7 Tanda Sakit Buah Pinggang Dan Cara Mencegahnya


Masalah buah pinggang semakin meningkat dalam kalangan masyarakat. Ia didapati sering berpunca daripada gaya hidup serta tabiat pemakanan yang tidak sihat.
Ini seterusnya boleh membuatkan ramai cenderung untuk alami kencing manis dan tekanan darah tinggi. Sekiranya tidak dikawal dengan baik, kedua-dua penyakit ini boleh menjadi penyumbang kepada masalah buah pinggang.
Adakah anda tergolong sebagai pesakit buah pinggang? Ikuti perkongsian kami untuk ketahui dengan lebih lanjut.
Tanda Sakit Buah Pinggang 1. Masalah Berkaitan Air Kencing Pesakit buah pinggang biasanya akan mengalami pelbagai masalah ketika membuang air kecil antaranya :
Jumlah air kencing sedikit Kekerapan membuang air kencing terutamanya pada waktu malam Rasa sakit ketika membuang air kecil. Ada kalanya darah atau nanah juga boleh muncul menandakan jangkitan saluran kencing. Air kencing berbuih Kesukaran untuk membuang air kencing atau kencing tidak lawas 2. Otot Kejang Apabila buah pinggang gagal mengekalkan keseimbangan mineral seperti kalsium dan fosforus, badan akan cenderung untuk alami kekejangan otot. Ini juga boleh menjadi petanda kepada kerosakan buah pinggang.
3. Anggota Badan Bengkak Antara simptom awal penyakit buah pinggang adalah bengkak pada bahagian muka, perut dan kaki.
Selain itu, pesakit masalah buah pinggang juga biasa mengalami bengkak pada bawah kelopak mata (edema periorbital) dan lebih ketara pada waktu pagi.
Bukan sahaja masalah buah pinggang, malah pembengkakan badan juga boleh menjadi tanda bagi kerosakan organ lain seperti hati dan jantung.
Sekiranya lambat dirawat, air berlebihan dalam badan ini juga boleh memasuki paru-paru dan menyebabkan kesesakan nafas.
4. Loya & Hilang Selera Makan Hilang selera makan dan rasa kelat pada tekak adalah masalah yang biasa dialami oleh individu dengan masalah buah pinggang.
Fungsi buah pinggang yang merosot boleh menyebabkan peningkatan toksin dalam badan. Ini seterusnya boleh menyebabkan seseorang rasa loya, muntah dan tidak selera makan.
5. Sukar Untuk Tidur Apabila buah pinggang tidak mampu menapis darah dengan baik, toksin akan berkumpul dalam badan. Ini juga boleh menyebabkan seseorang sukar untuk tidur.
6. Kulit Kering dan Gatal Apabila buah pinggang gagal mengekalkan keseimbangan mineral dan nutrien dalam darah, ia boleh mengakibatkan kulit kering dan gatal.
7. Anemia Pesakit dengan tahap hemoglobin rendah atau anemia mudah terasa penat, berwajah pucat dan sukar untuk fokus. Ini juga boleh menjadi simptom kepada kerosakan buah pinggang.
Cara Mencegah Sakit Buah Pinggang Masalah buah pinggang boleh dicegah dengan beberapa kaedah berikut :
Amalkan pemakanan sihat dan seimbang Minum sekurang-kurangnya dua liter air sehari Berhenti merokok Elakkan ubat yang boleh menjejaskan kesihatan buah pinggang seperti ubat untuk kuruskan badan atau supplemen kecantikan. Kekalkan berat badan yang sihat Bersenam setiap hari sekurang-kurangnya 30 minit Ambil ubat yang telah diberikan oleh doktor secara rutin. Bagi mengesan sakit buah pinggang dengan lebih awal, anda digalakkan untuk buat pemeriksaan kesihatan sekurang-kurangnya setahun sekali.
Ia biasanya boleh dikesan dengan mudah menerusi ujian air kencing dan ujian darah.
Sekiranya anda alami tanda sakit buah pinggang seperti di atas, segeralah berjumpa dengan doktor untuk dapatkan diagnosis yang tepat.
Jangan pandang mudah dengan masalah buah pinggang ini kerana ia boleh menjadi lebih teruk jika tidak ditangani dengan baik.
Sumber : mybuahpinggang.com, kidney.org, persatuan.utm.my


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/tanda-sakit-buah-pinggang/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=tanda-sakit-buah-pinggang

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Cara Hilangkan Lenguh Kaki Berdiri Lama Sakit Pinggang

Tips Cara Hilangkan Lenguh Kaki Berdiri Lama Sakit Pinggang

papar berkaitan - pada 22/11/2023 - jumlah : 164 hits
Tips Cara Hilangkan Lenguh Kaki Berdiri Lama Sakit PinggangTips Cara Hilangkan Lenguh Kaki Berdiri Lama Sakit Pinggang Saya mula cari supplemen bila dapat tahu bacaan kandungan kalsium kurang daripada 8 8 10 4 mg dL Patutlah kaki cepat legu...
15 Tanda Sakit Jantung Yang Perlu Anda Tahu

15 Tanda Sakit Jantung Yang Perlu Anda Tahu

papar berkaitan - pada 30/11/2023 - jumlah : 140 hits
Adakah anda merasakan sering sakit dada namun tidak pasti sama ada anda mempunyai masalah jantung atau tidak Sebenarnya terdapat banyak tanda sakit jantung yang boleh dialami oleh pesakit Ikuti perkongsian kami untuk ketahui dengan lebih la...
Ubat Sakit Gigi Dan Cara Atasi Sakit Gigi Dari Rumah

Ubat Sakit Gigi Dan Cara Atasi Sakit Gigi Dari Rumah

papar berkaitan - pada 1/12/2023 - jumlah : 140 hits
Adakah anda mengalami sakit gigi dan ingin menghilangkan rasa sakit sehingga ke tarikh temu janji dengan doktor Di sini kami ingin kongsikan beberapa jenis ubat sakit gigi yang anda boleh dapatkan tanpa preskripsi dan kaedah untuk meredakan...
Kerap Gastrik Awas Tanda Awal Anxiety Dan 16 Cara Hilangkan Gastrik

Kerap Gastrik Awas Tanda Awal Anxiety Dan 16 Cara Hilangkan Gastrik

papar berkaitan - pada 2/12/2023 - jumlah : 169 hits
Bagaimana cara hilangkan gastrik Saya okay je Saya dah biasa makan lewat itulah kata kata dari individu yang suka melewatkan waktu makan sehingga mendatangkan kemudaratan pada diri Sejak akhir akhir ini Jika berjumpa dengan doktor sama ada ...
Cara Melegakan Gerd Dengan Mudah Dan 7 Tanda Masalah Gerd Yang Tak Disangka

Cara Melegakan Gerd Dengan Mudah Dan 7 Tanda Masalah Gerd Yang Tak Disangka

papar berkaitan - pada 4/12/2023 - jumlah : 131 hits
Tahukah anda bahawa penyakit GERD semakin mengganas Jom ketahu cara melegakan gerd Penyakit ini sangat sinonim dan menjadi kebiasaan kepada sebahagian individu Penting untuk kita ketahui tanpa bergantung pada ubat kerana penyakit ini akan m...
7 Cara Hilangkan Sakit Kepala Dan Kenali Jenis Sakit Kepala Anda

7 Cara Hilangkan Sakit Kepala Dan Kenali Jenis Sakit Kepala Anda

papar berkaitan - pada 2/12/2023 - jumlah : 181 hits
datang menyerang perkara awal yang terlintas di fikiran adalah bagaimana cara hilangkan sakit kepala Sakit kepala bukanlah perkara yang boleh ditahan tanpa membuat apa apa tindakan kadang ia mengganggu aktiviti harian kita Tahukah anda di M...
10 Tanda Anxiety Dan Cara Atasi Anxiety Secara Alami

10 Tanda Anxiety Dan Cara Atasi Anxiety Secara Alami

papar berkaitan - pada 4/12/2023 - jumlah : 135 hits
10 Tanda Anxiety dan Cara Atasi Anxiety Secara Alami 15 Tahukah anda rasa takut yang melampau merupakan tanda awal anxiety Rasa takut bagi pesakit anxiety bukanlah takut hantu atau sebaliknya tanda umum bagi ini ialah rasa takut nak mati se...
3 Cara Semak Baki Pinjaman Lppsa Dengan Mudah

3 Cara Semak Baki Pinjaman Lppsa Dengan Mudah

papar berkaitan - pada 27/11/2023 - jumlah : 228 hits
Bagaimana cara untuk semak baki pinjaman LPPSA Penjawat awam amat sinonim dengan Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam yang merupakan badan berkanun yang bertanggungjawab membantu dan memberi inisiatif kepada penjawat awam dalam usaha me...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Coklat Ketupat Matcha

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try