba 
Kesakitan sendi yang teruk - Gout biasanya menjejaskan kawasan di bawah sendi kaki yang besar, tetapi ia boleh berlaku di mana-mana sendi. Sendi lain adalah pergelangan kaki, lutut, siku, pergelangan tangan dan jari. Kesakitan mungkin lebih buruk pada 4 hingga 12 jam pertama selepas ia bermula
Ketidakselesaan - Apabila kesakitan yang teruk mereda, ketidakselesaan bersama sendi mungkin berlangsung dari hari ke minggu. Serangan kemudian boleh bertahan lebih lama dan menjejaskan lebih banyak sendi
Keradangan dan Kemerahan - sendi menjadi bengkak, lembut dan merah
Gerakan terhad - Hingga gout berlangsung, anda mungkin tidak boleh bergerak sendi anda secara normal


Mendiagnosis GoutSakit sendi boleh timbul daripada beberapa syarat, jadi anda perlu berunding dengan doktor berlesen untuk penilaian dan mengesahkan diagnosis. Terdapat beberapa rawatan yang berbeza untuk gout jadi penting untuk berunding dengan profesional perubatan, yang kemudiannya boleh membuat pelan rawatan yang disesuaikan untuk anda.


Untuk mendiagnosis gout, doktor akan memeriksa sendi anda dan bertanya tentang faktor diet dan risiko seperti sejarah keluarga gout. Mereka boleh mengambil ujian darah, mengatur x-ray, dan menggunakan jarum halus untuk mengambil sampel kecil cecair dari sendi.


Apa itu Serangan Gout?Serangan gout yang teruk, yang dikenali sebagai 'gout akut' atau 'suar up' gout boleh datang secara tiba-tiba. Walau bagaimanapun, orang sering boleh pergi untuk tempoh yang lama antara serangan. Serangan gout kadang-kadang seolah-olah dibawa oleh tempoh tekanan atau penyakit lain. Orang yang terdedah kepada gout mungkin mendapati bahawa serangan boleh berlaku selepas memukul sendi yang terjejas, seperti selepas memukul siku atau lebam lutut. 


Dalam serangan gout yang teruk, kesakitan dan kesukaran menggunakan sendi yang terjejas boleh memberi kesan yang serius terhadap kehidupan anda, menjejaskan mobiliti, tidur, dan keupayaan anda untuk melakukan tugas sehari-hari. Hanya hidup dengan kesakitan boleh mempunyai kesan buruk sendiri terhadap kesejahteraan fizikal dan mental.


Komplikasi Berpotensi Gout Tidak DirawatJika tidak dirawat, gout boleh menyebabkan kerosakan jangka panjang pada sendi dan berpotensi membahayakan dan melemahkan. Tanpa pengurusan yang betul, serangan gout boleh menjadi serius dan menyebabkan kerosakan kekal pada sendi.


Keradangan yang berterusan dan pembentukan kristal perengsa di sendi seseorang dengan gout boleh meningkatkan risiko jangkitan sendi. Oleh kerana gejala jangkitan sendi dengan mudah boleh dikelirukan sebagai serangan gout semata-mata, orang sering tidak menyedari bahawa sendi mereka dijangkiti, mengakibatkanrawatan tertunda. Ini boleh membawa kepada artritis septik, keadaan yang berpotensi mengancam nyawa.


Mencegah GoutMereka yang lebih cenderung untuk membangunkan gout kerana faktor risiko yang tidak boleh diperbaharui seperti jantina atau sejarah keluarga harus berhati-hati dalam menguruskan faktor risiko yang boleh anda kendalikan. Menyesuaikan diet anda dan mengekalkan berat badan yang sihat bukan sahaja dapat membantu mencegah gout, tetapi juga mengurangkan risiko penyakit lain.


Minum banyak cecair - Kekalkan terhidrasi, dan minum banyak air. Kurangkan bilangan minuman manis yang mengandung fruktosa tinggi dari gaya hidup harian anda
Hadkan atau elakkan alkohol - Adalah dicadangkan untuk mengelakkan alkohol, terutamanya bir (seperti yang ditunjukkan oleh beberapa kajian baru-baru ini) semasa mengalami gout. Jika tidak, simpan pemeriksaan penggunaan alkohol untuk mencegah gout.
Ambil produk tenusu rendah lemak untuk protein - Produk tenusu rendah lemak boleh mempunyai kesan perlindungan terhadap gout. Kurangkan pengambilan daging, ikan dan ayam.
Mengekalkan berat badan yang sihat - Pastikan diet anda dikawal dan pastikan anda bersenam setiap hari supaya berat badan anda tetap terkawal.


Menguruskan Gout dengan Diet SihatMengamalkan diet mesra gout yang rendah dalam purin dapat mengurangkan risiko kita mendapat gout dan kekerapan serangan gout. Makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran dan mengelakkan makanan yang diketahui menyumbang kepada gout adalah cara yang baik untuk mengekalkan berat badan yang sihat, cara penting untuk mencegah gout, dan untuk kekal sihat sepanjang masa.
Diet untuk pesakit gout boleh membantu menurunkan paras asid urik dalam darah. Diet tidak boleh menyembuhkan sakit gout, tetapi ia boleh menurunkan risiko serangan gout dan melambatkan kerosakan sendi.


Makanan Untuk Membantu Mencegah Gout

Berikut adalah beberapa makanan yang boleh membantu mencegah atau menguruskan gout, dan makanan yang orang dengan gout harus dielakkan.


Karbohidrat
Ruji seperti beras, kentang, makanan berasaskan jagung, dan makanan berasaskan gandum seperti roti dapat membantu mengurangkan risiko gout. Jenis karbohidrat terbaik untuk dipilih untuk kesihatan sepanjang masa dan untuk mengelakkan gout adalah karbohidrat kompleks. Karbohidrat kompleks seperti makanan wholegrain dan beras perang mengambil masa yang lebih lama untuk badan untuk memecahkan dan meningkatkan kesihatan usus dan kardiovaskular.


Air
Minum banyak cecair adalah penting untuk mengurangkan kesan gout, serta meningkatkan kesihatan umum dan fungsi buah pinggang. Kebanyakan orang harus bertujuan untuk minum 8 lapan gelas air sehari - iaitu sekitar 2 liter. Walau bagaimanapun, jika doktor anda telah memberitahu anda untuk mengehadkan pengambilan cecair anda, penting untuk mengikuti nasihat profesional penjagaan kesihatan yang paling mengenali anda.


Buah-buahan dan sayur-sayuran
Diet yang sihat harus mengandungi pelbagai jenis buah-buahan dan sayur-sayuran untuk mengekalkan kesihatan secara keseluruhan dan mengurangkan risiko gout.


Daging tanpa lemak
Seboleh-bolehnya, pilih ikan, ayam, tenusu rendah lemak, dan protein berasaskan tumbuhan ke atas daging tinggi lemak seperti daging lembu.


Makanan yang perlu dielakkanDaging merah
Mengurangkan pengambilan daging anda, terutamanya daging yang kaya dengan purin, dapat mengurangkan risiko anda mendapat gout.


Daging organ (offal)
Hati, buah pinggang, sweetbreads dan daging organ lain juga dikenali mencetuskan serangan gout dan gout.


Makanan laut
Kerang, ikan bilis dan sardin khususnya tinggi dalam purin penyebab gout. Walau bagaimanapun, kesederhanaan adalah kunci kerana ikan mempunyai banyak manfaat kesihatan lain.


Alkohol
Minum alkohol adalah salah satu pencetus yang paling terkenal untuk gout. Sesetengah jenis alkohol seolah-olah membawa risiko yang paling - bir dan semangat yang kuat terutamanya - tetapi mengelakkan atau mengurangkan pengambilan alkohol secara umum adalah disyorkan untuk orang yang terdedah kepada gout, terutamanya semasa suar-up.


Fruktosa
Fruktosa adalah gula yang terdapat dalam buah-buahan yang berkait rapat dengan risiko gout. Makanan yang paling tinggi dalam fruktosa adalah minuman ringan manis, jus dan gula yang diproses dengan banyak seperti sirap jagung. Walaupun buah itu sendiri mengandungi fruktosa, ia masih merupakan bahagian penting dalam diet yang sihat. Oleh itu, mereka yang mempunyai gout harus terus makan buah secara sederhana tetapi elakkan gula dan soda yang diproses sebanyak mungkin.


Kajian telah menunjukkan bahawa orang yang makan telur, produk tenusu dan makanan berasaskan tumbuhan mempunyai risiko gout yang paling rendah, dan sementara orang yang mengikuti diet berasaskan tumbuhan sedikit lebih terdedah kepada gout, kumpulan yang makan daging yang paling banyak berisiko tinggi.


Jika anda ingin mengurangkan pengambilan daging anda, alternatif daging vegetarian boleh didapati, tetapi ada yang lebih baik daripada yang lain untuk mengurangkan risiko gout. Makanan berasaskan mycoprotein seperti Quorn™ dan protein soya agak tinggi dalam purin berbanding dengan protein berasaskan gandum atau telur.


Ubat-ubatan untuk Gout
Walaupun diet dan gaya hidup yang sihat adalah cara terbaik untuk mencegah gout dan banyak penyakit lain, orang yang mengalami serangan gout juga boleh ditetapkan ubat-ubatan. Sesetengah ubat diambil jangka panjang untuk mengurangkan risiko serangan berulang, sementara yang lain akan diambil semasa serangan gout.


Ubat-ubatan untuk pencegahan gout jangka panjang
Ubat-ubatan jangka panjang biasanya ditetapkan untuk mengurangkan jumlah asid urik dalam badan. Mereka bekerja dengan sama ada mengurangkan jumlah asid urik yang dihasilkan atau mengawal cara ia dikeluarkan dari badan. Ubat-ubatan yang paling biasa untuk rawatan gout jangka panjang diambil dalam bentuk pil, dan termasuk:


Allopurinol mengurangkan jumlah asid urik yang dihasilkan oleh badan. Ia biasanya tidak dimulakan semasa serangan akut gout - ia boleh membuat suar-up lebih teruk, walaupun dalam jangka masa panjang ia mengurangkan risiko serangan selanjutnya.
Febuxostat berfungsi dengan cara yang sama dengan allopurinol untuk mengelakkan badan daripada menghasilkan asid urik sebanyak itu.
Probenecid membantu meningkatkan jumlah asid urik yang dikeluarkan oleh buah pinggang, mengurangkan jumlah dalam badan.
Doktor anda mungkin mengesyorkan mengambil ubat setiap hari untuk mengelakkan gout. Ini mungkin bermakna mengambilnya walaupun anda tidak mengalami gejala gout. Lagipun, pencegahan sentiasa lebih baik daripada mengubati. 




Siapa yang berisiko untuk membangunkan Gout?Demografi (Umur dan jantina) - Lelaki lebih terdedah kerana mereka mempunyai tahap asid urik yang lebih tinggi daripada wanita. Walau bagaimanapun, selepas menopaus tahap asid urik wanita meningkat. Lelaki mengalami gout pada usia 30 hingga 50 tahun. Wanita mengalami gout selepas menopaus
Diet - Orang yang makan daging dan makanan laut lebih cenderung mempunyai gout. Penggunaan alkohol (terutamanya bir) juga merupakan salah satu punca utama gout
Sejarah Keluarga Gout - Jika seseorang dalam keluarga anda mempunyai gout, anda mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk mengembangkan penyakit ini
Obesiti - Badan orang gemuk menghasilkan lebih banyak asid urik daripada biasa yang boleh menyebabkan gout
Keadaan perubatan - Orang yang menghidap tekanan darah tinggi, diabetes, jantung dan buah pinggang lebih berkemungkinan mempunyai Gout

Rujukanhttps://www.doctoroncall.com.my/health-centre/tulang-otot/penyakit-gout/punca-simptom-gout
https://www.arthritis.org/about-arthritis/types/gout/treatments/types.php
https://en.wikipedia.org/wiki/Gout



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.iamfuzy.com/2023/12/penyakit-gout-kenali-punca-tanda-risiko.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kencing Kotor Jenis Gejala Punca Dan 6 Cara Mudah Untuk Merawatnya

Kencing Kotor Jenis Gejala Punca Dan 6 Cara Mudah Untuk Merawatnya

papar berkaitan - pada 17/12/2023 - jumlah : 209 hits
Adakah anda selalu rasa sakit semasa membuang air kecil ataupun kencing anda adalah keruh coklat ataupun berdarah ataupun anda perlu pergi ke tandas berulang kali Jika jawapan anda Ya kepada ketiga tiga soalan tadi ada kemungkinan besar jan...
Cara Melegakan Gerd Dengan Mudah Dan 7 Tanda Masalah Gerd Yang Tak Disangka

Cara Melegakan Gerd Dengan Mudah Dan 7 Tanda Masalah Gerd Yang Tak Disangka

papar berkaitan - pada 4/12/2023 - jumlah : 132 hits
Tahukah anda bahawa penyakit GERD semakin mengganas Jom ketahu cara melegakan gerd Penyakit ini sangat sinonim dan menjadi kebiasaan kepada sebahagian individu Penting untuk kita ketahui tanpa bergantung pada ubat kerana penyakit ini akan m...
Kerap Gastrik Awas Tanda Awal Anxiety Dan 16 Cara Hilangkan Gastrik

Kerap Gastrik Awas Tanda Awal Anxiety Dan 16 Cara Hilangkan Gastrik

papar berkaitan - pada 2/12/2023 - jumlah : 171 hits
Bagaimana cara hilangkan gastrik Saya okay je Saya dah biasa makan lewat itulah kata kata dari individu yang suka melewatkan waktu makan sehingga mendatangkan kemudaratan pada diri Sejak akhir akhir ini Jika berjumpa dengan doktor sama ada ...
10 Tanda Anxiety Dan Cara Atasi Anxiety Secara Alami

10 Tanda Anxiety Dan Cara Atasi Anxiety Secara Alami

papar berkaitan - pada 4/12/2023 - jumlah : 137 hits
10 Tanda Anxiety dan Cara Atasi Anxiety Secara Alami 15 Tahukah anda rasa takut yang melampau merupakan tanda awal anxiety Rasa takut bagi pesakit anxiety bukanlah takut hantu atau sebaliknya tanda umum bagi ini ialah rasa takut nak mati se...
Tanda Tanda Darah Tinggi Dan 6 Punca Tekanan Darah Tinggi Yang Harus Anda Waspada

Tanda Tanda Darah Tinggi Dan 6 Punca Tekanan Darah Tinggi Yang Harus Anda Waspada

papar berkaitan - pada 12/12/2023 - jumlah : 143 hits
Kesihatan merupakan aset yang paling berharga dalam kehidupan kita Di antara pelbagai faktor yang mempengaruhi kesihatan Dewasa ini telah menjadi perbualan hangat dalam masyarakat global fenomena ini bukan sahaja menimbulkan kebimbangan tet...
Punca Sedu Simptom Cara Semula Jadi Untuk Menghilangkannya

Punca Sedu Simptom Cara Semula Jadi Untuk Menghilangkannya

papar berkaitan - pada 28/11/2023 - jumlah : 159 hits
Punca Sedu Simptom Cara Semula Jadi Untuk Menghilangkannya Sedu adalah antara gejala semula jadi apabila badan anda bertindak balas untuk mengeluarkan gas yang terkumpul dalam perut Jika sedu tidak berlaku gas yang terkumpul akan memberikan...
Tekanan Darah Rendah Punca Simptom Dan Cara Untuk Atasi

Tekanan Darah Rendah Punca Simptom Dan Cara Untuk Atasi

papar berkaitan - pada 8/12/2023 - jumlah : 264 hits
Adakah anda sering alami pening kepala selepas bangun tidur Ini merupakan antara simptom tekanan darah rendah Ia boleh berlaku kepada sesiapa sahaja Bergantung kepada punca dan simptom ia perlulah ditangani dengan baik bagi mengelakkan masa...
7 Cara Hilangkan Sakit Kepala Dan Kenali Jenis Sakit Kepala Anda

7 Cara Hilangkan Sakit Kepala Dan Kenali Jenis Sakit Kepala Anda

papar berkaitan - pada 2/12/2023 - jumlah : 186 hits
datang menyerang perkara awal yang terlintas di fikiran adalah bagaimana cara hilangkan sakit kepala Sakit kepala bukanlah perkara yang boleh ditahan tanpa membuat apa apa tindakan kadang ia mengganggu aktiviti harian kita Tahukah anda di M...
7 Tanda Sakit Buah Pinggang Dan Cara Mencegahnya

7 Tanda Sakit Buah Pinggang Dan Cara Mencegahnya

papar berkaitan - pada 3/12/2023 - jumlah : 285 hits
Masalah buah pinggang semakin meningkat dalam kalangan masyarakat Ia didapati sering berpunca daripada gaya hidup serta tabiat pemakanan yang tidak sihat Ini seterusnya boleh membuatkan ramai cenderung untuk alami kencing manis dan tekanan ...
Konsortium Mahb Jangan Politikkan Dana Antarabangsa Blackrock

Amalan Menyambut Kelahiran Bayi

When Elite And Masses Don T See Eye To Eye On Israel Boycott

20 Sekolah Terbaik Keputusan Spm 2023 Mengikut Gred Purata Sekolah

Bolehkah Hamil Walaupun Dara Tak Pecah

Bukit Aman To Summon All Officers Probing Assault Case Igp

Primary School Teacher Crowned Kaamatan Queen

Setan Menyukai Musik



5 Tanggapan Buruk Tentang Penjawat Awam Yang Susah Nak Dilupakan

5 Faktor Paling Menakutkan Golongan Ibu Bapa Dalam Abad ke 21

Bandar Kantubek Lokasi Terbesar Tapak Pelupusan Bakteria Berbahaya Dunia

5 Pengajaran Bodoh Yang Kita Boleh Belajar Dari Filem Adiwira Barat

Resepi Sotong Masak Hitam Lauk Legend Orang Johor Nostalgia Habis


Tomislav Harap Mereka Buktikan Kemampuan

Biodata Alif Syukri Usahawan Berjaya Dan Terkenal Di Malaysia

Sarapan Roti Canai Garing Yang Sedap

Pengumuman Pemenang Top Komentator May 2024

Makan Di Majlis Jasamu Dikenang

Ibu Bapa Zayn Rayyan Disiasat Di Bawah 302 Kanun Keseksaan