Pengotor Pengotor Pengotor Itulah Sikap Sebahagian Rakyat Malaysia


Pantai dijadikan `tong sampah’
PETALING JAYA: Pengotor! Mung­­kin itu ungkapan paling tepat untuk menggambarkan sikap sebahagian rakyat Malaysia yang mencemari pantai, tasik dan air terjun di seluruh negara selepas dibenarkan untuk kembali be­riadah

Kawasan riadah yang kembali bersih ketika tempoh pelaksa­naan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) kini mula dicemari sam­pah-sarap terutama sisa ma­kanan, lampin pakai buang bayi dan puntung rokok.

Keadaan menjijikkan itu bo­leh dilihat di semua pusat pela­ncongan dan rekreasi di seluruh negara yang dibuka semula sejak minggu lepas.

Tinjauan Utusan Malaysia di pantai di beberapa negeri mendapati kawasan itu seolah-olah menjadi ‘tong sampah’ kepada pengunjung.

Di KEDAH, sikap pengunjung yang dikatogerikan dalam kumpulan pengotor meninggalkan sampah merata-rata sehingga mencacatkan pemandangan di kawasan peranginan di Pantai Merdeka di negeri itu sangat me­ngecewakan.

Keadaan menjadi lebih buruk apabila monyet menyelongkar tong-tong sampah yang diletak­kan pihak berkuasa tempatan untuk mencari makanan hingga menjijikkan lagi pemandangan di pantai itu.

endapati kira-kira 20 tong sampah disediakan pihak berkuasa tempatan (PBT) di sepanjang pantai itu namun ada pengunjung bagaikan tidak nampak dengan terus membuang sampah ikut sesuka hati.

Seorang pengunjung dari Sungai Petani, Norshuhaida Muhammad Ali, 44, berkata, Pantai Merdeka masih bersih tetapi jika tidak dikawal, sampah yang dibuang pengunjung akan mencatatkan pemandangan.

Namun, katanya, PBT kena menyelesaikan masalah monyet liar dari kawasan hutan berdekatan daripada mencari makanan dalam tong-tong sampah di situ.
Di PERAK, tinjauan menemui lampin pakai buang bayi dibuang begitu sahaja di pantai Ban Pecah, Tanjung Piandang dekat Parit Buntar.

Selain itu, turut ditemukan sisa makanan, sampah plastik, bekas botol plastik dan bekas makanan di merata tempat.

Sementara itu, di Pantai Teluk Batik di sini pada zahirnya kelihatan bersih tetapi ketika tinjauan menemui sampah kecil seperti puntung rokok, penyedut minuman dan cebisan tisu yang dibuang di atas tanah di kawasan tempat duduk konkrit yang disediakan di kawasan peranginan itu.

Yang Dipertua Majlis Perbandaran Manjung (MPM), Syamsul Hazeman Md. Salleh berkata, masalah sampah kecil seperti puntung rokok dan lain-lain adalah disebabkan sikap pengunjung yang tidak bertanggungjawab.

Di MELAKA, sikap sesetengah pengunjung membuang dan meninggalkan sampah di merata-rata di Pantai Klebang di sini menjejaskan imej pusat tumpuan ramai itu.

Lebih 15 tan sampah dikumpulkan setiap hari khususnya pada cuti hujung minggu, kerana masyarakat sudah bebas menjalankan aktiviti di situ, memandangkan Melaka sudah beralih ke Fasa 2 Pelan Pemulihan Negara (PPN).

Bercakap kepada Utusan Malaysia, Ketua Pekerja SWM Environment Sdn. Bhd. (SWM Environment), Azman Abdul Aziz meluahkan kecewa dengan sikap segelintir pengunjung yang pengotor meninggalkan sampah selepas beriadah.

Katanya, paling banyak dibuang secara merata-rata adalah sisa makanan termasuk bungkusan makanan dan minuman.
Azman memberitahu, tidak terkecuali lampin pakai buang, botol plastik dan kaca, puntung rokok, tisu serta kertas.

Lebih mengecewakan, kata beliau, segelintir peniaga kenderaan saji (food truck) sendiri tidak membuang sisa makanan ke tempat pembuangan sampah disediakan.

Di NEGERI SEMBILAN, kebanyakan pantai-pantai di Port Dickson kini ibarat pusat pembuangan sampah selepas pantai-pantai di negeri itu dibuka kepada orang ramai sejak hujung minggu lalu.
“Selepas berbulan-bulan di­tinggalkan sepi, persekitaran di semua pantai di negeri ini bersih namun kini ia kembali tercemar dengan bekas-bekas makanan dan minuman serta pelitup muka,” kata beliau.

Seorang pengunjung, Mohd. Hazmi Abd. Halim, 37, dari Nilai, Seremban berkata, dia terkejut melihatkan terdapat banyak sampah ketika bersiar-siar di pantai Bagan Pinang tiga hari lalu.

“Memang menyakitkan mata, jadi saya turut bantu mengutip sampah-sampah di sini. Sayang kalau keindahan pantai dicemari dengan pemandangan begini, orang ramai sepatutnya membantu menjaga alam sekitar, kebenaran sudah diberi untuk melancong tapi sikap tidak berubah,” katanya.

Di PAHANG, tinjauan di beberapa lokasi pantai yang menjadi tumpuan didapati kawasan itu mula dicemari dengan longgokan sampah.

Banyak sampah seperti plastik bungkusan, bekas makanan dan minuman kertas, malah lampin pakai buang ditinggalkan

Seorang pengunjung, Ainatun Nadrah Nordin, 30, berkata, sejak kerajaan membenarkan aktiviti rekreasi dan riadah, lokasi tumpuan awam terutama di kawasan pantai mula kotor dengan sampah seperti bekas makanan dan minuman.

“Walaupun ada tong sampah namun pengunjung ‘malas’ atau tong sampah itu sudah terlebih muatan. Paling banyak dibuang merata pinggan dan cawan kertas serta plastik bungkusan makanan,” katanya ketika ditemui di Pantai Batu Hitam semalam.

Di TERENGGANU, keindahan pantai-pantai di beberapa daerah negeri ini dicemari longgokan sampah yang ditinggalkan pengunjung selepas selesai aktiviti rekreasi di kawasan berkenaan.

Tinjauan Utusan Malaysia di Pantai Pandak di sini mendapati, walaupun kemudahan tong sampah disediakan tetapi sisa plastik dan bekas makanan tetap dibuang merata-rata terutama di kawasan lapang.

Lebih menyedihkan apabila sebahagian besar kawasan lapang yang ditumbuhi lalang di situ dijadikan tong sampah oleh orang ramai. – UTUSAN
Pengotor! Pengotor! Pengotor! Itulah Sikap Sebahagian Rakyat MalaysiaBaju Kurung Edisi 2016 ni terlajak laris.

Baju Kanak-Kanak Harga Murah

Jubah raya cantik dan murah !!

Green Hijab memang Ohsem memang cair.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kotakkopek.blogspot.com/2021/09/pengotor-pengotor-pengotor-itulah-sikap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiba Tiba Saja Rakyat Terkenangkan Kisah Notebook 1 Malaysia Dan Cermin Mata 1 Malaysia Dah Buang Tebiat Agaknya

Tiba Tiba Saja Rakyat Terkenangkan Kisah Notebook 1 Malaysia Dan Cermin Mata 1 Malaysia Dah Buang Tebiat Agaknya

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 203 hits
FITRAH MANUSIA HANYA MAMPU TERKENANG DAN SESAL TATKALA IANYA SUDAH TIDAK LAGI BERADA DI HADAPAN KITA DALAM GENGGAMAN KITA Tuai padi antara masak Esok jangan layu layuan Intai kami antara nampak Esok jangan rindu rinduan Tulisan Nak masuk in...
Ds Najib Pernah Tawarkan Malaysia Yang Gah Dan Makmur Cuma Rakyat Yang Memilih Malaysia Seperti Yang Ada Hari Ini

Ds Najib Pernah Tawarkan Malaysia Yang Gah Dan Makmur Cuma Rakyat Yang Memilih Malaysia Seperti Yang Ada Hari Ini

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 280 hits
RAKYAT TIDAK MELIHAT APA YANG ADA JAUH DI HADAPAN DS NAJIB TETAPI HANYA MEMILIH UNTUK MELIHAT DAN MENILAI APA YANG ADA DI SEKELILINGNYA Salah satu keistimewaan bekerja dengan perdana menteri adalah berpeluang untuk mendengar dengan telinga ...
Seramai 5 6 Juta Rakyat Malaysia Termasuk Yang Belum Mendaftar Berpeluang Mengundi

Seramai 5 6 Juta Rakyat Malaysia Termasuk Yang Belum Mendaftar Berpeluang Mengundi

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 218 hits
PUTRAJAYA Seramai 5 6 juta rakyat Malaysia termasuk yang belum mendaftar sebagai pengundi akan berpeluang menjadi pemilih pada Pilihan Raya Umum ke 15 kelak Berita gembira tersebut disahkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri...
Rakyat Malaysia Hebat Pkp Covid 19

Rakyat Malaysia Hebat Pkp Covid 19

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 386 hits
Alhamdulilah rakyat malaysia kita hebat Apabila PKP dilaksanakan pada hari pertama kita susah hati tentang pekerjaan dan duit makan Tetapi selepas sebulan kita pula yang bersungguh supaya ia dilanjutkan Kita rela berkorban susah hari ini de...
Kempen Vaxxed To Go Agoda Beri Insentif Kepada Rakyat Malaysia Yang Lengkap Vaksinasi

Kempen Vaxxed To Go Agoda Beri Insentif Kepada Rakyat Malaysia Yang Lengkap Vaksinasi

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 302 hits
Kempen Vaxxed To Go Agoda menjanjikan tawaran dan faedah percutian eksklusif kepada pelancong yang lengkap vaksinasi Rakyat Malaysia kini mendapat sedikit kelonggaran untuk melancong semula dan dapat meninggalkan keresahan akibat duduk di r...
Cinta Domino S Utuk Rakyat Malaysia Bertambah Besar Dan Kuat Dengan Samasamajaga

Cinta Domino S Utuk Rakyat Malaysia Bertambah Besar Dan Kuat Dengan Samasamajaga

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 322 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada semua rakan yang dikasihi sekalian Dengan wabaknya awan gelap selama ini kita semua bersama sama menantikan cahaya di hujung terowong Kini lebih dari sebelumnya ...
80 Rakyat Malaysia Telah Lengkap Vaksinasi

80 Rakyat Malaysia Telah Lengkap Vaksinasi

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 235 hits
kredit https twitter com JKJAVMY status 1440507167086309378 photo 1Assalamualaikum dan selamat pagi kepada semua sahabat sahabat blogger Naim doakan semua sihat belaka dan sentiasa di dalam lindunga Ilahi Alhamduillah kelmarin rakyat Malays...
Hiburan Sangat Prihatin Rakyat Malaysia Didakwa Bersukan Ketika Berpantang Ini Balas Ozlynn Wati

Hiburan Sangat Prihatin Rakyat Malaysia Didakwa Bersukan Ketika Berpantang Ini Balas Ozlynn Wati

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 330 hits
Pelakon Ozlyn Waty memperjelaskan sebuah video yang memaparkan dirinya sedang melakukan aktiviti riadah berbasikal di Instagram Stories ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementVideo terbabit telah mencetuskan spekulasi di kalangan netizen yang menda...
Tak Pentingkan Diri Suka Bantu Orang Lain Banggalah Dengan Semangat Rakyat Malaysia Ini

Tak Pentingkan Diri Suka Bantu Orang Lain Banggalah Dengan Semangat Rakyat Malaysia Ini

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 301 hits
Baru baru ini Mead Johnson Nutrition telah menamatkan kempen Rakyat Lebih Sihat Malaysia Kukuh Bersemangat dengan memberi penghormatan kepada enam Wira Tempatan dalam satu acara maya Kempen ini dilancarkan di bawah jenama susu formulasi dew...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Lelaki Itu Slot Samarinda TV3

Beli Dulu Fikir Kemudian Shopee Perkenal Ciri Baru Sempena Raya 15 Hari Pemulangan Percuma Tanpa Soal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu


Early Bird Special Honor Magic6 Pro Habis Terjual Hari Ini

Dok Tunggu Lama Daaaah

Mga Rush Gaming

Stokin Tertera Kalimah Allah Pula Hina Islam

Kuih Sagu Merah Tanpa Kukus Yang Terpaling Sedap

Egoisme Dalam Beribadah Sekelumit Kisah Dari Tanah Suci