Peningkatan Ketara Pemberian Vaksin Di Sabah Sejak 10 Hari Lalu Masidi


Pukulan berbeza: Inan-inan saling menghibur di pusat vaksinasi, orang tua 'meninsini-moginggat'sementara menunggu vaksinasi mereka.



KUALA LUMPUR: Program vaksinasi di Sabah dilihat berada pada landasan yang tepat walaupun masih di tangga terendah di seluruh negara.

Pelbagai usaha kini diperhebat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Sabah terutama sekali Jabatan Kesihatan Negeri Sabah (JKNS) dan ia terbukti dalam tempoh 10 hari terakhir Julai ini.

Jurucakap Kerajaan Sabah berkaitan COVID-19, Datuk Seri Masidi Manjun, bekalan vaksin yang dihantar ke Sabah dan diterima dalam tempoh 10 hari terakhir bulan Julai membuahkan hasil.

"Daripada 21 hingga 31 Julai 2021, kita berjaya memberi (administer) 374,214 dos vaksin. Pencapaian harian tertinggi ialah 48,300 dos pada 31 Julai.

"Kita (Sabah) amat berharap bekalan vaksin terus diterima mengikut jadual dan jumlah bagi bulan ini (Ogos)," katanya kepada Astro AWANI pada Isnin.

Penduduk Kampung Kolombuong Tambunan, Rejina Ontir, 82, (kiri) menunggu giliran untuk vaksinasi pada Program Suntikan Vaksin Penduduk Luar Bandar Sabah oleh Jabatan Kesihatan Tambunan di Dewan Terbuka Kampung Pahu Tambunan. - Gambar fail Bernama.
Berdasarkan data dikeluarkan JKNS, jumlah suntikan untuk 10 hari iaitu 21 hingga 31 Julai 2021 menunjukkan angka vaksinasi antara 27,994 hingga 43,800 dos suntikan.

Berbanding 18 hingga 20 Julai hanya sekitar 7,000 hingga 20,000 suntikan sahaja.

Lebih membanggakan apabila Sabah merekodkan suntikan vaksin yang tinggi pada 31 Julai lalu iaitu 43,800 suntikan.

Masidi yang juga Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah berkata, mengikut jadual pembekalan vaksin di Sabah, ia akan dihantar pada minggu ini dan sepanjang bulan Ogos secara berkala.

Katanya, bekalan berterusan akan memudahkan program imunisasi COVID-19 di Sabah sekali gus mampu mencapai 50 peratus penduduk menerima suntikan vaksin sehingga Oktober ini.



Selain itu, beliau memberitahu, JKNS mampu memberikan sehingga 59,000 dos suntikan sehari tetapi ia bergantung kepada jumlah bekalan vaksin yang ada di Sabah.

Setakat semalam, Sabah merekodkan empat digit kes positif iaitu 1,002 kes yang mana saringan kontak rapat penyumbang kepada jumlah tertinggi iaitu 591 kes.


Sementara itu, Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Seri Bung Moktar Radin pada Mesyuarat Khas Parlimen minggu lalu turut membangkitkan mengenai kadar vaksinasi yang masih rendah di Sabah.

Beliau yang juga Timbalan Ketua Menteri Sabah mahu bekalan vaksin dipertingkatkan di negeri itu.

“Saya minta kerajaan pastikan bulan-bulan seterusnya bekalan vaksin itu jangan dihentikan, tapi tambahkan, sebab Sabah ini unik ada rakyat tempatan, ada pekerja asing, ada pendatang tanpa izin ada macam-macam,” katanya pada sesi perbahasan selepas penerangan program vaksinasi daripada Menteri Penyelaras PICK Khairy Jamaluddin.

Terdahulu, Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor memberitahu, kerajaan negeri menyasarkan 50 peratus penduduk di Sabah menerima suntikan vaksin sehingga Oktober ini, dalam usaha mencapai imuniti kelompok.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/08/peningkatan-ketara-pemberian-vaksin-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sabah Bakal Umum Polisi Baharu Tangani Peningkatan Kes Positif Masidi

Sabah Bakal Umum Polisi Baharu Tangani Peningkatan Kes Positif Masidi

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 261 hits
Jurucakap Kerajaan Sabah berkaitan COVID 19 Datuk Seri Masidi Manjun KUALA LUMPUR Kerajaan Sabah akan mengumumkan polisi baharu dalam usaha menangani peningkatan kes COVID 19 Jurucakap Kerajaan Sabah berkaitan COVID 19 Datuk Seri Masidi Man...
Covid 19 Sabah Catat Peningkatan Untuk Tiga Hari Berturut Turut

Covid 19 Sabah Catat Peningkatan Untuk Tiga Hari Berturut Turut

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 294 hits
Kota Kinabalu merekodkan jumlah kes tertinggi iaitu 244 kes diikuti dengan Keningau 90 kes Tawau 60 kes dan Kalabakan 40 kes Gambar Fail KUALA LUMPUR Sabah kekal mencatatkan peningkatan kes COVID 19 untuk tiga hari berturut turut dengan 651...
Dengan Kes Melonjak Di Sabah Bung Gesa Penghantaran Vaksin Dipercepat

Dengan Kes Melonjak Di Sabah Bung Gesa Penghantaran Vaksin Dipercepat

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 219 hits
Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin Covid 19 diminta supaya menyegerakan penghantaran vaksin ke Sabah bagi memastikan pemberian vaksin di negeri ini berjalan lancar KOTA KINABALU Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin Cov...
S P 500 Mencatat Kenaikan Tiga Hari Terbesar Sejak April

S P 500 Mencatat Kenaikan Tiga Hari Terbesar Sejak April

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 189 hits
Pemulihan yang kuat dalam syarikat teknologi mendorong saham ke ambang rekod pada hari Khamis sementara peniaga menilai satu lagi siri laporan ekonomi dan penyata pendapatan Indeks S P 500 misalnya menunjukkan kenaikan tiga hari terbesar se...
Berita Baik Buat Penerima 2 Dos Vaksin Dalam Beberapa Hari Pm

Berita Baik Buat Penerima 2 Dos Vaksin Dalam Beberapa Hari Pm

papar berkaitan - pada 25/7/2021 - jumlah : 194 hits
Muhyiddin berkata beliau akan mengumumkan kelonggaran SOP khusus bagi mereka dalam beberapa hari lagi PUTRAJAYA Mereka yang melengkapkan dua dos suntikan vaksin Covid 19 dijangka menerima berita baik tidak lama lagi Perdana Menteri Muhyiddi...
Kuantiti Vaksin Dos Tunggal Di Sabah Mesti Dipertingkat Mp Kimanis

Kuantiti Vaksin Dos Tunggal Di Sabah Mesti Dipertingkat Mp Kimanis

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 184 hits
Mohamad juga meminta pemain Industri Kecil Sederhana dan pelancongan di negeri itu diberi suntikan vaksin secepat mungkin bagi merancakkan semula sektor ekonomi Bernama KUALA LUMPUR Kementerian Kesihatan dan Kementerian Sains Teknologi dan ...
1 291 Kes Baharu Covid 19 Di Sabah Hari Ini

1 291 Kes Baharu Covid 19 Di Sabah Hari Ini

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 358 hits
Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Seri Masidi Manjun KOTA KINABALU Sabah sekali lagi mencatatkan kes baharu tertinggi COVID 19 hari ini dengan sejumlah 1 291 kes Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Seri Masidi Manjun b...
2 8 Juta Dos Vaksin Pfizer Cansino Diterima Di Sabah Bermula Ogos Ini

2 8 Juta Dos Vaksin Pfizer Cansino Diterima Di Sabah Bermula Ogos Ini

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 301 hits
Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor menyampaikan bakul makanan BSP 3 0 kepada salah seorang penerima di Dewan Majlis Daerah Keningau KENINGAU Sebanyak 2 8 juta dos vaksin jenama Pfizer dan dos tunggal vaksin jenama Cansi...
Orang Sabah Diberi Keutamaan Suntik Satu Dos Vaksin Cansino

Orang Sabah Diberi Keutamaan Suntik Satu Dos Vaksin Cansino

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 261 hits
HAJIJI Noor mengadakan zoom meeting bersama Khairy Jamaluddin di Pusat Pentadbiran Negeri Sabah di Kota Kinabalu hari ini Kota Kinabalu Sabah akan diberi keutamaan untuk menerima vaksin covid 19 dos tunggal CanSino apabila Malaysia menerima...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Beli Comfiislipper

Kenapa Lain Sangat Nampak Lagi Tua Daripada Che Ta Netizen Terkedu Wajah Fathia Latiff Jadi Perhatian

3 5 2024 Hq Meeting Updates

Putrajaya To Publicise Record Of Adverse Effects From Vaccines

Ignorance Is Bliss Netizens React To Motorist Driving With Petrol Nozzle Still Stuck To Vehicle

Persidangan Ketua Agama Tak Sentuh Akidah Bukan Agenda Pluralisme