Pengalaman Anak Positif Covid Ibu Kongsi Ambil Vitamin C Setiap Pagi Kumur Air Garam


Besar pengorbanan seorang ibu yang sanggup bergadai nyawa demi menemani anaknya menjalani kuarantin di wad selepas disahkan positif Covid-19.
Setiap masa, Nazratul Adawiah Abdullah, 31, berada di sisi Muhammad Zhafril Adam Mohd Zaim, 7, sehingga mereka disahkan sembuh dan dibenarkan pulang.
Menceritakan pengalamannya, Nazratul berkata, dia dan Muhammad Zhafril dimasukkan ke wad Hospital Rembau selama 10 hari bermula 9 Disember lalu.
Menurutnya, anaknya yang sepatut ditahan di wad selepas keputusan ujian calitan kali kedua menunjukkannya positif Covid-19 namun dia nekad menemani anaknya ketika di wad.

Swab kali kedua positif
Tanggal 9 Januari, genap sebulan ibarat mimpi buruk apabila anak saya, Zhafril Adam disahkan #covidfighter. Sekarang baru ada masa dan kekuatan untuk menulis sedikit pengalaman saya tentang pandemik ni.
Sewaktu KKM call bagitahu second swab test anak saya positif, waktu tu rasa nak terduduk, terus menangis. Tak sangka sebab 1st swab kami sama-sama negatif . Masa ni dah 10 hari kuarantin di rumah. Bayangkan dah elok-elok nak habis kuarantin, 2nd swab test pulak sangkut.

Rasa lembik dunia berperang dengan perasaan. Kenapa bukan saya, kenapa anak yang kena. Macam-macam soalan datang masa tu. Anak yang tak mengerti apa-apa, bagaimana nanti dia bersendirian kuarantin di hospital jaga diri makan minum sendiri? Waktu tu macam-macam bermain di fikiran. Bengkak mata tak usah cakap time ni. Adam adalah anak yang sejak lahir tak pernah admit sakit apa-apa, jadi bayangkan perasaan saya masa tu?
Merayu dekat KKM agar ibu boleh teman. KKM benarkan dengan syarat ibu harus swab sample semula dan bermula kiraan hari dengan 0 semula. Takpe. Saya buat demi anak.
Jam 12.30pm ambulans sampai, saya mintak mereka off siren supaya tak nak jiran-jiran takut atau cemas.
Sepanjang 1 jam lebih perjalanan ke hospital, dalam ambulan saya lemah lembik. Dari pagi tak makan apa. Tak ada tenaga. Tapi anak saya macam dah redha. Seolah mengerti dia akan diambik ambulan dan dibawa ke hospital.

Ada yang menyalahkan, ada yang bersimpati
Seolah mengerti yang virus ni terlalu bahaya. Masa ni semua orang dah tau. Ada yang menyalahkan ada juga yang simpati. Takpe saya paham. Mentaliti orang kita tak boleh nak halang. Lagi pon Covid ni penyakit baru. Masih dalam penyelidikan.
1.30pm sampailah kami di Hospital. Terus dibawa ke satu bilik dan di kuarantin. Bermulalah episod ‘kurungan’ kami di suhu yang terlalu sejuk selama 10 hari.
Kejap kejap makanan sampai, kejap kejap makanan sampai, makan tidur jela keje nya time ni. Petang tu juga KKM datang rumah buat sanitizer satu rumah.
Adam mengadu sakit tekak
Hari kedua, Adam dah start mengadu sakit tekak. Doktor datang cek darah dan suhu akan pantau semua progresif anak. Macam biasa covid ni tak ada ubat. 100% bergantung kepada kekuatan sistem imuniti badan. Kalau demam doktor akan bagi ubat demam/tahan sakit. Itu sahaja.
Anak takde lagi swab sebab dah memang positif, tapi saya diswab untuk kali ketiga takut positif kerana kebolehjangkitan untuk saya kena adalah sangat tinggi sebab jaga anak yang positif.

Amalkan makan vitamin C
Bila anak dah mula sakit tekak segala remidi dan petua saya buat untuk kuatkan antibodi anak. Rutin setiap pagi sebelum gosok gigi akan saya bagi dia kumur air garam selama 3 minit.
Selepas gosok gigi, madu akan saya suapkan. Tengahari waktu makan, saya bagi vitamin C. Malam sebelum tidur, perahan lemon+madu adalah wajib. Semua tips yang sama juga saya buat untuk diri sendiri untuk kuatkan antibodi saya juga untuk melawan virus bahaya ni supaya tidak dijangkiti. Petua orang lama juga perlu diguna pakai sebab covid ni masih belum jumpa penawar hanya pencegahan.
Masuk hari ke 4, anak bagitahu tekak dah tak sakit. Demam tiada, badan masih aktif. Doc bagitahu budak memang mudah kena tapi mudah sembuh juga kerana selepas 10 hari badan akan hasilkan satu antibodi yang baru.
Cuma dalam masa 3-8hari tu badan kena strong untuk lawan. Alhamdulillah syukur Adam kuat. Tapi jaga orang positif covid 19 ni sangat sangat particular. Kerana sy tidak dipakaikan pakaian PPE pun, semua tahu kan PPE costing sangat mahal. Dan hanya kakitangan hospital sahaja yg diberi. Jadi risiko sy terdedah kepada virus adalah sangat besar dan tinggi.
Maka setiap 10 minit pegang sudu kena basuh tangan, sanitizer tangan. Setiap kali dekat dengan anak sanitized tangan, bagi anak sesuatu sanitized lagi. Masuk toilet sanitized lagi, pegang benda sanitized lagi.. Pegang barang sanitized lagi.. Naseb lerr tak kecut tangan dek sanitized je setiap 10 minit.
Buat swab kali ketiga
Swab ke 3, result sy negatif juga. Alhamdulillah. Masa tu ready for swab ke 4. Masa ni fikir jangan laa sangkut lagi. Dah tak sanggup nak sambung bercuti dalam ni. Almost 20 hari dah waktu tu kuarantin campur dekat rumah lagi. Mana tak tepu.

Swab kali keempat
Sehari sebelum balik, swab yang terakhir dijalankan. Dengan harapan result kali ni negatif baru dilepaskan keluar. Cuak betul time ni. Sebab result keluar bergantung result swab test saya.
Dan… hari ke 9, Alhamdulillah.. my last result still negatif. Doktor kata baru laa boleh disharge esoknya.
Esoknya disharge dan baru laa KKM akan datang ke rumah untuk cabut gelang pink. Baru laa tamat proses kuarantin dan bebas. Masa tu feeling dapat bebas tu macam terlepas dari tali gantung tau leganya.
Benda ni satu benda baru dan pengalaman baru untuk sy.  Biarpun kebolehjangkitan untuk sy kena lagi tu adalah tinggi. Sy seorang yg sangat sangat risaukan covid ni, menjaga sop, tapi Tuhan kasi juga sy untuk rasa melalui anak. Tapi mungkin juga, kalau benda ni tak jadi, tak mungkin sy dpt ilmu pasal covid ni sbb sy bukan ada basic dalam bidang medic.
Hanya pengalaman guru sy. Sy sangka sy tak kuat, kenapa sy diuji begini, tapi ternyata sangkaan Allah tu lagi tepat untuk hambanya. Siang malam berdoa agar anak sembuh dan sy dijauhkan dari virus ini waktu tu. Kekuatan mental fizikal memang kena sgt sgt kuat time ni. Org sekeliling pun tak perlu nak menyalahkan sebab benda ni terlalu halus. Puas kita berjaga tapi tuhan pilih juga untuk lalui ujian ni siapa kita nak tolak? Sampai skrg sy puas fikir dekat mana anak kena sbb 1st swab Negetive. Sampai sekarang masih tak jumpa jawapan. Tapi Alhamdulillah setiap ujian Allah tu pasti ada hikmahnya. 
Redha dan terima. Orang cakap saya kuat, berjuang seorang membesarkan anak. Tapi sejujurnya saya tak kuat pun. Kekuatan saya semua dari pertolongan Allah. Sesungguhnya tiada daya dan kekuatan saya melainkan pertolongan Allah. Semua dari Allah.
Terima Kasih untuk semua barisan fronliners staff KKM, nurse di Jempol & Hospital Rembau. Menjaga kami tanpa sebarang perasaan geli dan jijik. Doktor, nurse layanan sangat baik & ramah.  Walaupun mereka sendiri penat, panas berlapis-lapis saya saksikan mereka memakai pakai baju PPE dan berdepan dengan ‘musuh’ yang tak nampak dek mata kasar tapi layanan tu takde double standard langsung pun.
Covid 19 ni bukan benda main, sentiasalah amalkan penjagaan kendiri & patuhi SOP. Kita masih belum menang. Kita Jaga Kita.
Kredit: Nazra Azza & Metro
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Pengalaman Anak Positif Covid, Ibu Kongsi Ambil Vitamin C. Setiap Pagi Kumur Air Garam appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pengalaman-anak-positif-covid-ibu-kongsi-ambil-vitamin-c-setiap-pagi-kumur-air-garam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Paru Paru Kanan Saya Dah Mula Ada Darah Beku Wanita Kongsi Pengalaman Dijangkiti Covid 19 Sepanjang Masa Fikirkan Anak

Paru Paru Kanan Saya Dah Mula Ada Darah Beku Wanita Kongsi Pengalaman Dijangkiti Covid 19 Sepanjang Masa Fikirkan Anak

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 418 hits
Umum tahu pandemik Covid 19 masih belum berakhir dan baru baru ini kerajaan telah melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan 2 0 secara bersasar di beberapa negeri yang mencatatkan kes positif tinggi Namun sejak dari Mac 2020 hingga ke hari i...
Hiburan Duduk Rumah Pun Nak Pakai Emas Mawar Rashid Kongsi Pengalaman Hamil Anak Perempuan

Hiburan Duduk Rumah Pun Nak Pakai Emas Mawar Rashid Kongsi Pengalaman Hamil Anak Perempuan

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 557 hits
Bakal melahirkan cahaya mata perempuan tidak lama lagi pelakon Mawar Rashid mendedahkan bahawa dia kini sedang obses dengan perhiasan berunsurkan emas dan sentiasa ingin memakai batu bernilai itu meskipun hanya duduk di rumah Mawar Rashid a...
3 Anak Cucunya Jadi Penumpang Sriwijaya Air Sj 182 Ibu Ini Menangis Berharap Keajaiban Datang

3 Anak Cucunya Jadi Penumpang Sriwijaya Air Sj 182 Ibu Ini Menangis Berharap Keajaiban Datang

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 241 hits
Tiga orang warga Kabupaten Kediri asal Kecamatan Pare menjadi korban jatuhnya pesawat Sriwijaya Air SJ 182 yang hilang kontak pada Sabtu Diketahui mereka adalah Rahmania Ekananda Fazilla Amara dan Fathima Ashalina Ada juga Dinda Amelia seor...
Mudah Cepat Sembuh Ibu Kongsi Pengalamannya Jaga Anak Bersunat Usia 3 Bulan

Mudah Cepat Sembuh Ibu Kongsi Pengalamannya Jaga Anak Bersunat Usia 3 Bulan

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 448 hits
Sakit tak kalau nak sunatkan bayi lelaki awal awal Tak sampai hatilah tengok kecil kecil dah sunat Ini antara dialog ibu bapa yang rasa serba salah untuk sunatkan anak lelaki pada usia awal Namun bagi sesetengah ibu bapa memilih untuk bersu...
Hiburan Dedah Lebih Banyak Menangis Siti Nurhaliza Kongsi Pengalaman Proses Ivf Anak Kedua

Hiburan Dedah Lebih Banyak Menangis Siti Nurhaliza Kongsi Pengalaman Proses Ivf Anak Kedua

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 557 hits
Umum mengetahui bahawa penyanyi No1 Malaysia Datuk Seri Siti Nurhaliza kini sedang hamil anak kedua hasil daripada rawatan kesuburan In Vitro Fertilisation Sempena hari lahirnya yang ke 42 Siti telah berkongsi proses rawatan tersebut dengan...
Budak 5 Tahun Positif Covid 19 Pesan Ibu Jaga Diri Sebelum Naik Ambulans Sorang Sorang Buat Netizen Rasa Sedih

Budak 5 Tahun Positif Covid 19 Pesan Ibu Jaga Diri Sebelum Naik Ambulans Sorang Sorang Buat Netizen Rasa Sedih

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 466 hits
Umum sedia maklum kes positif Covid 19 di Malaysia sejak kebelakangan ini begitu membimbangkan Kenaikkan jumlah kes positif telah mencecah angka lebih daripada 3 000 kes dalam masa sehari Ketika ini semua golongan tidak kira muda atau pun t...
Tak Percaya Covid Demi Allah Pakcik Mengaku Salah Doktor Kongsi Pengalaman Berdepan Pesakit Covid 19

Tak Percaya Covid Demi Allah Pakcik Mengaku Salah Doktor Kongsi Pengalaman Berdepan Pesakit Covid 19

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 255 hits
63 total views 63 views today Di Facebook doktor Ahmad Zakimi Abdullah berkongsi pengalaman merawat seorang pesakit Covid 19 yang tidak pernah percaya kewujudan virus ini Malah pesakit itu turut mengakui tidak patuh pada prosedur operasi st...
Kakak Jaga Diri Ya Anak 5 Tahun Positif Covid Terpaksa Berpisah Dengan Keluarga

Kakak Jaga Diri Ya Anak 5 Tahun Positif Covid Terpaksa Berpisah Dengan Keluarga

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 353 hits
Kes positif Covid 19 sejak kebelakangan ini begitu membimbangkan Dengan kenaikan kes positif mencecah lebih daripada 3 000 kes sehari ia seakan akan memberi peringatan virus ini tak mengenal sesiapa untuk dijangkiti Dalam keadaan sekarang i...
Mama Yang Nangis Beriya Emma Maembong Positif Covid 19 Menangis Anak Terpaksa Buat Swab Test

Mama Yang Nangis Beriya Emma Maembong Positif Covid 19 Menangis Anak Terpaksa Buat Swab Test

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 275 hits
Ibu mana yang sanggup melihat anaknya merasai keperitan dan kesakitan Ibu rela menggantikan anaknya demi tidak mahu anak merasa sakit Pelakon Emma Maembong berdepan detik ini dengan hati yang berat bila mana terpaksa melakukan ujian calitan...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders

Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord