Pengalaman Kerja Sebagai Pengasuh Babysitter


AssalamualaikumBismillah
Hari tu aku ada berkongsi tentang pengalaman bekerja di sebuah Taska. Kali ini aku nak kongsi lagi pengalaman kerja sebagai pengasuh ataupun dipanggil sebagai babysitter.


Aku pernah ceritakan sebelum ini yang aku tidak boleh bekerja disebabkan oleh masalah kesihatan. Tetapi.. Aku nie sebenarnya degil juga. Once dah decided nak kerja susah nak dihalang. 
Aku kerja sebagai pengasuh selepas beberapa bulan aku berhenti kerja di Taska. Hmm, susah nak duduk diam di rumah. Apatah lagi apabila kita tidak dapat beli apa yang kita mahu. Minta topup pun segan tau dengan parents. 
Mungkin ada yang cakap rehatlah dulu, kesihatan lagi penting dan banyak dah nasihat yang diterima. Tetapi.. Susah nak buat.. Sebab harapkan parents saja tanggung 8 orang adik-beradik di rumah lagi-lagi semua pun bersekolah. Duit tidak penting, tetapi semua pun perlu duit. 
Baiklah, back to topic. Mengapa aku pilih bekerja sebagai pengasuh? Dan apa yang pengasuh selalu buat? 
Semuanya bergantung dengan majikan itu sendiri. Aku pilih kerja ini disebabkan ini sahaja kerja yang paling ringan aku boleh buat. Kerja tak banyak sangat pun, jaga budak saja berbanding di Taska kena menjaga dan mengajar sekali. Malah jaga kanak-kanak di Taska lebih ramai berbanding jadi pengasuh yang hanya perlu menjaga 1-5 orang bayi atau kanak-kanak. 
Pengalaman aku adalah aku jadi pengasuh kepada 3 orang kanak-kanak yang berumur 1 tahun, 5 tahun dan 8 tahun. Alhamdulillah, majikan aku sangat baik kerana aku tidak disuruh untuk membuat kerja rumah ataupun memasak. Memang fulltime babysitter. Makan minum dan tempat tinggal disediakan. 
Kerja sebagai pengasuh memang kena bangun awal. Kadang-kala sebelum subuh lagi dah bangun sebab majikan aku awal pergi kerja, tetapi tu bergantung dengan jenis pekerjaan majikan kita tu. 
Apa kerja yang aku buat sebagai pengasuh? Kerja aku hanya memberikan makanan dan minuman, memandikan budak, sediakan seragam sekolah, pastikan budak-budak sarapan atau makan sebelum pergi sekolah. Mostly apa yang mak kita selalu buat di rumah tu lah yang pengasuh akan buat. 
Kerja ini tidak susah bergantung dengan ragam budak. Kalau kena budak yang nakal, hyperaktif dan cerewet memang penatlah. Haha. Tetapi aku suka jadi pengasuh sebab aku akan jaga seperti aku jaga adik-adik aku. Dan aku juga boleh lihat perkembangan budak itu sendiri dan bantu untuk tingkatkan perkembangan mereka serta menilai tingkah laku. 
Walaupun gaji aku tidaklah banyak tetapi aku bersyukur at least ada juga pendapatan dan dapat bantu parents aku. Aku pilih kerja inipun sebab ini saja lah kerja aku boleh bebas untuk rehat, tidur, ataupun baring once sakit belakang aku tiba-tiba datang. Kalau kerja kat ofis, rehat 1 jam saja, baring atau tidur pun tak dapat. 
Merana tau sakit belakang then tak dapat nak baring. Malah kena tahan lagi sampai habis waktu bekerja. Itu yang membuatkan aku terpaksa memilih pekerjaan. 
Pengalaman aku kerja sebagai pengasuh hanya sebulan. Parents aku agak kurang suka dengan pekerjaan aku ini. Katanya, aku boleh dapat kerja yang lebih baik daripada itu. Aku ikut saja nasihat mereka. Tak nak lah kerja tapi tak dapat restu orang tua walaupun aku memang selesa dengan kerja tu untuk sementara. 
Itulah pekerjaan terakhir aku buat sebelum menganggur. Aku tengah sedih sekarang. Aku cuba untuk terus bersabar, mencari jalan tuk kembali sihat dan memahami hikmah terhadap apa yang berlaku dalam hidup aku. 

Mungkin sebab aku sudah terbiasa belajar berdikari dari dulu dan kurang bergantung dengan orang lain menyebabkan aku jadi kurang selesa dan berasa banyak menyusahkan orang lain apabila aku sakit.

Nasihat aku kepada sesiapa yang berminat mahu menjadi pengasuh. Please jangan pilih pekerjaan ini semata-mata kerana wang kerana yang anda jaga adalah kanak-kanak ataupun bayi. Nak jadi pengasuh kena ada sifat penyayang dan sukakan budak-budak. Apabila kerja kerana wang semata, maka tidak hairanlah ada banyak kejadian seperti dera, perbuatan jenayah dan sebagainya.

Kalau budak menangis sedikit saja nak naik angin, lebih baik pilih pekerjaan yang lain.  

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.siinurul.com/2019/03/pengalaman-kerja-sebagai-pengasuh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengalaman Kerja Di Taska

Pengalaman Kerja Di Taska

papar berkaitan - pada 26/1/2020 - jumlah : 376 hits
AssalamualaikumBismillahPada bulan Disember tahun lalu aku ada memohon kerja sebagai pembantu guru di sebuah Taska Alhamdulillah selepas temuduga aku diminta untuk datang sebagai percubaan selama sehari Tetapi pada keesokkan harinya aku tid...
Coronavirus Jom Amal Doa Dan Zikir Ni Sebagai Pendinding

Coronavirus Jom Amal Doa Dan Zikir Ni Sebagai Pendinding

papar berkaitan - pada 27/1/2020 - jumlah : 1561 hits
Coronavirus Jom amal doa dan zikir ni sebagai pendinding Belum reda pasal virus Hepatitis A datang pula virus baru masuk negara kita Virus ni lebih merisaukan sebab takde ubat lagi yang ditemui Bahkan virus ni menyerang tapi ada sesetengah ...
Sebagai Langkah Keselamatan Sila Sanitize Barang Tersebut Kkm

Sebagai Langkah Keselamatan Sila Sanitize Barang Tersebut Kkm

papar berkaitan - pada 27/1/2020 - jumlah : 346 hits
Koronavirus yang melanda beberapa negara termasuk Malaysia ketika ini ternyata membimbangkan ramai Setakat hari ini sebanyak empat kes positif koronavirus telah dilaporkan di Malaysia Virus yang bermula dari China ini telah menimbulkan pelb...
Kobe Bryant Tak Mau Dikenang Sebagai Pebasket Andal Tapi Investor Cemerlang

Kobe Bryant Tak Mau Dikenang Sebagai Pebasket Andal Tapi Investor Cemerlang

papar berkaitan - pada 27/1/2020 - jumlah : 164 hits
Kobe Bryant selain sukses dalam karir olahraga turut berkecimpung dalam dunia bisnis Dia sempat mengaku saat dirinya tak lagi di dunia ingin masyarakat mengenangnya sebagai investor cemerlang Bukan pebasket andal Bryant baru saja meluncurka...
Dukung Skena Esport Indonesia Samsung Usung Galaxy A71 Sebagai Gawai Resmi Piala Presiden Esport 2020

Dukung Skena Esport Indonesia Samsung Usung Galaxy A71 Sebagai Gawai Resmi Piala Presiden Esport 2020

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 241 hits
Nggak hanya dengan jualan gawai anyar melulu Samsung komitmen dukung skena Esport Indonesia dengan kolaborasi bersama Piala Presiden Esport 2020
Naza Berjaya Dipilih Sebagai Pembekal Kenderaan Rasmi Kerajaan

Naza Berjaya Dipilih Sebagai Pembekal Kenderaan Rasmi Kerajaan

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 263 hits
Sejak permulaan tahun ini pelbagai spekulasi terhasil berikutan isu penamatan kontrak Spanco sebagai pembekal kontrak kenderaan rasmi kerajaan selepas lebih dua dekad Selain itu isu isu hangat melibatkan Toyota Vellfire yang bakal dipilih s...
Palagan Terakhir Helmy Yahya Lawan Pemecatan Sebagai Dirut Tvri

Palagan Terakhir Helmy Yahya Lawan Pemecatan Sebagai Dirut Tvri

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 187 hits
Dia menegaskan perjuangannya bukan untuk pribadi semata tetapi demi TVRI Helmy mengaku perjuangannya melawan pemecatan juga untuk karyawan
Menko Airlangga Sebut Harga Bbm Bisa Turun Sebagai Dampak Wabah Virus Corona

Menko Airlangga Sebut Harga Bbm Bisa Turun Sebagai Dampak Wabah Virus Corona

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 232 hits
Penurunan harga minyak dunia ini kemudian bisa berdampak pada penurunan harga bensin di Tanah Air Meski demikian penurunan harga minyak dunia tidak hanya dipengaruhi wabah virus corona
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms