Penting Kuasai Bahasa Melayu Jangan Sampai Calon Tak Fasih Menang Prn


 Siti Hafidah
Penguasaan bahasa kebangsaan mudah untuk sampaikan mesej rakyat
BANGI – Calon yang fasih berbahasa Melayu seharusnya menjadi pilihan utama parti politik dan rakyat pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka.
Penganalisis politik Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Dr Mohd Azizuddin Sani menegaskan, pemilihan calon yang menguasai bahasa kebangsaan sangat penting kerana mereka perlu berbahas di Dewan Undangan Negeri (DUN) mahupun di Parlimen kelak.
“Tetapi dalam kes yang itu saya tak pasti kenapa beliau (Leong Hui Ying) tidak menjawab (soalan) sebab saya tengok satu lagi klip di mana beliau berbicara dalam Bahasa Melayu dengan agak baik.
“Jadi saya rasa tiada isu di pihak calon tersebut,” katanya dalam program bual bicara Dimensi bertajuk Calon PRN Melaka: Hipokrit atau Berwibawa yang disiarkan secara langsung di TV Pertiwi, malam ini.
Beliau berkata demikian menjawab persoalan mengenai isu tular membabitkan calon termuda Barisan Nasional (BN) pada PRN Melaka, Hui Ying yang dilihat tidak fasih berbahasa Melayu.
Menerusi video tular di laman sosial sejak Ahad, Hui Ying dilihat tergagap untuk menjawab soalan yang diajukan oleh para wartawan berkenaan tema BN pada PRN kali ini iaitu ‘Kestabilan Demi Kesejahteraan’.
Dia turut disoal mengenai pandangannya sebagai calon muda untuk bersaing dengan senior politik.
Bagaimanapun, Hui Ying dilihat teragak-agak memberikan jawapannya, sehingga perlu mendapatkan bantuan daripada orang lain untuk memberikannya idea jawapan.
Malah kedengaran dia melontarkan ayat berbahasa Cina yang bermaksud ‘saya tidak tahu’ bagi menjawab soalan wartawan tersebut.
Tidak lama selepas itu, calon kerusi MCA bagi DUN Kesidang itu membuat pengakuan bahawa dia boleh berbahasa Melayu menerusi satu lagi video berdurasi 34 saat.
Mengulas lanjut, Mohd Azizuddin berpandangan bahawa perkara ini bukan sesuatu yang baru memandangkan sebelum ini juga ada calon parti politik yang tidak boleh berbahasa Melayu menang kerusi Parlimen.
“Jadi isu perdebatan di Parlimen ketika itu dia hanya baca teks. Saya rasa tak ‘proper’ kerana kita nak lihat perdebatan isu-isu. Kalau hanya membaca teks saya rasa kita suruh siapa-siapa pun boleh jadi Ahli Parlimen.
“Peranan mereka untuk mengetuai bukan sahaja di peringkat DUN tetapi juga berbicara dan menyampaikan mesej rakyat dalam DUN itu sangat penting juga. Justeru, penguasaan Bahasa Melayu itu sangat penting,” tegasnya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/11/penting-kuasai-bahasa-melayu-jangan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Tak Fasih Bahasa Melayu Jangan Masuk Politik Malaysia

Kalau Tak Fasih Bahasa Melayu Jangan Masuk Politik Malaysia

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 231 hits
Dalam satu perjumpaan sulit dengan beberapa pemimpin MCA aku pernah menyuarakan pandangan bahawa mereka yang tak fasih bahasa Melayu supaya tidak masuk politik Malaysia Perkiraannya mudah sahaja majoriti pengundi di negara ini berbahasa Mel...
Senarai Calon Umno Ya G Tidak Meyakinkan Utk Menang Prn

Senarai Calon Umno Ya G Tidak Meyakinkan Utk Menang Prn

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 249 hits
Senarai Adun BN PRN MelakaN1 Kuala LinggiRosli NordinN2 Tanjung Bidara Abd Rauf YusohN3 Ayer LimauHameed BasheerN4 Lendu Sulaiman Md AliN5 Taboh NaningZulkifli Md ZinN6 RembiaMuhammad Jailani KhamisN7 GadekPanichelvam A L PichamutuN8 Machap...
Calon Muda Prn Mampukah Mereka Menang Tawan Hati Pengundi

Calon Muda Prn Mampukah Mereka Menang Tawan Hati Pengundi

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 148 hits
Berbeza dengan pilihan raya terdahulu parti parti politik berlumba lumba meletak muka baharu dan tidak kurang juga mempertaruhkan calon muda bagi pada Pilihan Raya Negeri Melaka yang akan berlangsung pada 20 November Lebih menarik lagi PRN ...
Calon Dun Kesidang Tak Boleh Berbahasa Melau Atau Tak Faham Bahasa Melayu Atau Kedua Dua Nya

Calon Dun Kesidang Tak Boleh Berbahasa Melau Atau Tak Faham Bahasa Melayu Atau Kedua Dua Nya

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 186 hits
HAMZAH RIE NAInilah hasil 60thn orang Orang melayu umno memerintah negara kita Tapi yg jahat dan tak hormat bahasa Malaysia macai UMPAS tetap mengatakan DAP Mp Mp adun adun Dan calon calon Dap boleh jer berbahasa Malaysia dengan bagus MP MP...
Prn Melaka Siapa Lebih Berpeluang Untuk Menang

Prn Melaka Siapa Lebih Berpeluang Untuk Menang

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 125 hits
PENAMAAN calon Pilihan Raya Negeri Melaka usai pada 8 November 2021 yang menyaksikan 112 calon daripada 11 parti politik dan bebas akan bersaing mengadu untung nasib pada hari pembuangan undi 20 November 2021 nanti Seperti Pilihan Raya Umum...
Rtm Siarkan Poster Biadota Calon Prn Melaka Mulai Esok Annuar

Rtm Siarkan Poster Biadota Calon Prn Melaka Mulai Esok Annuar

papar berkaitan - pada 14/11/2021 - jumlah : 281 hits
Oleh Menteri Komunikasi dan Multimedia Tan Sri Annuar Musa GAMBAR Abd Razak Aid KERAJAAN membenarkan Radio Televisyen Malaysia untuk menyiarkan poster dan biodata calon yang bertanding pada Pilihan Raya Negeri Melaka bermula esok Menteri Ko...
Prn Melaka Akses Adil Untuk Calon Pilihan Raya

Prn Melaka Akses Adil Untuk Calon Pilihan Raya

papar berkaitan - pada 14/11/2021 - jumlah : 221 hits
DALAM laporan yang dikemukakan kepada kerajaan pada Ogos 2020 Jawatankuasa Khas Pembaikan Sistem dan Undang undang Pilihan Raya antara lain mengesyorkan supaya Suruhanjaya Pilihan Raya selaku agensi utama dalam pengurusan pilihan raya menge...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord

Nadia Rosli Hati Yang Tercemar Chord

Cara Hilangkan Parut Jerawat Dengan Cepat