Penting Mengawal Selera Makan Sebelum Terlambat


Ramai beranggapan bahawa diet perlu berlapar dan jangan fikir jika anda tidak makan nasi, anda akan kurus. Itu semua tidak benar sama sekali dan mungkin akan menyebabkan kilang beras tutup dalam masa 5 hingga 10 tahun dari sekarang jika benar itu dapat membuatkan anda kurus.

1- Kesihatan memerlukan anda makan dan minum yang secukupnya.

Kalau korang nak sihat dan bentuk badan yang maintain, pola pemakanan mestilah betul salah satunya dalam pemilihan masa. Jangan korang melantak tengah pagi buta lepas tu tidur sampai ke esok, perut juga memerlukan korang aktif untuk menghancurkan bahan makanan yang korang telan tu dan diet yang betul adalah mengawal pengambilan makanan serta waktu.

Pengambilan gula dalam pemakanan mahupun minuman juga harus diambil kira kerana gula juga adalah punca kegemukkan. Kuantiti kalori juga harus dikira bersesuai dengan kadar yang diperlukan oleh kerana itu senaman ringan harus dilakukan walaupun sekejap.

Minuman air kosong harus diamalkan sebelum dan selepas makan untuk elakkan terlebih makan kerana perut yang ada air dapat mengenyangkan perut dengan cepat oleh kerana itu petua orang lama mengatakan kalau makan jangan sulam dengan air.


Harus bersenam 4-5 kali seminggu mengikut faktor usia dan kesihatan masing-masing kata orang jangan dalam keadaan memaksa risau pengsan pula, paling malas pom 3 kali seminggu (30 minit). Pada hari cheat day nak makan apa pun boleh, cheat day tu sehari je okay esok tu on track balik jangan pula dah seronok makan semalam lepas tu nak teruskan sampai ke next day memang kirim salam jelah.


2- Merasa diri gemuk atau cepat penat?

Salah satu punca cepat penat adalah dari faktor berat badan juga, ada berpendapat bahawa kurus atau gemuk yang penting taqwa dan amalan tapi cuba fikir balik, kalau kita sihat bukan ke amalan kita lebih sempurna. Ibadah kita lebih sempurna. Nak buat amalan sunat pon tiada masalah nak solat tahajjud tengah malam kul 2, 3 pagi tiada mengalami sakit lutut.



Nak puasa juga tiada masalah tapi cuba kalau kita mempunyai masalah berat badan yang berlebihan, terasa malas kerana cepat berasa kepenatan. Nak bawa badan pon malas apa kan lagi sering terasa nak tidur sahaja sekaligus membuatkan diri Kita jadi kurang produktif.

Sebab tu la kena mengawal berat badan biar tidak kurus tapi mengikut kadar BMI yang sepatutnya. Terlalu kurus pun tidak nampak hensem atau cantik begitu juga jika terlalu berisi, apa yang baik adalah suam-suam kata orang.

"Daripada Aisyah ra, “Bala yang pertama sekali berlaku kepada umat ini sesudah kepergian Nabi SAW ialah kekenyangan perut, sebab apabila sesuatu kaum kenyang perutnya, GEMUK badannya, lalu akan lemahlah hatinya dan akan bermaharajalela syahwatnya.” (Hadis riwayat Bukhari)"

3- Selasa bila beribadah

Selagi kita masih bertenaga dan mampu bergerak bolehlah kita nak buat kerja sendiri, bersihkan diri sendiri, Solat sendiri. Nanti kalau dah terbaring tiada tenaga, kita akan rasa kita ni useless. Ibadah pon tak tentu hala pastu ketika itu baru nak salahkan diri sebab susahkan orang lain. Ye la, kalau badan berat tetiba jatuh sakit, susah nak bangun ke tandas dan ketika itu terpaksa minta bantuan orang lain kan agak-agak orang larat ke nak tolong?



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sekejung.com/2019/10/penting-mengawal-selera-makan-sebelum.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Pun Bosan Makan Nasi Hari Hari Sesekali Pikat Selera Anak Dengan Creamy Baby Noodle Ikan Bilis Cheese Sedap

Anak Pun Bosan Makan Nasi Hari Hari Sesekali Pikat Selera Anak Dengan Creamy Baby Noodle Ikan Bilis Cheese Sedap

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 518 hits
Anak pun sama macam kita Ada masanya dia bosan makan nasi hari hari Sesekali apa kata mama alihkan seleranya dengan menyediakan menu Barat pula Tak perlu bahan yang sarat dan bermacam macam cukup hanya ada protein dan serat untuk anak makan...
Lindungilah Diri Anda Dan Keluarga Sebelum Terlambat

Lindungilah Diri Anda Dan Keluarga Sebelum Terlambat

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 194 hits
Ohmedia tengok makin lama makin ramai orang terkena penyakit kritikal seperti kanser sakit jantung strok dan lain lain Namun ramai yang tak ambil langkah awal bukan saja dari segi penjagaan kesihatan tetapi juga dari segi persediaan kewanga...
Bom Makan Tuan

Bom Makan Tuan

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 218 hits
MOSCOW Seorang lelaki maut terkena letupan bom sendiri dalam cubaan merompak wang di mesin pengeluaran wang automatik di Cherepovets Russia Menerusi satu rakaman kamera litar tertutup lelaki berusia 37 tahun itu kelihatan memakai jaket
Grill Sendiri Dan Makan Sampai Kenyang Di Seoul Garden Restaurant

Grill Sendiri Dan Makan Sampai Kenyang Di Seoul Garden Restaurant

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 347 hits
Assalamualaikum Korang pasti teruja kalau tengok drama korea bila part dorang grill daging Fokus kat daging lembu yer kalau dorang grill daging lain tu buat buat tak nampak jelah Memang nampak sedap kan bila dengar bunyi desiran daging yang...
Tips Sebelum Travel Untuk Backpacker Bujang

Tips Sebelum Travel Untuk Backpacker Bujang

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 425 hits
Tips Traveller Bujang Travel merupakan salah satu aktiviti yang bukan lagi tergolong dalam kategori hobi biasa biasa sekadar menghilangkan penat bekerja Tips Travel Untuk Traveler BujangKadang kadang travel boleh dikategorikan sebagai salah...
Jangan Nangis Petang Ibu Ambil Pesanan Akhir Sebelum Suami Isteri Maut Kemalangan

Jangan Nangis Petang Ibu Ambil Pesanan Akhir Sebelum Suami Isteri Maut Kemalangan

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 409 hits
Jangan nangis nangis petang ibu ambil ye Itu pesanan terakhir arwah Nurul Ashikin Kamaruddin 27 pada anak sulungnya Muhammad Arfan Ziqri berusia 1 tahun 10 bulan ketika menghantar anaknya ke rumah pengasuh Perkara ini telah dikongsikan oleh...
Kena Pasang Tv Baru Anak Nak Makan Sebenarnya Anda Membahayakan Anak

Kena Pasang Tv Baru Anak Nak Makan Sebenarnya Anda Membahayakan Anak

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 382 hits
Selalu tak habis makan lagi part sayur Kalau pasang tv baru habis makan Susah nak suruh anak makan Baca Selanjutnya Masalah ini bukan sahaja kepada anak anak yang kurang berat tapi juga yang berlebihan berat ada mengalami masalah ini Anak k...
Krabi Part 6 Krabi Night Market Dan Ao Nang Night Market Jalan Jalan Cari Makan

Krabi Part 6 Krabi Night Market Dan Ao Nang Night Market Jalan Jalan Cari Makan

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 545 hits
Besar sungguh kawasan Krabi Night Market Abg tu kemain bertocang purple kena plak dengan papan tanda kedai sana haha rezeki dia dapat masuk blog julia halal ye hahahaPaling dinantikan entry jalan jalan cari makan di Krabi Thailand Kalau ke ...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024